Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

za mar 05, 2005 20:45

@LC,
Goed verwoordt.

@Bert,
Denk je dat al die nieuwe mooie GM technieken nog hun weg richting Alfa zullen vinden
nu Fiat bijna alle samenwerkingsverbanden met GM heeft verbroken?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

zo mar 06, 2005 10:50

@Psillen

De 159 heeft zeer veel goede eigenschappen. De GM L850 4 cil is een zeer prettig blok en
zeer grote verbetering t.o.v. Fiat 16V. Het chassis is ultrastijf dankzij ervaring/expertise GM.
De 159 is een van de veiligste auto's in zijn klasse. Nieuwe V6 is echt een zeer goede motor
maar ik had juist gehoopt op consolidatie en tijdige verdere verbetering en updates.
De breuk met GM vindt ik nog steeds spijtig en met name voor Alfa Romeo.

Het Premium onderstel is i.d. erg goed en was ontworpen voor nieuwe lichting Saab 9-5,
Cadillac, Opel Omega, Alfa Romeo maar de Amerikanen haakten af en hebben ondertussen
een meer superieure RWD chassis gebouwd en waar kosten nog moeite zijn gespaard
waaronder een uitvoerige testtrack in Amerika die de belangrijke bochten Nordschleife
in zich heeft. Alfa Romeo maken gebruiken van Northstar wat op zich een topmotor is
en pas groot onderhoud nodig heeft bij 160.000 km en uitgerust met systemen waardoor
motor zelfs met een tekort aan olie blijft functioneren. GM techniek is in mijn IMHO beter dan menigeen wil aannemen maar Alfa Romeo krijgt niet laatste spec.
Je blijft zitten met idee dat Alfa Romeo beter met Cadillac onderstel had kunnen worden uitgevoerd en Northstar is goed maar GM komt met nieuwe Ultra V8 hetgeen een serieuze
verbetering brengt boven Northstar. Ja, de 159 is erg goed maar kwestie van what if????


Zoals de 159 is gepresenteerd, daarmee moet Alfa Romeo het weer acht jaar doen.
Het is teleurstellend dat Alfa Romeo geen goede technische partner meer heeft.
Dat moet echt op zeer korte termijn gebreuren om Alfa's over 4 jaar competitief te houden.
Op dit moment is markt moordend. Weinig klantbinding en Alfa Romeo kan problemen krijgen door gebruik GM techniek. Heeft niets met motoren/techniek te maken maar de naam Opel
is voor velen ies negatiefs. GM is bijna niet aanwezig in dit segment. Opel Omega was nooit een succes, Saabs worden afgedaan als Opel en Cadillac is voor velen onbekend en
deinende boot op kalm water. GM wordt geassocieerd met goedkope en ietwat treurige auto's en montage van even krachtige VW/Ford motor zou zeker positiever zijn ontvangen.



Daarom is op het ogenblik de introductie ietwat teleurstellend. Ten eerste verlies van de laatste echte Alfa Romeo motor. Ten tweede GM techniek en niet de laatste spec met verlies
van technische partner voor toekomst. Ten derde staat naam GM niet synoniem voor
iets spannends en het zou eigenlijk daarom boven verwachtig moeten zijn terwijl het de 156
op alle punten overklast en op Audi niveau staat.


De 159 is een zeer goede auto die i.d. op hoog niveau staat maar ik heb er helaas weinig
(nog steeds) mee. Er is heel netjes nagegaan wat de interesses zijn zoals krachtige motoren
maar onderzoek heeft entertainment/funfactor niet opgenomen. De kleine dingen zoals de naam Alfa Romeo in ruitenwissers bijvoorbeeld of aandacht voor uiterlijk blok.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

zo mar 06, 2005 16:37

@P

De 159 heeft zeer veel goede eigenschappen. De GM L850 4 cil is een zeer prettig blok en
zeer grote verbetering t.o.v. Fiat 16V. Het chassis is ultrastijf dankzij ervaring/expertise GM.
Dit wil ik graag van je aannemen, heb er echter geen ervaring mee.
In de autoweek stond een Vectra 2.2 die ze na de duurtest helemaal uit elkaar hadden gedraaid. Conditie van de de motor was nog perfect. En nokkenasaandrijving met ketting i.p.v. getande riem. Ik hoop dat Alfa dat ook heeft overgenomen, dan ben je tenminste van die korte vervangingstermijnen verlost.

De oude V6 was optisch en akoestisch de mooiste op de markt. Akoestisch kan ik nog geen oordeel over geven, maar optisch is de nieuwe geen waardig opvolger. Managers van een merk als Alfa zouden moeten weten wat een groot deel van hun klanten beweegt/interesseert. Dus daar is gewoon te weinig aandacht aan besteed. Bij een VW of Audi -zelfs BMW?- niet van belang, maar bij Alfa wel.

Op de foto's vielen me een paar details tegen, maar Alfa's zijn vaak niet zo fotogeniek. Een Alfa Gt oogt op foto's ook maar half zo mooi als ie in werkelijkheid is. Dus wat dat betreft heb ik nog goede hoop.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

zo mar 06, 2005 16:58

@Psillen

Alfa Romeo maken gebruiken van Northstar wat op zich een topmotor is
en pas groot onderhoud nodig heeft bij 160.000 km en uitgerust met systemen waardoor
motor zelfs met een tekort aan olie blijft functioneren.
:blue_confused:

Wat moet ik me hier bij voorstellen???? Weet je een beetje hoe het werkt?? Want als het te extreem wordt dan lijkt me dat geen een motor lang kan draaien.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

zo mar 06, 2005 19:35

Rens, geen idee meer hoe het precies werkt maar jaren geleden een keer over gelezen dat
motor tijdelijk enkele cilinders stil legt en opbrengst aan oliepomp aan de werkende cilinders
wordt afgegeven en wordt periodiek gewisseld om smering te behouden en temperaturen
onder controle te houden.

http://www.babcox.com/editorial/us/us100232.htm GM kan echt iets bouwen.

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

zo mar 06, 2005 21:18

De Brera ziet er niet te versmaden uit echt beeldschoon :D :D

maar toch van zo'n motor blok krijg ik toch heel erg
de Opel GSI kriebels. :schrik:
goed deze weg waren ze al ingeslagen bij de 156 met een
tupperware deksel op z'n blok. :P :x zal wel veel goedkoper zijn
dan al die mooie verchroomde buizen.
(Ook bij de Maserati zie dat niet mee)r en te meer zullen wij onze oude
Alfa's koesteren en ik denk toch sparen voor de Brera
ook dat zal wel een klassieker worden...................................................
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

di mar 08, 2005 15:40

Heb de echte Alfa discussie met belangstelling gevolgd.
Motorblok ziet er op deze manier helemaal niet a la Alfa uit.

Met het terziele gaan van de productie van de V6 te Arese september vorig jaar is dit kennelijk de pesterige manier van Alfa aan Fiat .

Inderdaad jammer maar ja af en toe moet een bedrijf strategische keuzes maken om te overleven. Zo hebben de boxermotoren ook plaats moeten maken voor de TS en zie je dat een merk als Subaru de boxermotor met trots als basisprincipe voor hun merk behoud.

Ben wel bang dat Alfa in een [te] hoog segment terecht gaat komen met het nieuwe gamma de komende jaren en zeker met die super motoren die op stapel staan.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

di mar 08, 2005 17:48

Wat,.... wordt de 'oude' V6 al helemaal niet meer gemaakt? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor! Betekent dat dat de GT, Spider, 166 en de 147 GTA ook zo'n stuk gietijzer met plastic deksel krijgen? Nee toch??!!! ](*,) [-o<

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

di mar 08, 2005 19:12


@Rens,
Dat verhaal van de kleine bougie bij de TS ken ik niet. Maar ergens is het wel goed voor: extra inkomsten bij Alfa Romeo bij vervanging van de bougies :wink:
idd :P

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”