Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

Het is voor mij het mooiste model van Alfa
35%
42
De techniek van dit model/deze serie spreekt mij aan
26%
31
Ik liep toevallig tegen dit exemplaar aan
14%
17
Het was het maximaal haalbare binnen het budget
9%
11
Uit practische overwegingen
1%
1
anders (lees mijn posting)
14%
17

Totaal aantal stemmen: 119
Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

vr aug 24, 2007 23:18

Toen 15 jaar geleden de SZ werd getoond, sloeg ik steil achterover van het model en de techniek.
Toendertijd was dit de "supercar" van Alfa Romeo en bij zijn presentatie al een klassieker.
Met een verkoopprijs van 195.000 gulden onbereikbaar voor de gewone auto/Alfa liefhebber en door zijn exclusiviteit ook alleen voor sommige rijken beschikbaar.
Een collectors item zou het zijn, waarvan de waarde alleen omhoog kon gaan.
Er braken echter moeilijke tijden aan in de autowereld en de waarde van de SZ dook bijna net zo hard omlaag als een normale wagen.

Ik had mij altijd wijsgemaakt dat de wagen te lelijk was en niet de juist proporties bezat omdat hij een ingekort 75 chassis had.
Nee, echt niets voor mij. =;

Maar op een gegeven moment kwamen ze binnen het bereik van mijn budget en de koorts was niet meer te onderdrukken.
Volgens de registerleider schijn ik de allergoedkoopste (rijdende) SZ ter wereld te hebben.
Dat heb ik ook meteen gemerkt. De wagen had veel achterstallig onderhoud, op een gegeven moment hing de wagen bijna helemaal leeg in de stijgbeugels. Alleen de motor zat er nog in. Die deed het gelukkig fantastisch. Ik zal de opmerking bij JS-Racing nooit meer vergeten:"Je had voor veel meer geld een veel slechtere wagen kunnen kopen". Maar dat deze toen niet goed was werd metteen duidelijk.

Ik heb de wagen nu meer dan 3 jaar in bezit en heb er inmiddels veel aan gerepareerd/versleuteld. Dat vind ik niet erg. Ik ken nu veel sterke/zwakke/bijzondere punten van mijn SZ.
Het eerste jaar heb ik bijna niet van de wagen kunnen genieten. Ook reed ik met natte handen en een verhoogde hartslag van de zenuwen. Stel dat er een steen door de voorruit zou gaan? Hoe kom ik dan aan een andere? Of wat hoor ik nu? Is dat wel normaal? In het tweede jaar heb ik mijzelf tot de orde geroepen en geprobeerd meer ontspannen in de wagen te rijden en te genieten.
Ik ben ermee op vakantie gegaan naar Spanje en heb zowel de 1500 km heen als terug in één keer gereden. Toen zag ik voor het eerst de grote kracht van deze wagen. Hij rijdt echt als een droom zo soepel en stevig op de weg.

Nu geniet ik nog meer van de wagen en gebruik hem ook makkelijker en sneller. Vandaag wilde mijn vrouw dat ik even naar geluiden in haar auto wilde luisteren en zij is de hele dag met de SZ op pad geweest. Buurten bij vriendinnen en naar het strand van Noordwijk. Het is maar een auto, gebruik hem daar ook voor.
Door het veer/demper systeem waarmee je de auto omhoog kunt pompen rijd je gemakkelijk over alle hoge verkeersdrempels in de stad. Als het veer/dempersysteem uitstaat is de SZ waanzinnig laag. Natuurlijk ben ik nog steeds erg voorzichtig ermee en vermijd ik zoveel mogelijk rijden in de regen. Altijd staat ie droog in de garage en hij krijgt ook zijn winterslaapje.

Ik heb mijn droomauto en dan voelt helemaal okay.

notton155
Advanced Member
Advanced Member

do aug 30, 2007 08:46

Bij mij begon het met een Alfetta GT 1976 rood van buiten, zwart binnen en BBS velgen. !ste auto heeft altijd iets speciaals. Op stap gaan en dan je strippenkaart thuis laten. Heeeerlijk! Mijn pa had destijds een Alfetta 2.0 Lusso. Hij was tegen mijn aankoop; "kun je helemaal niet betalen!" Een week verder en hij was eindelijk stil. 2e auto werd bertone GTV2000. Daar heb ik me op verkeken, de auto verkeerde weliswaar in nieuwstaat, maar ik voelde me nooit thuis in de GTV2000. 3 mnd verder 3e auto, je raadt het al Alfetta GTV 2.0, wederom rood, lekkere velour, Sebring pot en Campagnolo's. Die naam alleen al. Prachtig toch?!
Er volgden nog een hele hoop, maar ik wil over een tijd weeeeer terug naar het begin....een GTV. Mijn vriendin is ook weg van de GTV. Makkelijk dus? Nee toch niet. Ik wil nu een vanaf '82 en zij van voor '82. Als de binnenschermen voorzijde maar roestvrij zijn!
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do aug 30, 2007 16:11

Heel kort .....de rest staat op mijn website :!:

Het is in 1979 geweest (inmiddels 28 jaar geleden, ik was toen ca. 10 jaar) dat ik voor het eerst oog in oog kwam te staan met een Alfetta GT.
Met mijn lengte was ik net groot genoeg om over de chromen deurlijst naar binnen te kunnen kijken waarbij me als eerste de prachtig gestileerde middenconsole in het oog viel.
Mijn allereerste gedachte, kort maar altijd bijgebleven, zo’n mooie auto wil ik later ook hebben!!
En nu 26 jaar later heb ik nog steeds die zelfde passie voor deze bijzonder mooie auto. :P

De 164 later als dailydriver.
De 75 voor de sleutelfun :lol:

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 03, 2007 20:10

Ik rijdt 75, waarom??
Omdat dit de eerste auto was waarin ik 200km/h gereden heb. Mijn broer die toen een 75 1,8 carb. reed had er een opgehaald bij de dealer.
Deden we wel meer, zo hebben we ook eens een Lancia integrale gereden (ben ik wezen bietsen). Op de laag asfalt die er nu onder ligt staan nog steeds de strepen. Maar afijn over de 75. Dat was op de A16 van Zwijndrecht richting Van Brienenoordbrug.
Wanneer?, zal '87 of '88 zijn, toen die nieuw in de showroom stond.
Groet, Jan M.

La macchina
Full Member
Full Member

do okt 30, 2008 09:17

Ik zag toevallig een Junior en was op slag verliefd. Vanaf toen werd het alleen maar beter, achterwielaandrijving, een koets vol details & het is natuurlijk een Alfa.

Ik moest en zou er een hebben, het heeft me best wat tijd gekost om er een goede te vinden (zowat een jaar), maar nu ik de auto heb ben ik des te blijer dat ik niet gezwicht ben voor een andere Alfa. :driving:
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

do okt 30, 2008 09:22

Omdat ze zich aan me opdrong destijds...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Jeroen S
Guru
Guru

do okt 30, 2008 18:05

de 75,

Vond ik vroeger al héél mooi omdat papa n 75 had 8)
Let wel, het is een waterpistool. En ja dat ben ik :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gerhard
Member
Member

vr okt 31, 2008 18:50

Ooit heb ik een keer een Alfetta GTV zien staan bij een handelaar en vond die lijnen wel een strak disign hebben. Jaren latertoen ik mijn rijbewijs heb gehaald eerst een 33 gekocht. Tot dat een vriend van mijn buurjongen met een GTV voor kwam rijden. Zo een auto wilde ik ook. Ik heb toen gekeken wat voor typen er van bestonden en toen maar die met de grootste motor gekozen. :| Wist ik veel... dat bleek een GTV6 te zijn. Ik wist niks van zo'n auto maar weldat het een Alfa is. Ik heb 'm van een student in Tilburg gekocht uit de schuur van een huis omringd door een landgoedje en niet van de weg zichtbaar. Toen ik naar huis reed wist ik niet wat me overkwam; dat ging hard. Deze bleek later van ellende aan elkaar te hangen en heb ik maar een andere GTV6 gekocht. Die heb ik nu nog. En gaat ook niet weg.

Vandaar dus

Groeten van Gerhard uit Haarlem

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 31, 2008 23:29

Het merk Alfa (en eigelijk veel italiaans spul) heeft mij altijd getrokken. De vakantie's met mijn ouders in Italie was dan ook altijd auto's kijken. :D
De Alfetta Gtv trok daarin de meeste aandacht want die was toen eigenlijk net nieuw op de weg.

Toen ik mijn rijbewijs behaalde werkte ik als monteur in een universeel bedrijf en daar was Alfa echt fout en slecht. Ik kocht dus meestal auto's die bij het bedrijf tekoop waren en dat waren nooit Alfa's.
Ook mijn familie reed hoofdzakelijk duits dus mijn eerste Alfa kocht ik pas in 2003.
Daarmee is de Alfa hobby begonnen en heb ik in 2007 mijn Gtv gekocht waar ik als kind altijd van droomde.

Bartolo
Member
Member

za nov 01, 2008 22:41

Ik weet nog dat ik jaren 80 naar middelbare school fietste. Een paar keer per week kwam ik steeds dezelfde Bertone tegen. Auto kwam met mooie ronk en die met hoge snelheid altijd voorbij reed. Dat trok mij wel.........snelheid en een auto die je niet vaak zag.
Sindsdien ben ik Alfa fan. Mijn broer had het ook en reed ooit in een Sprint, 75 en 155............bij hem is het virus nu weg (heeft met leeftijd te maken? hij is 50+ nu :) )

Ik heb 10 jaar allerlei leasespul gereden waarbij Alfa steeds buiten budget viel. Toen ik 3 jaar geleden nieuwe baan dicht bij huis nam en de lease auto verdween, kon ik eindelijk een Alfa kopen. Maar welke dan :?:

Een buurman verderop in de straat heeft een Duetto. Een ritje hiermee deed me verlangen naar een Spider. Een Coda Tronca had ik in gedachten maar het is uiteindelijk een Type IV geworden. Na 3 jaar in deze liefde gereden te hebben, heb ik sinds 3 weken een 916 Spider V6. Dat had ik bij de aanschaf van de Type IV nooit gedacht dat ik deze wilde inruilen. Dit zou mijn auto voor het leven zijn. 3 jaar later is mijn Alfa liefde specifieker geworden, t.w. Spider, snelheid en comfort. Dat biedt de 916 Spider V6.
Ik kan me voorstellen dat als de Duetto ooit terugkomt op de markt met bijvoorbeeld de 1.8T motor die gepland staat voor de GTA dat ik weer zwicht :)
Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”