Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

vr feb 22, 2008 23:50

Beetje rare maatregel, ik denk ook wel dat uiteindelijk auto's van 25 jaar of ouder vrijgesteld zullen worden. De oldtimer lobby is best sterk in NL. 1992 is ook een rare grens, toen zal wel euro I of II verplicht zijn geworden, maar er waren daarvoor natuurlijk ook wel auto's die aan die norm voldeden.
Ik heb zelf een '92-er Range Rover V8, heb niet het idee dat die nou echt vriendelijk voor het milieu is... Dan is m'n ruim 30 jaar oude Alfatje op LPG beter lijkt me. Het gaat trouwens maar om 10% van het aantal auto's van bewoners binnen de ring, dat zet geen zoden aan de dijk. Verbied dan alles van 10 jaar en ouder ofzo. Is ook duidelijker, ik neem aan dat over een paar jaar de grens van '92 toch ook wel opgetrokken wordt.
Vergelijking met Dld gaat ook niet op want daar kan je met je 'vuile' auto nogsteeds de stad in, als je maar betaald. Toch? Ik vind trouwens in het algemeen dat ze die oude vieze diesel stadsbussen moeten verbieden. Niet alleen in A'dam maar overal.

Als dit doorgaat is het ook wel sneu voor Duetto tuning trouwens...
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

za feb 23, 2008 00:20

1992 is ook een rare grens, toen zal wel euro I of II verplicht zijn geworden, maar er waren daarvoor natuurlijk ook wel auto's die aan die norm voldeden.
Het gekke is dat alleen auto's van 1993 en nieuwer een viergastest moeten ondergaan bij de APK. Daarvoor wordt alleen op CO gecontroleerd, wat zelfs een auto zonder kat nog fluitend haalt ook al staat er U9 op het kenteken (dus grens van 0,5%). De mijne wel tenminste (alleen zijn die te oud, want van 1990 en 1991). Dus als ze nou nog 1993 hadden gezegd... of zouden ze bij alle auto's van 1992 die de stad in willen onder de auto kruipen om te zien of er daadwerkelijk een kat onder zit? Of een camera in het wegdek die o.b.v. de kentekenherkenning van z'n collega in de berm alle 92ers van onder fotografeert?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

di feb 26, 2008 20:38

Een kopie van AMK volgende maand. Daar wordt je niet vrolijker van. :evil: Binnenkort alleen nog poetsen en naar kijken. :?

Afbeelding

Alfasassie

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

di feb 26, 2008 21:42

Totaal onzinnige maatregel!
Amsterdam fleurt er juist van op, wat klassieks door de straten..
Kunnen ze beter het nieuwere spul in de ban doen..

Enkel auto's van voor 1980 in de stad!
Veel mooier! :D

alle lease-auto's de straat af...
Alle taxi's weg..
De tram ook weer terug naar vroeger.. paarden trams..

Leve de historie! 8)



Groetjes Saskia

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

di feb 26, 2008 21:47

Denk dat ik de catalisator maar laat zitten onder mijn GTV6
trasforma il meglio in massimo

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

di feb 26, 2008 23:43

Denk dat dat het slimste is Roland,met het oog op het naderende onheil die toekomst heet....................... :evil:

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

di feb 26, 2008 23:59

Dat bedoel ik :evil:
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

wo feb 27, 2008 08:20

Hier een stukje van autointernationaal / parool:

De Tweede Kamer verzet zich tegen de Amsterdamse plannen om oude auto's de toegang tot de stad te ontzeggen. Een meerderheid van CDA, SP, VVD en PVV is daar op tegen, zo bericht dagblad Het Parool vandaag.
Het CDA ergert zich aan de 'alleingang' van Amsterdam waardoor bezoekers van buiten de stad straks niet meer weten waar ze aan toe zijn. ‘Voor ons is het onbespreekbaar dat straks elke stad zijn eigen beleid heeft’, zegt CDA Kamerlid Ger Koopmans. 'Dat wordt een janboel. Uiteindelijk weet een automobilist dan niet meer voor welke gemeente hij welk stickertje op de auto moet hebben’. Als hoofdstad heeft Amsterdam voor hem bovendien een bijzondere positie. ‘In de hoofdstad van ons land zijn veel unieke voorzieningen gevestigd waar ook nog eens veel belastinggeld naartoe gaat. Mogen mensen met een oude auto daar dan geen gebruik meer van maken?’
Vorige week presenteerde de gemeente Amsterdam het plan om vanaf volgend jaar auto's van vóór 1992 de toegang tot het gebied binnen de ringweg A10 te ontzeggen. Met dit plan en bijvoorbeeld een opkoopregeling waarmee Amsterdammers afstand kunnen doen van hun oude auto, wil de gemeente de luchtkwaliteit verbeteren.
Koopmans is overigens niet principieel tegen milieuzones en andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. ‘Maar laten we ons dan richten op de uitstoot en snel een landelijk of liefst Europees systeem ontwerpen. Waarom kan Amsterdam daar niet nog even op wachten? Of wacht op de kilometerheffing’, zegt Koopmans. Ook daarin worden berijders van een vervuilende auto immers voor een hoger bedrag aangeslagen. In vrijwillige maatregelen, zoals de opkoopregeling, kan hij zich wel vinden. ‘Ik snap dat de tijd dringt voor Amsterdam, maar het moet wel zorgvuldig gebeuren, zodat automobilisten nog een beetje weten waar ze aan toe zijn’, aldus Koopmans. Hij wil dat het kabinet ingrijpt. Ook SP, VVD en PVV zijn tegen de Amsterdamse plannen gekant.
Minister Jacqueline Cramer van Milieu is echter van mening dat eigen beleid van de gemeenten een probaat middel om de luchtkwaliteit te verbeteren, om in aanvulling op het beleid van het rijk specifieke problemen aan te pakken. ‘In de binnenstad van Amsterdam zijn nu eenmaal andere maatregelen nodig dan in de binnenstad van Groningen’, zo laat zij via een woordvoerder weten. ‘Het staat gemeenten vrij om hun eigen beleid te maken om de luchtkwaliteit te verbeteren’. Wel houdt de minister de vinger aan de pols om te voorkomen dat een lappendeken ontstaat van gemeenten die allemaal hun eigen regels maken en om te beoordelen of de maatregelen wel effectief zijn’. Koopmans is er niet gerust op. ‘Hoe zit het met de A10?’ wil hij weten van minister Camiel Eurlings van Verkeer. ‘Als een oude auto straks een ongeluk krijgt op de A10, mag die er dan niet af?’

Kortom we kunnen er nog niet gerust op zijn dat iemand het licht gaat zien zo te lezen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

Re: RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

wo feb 27, 2008 18:37

Totaal onzinnige maatregel!
Amsterdam fleurt er juist van op, wat klassieks door de straten..
Kunnen ze beter het nieuwere spul in de ban doen..

Enkel auto's van voor 1980 in de stad!
Voor het verminderen van de CO2 uitstoot is het ook veel beter om auto's van
na 1992 in de ban te doen :jumping:

En dat is toch waar het om gaat?? :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

do feb 28, 2008 08:44

DEN HAAG, 26 februari 2008

De Tweede Kamer verzet zich tegen de Amsterdamse plannen om oude auto's de toegang tot de stad te ontzeggen. Een meerderheid van CDA, SP, VVD en PVV is daar op tegen.

Het CDA ergert zich aan de 'alleingang' van Amsterdam waardoor bezoekers van buiten de stad straks niet meer weten waar ze aan toe zijn. ''Voor ons is het onbespreekbaar dat straks elke stad zijn eigen beleid heeft,'' zegt CDA-Kamerlid Ger Koopmans tegen Het Parool. ''Dat wordt een janboel. Uiteindelijk weet een automobilist dan niet meer voor welke gemeente hij welk stickertje op de auto moet hebben.'' Als hoofdstad heeft Amsterdam voor hem bovendien een bijzondere positie. ''In de hoofdstad van ons land zijn veel unieke voorzieningen gevestigd waar ook nog eens veel belastinggeld naartoe gaat. Mogen mensen met een oude auto daar dan geen gebruik meer van maken?''

Vorige week presenteerde de gemeente Amsterdam het plan om vanaf volgend jaar auto's van vóór 1992 de toegang tot het gebied binnen de ringweg A10 te ontzeggen. Met dit plan en bijvoorbeeld een opkoopregeling waarmee Amsterdammers afstand kunnen doen van hun oude auto, wil de gemeente de luchtkwaliteit verbeteren. Koopmans is overigens niet principieel tegen milieuzones en andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. ''Maar laten we ons dan richten op de uitstoot en snel een landelijk of liefst Europees systeem ontwerpen. Waarom kan Amsterdam daar niet nog even op wachten?''

Of wacht op de kilometerheffing,' zegt Koopmans. Ook daarin worden berijders van een vervuilende auto immers voor een hoger bedrag aangeslagen. In vrijwillige maatregelen, zoals de opkoopregeling, kan hij zich wel vinden. Maar minister Jacqueline Cramer van Milieu vindt eigen beleid van de gemeenten een probaat middel om de luchtkwaliteit te verbeteren om in aanvulling op het beleid van het rijk specifieke problemen aan te pakken. ''In de binnenstad van Amsterdam zijn nu eenmaal andere maatregelen nodig dan in de binnenstad van Groningen,'' zegt een woordvoerder.

In de Volkskrant opperde vandaag een briefschrijver dat het veel efectiever voor het milieu is als Amsterdam alle auto's van ná 1992 uit de binnenstad verbant.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

do feb 28, 2008 18:17

De tram ook weer terug naar vroeger.. paarden trams..

Leve de historie! 8)
Dat wel, maar euh... mestprobleem :?: 8)




Ik zie een andere oplossing....


Uit de Telegrof:
Fietsersbond: Brommers vuiler dan vrachtwagens
UTRECHT - De Fietsersbond wil dat minister Jacqueline Cramer van Milieu maatregelen neemt tegen de uitstoot van ultrafijnstof van brommers. Uit onderzoek van de bond en de Universiteit Utrecht blijkt dat brommers en scooters meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens en twee keer zo veel als een gemiddelde auto.

„Brommers komen nu in de discussie over de uitstoot van fijnstof helemaal niet voor, terwijl ze in het middelpunt van de belangstelling zouden moeten staan”, bevestigt een woordvoerder van de Fietsersbond donderdag een bericht in de Volkskrant over het onderzoek.

In twaalf middelgrote steden maten de onderzoekers de uitstoot die fietsers en automobilisten te verwerken kregen. De fietser krijgt de ultrafijnstof niet alleen binnen als hij wordt gepasseerd door een brommer of vrachtwagen, maar ook als hij naast een dergelijk voertuig staat te wachten bij een stoplicht. Dan kan de concentratie in de lucht tien keer zo groot worden.

Automobilisten krijgen een twee keer zo hoge concentratie van de uitstoot te verwerken, omdat zij in een afgesloten ruimte zitten en de ultrafijnstof niet verwaait. De fietsers krijgen in verhouding echter evenveel binnen, omdat ze dieper ademhalen.

Desondanks constateert de Fietsersbond opgelucht dat fietsen toch nog gezonder is dan autorijden. „Fietsen is niet alleen een oefening voor de longen, maar ook voor het hart, de spieren, het hele lichaam”, zegt de woordvoerder.

Het onderzoek naar de concentratie van ultrafijnstof voor fietsers is onderdeel van het onderzoek Fietsbalans. Daarbij vergelijkt de bond in twintig steden ook andere aspecten waarmee fietsers en automobilisten te maken krijgen, zoals snelheid en het wegdek. Aan het eind van het jaar moet dat leiden tot de verkiezing van de beste fietsstad van Nederland.

Europees Parlementslid Corien Wortmann (CDA) wil snel EU-maatregelen. „De Europese Commissie moet zo snel mogelijk met emissienormen komen om de uitstoot van fijnstof door brommers en scooters tegen te gaan”, aldus Wortmann.

De CDA'ster vindt het logisch dat brommers en scooters minder fijnstof mogen uitstoten, net als auto's en vrachtwagens. „In veel steden in Europa is de lucht al te vuil. Maatregelen zijn hard nodig.”

De ANWB deelt de zorg van de Fietsersbond. „De uitstoot van ultrafijn stof is niet alleen voor fietsers maar voor iedereen negatief. Dat zou uit alle bronnen, dus ook auto's en vrachtwagens, moeten worden teruggedrongen,” aldus een woordvoerster.

Het liefst zou de ANWB zien dat nieuwe brommers aan speciale eisen gaan voldoen waarbij de uitstoot van het stof wordt teruggebracht. Volgens de woordvoerster heeft de brommer juist in deze tijd van files en parkeerproblemen ook grote voordelen. „Bovendien stoot een brommer aanzienlijk minder CO2 uit.”

Gebruikersavatar
il biscione
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 23:25
Locatie: Limburg (Belgie)

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

do feb 28, 2008 20:01

:( schandalig ...ik wil er niet aan denken om al dat moois te moeten missen op de baan :evil:
Alfa Romeo 164 TS Super
Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Super
Alfa romeo 4C Edizione Speciale

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 451
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

do feb 28, 2008 20:18

Totaal onzinnige maatregel!
Amsterdam fleurt er juist van op, wat klassieks door de straten..
Kunnen ze beter het nieuwere spul in de ban doen..

Enkel auto's van voor 1980 in de stad!
Voor het verminderen van de CO2 uitstoot is het ook veel beter om auto's van
na 1992 in de ban te doen :jumping:

En dat is toch waar het om gaat?? :?
en....parkeerproblemen ook weer opgelost :wink:
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

ma apr 14, 2008 20:22

Zometeen in TROS radar (20:30 u.) Benieuwd of daar nog wat nieuws gemeld wordt.

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

Re: RE: Amsterdam doet oudere auto's in de ban!

ma apr 14, 2008 23:30

Zometeen in TROS radar (20:30 u.) Benieuwd of daar nog wat nieuws gemeld wordt.
Hmm gemist...
Iemand het gevolgd en is er iets van levensbelang gemeld? :P

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”