wo feb 27, 2008 08:20
Hier een stukje van autointernationaal / parool:
De Tweede Kamer verzet zich tegen de Amsterdamse plannen om oude auto's de toegang tot de stad te ontzeggen. Een meerderheid van CDA, SP, VVD en PVV is daar op tegen, zo bericht dagblad Het Parool vandaag.
Het CDA ergert zich aan de 'alleingang' van Amsterdam waardoor bezoekers van buiten de stad straks niet meer weten waar ze aan toe zijn. ‘Voor ons is het onbespreekbaar dat straks elke stad zijn eigen beleid heeft’, zegt CDA Kamerlid Ger Koopmans. 'Dat wordt een janboel. Uiteindelijk weet een automobilist dan niet meer voor welke gemeente hij welk stickertje op de auto moet hebben’. Als hoofdstad heeft Amsterdam voor hem bovendien een bijzondere positie. ‘In de hoofdstad van ons land zijn veel unieke voorzieningen gevestigd waar ook nog eens veel belastinggeld naartoe gaat. Mogen mensen met een oude auto daar dan geen gebruik meer van maken?’
Vorige week presenteerde de gemeente Amsterdam het plan om vanaf volgend jaar auto's van vóór 1992 de toegang tot het gebied binnen de ringweg A10 te ontzeggen. Met dit plan en bijvoorbeeld een opkoopregeling waarmee Amsterdammers afstand kunnen doen van hun oude auto, wil de gemeente de luchtkwaliteit verbeteren.
Koopmans is overigens niet principieel tegen milieuzones en andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. ‘Maar laten we ons dan richten op de uitstoot en snel een landelijk of liefst Europees systeem ontwerpen. Waarom kan Amsterdam daar niet nog even op wachten? Of wacht op de kilometerheffing’, zegt Koopmans. Ook daarin worden berijders van een vervuilende auto immers voor een hoger bedrag aangeslagen. In vrijwillige maatregelen, zoals de opkoopregeling, kan hij zich wel vinden. ‘Ik snap dat de tijd dringt voor Amsterdam, maar het moet wel zorgvuldig gebeuren, zodat automobilisten nog een beetje weten waar ze aan toe zijn’, aldus Koopmans. Hij wil dat het kabinet ingrijpt. Ook SP, VVD en PVV zijn tegen de Amsterdamse plannen gekant.
Minister Jacqueline Cramer van Milieu is echter van mening dat eigen beleid van de gemeenten een probaat middel om de luchtkwaliteit te verbeteren, om in aanvulling op het beleid van het rijk specifieke problemen aan te pakken. ‘In de binnenstad van Amsterdam zijn nu eenmaal andere maatregelen nodig dan in de binnenstad van Groningen’, zo laat zij via een woordvoerder weten. ‘Het staat gemeenten vrij om hun eigen beleid te maken om de luchtkwaliteit te verbeteren’. Wel houdt de minister de vinger aan de pols om te voorkomen dat een lappendeken ontstaat van gemeenten die allemaal hun eigen regels maken en om te beoordelen of de maatregelen wel effectief zijn’. Koopmans is er niet gerust op. ‘Hoe zit het met de A10?’ wil hij weten van minister Camiel Eurlings van Verkeer. ‘Als een oude auto straks een ongeluk krijgt op de A10, mag die er dan niet af?’
Kortom we kunnen er nog niet gerust op zijn dat iemand het licht gaat zien zo te lezen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km
Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.