Elvira kan toch best nog wel eens gelijk hebben aangezien Alfa zelfs tot in de jaren 80 de neiging had in te bouwen wat toevallig beschikbaar was (er zijn vele voorbeelden van Giulia's, Alfetta;s en zelfs 75's die in een uitvoering (combinatie) geleverd zijn die eigenlijk niet bestaat. Zeker de grensgebieden (spreek een jaar voor de facelift tot een jaar of twee na de facelift of nieuw model) leverd elke keer weer verrassende combinaties op.
Elvira Ruocca heeft niet beweerd dat deze specifieke auto Super kenmerken zou hebben, ze heeft alleen aangegeven dat het mogelijk is dat er Super details gemonteerd zouden zijn omdat dat wel vaker gebeurde en de Super ook in '65 op de markt is gekomen. Het is dus "grijs gebied".
Dat is het 'm net, Elvira kan enkel aangeven dat "het mogelijk is" .. .
MAAR, dan enkel voor cosmetische details, bijv. een Super stuur in een Ti (zou kunnen dat het een optie was...) nooit voor de specificaties van de motor, bijv. twee dubbele carbs ipv. één, maakt dat je te doen hebt met een andere motortype vanwege het vermogen. En een ander motornr. in een Giulia carros betekent een andere Giulia typenr!
- Bijv.
1600 Ti Cambio Volante = type 105.14, Motor = type 514 : 1570 cc (78x82), 92 pk, één dubbele carb
1600 Ti Cambio Cloche = type 105.08, Motor = type 514 : 1570 cc (78x82), 92 pk, één dubbele carb
1600 TI Super = 105.16, Motor = type 516 : 1570 cc (78x82), 112 pk, twee dubbele carbs
1600 Super = 105.26, Motor = type 526 : 1570 cc (78x82), 98 pk, twee dubbele carbs
1600 S = type 105.85, Motor = type 585 : 1570 cc (78x82), 95 pk, één dubbele carb
GT Sprint (1600) = 105.02, Motor = type 502 : 1570 cc (78x82), 106 pk, twee dubbele carbs
GT Sprint Veloce (1600) = 105.36, Motor = type 536 : 1570 cc (78x82), 109 pk, twee dubbele carbs
GT Junior 1600 = 115.03, Motor = type 536 : 1570 cc (78x82), 109 pk, twee dubbele carbs
--> Bemerk hoe het motortypenr. wijzigt als het vermogen wijzigt.
Let op, Type nr. van de Giulia's zal nog van andere dingen hebben afgehangen, bijv. de GT1600Junior had men evengoed type 105.36 kunnen geven, de GT1300Junior is tot op het einde van zijn 'unificato' periode ('78 ) het type nr. 105.30 blijven dragen... (is eigenlijk een andere discussie
)
Ten tijde van deze Ti bestond de 'koekentrommel'-luchtfilter gewoon niet, dus had men moeten teruggrijpen naar de Super-luchtfilter, maar die heeft een bevestigingslip nodig in de motorruimte, dus extra laswerk, bovendien zit daar nu bij deze Ti de zekeringendoos, die had men dan moeten opschuiven, dus een andere kabelboom, etc... op het einde kon men dan dan maar beter een Super ombouwen tot een Ti
Alfa Storico is tot op heden niet in staat te vertellen welk motorserienr bij welk chassisnr hoort, laat staan wat voor extra's gemonteerd werden...