vr jun 04, 2010 12:34
Persbericht
ALFA ROMEO GIULIETTA:
VEILIGSTE COMPACTE WAGEN OOIT
De Alfa Romeo Giulietta kreeg de prestigieuze vijfsterrenscore van Euro NCAP en behaalde een totale score van 87/100: een uitzonderlijk resultaat, dat hem tot de veiligste compacte wagen ooit maakt.
De score is des te belangrijker omdat Euro NCAP sinds 2009 een nieuw testprogramma heeft ingevoerd dat vier categorieën omvat: naast de bescherming van volwassenen inzittenden, van kinderen en van voetgangers beoordeelt de organisatie nu ook de veiligheidshulpmiddelen. Functies die ongevallen en letsels voorkomen zoals een gordelwaarschuwing, ESP en een snelheidsbegrenzer worden eveneens beoordeeld. Het zal jaar na jaar (2009, 2010-2011, 2012) moeilijker worden om nog vijf sterren te scoren. In dit scenario betekent de score van de Alfa Romeo Giulietta (97% voor volwassenen, 85% voor kinderen, 63% voor voetgangers en 86% voor veiligheidshulpmiddelen) dat de auto in 2012 nog vijf sterren zal scoren, wanneer het sys-teem zijn strengste normen invoert.
Deze belangrijke onderscheiding bevestigt opnieuw dat Alfa Romeo tot het uiterste gaat om alle weggebruikers te beschermen. De Alfa Romeo Giulietta werd ontworpen en gebouwd met het oog op de maximale actieve en passieve veiligheidsprestaties. Dat blijkt uit het gebruik van de meest geavanceerde elektronische rijhulpmiddelen voor de remmen en de tractie: de dynami-sche stabiliteitsregeling (Vehicle Dynamic System) beheert belangrijke functies zoals de ver-trekhulp voor hellingen (Hill Holder), de tractiecontrole en de noodremhulp maar ook het MSR-systeem dat voorkomt dat wielen blokkeren wanneer men het gaspedaal loslaat, DST (Dynamic Steering Torque), Electronic Q2, dat de aanwezigheid van een zelfsperrend differentieel ‘simu-leert’ en het gloednieuwe Prefill-systeem. Dat laatste waarschuwt de remmen dat het gaspedaal werd losgelaten om zo de interventietijd en dus de remafstand in te korten.
Duizenden uren virtuele simulaties maakten het mogelijk om de nieuwe ‘compacte’ architectuur, die met de Giulietta zijn debuut beleeft, en de hele wagen te realiseren met slechts vier prototy-pes. De kwaliteit van de virtuele designs werd later materieel getest op de auto’s gebouwd in de Cassino-fabriek met behulp van tweehonderd tests op onderdelen en subsystemen, ruim hon-derd Hyge-schoktestsimulaties en meer dan tachtig crashtests (frontale impact, zijdelingse impact, koprol en uitwijkmanoeuvres, rekening houdend met diverse snelheden en obstakels en met de behoefte om alle inzittenden op een unieke manier te beschermen). Deze cijfers beves-tigen het diepgaande engagement om de Alfa Romeo Giulietta tot een van de veiligste auto’s van Europa te maken met de meest geavanceerde veiligheidssystemen.
Kortom: totale bescherming. Dat blijkt ook uit de zes standaard gemonteerde airbags (waarvan twee meerfasige exemplaren), driepuntsgordels met dubbele gordelspanners en krachtbegren-zers en SAHR-hoofdsteunen (Self-Aligning Head Restraint). Dat zijn nieuwe hoofdsteunen van de tweede generatie, met een in de rugleuning van de voorzetels ingebouwd systeem dat de hoofdsteunen bij een aanrijding dichter bij de hoofden van de inzittenden brengt om de effecten van een whiplash te verzachten. En dan hebben we het nog niet over het koetswerk, de motor-kap, de deuren, de dwarsbalk in het dashboard, de zetels en de stuurkolom, die elk op hun manier de inzittenden en voetgangers beschermen. De effectiviteit van al die systemen wordt ten top gedreven door een frontstructuur met drie absorptielijnen, die de structurele uniformiteit garanderen en dus de uniforme respons bij frontale aanrijdingen, en dat ondanks het type van obstakel of voertuig waartegen de auto botst. Dit is een ware doorbraak op het vlak van de bescherming van andere weggebruikers want de wagen reageert minder agressief bij een aan-rijding tegen de voorkant of zijkant van een andere wagen. En ook voor de bescherming van de auto zelf is het beter want de uniforme vervorming maakt de veiligheidssystemen effectiever, ongeacht het type van ongeval.
Op het vlak van preventie tot slot maakt de Alfa Romeo Giulietta gebruik van koplampen met dagverlichting, die automatisch worden ontstoken wanneer men de motor start (om te voldoen aan de specifieke Europese normen die in 2012 van kracht worden), en led-achterlichten die feller schijnen dan klassieke lampen om zo de veiligheid te verhogen.
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .
Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .