Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

Het is voor mij het mooiste model van Alfa
35%
42
De techniek van dit model/deze serie spreekt mij aan
26%
31
Ik liep toevallig tegen dit exemplaar aan
14%
17
Het was het maximaal haalbare binnen het budget
9%
11
Uit practische overwegingen
1%
1
anders (lees mijn posting)
14%
17
 
Totaal aantal stemmen: 119
Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 12:55

Semi-klassieker is het nog niet helemaal maar de 155 gaat het wel worden.
Allereerst de lijnen, prachtig ontwerp en een grote keuze uit motoren.
Met wat aanpassingen een heerlijke circuitauto en zat ruimte voor het alledaagse boodschappen etc.
Tel hierbij op de rijke autosporthistorie en de artc en je hebt een geweldige bolide 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 13:00

Bij mij is het een vrij kort verhaal... :wink: Maar wel een leuke al zeg ik het zelf :)

Ooit..toen ik in een duits koekblik reed (1e wagentje :wink: ) kwam mijn pa op een dag thuis met het verhaal dat hij een Alfa had gekocht..ik zuchte wat, riep iets over roest :roll: en verklaarde hem voor gek :)
Hij lachte wat, vertelde me dat ik wel anders zou praten nadat ik gereden had.. De week erop kwam hij thuis met de wagen, en wat voor een..een 75 V6. Ik moest heel eerlijk bekennen dat het geluid me toch wel behoorlijk aantrok..rauw en onregelmatig stationair...Ik krijg de sleutels, en rij maar een stukje zei pa.
ZO gezegd zo gedaan, ik worstel me achter het stuur, vraag me af waarom ze dat stuur zo vreemd hebben gemonteerd, en rijd langzaam weg..Hmm dat geluid is echt mooi...
Totdat ik op een lege weg kwam en gasgaf...Ik had een smile van oor tot oor, kippevel op de armen en ben gelijk naar huis gereden! Ik hoor jullie denken, naar huis, moest je niet langer rijden? Nou, ik moest een duits koekblik inruilen :lol: Ik heb vrij kort daarop de flog weggebracht en me een 33 aangeschaft..Daarna een 155(jullie wel bekend :wink: )
Vandaag de dag heb ik (nog) geen 75, maar hoe dan ook, die komt er te staan....

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 13:41

Toen ik nog op de basisschool zat, een jaar of 10 geleden, had mijn leraar een Nero 155 V6. Vanaf de eerste dag dat ik deze zag vond ik hem super! Ongeveer anderhalf jaar terug besloot ik zelf ook een auto te kopen, wat en hoe wist ik niet. Enige wat een must was, was ruimte... ik ben nml 2m04 :)

Maargoed, zoeken op mijn budget, en wat zag ik tot mijn grote verbazing? Een 155 viel er binnen! Na een aantal proefritten gemaakt te hebben in barrels had bij toeval een collega van mijn vader een 155 1.8 8v te koop. Wel met heeel veel kilometers maar 100% zeker dat dit voornamelijk kilometers almelo - schiphol waren. Hij verkocht de auto omdat de ontstekingsmodules en de einddemper aan gort waren en hij een hele dikke offerte had liggen.

Na een week wikken en wegen (hij was immers ook verkleurt) heb ik hem opgehaald, op de terugweg modules opgehaald bij geuzendam (voor een schijntje van de offertje) en binnen 5 min dat ik thuis was liep de auto als een zonnetje. Daarna nog een 'tegenvaller', het achterspatbord was verrot. Njah, spuitplannen waren er toch al, dus maar direct alles omgebouwd naar wb :)

Ik rijd er nu een jaar in, zonder motorische problemen (inmiddels al 281k gedraaid, gekocht met 268k) en ik kan me niet voorstellen dat ik hem weg doe. Na de zoemrvakantie ga ik 5 maand naar Zweden, studeren. En als ik terug ben ga ik een 2.0 8v blok opscharrelen en met een maat van mij opbouwen :)

Intussen trouwens mijn broertjes aangestoken. Oudste broertje rijd nu een 146 1.6 boxer. En de andere die is 14, maar helemaal verliefd op een gtv6. Zelf wil ik nog een keer een 75 3.0 bezitten... ooit :P
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 13:50

Zelf wil ik nog een keer een 75 3.0 bezitten... ooit :P
Gewoon kopen, zo duur zijn ze ook weer niet !

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

Re: RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 13:54

Zelf wil ik nog een keer een 75 3.0 bezitten... ooit :P
Gewoon kopen, zo duur zijn ze ook weer niet !
Mwah... als student een auto rijden vind ik al wat. Twee auto's is echt te gortig op dit moment. Over een jaar ben ik -als alles goed gaat- klaar, als ik dan werk kan vinden en/of niet naar de universiteit doorga komt die er ook zeker wel :P
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:10

Wegens naast benzine ook een beetje Italiaans bloed in de aderen, ben ik van jongsafaan elk jaar in Italia op vakantie geweest, in Pescara, onze "hometown". Als klein jongetje was ik al gefascineerd door auto's, en terwijl mama en papa aan tafel zaten, hing ik over het balkon naar de voorbijrijdende auto's te kijken. Een auto op twee was daar een fiat (vooral 500 en 126/127, ook de 131 zag je er ontzettend veel). Qua Alfa's wemelde het toen van de Sud's, Alfetta's en Giulia's.
Mijn neef en oom hebben daar een garage, en in mijn tienerjaren heb ik daar "het" virus opgedaan, na een aantal fantastische ritten (elke bocht dwars als een krab, en ondertussen dat geluid!!!) in een Alfetta sedan 1.8 van de eerste serie.
Toen ik mijn eerste eigen wagen kocht, moest en zou dat uiteraard een Alfa zijn, en wegens de beste keuze binnen het budget werd dat dus de 75, vanwege achterwielaandrijving en prachtig geluid (een 33 was een van de andere kandidaten).
Twee jaar geleden hing ik weer eens rond in de garage van mijn neefje, liefdevol kuierend tussen zijn 75, zijn Berlina en zijn Bertone's, en ook zijn "daily driver", een Giulia. Bleek dat de Giulia te koop stond, een wagen die origineel van Pescara was, en die ik onbewust dus misschien tientallen keren in mijn leven had zien voorbij rijden, leunend over mijn balkon. Ook mijn vrouwtje was er meteen verzot op. De prijs viel goed mee, technisch was hij in orde en mijn neef was zelfs bereid om hem zelf naar België te rijden, dus de deal was snel gesloten.
Toen ik vorig jaar van werk veranderde en de bedrijfs-scenic moest inleveren, hadden we een nieuwe tweede daily driver nodig, en net op dat moment verkocht een andere neef van ons zijn 155-met-sportpakket-en-recaro's. Alfa nummer drie was dus ook snel aangeschaft, en helaas al even snel in de prak gereden, gelukkig hebben we ondertussen haar roze tweelingzusje op de kop kunnen tikken.
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:20

Mjah.........ik was altijd al wild op de GTV6 naast de boxer.

Had altijd een 33 16v QV, bij sommige wel bekend.
Die was dus R.I.P, dus er zou een classic en een dagelijks vervoersmiddel komen.
Dat werden dus de GTV6 en de 155.

De doorslag dat ik een GTV6 kocht, dat zijn toch de looks en de techniek.


ff off-topic:
En Bert-155, ik deed het gelijk goed.
Direct begonnen in een Alfa te lessen en kocht m'n eerste Alfa (33 1.3v).
Wel wat anders dan zo'n duitse kliko waar jij mee begon. :lol:
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:24

Hest ook altied wat te zeurn he :wink:

On-topic maar weer, met jou kom ik er toch nooit uit :lol:

Gebruikersavatar
ToonQVp4
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 20:01
Locatie: Oost Souburg (Zeeland)

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:48

ik ben aangestoken door m'n vriendin,toen ik haar leerde kennen had ik nog niet eens een rijbewijs,en zij reed in een 33 imola.toen we een keer naar de garage moesten zag ik daar een hele gave imola staan.ondanks dat ik nog geen rijbewijs had toch besloten de auto te kopen.na een jaar en een ongeluk verder :( kon ik een 33 QV kopen,lang getwijfeld toen toch de knoop doorgehakt en eigenlijk geen moment spijt van gehad.ik heb de QV na 80 dkm en 3 jaar later weg gedaan omdat hij op was.baal ik nog steeds wel van want het was een fijne auto.na de QV een 33 p4 gekocht waar ik al wat dingetjes mee heb gehad(heb al op het punt gestaan hem te verkopen)maar op het moment geen problemen meer dus hij bevalt weer goed.
je kan dus wel zeggen dat ik nogal 33 gek ben.geen idee waarom eigenlijk ik vindt het gewoon een fijne auto.

Grtz Toon
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit




gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:54

budget :wink:
156

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:55

Zelf wil ik nog een keer een 75 3.0 bezitten... ooit :P
Gewoon kopen, zo duur zijn ze ook weer niet !
Mwah... als student een auto rijden vind ik al wat. Twee auto's is echt te gortig op dit moment. Over een jaar ben ik -als alles goed gaat- klaar, als ik dan werk kan vinden en/of niet naar de universiteit doorga komt die er ook zeker wel :P
Wie zei iets over 2 autos ?

:wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 21:58

budget :wink:
Da's waar ook, ook juist daarom rijd ik Alfa. ](*,)
Dat bedoel ik dat ook echt, want: goedkoop in aanschaf, dus geen afschrijving en onderdelen goedkoop.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 22:15

Kun je ook een slopel rijden :?

Gebruikersavatar
Harrie
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: za jan 07, 2006 23:19
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 22:19

Het Alfa virus sloeg bij mij toe toen ik als scholier/later student bij een benzinestation werkte. Daar kwam wel eens een 75 en die deed de vonk overslaan. Ik heb daar tot ongeveer 1987 gewerkt, dus het moet een van de vroegere 75's in Nederland zijn geweest. In die jaren waren er nog niet zoveel.
Toch zou het nog lang duren want als student kun je niet zoveel besteden. Ik begon met Fiat's, eerst een 133 (ik weet het, :oops: , een stoeptegel voorin om nog een klein beetje wegligging te hebben), toen een 131 Mirafiori. Dat was al een echte auto, zeker voor een student. Ik heb er vier jaar met veel plezier in gereden en als ik nu een mooie 131 2 liter zou tegenkomen, dan weet ik nog niet of ik hem kan laten staan.

Toen ging ik werken en kreeg ik enkele jaren een auto van de zaak, eerst weer een Fiat (Ritmo) en later een Ford Escort. Je hoort buitenstaanders vaak praten over de "hoge onderhoudskosten" van Alfa, maar die Ford kon er ook wat van!

Op een gegeven moment was ik het zat en kwam de eerste Alfa. Een 75 1.6. Niet bepaald de snelste maar een mooie auto en ik heb er veel plezier aan beleefd maar (inderdaad) ook behoorlijk wat kosten gehad. In 1998 begon ik een eigen bedrijfje, ik ging meer km's rijden en ik zocht een meer bedrijfszekere auto. Ondertussen was de 156 verschenen en daar was ik helemaal weg van. Ik vind het nog steeds een geweldige auto. Na lang dubben heb ik toen mijn eerste nieuwe auto gekocht.

De keerzijde van een mooie nieuwe 156 was natuurlijk de jaarlijkse blauwe envelop en een hele forse bijtelling. Toen dan ook de regeling kwam dat de bijtelling voor auto's van 15 jaar of ouder niet meer over de nieuwwaarde maar over de economische waarde werd berekend, ben ik op zoek gegaan naar een "nieuwe oude Alfa". En die moest aan enkele eisen voldoen, nl. groot genoeg voor het gezin, representatief en in staat zijn om een caravan te trekken. En hij moest liefst ook nog een beetje bijzonder zijn. Ik kwam uit bij een auto die in dit topic nog niet is genoemd ... de Alfa sei. Ik vond een mooie in Italie bij de jongens van Portalclassic en ze waren bereid om de auto naar Nederland te brengen zodat ik hem hier eerst goed heb kunnen bekijken. Ik kende de sei nog helemaal niet dus het was een beetje een sprong in het diepe, maar een waar ik nooit spijt van heb gehad. Later heb ik deze sei (eerste serie) verkocht en vervangen door een van de tweede serie, waar ik in de zomer nog steeds meer rijd. Het is een geweldige reisauto, ik ben er net mee heen en weer naar Polen geweest. Als het verkeer het toelaat rijd ik er constant 140-150 mee, dat is een mooie snelheid, hard zat wat mij betreft. En in tegenspraak met alle verhalen over het "slurpen" haal ik dan nog makkelijk 1 op 10. Hoewel ik dus op rationele gronden bij de sei terecht ben gekomen, ben ik nu helemaal verknocht aan de auto en ik kan me niet voorstellen dat ik hem ooit verkoop.

Ondertussen zijn er ook nog andere Alfa's geweest. Nog een keer een 75 als tweede auto. Die kwam in de plaats van een Giulietta die ik toen heb verkocht, maar later weer heb teruggekocht als restauratieproject. In de winter rijd ik een 164, ik ben inmiddels aan de derde bezig. Ook een fantastische auto. Eerst een V6, daarna twee Ts'en. En binnenkort maak ik de verzameling af met een Spider, dan heb ik vier Alfa's en dan ga ik proberen het virus maar eens te onderdrukken. Maar ooit komt er nog een Bertone!

Vooral de Alfa's uit de jaren 80 spreken mij aan. Een Giulia of een Bertone is natuurlijk prachtig maar een mooie sei, Giulietta of Alfetta is veel zeldzamer en bovendien jong genoeg om probleemloos in te zetten voor dagelijks vervoer. Behalve in de winter natuurlijk, dan heb ik de 164 als werkpaard. Maar die is ook alweer van 1989, dus een van de oudere in Nederland, in zeer mooie staat en volledig origineel. Ik ben onlangs in een ander topic uitgemaakt voor "originaliteitsfetisjist", maar een 164 of een sei vind ik nu eenmaal het mooist zoals hij oorspronkelijk bedoeld is.

Ook dit is weer een lang verhaal geworden. Maar probeer maar eens te stoppen als je eenmaal over Alfa's begint. En het mooie van zo'n automerk is juist dat iedereen er iets van zijn gading kan vinden.
Groet,

Harrie

Mijn Alfa's:
156 2.5 V6 1998, Spider QV 1988
eerder 2 x 75, 2 x 156, 4 x 164, 2 x Alfa 6, Giulietta, 147, 166

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

wo mei 10, 2006 22:38

Ok bij deze
waarom ban ik zo gek op boxers

"vroeger"toen ik nog jong was een jaar of 15 reed een bekende van mij
in zo`n gifgroen sudje (de kleur van turbo delta`s sud)
met een beige interieur
dit vond ik zo`n verrekt leuk karretje en natuurlijk dat geluid
wow daar was ik toen al helemaal gek van
dus dat moest er zeker komen
het rijbewijs was behaald en familie had een "prachtige" R12 in de aanbieding voor weinig
dus aangeschaft .wat een kl.....bak
na 3 weken, het was in de winter, reed ik langs de toenmalige peugeot garage en onder een laag sneeuw
stond daar een rood supertje 1.5 uit 1979.
toen waren de rapen gaar natuurlijk ,geen oog meer dicht en de volgende dag gaan kijken en een proefrit maken
starten vergeet het maar aanslepen dan maar.
en daar kwam de roffel op gang geweldig.
gelijk aangeschaft.
en dan ben je verkocht................
na ongeveer 2 jaar en een restauratie ervaring rijker, tjonge wat was ie verrot maar dat mocht niet deren
ingeruilt voor een paar rot centen.
ruimte genoeg om op te slaan maar daar dacht je toen niet aan .
een vriend reed later in een sprint en die vind ik kwa model net iets mooier dan de sud

mijn ultieme alfa verzameling zou kunnen bestaan uit :

sprint
sud
33 type 1
alfetta gt of gtv 4 cilinder
junior zagato
guilietta

dus ik ben nog lang niet compleet
vind ik ook niet zo belangrijk als er maar anderen zijn die goed op de modellen passen.

en die zijn er hier genoeg :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”