Overigens vind ik het verhaal wat bovenstaande poster geeft geen accurate weergave van de geschiedenis, het is meer een manier waarop hij het beleefd heeft. Ik vind het opvallend dat ARTC moderators (getuige de bewering van bovenstaande poster) op een forum mensen uit de het SCARB register zouden kunnen zetten omdat kritiek niet gewenst is.
Het hangt er maar vanaf hoe je kritiek brengt is mijn eerste reactie. Scarb is overkoepelend voor alle leden, je wordt nooit als scarblid geroyeerd, dat voorop. Ieder forum heeft gebruikersregels en die moeten worden nageleefd (lees de huisregels er op na) en afhankelijk wat je post zal een moderator ingrijpen of niet. Dit kan tot een ban leiden of tijdelijke schorsing of iets dergelijks.
Juridisch gezen breng je zelf gegevens aan op een forum, dit ter registratie. Juridisch gezien hoef je je niet aan te melden dit is vrijwillig en je weet wat je invult, een bestuur van wat voor club/vereniging zal die gegevens alleen gebruiken om na te gaan hoeveel leden ze hebben, hoe oud ze zijn m/v etc. In Nederland geldt de bewijslast als volgt: Als je constateert dat je gegevens bewust zijn misbruikt, heb je volgens de WPB recht tot reclamatie. In dit geval zul je de voorzitter van het 155-register en de Scarb moeten aanspreken met bewijsmateriaal om aan te tonen dat jouw gegevens bewust misbruikt zijn.
Uit je verhaal maak ik niet op dat je nadelige gevolgen (aantoonbaar, onderbouwd en gestaafd) hebt ondervonden en zul je ook niet kunnen claimen welke financiele en emotionele schade je hebt geleden, in het kader van de WPB heb je m.i. geen casus in deze.
*is gewoon objectief, maar houdt wel feiten*
No offence
-edit 1 na laatste regel, het woordje een ontbreekt

-
Als betalend SCARB-lid en 155 eigenaar, lijkt me dat ik bij het SCARB 155 register zou mogen, daar heeft geen ARTC forum-moderator wat over te zeggen naar mijn mening. Mensen die 3 maanden niet op het ARTC forum posten worden ook uit het SCARB 155 register gezet, dat lijkt me ook niet de bedoeling? Mensen die geen 155 bezitten mogen lid worden van de ARTC, het lijkt me dat een inschrijving in het SCARB 155 register toch tenminste het bezit van een 155 zou moeten vereisen? De enige manier voor zover mij bekend, om je gegevens in het SCARB 155 register opgenomen te krijgen is lid worden en aanmelden op de website van de ARTC. Het ARTC zou regElementen hebben volgens een poster eerder, nu zijn het ineens weer forum-huisregels, of zijn ze er allebei? Waar zijn die te lezen? Ik krijg ze namelijk niet te zien op de ARTC website en via Google zijn ze ook niet te vinden. Als er een regElement is, hoe verhoudt zich dit tot het SCARB reglement? de ARTC is namelijk geen rechtspersoon en de SCARB wel. De registerbeheerder Harry gaf eerder aan de ARTC en het SCARB register als 2 verschillende entiteiten te betitelen, (ex)bestuursleden van de ARTC posten hier (op persoonlijke titel, of als ARTC bestuur?) en beweren dat het wel degelijk hetzelfde is. Allemaal dingen waar kennelijk tot nu toe geen duidelijk antwoord op te geven is, ondanks dat er mensen reageren die in het ARTC bestuur zitten of hebben gezeten en de registerhouder zelf.
Juridisch gezien heb je als bewaarder van persoongegevens plichten, hoe je aan die gegevens gekomen bent is daarvoor niet relevant, dus jou argument dat als iemand ze zelf invult de situatie anders zou kunnen zijn lijkt me niet kloppen. Jij zegt dat een club/vereniging die gegevens alleen voor (door jou genoemde) doelienden zal gebruiken. Waarom is het dan zo moeilijk om dat van te voren te benoemen en publiekelijk neer te zetten? Er is vaak genoeg om gevraagd en het is nooit officieel neergezet, mensen die er over door blijven vragen worden weggehoond door moderators en bestuursleden van de ARTC. Zelfs hier in dit topic wordt er weer geschimpt op mensen die een volstrekt normale vraag stellen naar iets wat proactief al gemeld moet worden volgens de wetgeving rondom de bescherming van persoonsgegevens.
Jou omschrijving wat je zou moeten doen als de WBP geschonden zou zijn om de bewijslast van geleden schade rond te krijgen is mooi, maar als je enige ervaring hebt met dit soort zaken zal je ook weten dat de privacykamer niet kijkt naar geleden schade maar naar het overtreden van de WBP. Verder stuurt de privacykamer je altijd terug als je niet eerst de rechtspersoon aanspreekt op de vermeende overtreding en ze een termijn geeft om de boel op te lossen. Ik wil dus graag weten onder welke rechtspersoon de ARTC valt, is dat een op zich staande club, of is het SCARB bestuur juridisch aansprakelijk? Of ik schade heb geleden is niet relevant voor de privacykamer, die kijken alleen naar of er een wet overtreden is, dat is in dit geval al zo als er niet wordt vermeld wat precies de policy is aangaande de beheerde persoonsgegevens. Als ik een schadeclaim in wil dienen doe ik dat op basis van het BW en dan moet ik inderdaad aantonen wat ik precies voor schade geleden heb en wie daarvoor aansprakelijk is, maar daar gaat deze hele discussie dus niet over wat mij betreft.
Voor mij en voor alle andere potentiele registerleden is het risico schade te lopen is al voldoende. Stel dat mijn NAW gegevens in combinatie met mijn kenteken en chassisnummer in handen van een kwaadwillende vallen, die kan deze gebruiken om bijvoorbeeld mijn auto te stelen, een kenteken als verloren op te geven en een nieuwe aan te vragen en deze uit de post te vissen etc. etc. Ik zou echt heel zeker willen weten wat er precies met mijn gegevens gebeurt voordat ik ze afgeef, nog helemaal los van het feit of er een wettelijke grond achter mijn nieuwschierigheid is. Je hebt als bewaarder van deze gegevens de wettelijke plicht om niet alleen zorgvuldig met die gegevens om te gaan, maar ook om precies te vertellen wat je er wel en niet mee doet en aan wie je ze eventueel onder welke voorwaarden inzichtelijk maakt. Verhaaltjes over "het zit toch wel goed" of "bewijs eerst je schade eens" hebben niets te maken met hoe je gewoon netjes een register beheert, je moet het transparant doen en je aan de geldende wetten houden.
Ik ben, zoals hier ook wel duidelijk mag worden, bereid om op basis van argumenten en feiten een discussie te voerenen deze vol te houden totdat het voor iedereen duidelijk is hoe de vork in de steel zit. Dat anderen vervolgens zoiets als een persoonlijke aanval opvatten, of om wat voor reden dan ook besluiten om met een persoonlijke aanval te reageren zegt denk ik meer over de anderen dan over mij. Ik heb niets meer met de ARTC te maken, maar ik wil *wel* SCARB lid zijn en actief zijn in het 155 gebeuren, aangezien dat de auto is waar ik er 2 van heb. Ik vind dan ook dat ik het recht heb om precies te weten wat er wel en niet gaande is tussen de SCARB en het ARTC en wat de exacte (juridische) positie van beide is. Ik wens de ARTC-leden alle plezier van hun club toe, ik hoop dat er een boel enthousiaste 155 eigenaren zullen zijn die zich wel in die club en de manier waarop ze bestuurd wordt kunnen vinden, ieder het zijne. Ik zou het ook totaal geen probleem vinden om weer bij het ARTC te komen als er daar een aantal dingen veranderen, maar we hebben het hier niet over het ARTC, maar over het SCARB 155 register. Van de SCARB vind ik dat ik mag verwachten dat zij als stichting dit soort dingen netjes voor elkaar hebben voor hun betalende donateurs. Ik zal de bestuursleden op de contactpagina van deze vragen op de hoogte stellen en ze verzoeken in het openbaar hier een antwoord op te geven, zodat het voor iedereen gewoon duidelijk wordt.