nee onzin, ik vind m mooi en als de tijd er rijp voor is zou ik er zeker over nadenken om er 1 aan te schaffen...
Goh, ik dacht al even dat ik de enige was die dat mee had gekregen. En ook dat producenten die hun investeringen grotendeels op SUV's hadden gericht (zoals Ford) in behoorlijke financiële problemen zijn geraakt.Verkoop van SUV's lijkt ook een niet al te zonnige toekomst te hebben ivm benzineprijzen, die in europa al tijden hoog zijn natuurlijk, maar inmiddels ook in SUV walhalla Amerika. Blijkt dat zelfs daar de SUV verkoopcijfers niet meer zo imponerend zijn.
Het kwaliteitsprobleem en de gevolgen daarvan staan natuurlijk buiten kijf. Alleen heeft dat m.i. weinig te maken met je vergelijking met de SUV nu.Feit voor mij is wel dat de komst van de sud in 72 zo omstreeks Alfa Romeo een zware negatieve slag heeft toegebracht. Om 2 redenen. Ten eerste was de komst van de Sud door z'n slechte kwaliteit een enorm financieel debacle dat nog jarenlang doordreunde. Feit was dat Alfa failliet was en alleen met staatssteun kon doorleven. Ten tweede brak de sud een belangrijk kenmerk van Alfa Romeo toen. Sportieve middenklasse auto met achterwielaandrijving. De sud was geen middenklasser maar zat daar onder, had voorwielaandrijving en een boxermotor. Over het concept spreek ik geen kwaad. Wel was het zo, ik weet niet of jij dit bewust hebt meegemaakt, dat Alfa rijders toen dit een bedenkelijke ontwikkeling vonden.
helemaal met je eensBijzonder onhandig dat dat andere draadje over de SUV halverwege de discussie op slot wordt gegooid, erg lastig met het reageren op iets dat iemand zegt.![]()
Dus bij deze met het e.e.a. aan knip en plakwerk:
Het kwaliteitsprobleem en de gevolgen daarvan staan natuurlijk buiten kijf. Alleen heeft dat m.i. weinig te maken met je vergelijking met de SUV nu.Feit voor mij is wel dat de komst van de sud in 72 zo omstreeks Alfa Romeo een zware negatieve slag heeft toegebracht. Om 2 redenen. Ten eerste was de komst van de Sud door z'n slechte kwaliteit een enorm financieel debacle dat nog jarenlang doordreunde. Feit was dat Alfa failliet was en alleen met staatssteun kon doorleven. Ten tweede brak de sud een belangrijk kenmerk van Alfa Romeo toen. Sportieve middenklasse auto met achterwielaandrijving. De sud was geen middenklasser maar zat daar onder, had voorwielaandrijving en een boxermotor. Over het concept spreek ik geen kwaad. Wel was het zo, ik weet niet of jij dit bewust hebt meegemaakt, dat Alfa rijders toen dit een bedenkelijke ontwikkeling vonden.
Je andere punt, dat Alfarijders het een bedenkelijke ontwikkeling vonden, is iets dat bij elke koerswijziging voorkomt. Ik geloof direct dat het zo was, maar ik geloof ook dat de historie van Alfa, net als de historie van andere merken met echte liefhebbers, doorspekt is met dit soort momenten, en dat die ook niet zijn te voorkomen. Automerken ondergaan noodgedwongen veranderingen in hun bestaan, en over het algemeen zijn de liefhebbers daar niet blij mee.
voorbeeldje: de meeste van ons hebben het dan wel niet bewust meegemaakt, maar wat zullen Alfaliefhebbers kort na de oorlog hebben gezegd: AAAAAAAAARGH, massaproductie!!! AAAAAAARGH zelfdragende carrosserie!!! AAAAAAARGH betaalbare Alfa's!!! Kort daarna: AAAAAARGH mini-Alfaatjes!!!!! Toen was het idd AAAAAAAAAARGH voorwielaandrijving!!! Kort gevolgd door AAAAAAAARGH Diesel!!! Daarna kwam AAAAAAAAARGH Fiat!!! AAAAAAAARGH Ford!!! AAAAARGH Maserati!!! En nu hoor je idd AAAAAAAARGH SUV!!!!
In feite zijn liefhebbers gewoon conservatiefDe automerken groeien en veranderen en ook de liefhebbers (als groep!) veranderen mee, alleen lopen die wel achter en zullen altijd ontevreden zijn met de recentste veranderingen. Het is niet belangrijk of Alfa Romeo wel of niet een SUV in zijn gamma heeft, BMW heeft al bewezen dat het de sportieve naam niet hoeft aan te tasten. En het verandert niets aan de andere modellen. Kijk je anders tegen een 911 aan omdat de Cayenne bestaat? Het lijkt me niet. Wat volgens mij alleen maar belangrijk is, is dat ALS Alfa de SUV-markt opgaat, ze zich met hun SUV duidelijk als Alfa zullen onderscheiden van de andere SUV's, zowel in looks als in rijgedrag. Als ze dat voorelkaar krijgen hebben ze het wat mij betreft goed gedaan.
daar heb je idd helemaal gelijk in... maar als fiat dit niet gedaan had had er nooit meer alfa romeo in de showroom gestaan en alleen maar in de museas. en wees blij dat fiat het merk alfa zn eigen alure wil laten hebben. kijk is naar onze westerbuur engeland... wat hebben ze daro nog dan??? aston martin is ook van een rus, wel heel er mooi dat dan weer wel, maar er is gewoon weg geen engels merk meer!!! dus je mag nog in je handjes klappen dat de italianen nogal eigewijs zijn.Er zijn maar weinig merken die zich permitteren om de populaire types te gebruiken om verliezen op andere types die met verlies draaien te compenseren. Als een model geen geld oplevert, wordt de produktie gestopt. De enige uitzondering die ik op dit moment weet is VW die een Veyron produceren die volgens geruchten veel meer kost om te produceren dan de verkoopprijs. Het voordeel wat je uit het voeren van veel modellen pakt, is schaalvoordeel. Je neemt nog meer af van je toeleveranciers, waardoor de kosten per onderdeel nog meer dalen. Daarmee pak je wat meer winst, niet met het produceren van een model wat nooit populair wordt of de ontwikkelkosten niet terug zou verdienen. Verder heb je natuurlijk nog het "merktrouw" marketing-concept, veel mensen kopen een nieuwe auto van 't zelfde merk als de huidige, als de huidige auto en dealer bevallen. Als je dan niets hebt in het segment wat ze zoeken gaan ze naar een ander merk en heb je kans dat je de rest van de auto's die die mensen gaan kopen ook mist.
Fiat is al lang net zo bezig als een aantal andere grote groepen in de autoindustrie. Maak een paar basisauto's, pas ze aan voor specifieke markten en hang er het merkje op wat je in dat marktsegment gebruikt. sportief en styling: Alfa Romeo, luxe en styling: Lancia, goedkoop en practisch: Fiat, supercar: Maserati. Toyota verkoopt lexussen en dihatsu's voor de luxemarkt en de kleine auto's, de amerikanen houden er al jaren aparte merken op na voor luxe (cadillac, buick) en zelfs volkswagen heeft met audi, seat, VW en skoda verschillende marktsegmenten. Het is kennelijk de moeite om een SUV in het Allfa Romeo marktsegment uit te brengen, dus de mannen en vrouwen van Alfa romeo krijgen een basisauto en een budget die ze mogen opleuken tot iets wat binnen de produktlijn past.
Het gaat al lang om de knikkers en niet meer om het spel. Moderne Alfa's zijn andere auto's dan die van voor de overname, ik vind ze vergeleken bij de concurrentie nog steeds fijn, interessant en leuk, maar het is nou eenmaal geen transaxle, busso, twinspark, boxer of brievenbus meer wat de klok slaat.
Heb je hier bronnen van? Volgens mij heeft de benzine prijs in dat segment niet zo'n hele grote invloed meer. Een Suv is geen auto voor Jan Modaal, of daarboven. Meer voor het hogere segment, en mensen die X5en, Cayenne's en XC90's nieuw kunnen betalen, letten niet op brandstofprijzen. Prestige en aanzien draait het daar omVerkoop van SUV's lijkt ook een niet al te zonnige toekomst te hebben ivm benzineprijzen, die in europa al tijden hoog zijn natuurlijk, maar inmiddels ook in SUV walhalla Amerika. Blijkt dat zelfs daar de SUV verkoopcijfers niet meer zo imponerend zijn.
Tweede wet van Karma?SUV...
Sports Utility Vehicle... Contradictiointermidinges?
SUV's zijn zo onbelangrijk... is waarschijnlijk de 37e wet of zo...Tweede wet van Karma?