Aangezien ik mijn tripcomputer wantrouw, heb ik me voorgenomen deze week mijn benzineverbruik zelf te meten: in de stad snel op schakelen en op auto- en snelweg constant 110 a 120 kilometer per uur te rijden. Het totaal op de dagteller (bij leegstand benzinetank) zal ik vervolgens delen door 60 liter. Ik heb namelijk onlangs 'afgetankt' toen de benzinemeter op ' nul' stond. Er ging bij die gelegenheid slechts 60 liter (en niet de door de fabriek opgegeven 63 liter) in de tank. (terzijde: mag ik daaruit concluderen dat er dan nog 3 liter in de bezinetank zit, de 'leegaanduiding' ten spijt?)
Wil je het laatste stukje duwen dan?? 63 liter is toch de totaalinhoud? En heb je hem wel echt tot het nokkie gevuld?? Stond de auto wel recht?
Zoals ik het altijd 1 of 2 keer meet en daarna nooit meer wat van wil weten;
Je gooit je tank helemaal vol tot aan de "klik". Drukt je dagteller op 0. Gaat lekker karren. Lampje om te tanken gaat branden. Gaat weer tanken tot de tuut van de pomp "klik" zegt. Kijkt hoeveel liters je getankt hebt, en neemt de dagteller stand op, deze deel je op elkaar. Dit doe je een aantal keer... Aardige indicatie van het gemiddelde verbruik is daar.
Daarbij vind ik persoonlijk de discussie over het verbruik van een dergelijke auto kul. Fabrieksopgave zijn natuurlijk altijd van de positieve kant bekeken en met welke insteek koop je een dergelijke auto, denk niet dat "het verbruik" echt hoog scoorde binnen de ontwerpscope.
mvg, R11i