bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: De snelste auto van het forum?

zo aug 27, 2006 20:00

Nee, ff serieus.

Voor mij is 't eigenlijk ook niet zo heel belangrijk hoe hard een auto gaat, maar 't gaat me om de manier hoe je dat beleeft. Ik heb al eens een weekendje in een Smart Roadster mogen sturen, en dat ding is in harde cijfers nou niet echt snel. Maar omdat je zo laag zit (+achterwielaandrijving) en zo krap opgevouwen zit lijkt 't alsof je zo veel harder gaat. 120 op de snelweg lijkt wel 170!
Ook met een oude Alfa heb ik dat. In rechte lijn leg ik het vaak gewoon al af tegen een beetje kleine middenklasser, maar zodra er een bocht komt dat vlieg ik er als 't ware voorbij. En als doe ik dat niet, voor mijn gevoel heb ik nog steeds 't idee alsof ik retesnel ben. Dát is voor mij balangrijk.
Lekker hard werken achter 't stuur, laat alles maar rammelen in 't interieur, laat er maar veel last zijn van windgeruis en een beetje nerveus weggedrag maken het allemaal wat spannender.

So true....een oude achterwielaangedreven Alfa is fun,kicks per km en veel werken (data is bijzaak). Gewogen en te licht bevonden> 155 pk under the hood.

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo aug 27, 2006 20:59

Vermogen?
Heb een standaard 2-liter nordblok met Bosch L-jetronic. Moet iset van 127pk zijn ofzo, eigenlijk geen idee. Gewicht is 1050kg.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: De snelste auto van het forum?

zo aug 27, 2006 21:04

Nee, ff serieus.

Voor mij is 't eigenlijk ook niet zo heel belangrijk hoe hard een auto gaat, maar 't gaat me om de manier hoe je dat beleeft. Ik heb al eens een weekendje in een Smart Roadster mogen sturen, en dat ding is in harde cijfers nou niet echt snel. Maar omdat je zo laag zit (+achterwielaandrijving) en zo krap opgevouwen zit lijkt 't alsof je zo veel harder gaat. 120 op de snelweg lijkt wel 170!
Ook met een oude Alfa heb ik dat. In rechte lijn leg ik het vaak gewoon al af tegen een beetje kleine middenklasser, maar zodra er een bocht komt dat vlieg ik er als 't ware voorbij. En als doe ik dat niet, voor mijn gevoel heb ik nog steeds 't idee alsof ik retesnel ben. Dát is voor mij balangrijk.
Lekker hard werken achter 't stuur, laat alles maar rammelen in 't interieur, laat er maar veel last zijn van windgeruis en een beetje nerveus weggedrag maken het allemaal wat spannender.

So true....een oude achterwielaangedreven Alfa is fun,kicks per km en veel werken (data is bijzaak). Gewogen en te licht bevonden> 155 pk under the hood.
inderdaad :thumbs:
156

LC
Member
Member

zo aug 27, 2006 21:12

Mijn 916 GTV 3.0 V6 vond ik altijd snel, maar de Elise is toch weer van een heel ander kaliber. Ik vrees dat mijn Elise met al jullie Alfa's 'de kachel aanmaakt', maar is dat nu ècht belangrijk? Het gaat toch om de lol..... Ook op dat punt scoort de Elise trouwens hoog!

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 28, 2006 05:22

Ik ben het wel eens met de geluiden die melden dat het gaat om het gevoel wat je hebt bij je auto. Een auto moet niet gevoelloos snel zijn. Je moet als bestuurder het idee hebben dat je echt mee helpt met het spektakel. Anders reed ik wel b.v. een audi met veel geluidsisolatie.

Mijn oude 33 1.3S voelde veel sportiever dan de 155 2.0 8V die daarna kwam. Dat was hij vast niet, maar de wind op je hoofd als je 140 reed, het gekraak van de 2e versnelling, tenzij je echt goed schakelde. De hele karrosserie die tordeert bij elke bocht. Het geluid van 2 dubbelle webers door een K&N filter. Je hebt wel het idee dat je snel bezig bent!

Dat is ook precies de reden dat ik de twee autos voor mijn huis heb staan die er nu staan.

De ene is een alfa, de andere niet. Puur omdat alfa niets heeft dat momenteel in de buurt komt van het gevoel dat ik bij een auto wil hebben.

Robert 75 V6

wo aug 30, 2006 12:53

mijn auto is zeker niet de snelste. Standaard drieliter zonder kat, dat dan weer wel.

Wat snelheid, peekaas ed aangaat, grappig dat hier er iemand tussenzit met een elise, en in het wegrace verhaal kwam een viper naar voren.
nou heb ik het voorrecht gehad om beide auto's te leren kennen op snelheid.

als ik het kon betalen kocht ik vanmiddag nog een Elise! superauto. klaar

Misschien op hogere snelheid 180+ niet meer de allersnelste maar wat een gaaf ding is dat zeg!! ik denk dat die auto het beste de sportief rijden sensatie naar boven brengt. Alleen het in en uitstappen al :lol:

Beezztie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo aug 30, 2006 13:08

mijn auto is zeker niet de snelste. Standaard drieliter zonder kat, dat dan weer wel.

Wat snelheid, peekaas ed aangaat, grappig dat hier er iemand tussenzit met een elise, en in het wegrace verhaal kwam een viper naar voren.

Misschien op hogere snelheid 180+ niet meer de allersnelste maar wat een gaaf ding is dat zeg!! ik denk dat die auto het beste de sportief rijden sensatie naar boven brengt. Alleen het in en uitstappen al :lol:
Ik heb eens mee mogen rijden in een Elise (vorige generatie), wat een belevenis! Alleen al het feit dat je zo'n beetje onder de andere weggebruikers door rijdt en die acceleratie! Da's weer heel anders dan een 75 6V 3.0.. maar wat dacht je van een Donkervoort, nog nooit in gereden hoor, maar dat moet weer de overtreffende trap van een Elise zijn, veel dichter bij motorrijden kom je denk ik niet!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Robert 75 V6

wo aug 30, 2006 13:13

Tja.. daar zeg je wat. Maar ik denk dat je in een donkervoort gek wordt omdat ie zo laag is, ik heb de terugweg van het Bavaria racing een stukje achter een Donkervoort gereden, maar die ging echt met 20 over slechte stukken op het wegdek ( nauwelijks drempels )

Bovendien vind ik een Elise veeel mooier, het oog wil ook wat he?

hoor mij nou praten, alsof ik in de positie ben om zo'n soort auto uit te kiezen

LC
Member
Member

wo aug 30, 2006 14:16

.. maar wat dacht je van een Donkervoort, nog nooit in gereden hoor, maar dat moet weer de overtreffende trap van een Elise zijn, veel dichter bij motorrijden kom je denk ik niet!
Ik heb laatst op Zandvoort gereden (Vijverberg trofee) en kon met de Lotus goed meekomen met de vele Porsches (behalve die ene nogal professioneel gereden GT3) en zelfs een Ferrari F 430 kon alleen op de rechte stukken loskomen (lag misschien ook aan de bestuurder, ik zou ook niet zoveel gas durven geven met zo'n kapitaal...), maar... De Donkervoorts vlogen mij en alle andere deelnemers werkelijk om de oren, wat een ongelofelijke acceleratie! Ik denk trouwens wèl dat geen enkele daar aanwezige Donkervoort 'standaard' was, ze zagen er nogal woest uit. Maar praktisch niet erg bruikbaar lijkt me, terwijl ik met de Elise de volgende dag gewoon weer naar m'n werk reed...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 30, 2006 15:42

.. maar wat dacht je van een Donkervoort, nog nooit in gereden hoor, maar dat moet weer de overtreffende trap van een Elise zijn, veel dichter bij motorrijden kom je denk ik niet!
Ik heb laatst op Zandvoort gereden (Vijverberg trofee) en kon met de Lotus goed meekomen met de vele Porsches (behalve die ene nogal professioneel gereden GT3) en zelfs een Ferrari F 430 kon alleen op de rechte stukken loskomen (lag misschien ook aan de bestuurder, ik zou ook niet zoveel gas durven geven met zo'n kapitaal...), maar... De Donkervoorts vlogen mij en alle andere deelnemers werkelijk om de oren, wat een ongelofelijke acceleratie! Ik denk trouwens wèl dat geen enkele daar aanwezige Donkervoort 'standaard' was, ze zagen er nogal woest uit. Maar praktisch niet erg bruikbaar lijkt me, terwijl ik met de Elise de volgende dag gewoon weer naar m'n werk reed...
En de Exige?
Die is toch nog een stapje stevige? Dit vind ik de ultime sportauto.
Klein, licht en snel, dus hanteerbaar.

LC
Member
Member

wo aug 30, 2006 17:30

De Exige heeft dezelfde motor, hetzelfde gewicht als de Elise, maar is voorzien van allerlei race-stuff zoals veel harder onderstel, speciale bussen in de ophanging etc. Schijnt op een circuit meerdere secondes te schelen, maar is te hard voor dagelijks gebruik. De Elise is met standaard onderstel al behoorlijk stevig, maar het optionele sport-onderstel (zelfde als van Exige)schijnt op slechte wegen echt vullingen-verwoestend te zijn. Dus als je altijd je tanden goed hebt gepoetst wel een idee :lol: Er blijken ook nog setjes met regelbare dempers te zijn, wil daar eens naar gaan kijken.

Er is onofficieel ook nog een soort compressor-conversie leverbaar (190 -> 240 pk), zowel voor Exige als Elise en officieel een 220 pk Exige S met compressor :twisted:

Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 30, 2006 19:57

Hierbij een kort filmpje van 2 Exiges. De 1 is volgens mij standaard, de ander heeft de motor van een Honda S2000......: Exige

Greetz,

Alfa75jc
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

Peter
Junior Member
Junior Member

wo aug 30, 2006 22:44

Ja, ik ook, maar dan wel met Lotus Motorsport bodypanels of anders een Exige.
Volgens mij zit er niemand op het forum (DF bedoel ik dan) met een Elise, al is er wel iemand over na aan het denken en staat die auto bij mij ook heel hoog op de wishlist. Een paar Speedsters hebben we wel, zelfs eentje met 400-450pk turbogeweld aan boord en nog een 250pk compressor-auto geloof ik.
Meeste mensen waarderen Lotussen ook wel, maar het zijn gewoon niet al te praktische auto's, met een M3 of 350Z kun je alles, van knallen, via op zondagmiddag naar de schoonouders tot boodschappen doen, met een Lotus alleen maar knallen, de rest is behelpen.
Hier ook topic over zo'n K20a ombouw Elise/Exige, staan ook wat leuke filmpjes in:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1674
Ik betwijfel overigens of een standaard Lotus boven de 160/180 nog mee kan komen met de andere auto's uit dat topic, maar goed, daar is het dan ook niet voor gemaakt.

En veel pk's maken het rijden interessant, ik heb op de Ring gereden met mijn eerste auto (145 1.6TS) en dan kon ik sommige bochten volgas door waarvoor ik met mijn huidige Ringbarrel (M3 met M5 motor en aandrijflijn) twee versnellingen voor terug moet. Dan wordt de hele baan gewoon veel meer een uitdaging, met 120pk zijn er misschien 5 of 6 echt spannende bochten, nu 30 of 40, komt omdat je overal veel harder op af komt denderen. Dat krijg je met alleen beleving niet, hoewel het uiteraard ook leuk is om echt het idee te hebben dat je hard aan het gaan bent. :)

Rees-Cees

wo aug 30, 2006 22:48

Elise is een heel mooi wagentje heb ze in Assen zien rijden tijdens het classic car festival. Zit er over te denken om er 1 voor het racen op te bouwen (super car challenge of ZAC) en anders een Saker :wink:

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 30, 2006 22:58

Heb een paar keer in een speedster gereden, wat een klote auto (om in te stappen met mn 2 meter).
Verder is het de eerste Opel die me elke seconde weer verraste en ook weer niet hoe ver kan je met zo'n ding gaan zeg wat een wegligging en ook al ga je over de grens gemakkelijk te corrigeren het rijdt gewoon als een kartik kan het met niks anders vergelijken.
Maar waar laat je dat kratje bier als je even naar de winkel gaat. daar is alleen plaats voor op de passagiers stoel maar ja lekker belangrijk.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”