yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa Romeo Nieuws

do mar 13, 2008 11:35

Ha fijn een structurele discussie over Alfa Romeo en alles wat er bij dat merk en de merkbeleving komt kijken.

Kwam bij research voor een artikel een zin tegen dat Alfa Romeo's altijd redelijk zwaar waren uitgevoerd.
Bij de Sud was dat destijds bewust gedaan omdat de nieuwe fabrieksarbeiders die dus een landbouwachtergrond hadden geen auto productie ervaring hadden.

Dus dat een Alfa zwaar is , is dus bijna historisch bepaald.
Wel hadden de Alfa's de hoogste output van hun motoren om dit te compenseren.
Toch zijn er ook vele auto's die hoewel zwaar toch een licht gevoel bij het rijden doorgeven.

Terug naar de downsized turbo's.
Een goede move om de benzine motoren en de diesel turbo's meer op een lijn te krijgen.
Zeker bij de diesels kan downsizing de zware neus wat terugbrengen en bij de benzines de nodige trekkracht leveren.
Klopt, een Alfa is nooit de allerlichtste geweest,m aar het is ook nooit het dikste kind van de klas geweest. Dat allerlei wettelijke en consumenten-eisen de auto zwaarder maken is onomkeerbaar, maar dat een voorwielaangedreven Alfa zwaarder is dan een vergelijkbare achterwielaangedreven BMW is toch wel even slikken. En juist omdat auto's nu zo zwaar zijn zou een 'Allegerita' zo op zijn plaats zijn als sportieve variant. Een Brera V6 die 300 kilo verliest bijvoorbeeld is toch best een prettig vooruitzicht?

Wat betreft het downsizen van motoren: objectief gezien prima natuurlijk, als de prestaties gelijk blijven. Maar toch vind ik het jammer, een flinke V6 is nou eenmaal domweg leuk. En daarbij moet ik aantekenen dat ik het naar elkaar toe kruipen van benzine en diesel ook niet leuk vind. VW heeft dat al best sterk met de huidige TFSI's, die houden niet van toeren en klinken nogal grofstoffelijk. Trekken doen ze wel.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo Nieuws

do mar 13, 2008 15:52

Inderdaad gebruiken merken als Audi en BMW voor hun modellen materialen als aluminium of carbon.
Dat maakt ze wel duur maar ook licht.

Voorbeeld van lichte bouw vind ik ook de Corvette die minder dan 1300 kg weegt. Net zoveel als een willekeurige voorwielaandrijver in de compact klasse. Zou inderdaad mooi zijn als Alfa ook dit soort technieken mag gaan toepassen.

De ontwikkeling is inderdaad dat de benzine motoren en diesels naar elkaar toe komen.
Een benzine motor moet kennelijk tegenwoordig soort diesel eigenschappen krijgen om acceptabel te zijn.
Dus trekkracht bij lage toeren en zuinig in gebruik.
Dan krijg je dus van die low pressure turbo motoren die al bij 2000 toeren maximale trekkracht leveren en dus weinig toeren maken.

Hopelijk dat de GTA Alfa modellen wel een beetje de vrije teugel krijgen om als blikvanger te fungeren.
Dus Alfa's met extra emozione, grazie.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”