Super72
Member
Member

Re: RE: Janse premium cars gesloten

za dec 20, 2008 11:21

Noem mij een ander merk dat wel onderscheidend is in de huidige tijd?
Je onderscheiden kan op talloze manieren, maar als het om auto's gaat, is het - denk ik - altijd een kwestie van value for money. Het 'oorspronkelijke' Alfa Romeo had een aantal kernwaarden waar niet aan te tornen viel: mooie, relatief dure techniek, bovengemiddeld goede prestaties, een bovengemiddeld goede wegligging, een fraai design en een tamelijk rijke standaarduitrusting - voor een relatief lage prijs. En dat er geen auto op de markt was die harder afschreef, nam je daarbij voor lief. Want er was geen ander 'normaal' merk (ik bedoel, de onbetaalbare exoten buiten beschouwing gelaten) waar men zo overduidelijk de nadruk legde op rijplezier.
De vraag is: wat is er van dat DNA nu, anno 2008, nog over? Bar weinig, in mijn optiek. Mooie, dure techniek? Nee. De 159 is niks meer dan een knap vermomde Opel Vectra, en de Mito is in technisch opzicht gewoon een licht gemodificeerde Fiat Grande Punto, alle ronkende woorden van de marketeers ten spijt. Is dat erg? Ach, het is de moderne tijd en schaalvergroting is vandaag de dag het toverwoord. Maar 'typisch Alfa' kun je het met geen mogelijkheid meer noemen.
De prestaties dan. Helaas moet geconstateerd worden dat Alfa Romeo op dat gebied hooguit tot de middenmoot behoort. De auto's zijn veel te zwaar en missen simpelweg pk's. Ford (met de Focus RS), Renault (met alle RS-modellen) en Seat, om maar eens wat voorbeelden te noemen, hebben wat dat betreft Alfa Romeo volledig achter zich gelaten. Natuurlijk zegt motorvermogen niet alles. Wegligging en onverdund rijplezier kunnen een gebrek aan pk's ruimschoots compenseren. Jammer genoeg heeft ons merk ook op dit vlak niets (meer) te bieden. De 159 is veel en veel te zwaar, en rijdt in feite als een... Opel. Dat doet zeer, ja. Maar de pijlnlijke waarheid is dat de leukst rijdende Alfa van dit moment de GT is. En dat model is al ruim 10 jaar oud... Over treurigmakend gesproken.
Het design dan. Toegegeven, dat is een kwestie van smaak. Maar als dat de kurk is waarop het merk moet drijven, is dat wel een bijzonder wankele basis. Want de hoge aanschafprijs blijft (jazeker, we zijn 'premium' geworden), evenals die krankzinnige afschrijvig en de nog altijd twijfelachtige bouwkwaliteit. En juist daarin schuilt het probleem van de slechte verkopen. Want waarom zou je in hemelsnaam een Alfa Romeo aanschaffen, als je voor hetzelfde geld (of minder...) een Duiters of Fransoos kunt kopen, die minstens zo goed presteert, een tenminste (!) even goede wegligging heeft, die wel goed in elkaar zit, en waarvan het zeker is dat je er bij inruil meer voor terugkrijgt dan een warme hand van de dealer en een lauwe cappuccino? Vanwege het uiterlijk? Vanwege 'de emotie'? Hou toch op. Welke emotie? Alfa Romeo heeft al lang geen eigen emotie meer. Dat is niks meer dan sentiment en marketing. Wishfull thinking, als je dat liever hebt.
Ben ik cynisch? Wellicht. Maar dan alleen omdat de ingezette teloorgang van ons merk me aan het hart gaat.
Laatst gewijzigd door Super72 op za dec 20, 2008 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Janse premium cars gesloten

za dec 20, 2008 11:33

Alle alfa dealers moeten aan de corperate identity voldoen en dat zou bij preuninger betekenen dat er serieus geinvesteerd zou moeten worden. Preuninger kreeg de kans van Kroymans om hun vestigingen aan te passen, maar ze hebben ervoor gekozen dit niet te doen. Ik geloof dat ze wel nog service en parts doen en de vaste klanten blijven gewoon hun alfa daar bestellen lijkt me.

De 159 is de beste alfa sinds tijden, wat onderhoud betreft. Waar je bij zijn voorgangers al vrij snel aan nieuwe wielophanging delen en remmen ed toe was is dat bij de 159 stukken minder.
Distributie=intervallen (jtd nog wel) en zaken als olieverbruik kennen we nu niet meer
Zijn voorgangers waren veel speelser, maar vooral op de snelweg is de 159 ieen heerlijke reis alfa, was in het begin ook helemaal niet enthousiast en de jts gm motoren konden me niet bekoren, maar als ik heel eerlijk ben rijdt het toch wel heel goed, is gewoon een volwassen alfa, veel meer dan zijn voorgangers, niet zo sportief, motorisch gezien, maar het stuurt nog steeds als een echte alfa hoort te sturen. Een 159 TI :thumbs:
Wordt tijd dat ze de nieuwe motoren gaan gebruiken, 2..0 jtd en 1.8 TB etc, misschien zelfs de 1.6 jtd als instapper. Een 159 is nog steeds een van de mooiste auto's als je er een ziet rijden op de snelweg.
Maar die grote voorraden houden de levering van de nieuwe typen tegen, als je nu een nieuwe motor gaat leveren of een nieuwe bussines2008 kom je helemaal niet meer van de voorraden af.
De 147 heeft zijn beste tijd gehad, maar ook nu nog is het gewoon een hele lekkere alfa, de mito is gewoon een leuke echte alfa en doet het best goed in de verkoop, nu nog even wachten op de 120pk TB, is veel vraag naar.
Jammer dat de vanaf prijs gelijk is aan die van een golf 6.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

ErwinV6

za dec 20, 2008 11:46

Super72 cynisch ben je zeker, geeft ook niet ieder zijn eigen visie.
Maar als jij mij gaat vertellen dat een 159 rijdt als een Vectra en dat een Fransoos een hogere restwaarde heeft als een Alfa dan is er ergens iets mis gegaan denk ik en wordt het een erg verdrietig verhaal.
Een Fransoos is helemaal nix meer waard na een paar jaar en een Vectra rijdt als een dweil.
Dit soort verhalen doen mij denken aan de verhalen die ik altijd op verjaardagen hoor.
Goh die Hyunday Matrix van mij heeft toch een goede wegligging , neehoor mijn Audi A4 is echt de auto met de beste wegligging,terwijl het gewoon een op veiligheid gebaseerd onderstuurd hok is :lol: !
Allemaal verhalen die geen vlees noch vis zijn,maar iedereen heeft een mening erover.
De gemiddelde autorijder is absoluut niet capabel om ook maar een enkel juist oordeel te geven over de wegligging van zijn of haar auto
want voor jan met de pet(niet dat ik jou daar mee bedoel hoor Super72 :wink: ) rijdt iedere auto goed zelfs een Hyundai Matrix :shock:

Super72
Member
Member

za dec 20, 2008 11:58

Erwin, ik verwoord slechts mijn eigen gevoel. Niks meer, niks minder.
Een Fransoos weinig waard? Een Renault Scenic en een Clio zijn wel degelijk zeer waardevast, om over Peugeots 307 en 308 nog maar te zwijgen. En een Vectra rijdt als een dweil? Ach, wat je zegt: verjaardag- en borrelpraatverhalen.
Overigens denk ik wel degelijk in staat te zijn het onderscheid te kunnen maken of een auto goed rijdt of niet.
Ach, ik word gewoon oud, denk ik. En misschien ben ik de enige die terugverlangt naar het 'oude' Alfa Romeo. Misschien is middle of the road voor de meeste mensen inmiddels goed genoeg, zolang er maar een mooi jasje omheen zit, met een fraai merklogo in de grille.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Markfa
Member
Member

za dec 20, 2008 12:00

Zo ook een citaat van een kennis: "Die Dacia Logan is een goede auto. Stuurt goed en rijdt heerlijk."
Als je weet dat ze daarvoor al 10 jaar in een mitsubishi busje reden is hun conclusie begrijpelijk.
Het is maar net vanuit welk perspectief je de auto's bekijkt.
Even over de wegligging:
Misschien een oud filmpje, maar kijk maar een http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek.
Welke wegligging was bij een opel beter (die eerste paar seconden)? :roll:

Super72
Member
Member

za dec 20, 2008 12:03

De 159 is de beste alfa sinds tijden, wat onderhoud betreft. Waar je bij zijn voorgangers al vrij snel aan nieuwe wielophanging delen en remmen ed toe was is dat bij de 159 stukken minder.
Zijn voorgangers waren veel speelser, maar vooral op de snelweg is de 159 ieen heerlijke reis alfa,
Dat bedoel ik dus. We zijn tegenwoordig al blij als een Alfa minder storingsgevoelig is dan zijn voorganger en als hij heel fijn rechtuit gaat op glad asfalt. Dan noemen we het al 'de beste Alfa sinds tijden'.
Jammer dat de vanaf prijs gelijk is aan die van een golf 6.
I rest my case.

Super72
Member
Member

za dec 20, 2008 12:41

Zo ook een citaat van een kennis: "Die Dacia Logan is een goede auto. Stuurt goed en rijdt heerlijk."
En die kennis heeft nog gelijk ook. Want waarom zou een Logan een minderwaardig produkt zijn? Zoals je zelf al zegt:
Het is maar net vanuit welk perspectief je de auto's bekijkt.
Stuurt een Logan minder goed dan een Alfa 159? Ja. Stuurt een Alfa 159 minder goed dan een Donkervoort. Jazeker.
Het gaat erom dat je een auto beoordeelt naar het marktsegment waarin hij zich beweegt. Ofwel: alle waar naar zijn geld. En in dat opzicht doet de Logan het zo slecht nog niet. Niks mis met die auto. En de 159? Wat ik al zei: je moet hem afzetten tegen zijn klasse-genoten. En dan is de wegligging van een 159 ineens helemaal niet zo uitzonderlijk. De grijze middelmaat.
Even over de wegligging:
Misschien een oud filmpje, maar kijk maar een http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek.
Welke wegligging was bij een opel beter (die eerste paar seconden)? :roll:
Opel is ook niet meer wat het geweest is. De Duitsers hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt, de laatste 10 jaar. De OPC-modellen sturen behoorlijk fijn en zijn best inspirerend te noemen. Ik heb een halve dag met een Vectra OPC op de Nordschleife gereden en ik kan je verzekeren dat er heel wat auto's te verzinnen zijn die het er slechter van zouden hebben afgebracht. De Vectra zakte op geen enkel moment door het ijs en dat vond ik een zeer groot compliment waard.
Ook Alfa Romeo heeft zich ontwikkeld, de afgelopen decennia. Naar mijn smaak alleen de verkeerde kant op.

En over filmpjes gesproken: ooit de aflevering van Top Gear gezien waarin de Brera over het circuit werd gejaagd? Huiveringwekkend...

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

za dec 20, 2008 12:51

Hallo Super72

Duidelijk is dat je de huidige Alfa's niets vind :(

Waar ik dan wel benieuwd naar ben wat Alfa dan nu wel zou moeten maken volgens jou:

- wat voor een breed publiek interessant is
- betaalbaar is
- onderscheidend is
- en niet alleen voor circuitfanaten bedoeld is

Ik zou het echt niet weten namelijk :?
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 20, 2008 13:02

De AutoVisie Supertest werd al aangehaald. Dat is er nou precies mis met Alfa Romeo op het moment: geen enkele auto doet daaraan mee! En zelfs dat zou nog te billijken zijn als er niet 2 (twee!!!) Fiat/Abarths meededen (en niet onverdienstelijk). Ik wil Alfa Romeo met de MiTo dan nog het voordeel van de twijfel geven omdat de 'GTA'/Abarth Esseesse-plus er nog niet is, maar met de 159 zit men er goed naast. Een TI is leuk lief en aardig, maar voor een paar andere wielen en wat bling loop ik niet warm. Op het moment komt het er voor mij op neer dat ik dagelijks 260km in een oud barrel rijd omdat ik nou eenmaal Alfa Romeo wil rijden. Zodra de overheid me dat onmogelijk maakt met fijnstoftaksen of wat dies meer zij en ik mij genoodzaakt zie om 'modern' te gaan rijden kan ik vooralsnog aan de Alfa Romeo-dealer voorbijgaan. Het assortiment biedt me niet voldoende rijplezier voor het geld. Doe me dan die Punto maar, in essentie hetzelfde als een MiTo maar dan goedkopr, en die Punto vind ik nog mooier ook (maar da's een kwestie van smaak en daar zou ik makkelijk overheen stappen als de MiTo leuker zou rijden voor hetzelfde of voor mijn part wat meer geld. Alsof ik een 75 zo mooi vind).

En als Renault wél een uitgeklede, rauwe Mégane (...) durft te brengen, wat let Alfa Romeo dan om met een waarlijke GTA te komen?
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op za dec 20, 2008 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ErwinV6

za dec 20, 2008 13:18

Waardevastheid bepalen naar aanleiding van het meest populaire model als een Scenic of een Clio tja leuk maar subjectief.
Wat te denken van een C5, 407 etc.? Nix duurder ....uh zelfs goedkoper als een 159 :lol:
Dan het weggedrag van een Opel verdedigen door de OPC modellen aan te halen, tja die rijden prima maar een standaard Opel is nix bijzonders.
Om te zeggen dat een 159 de grijze middelmoot is in zijn klasse absolute nonsens.! :?
Geloof me ik heb heel wat auto's gereden en ook op de limiet(welke auto niet :lol: )
Ondanks zijn gewicht is het absoluut 1 vd. best sturende middenklassers, denk dat een BMW 3 is nog beter en een Mondeo is gelijkwaardig.
Als je het dan toch over een massa merk hebt wat goed stuurt.......wel eens met een Focus of een Mondeo gereden? Dat stuurt gewoon echt goed!
10 x beter als een Opel of Volkswagen of zelfs Audi en helemaal als Peugeot Citroen etc!(niet dat ik het zou kopen, dat is een 2e!)
Ben het overigens eens dat er weer eens een knal apparaat moet komen van ALfa maar dat terzijde....
Laatst gewijzigd door ErwinV6 op za dec 20, 2008 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa 1.5

za dec 20, 2008 13:18

@sudman

Zoiets al een 33 destijds? Ik zie een Imola in gedachten

Breed publiek, want bruikbaar als gezinsauto
Betaalbaar, was voor de modale particulier haalbaar
Op tal van punten onderscheidend

ErwinV6

za dec 20, 2008 13:32

Al dit soort discussies kun je op 100 manieren uitleggen.
Iedereen loopt altijd maar te zanikken dat een 75 zo geweldig rijdt dit in tegenstelling tot moderne Alfa's.
Ik ben een groot 75 liefhebber maar heb er heel wat gehad en ze rijden allemaal anders.
Eerlijk gezegd is de ergonomie waardeloos, de electra is bagger, je zit erin als een natte krant etc.
Ook dit was in zijn tijd geen wereldwonder alleen wij blijven dat maar volhouden als liefhebber.
Tuurlijk een 75 stuurde en stuurt erg goed maar dat deed een BMW toen ook al.
Dat het op het moment niet goed gaat met Alfa zal ik niet ontkennen maar er zijn veel meer merken waar het slecht mee gaat.
Alleen veel motivaties die ik lees slaan nergens op, vroeger was niet alles beter.
Enne een Brievenbusje of een Supertje gaat er nu niet komme nie, en in de toekomst gaan die er ook nie komme nie :lol:
Laatst gewijzigd door ErwinV6 op za dec 20, 2008 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 20, 2008 13:32

Ik vind het jammer om te zeggen maar het snelst groeiende premiummerk is Audi. Of neem Toyota. Zijn dat onderscheidende auto's? Welnee.
De verkopen van Alfa Romeo zouden beter zijn, als men maar op tijd modellen vernieuwd (147) en een beetje afstemt op wat de klant wil (lichter, zuiniger, goedkoper en sportiever).
De verbeteringen aan de 159 hadden ten eerste al veel eerder op de markt moeten verschijnen en het is een joekel ven een gemiste kans dat nog steeds onvoldoende verbeteringen zijn doorgevoerd.
Helaas hoeft het allemaal niet zo spannend en eigenwijs.Zelfs de best verkochte Alfa's zijn sinds jaar en dag altijd de modellen die relatief het meest in de pas lopen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Pericoloso
Guru
Guru

zo dec 21, 2008 00:13

Ik ben het met Super 72 eens... zal wel met de leeftijd te maken hebben. De Alfa's uit de 70-er en 80-er jaren hoefden niet eens mooi te zijn, ze reden als een dolle. Je verlangde niet eens naar nieuwer spul ( en zeker niet van een ander merk ). En als je weer 2000 gulden uitgaf voor een Alfetta ( waren die nou zo Italiaans mooi?? Karaktervol en stoer wel ) dan was het omdat de vorige zwaar op was ( vaak al na een jaar of 6 ). Maar we reden elke dag wel ergens 180 en we namen de bochten dwars. Wat dat betreft is alle lol door alle drukte en Spee-achtigen wel weggevallen. Noem me maar een ouwe lul, maar het autorijden van nu is echt niet zo leuk meer als in die tijd. Sneeuwde het; hup naar een parkeerterrein en de heeeeeeeeeele avond slippen.

Natuurlijk zijn de Alfa's van nu stukken beter, mijn 166 2.5 V6 heeft er nu bijna 180.000 op zitten, een van mijn beste Alfa's ooit. Op een gebroken distributieriem na heeft hij nooit tussen de officiele beurten de garage op moeten zoeken. Kroymans/FiatAlfa/Lancia hebben me toen laten barsten. Die hebben ook geen ziel meer. Zijn alleen aardig als je niets van ze nodig hebt. Wordt nooit premium zo, echt niet. Heb via de geschillencommissie mijn gelijk toch gehaald en financiele genoegdoening gekregen. Toch gaat de opvolger geen Alfa worden. De ziel die ik in mijn 166 V6 heb vind ik niet terug in de 159, die ik overigens ook te klein vind. Een 166 opvolger is er niet en een Thesis is van voren te lelijk. Ik heb vandaag een A6 3.2 FSI Quattro tipt. met sportstoelen en luchtvering gekocht. Dan zullen er een paar wel zeggen: massaprodukt, maar als je ziet hoe dat in elkaar steekt en hoe het rijdt dan heeft Alfa nog een weg te gaan. Het betekent wel voorhet eerst sinds mei 1985 geen Alfa(s) meer in bezit..... oei......en toch vind ik het jammer. Ik weet ook nu al dat ik net zo vaak op het forum blijf komen.
Laatst gewijzigd door Pericoloso op vr dec 26, 2008 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

alfa_ricardo
Member
Member
Contacteer: Website

zo dec 21, 2008 13:36

Het is jammer dat een aantal mensen door hun pessimisme de plank helemaal mis slaan. Het merk Alfa Romeo is al bijna een eeuw oud, en kent vele ups en downs. En er zullen altijd mensen zijn die vroeger alles beter vinden, laat ze dat lekker doen! Zo zijn er groepen die alleen de pre-war, pre-Sud, pre-FIAT of de huidige modellen als het echte Alfa Romeo ervaren.

Het is een feit dat de auto's op basis van het Premium platform erg zwaar, en de motoren niet sportief genoeg zijn. Maar houdt er wel rekening mee, dat dit bijna een bewuste keuze is geweest! Dit was namelijk het Alfa Romeo dat Karl Heinz Kalbfell voor ogen had. Maar mindere generaties komen gewoon voor, in een dergelijk oud merk. Alsof de Sud zo best was, deze stuurde wél goed, maar had een kwaliteit om van te huilen!

Is het te laat voor Alfa Romeo? Absoluut niet! Na 2-wereld oorlogen, een aantal bijna faillissementen, diverse eigenaren en mindere generaties bestaat het merk nog steeds. En dat zal het na een minder sportieve generatie, ook zeker doen! Wie had bijvoorbeeld in de jaren '80 gedacht, dat het merk Maserati zou ontplooien, tot een merk zoals we het nu kennen? Alles heeft gewoon z'n tijd nodig...

We moeten blij zijn dat we nu een echte Alfist aan de leiding hebben bij Alfa Romeo. Ik ben ervan overtuigd dat we met de Mito de juiste weg ingeslagen zijn.

Het lijstje met de ontwikkeling ziet er toch prachtig uit?

- RWD
- nieuwe 6-cilinder
- GTA's (die de betekenis ervan waar maken)
- DDCT
- Unair
- Multair
- Multi-jet 2
- Active roll control
- SDC dempers

Dit geeft mij een rede om niet alleen van mijn auto, maar van het merk te houden!!!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”