Matrix Scale Models NL resin-cast::
in de 1:43 schaal mogen we van Matrix dit jaar een 3e Alfa Romeo model verwachten, pas in het 3e kwartaal.
MX50102-161
Giulia 1600 Colli Torpedo, 1965 open cabrio, bekend van Balocco en Museo Storico Arese.
MX50102-162
Giulia 1600 Colli Torpedo, 1965 met baldakijn dak.
De Giulia Ti en Super waren populaire berlina’s, gebouwd op de toen moderne assemblage lijnen van Arese door duizenden arbeiders vanaf 1962. In de Arese kelder stond tot voorkort een open Giulia Super 4 persoons Torpedo versie. Chassis 10526- 3749/ 307277, dat is geen eigen bouw of hobby projectje geweest. Alfa Romeo liet in 1965 2 open ‘beach cars’ bouwen bij Carrozzeria Colli, speciaal te gebruiken om hoog bezoek over de uitgestrekte fabrieksterreinen te vervoeren. De door Ghia gebouwde Fiat ‘Jolly’ strandwagens en Capri taxis stonden model voor dit ontwerp. Colli leverde Alfa destijds al de Giardinetta stationcar versies van de Giulia. De Torpedo werd gebouwd op een verlengd Super onderstel, de bodem werd uiteraard drastisch versterkt, noodzakelijk als je de dakconstructie en deuren weglaat. Uitgerust met een 1600 motor met 98pk. meer dan voldoende om stapvoets rond te toeren. Bij overdadige zon werd een simpele baldakijn kap met stangen opgezet, niet geschikt voor hoge snelheden. Dikke lederen fauteuils bieden een comfortabele plaats aan 4 genodigden. In de zomer van 1966 bracht de president van Italië Giuseppe Saragat een bezoek aan Arese. Hij werd door testcoureur Consalvo Sanesi rondgereden langs de arbeiders van de Giulia lijn. Aan dit bezoek ontleent de Giulia cabrio de koosnaam ‘Saragat’. Vele jaren deed één van de 2 Giulia’s VIP dienst op het testcircuit van Balocco (langs de Milaan -Turijn autostrada). Om uiteindelijk te belanden in de kelder, in plaats van te mogen flaneren op de mooiste kustwegen van San Remo, Amalfi of op Capri ! Tot veler verbazing werd het 2e exemplaar in oktober 2011 op de Auto d’Epoca beurs in Padova te koop aangeboden bij AutoClass uit Castelli Calepio (Bergamo). Slechts 1500km op de teller, in smetteloze staat (ref.1957688), vraagprijs toen €uro 75.000. Aan de stijfheid van de carrosserie mogen volgens zegge toch niet al te hoge eisen worden gesteld. Blijft een unieke strand cabrio voor de liefhebber.
Giulia 1600 ‘Saragat’ in Miniatura
Het lijkt zo eenvoudig, je neemt één van de vele beschikbare Giulia 1:43 modellen, zaag erin, dak eraf, deuren eruit. Stoelen opdikken en bruin schilderen, desnoods nog tentdakje monteren en klaar is de verbouw. Duurde toch lang voordat we één van de modelbouwers zover kregen om de ‘Saragat’ voor ons te bouwen. Uiteindelijk begon Angelo Bellotti van
Giocher aan een resin Giulia. Hij ging uit van de overbekend Progetto K 1:43 die-cast als basis. Het proces om het model te creëren duurde een paar jaar, voordat hij onze gezamenlijke
Miniatura aankoop dan kon uitleveren in 2004. Bij een aantal Novegro-Linate beurs bezoeken liet hij steeds zien hoe ver hij (nog niet ) was. De mallen trokken voortdurend krom op de dorpels langs de stoelen. Met diverse resins en verstevigingen bleef hij experimenteren. Binnen de kleine geleverde serie waren helaas een aantal exemplaren van matige kwaliteit, op een iets wat scheef chassis. Met de huidige technieken zullen de Matrix modellen zeker beter zijn. Andere Giulia model fabrikanten hebben nooit belangstelling getoond om deze Colli Torpedo te verkleinen. Corrado Beretta ‘Bermat’ is een artisan, die uitging van 1:24 die-cast modellen en daar transkits voor vervaardigt van kunsthars. Italianen hebben daar het woord ‘elaborazione’ voor, verbouw van bestaande mallen naar aanvullende uitvoeringen. Zijn Giulia model vormde ook de basis voor een ‘Saragat’ 1:24 uitgebracht door
S.G.G. Models, als zelfbouw kit of kant en klaar. Mooi gedetailleerd, compleet met stoelen met handrails, houtfineer dashboard en zonnedak. Een exclusieve en een bijzondere aanvulling op een 1:24 collectie Alfa Romeo Spiders.
