Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: "Alfa Romeo Super 1.5" raadplaatje

zo jun 20, 2021 16:02

Dit is van een Ti Quadrifoglio Oro in plaats van de bekendere Quadrifoglio Verde.
De QO had (als ik het goed heb) alleen andere carburateurs. En daardoor iets minder vermogen, 95 i.p.v. 105 pk en ook iets mindere prestaties.

(Koelkast gewonnen...? :D )


.
Inderdaad hoort het gouden klavertje een Quadrifoglio Oro ofwel Alfasud QO, de luxe versie van de Sud met 95pk.
Een Alfasud TI QO heeft echter nooit bestaan. Ik heb dit embleem ooit nieuw in het originele onderdeelzakje gevonden met het onderdeelnummer van het plaatje van een TI QV.
Fabrieksfoutje, in plaats van een groen klavertje hebben ze een klavertje uit de verkeerde bak gepakt.
Misschien een maandagochtend, Napoli had net verloren, de spaghetti viel verkeerd of de groene klavertjes waren gewoon op :?
Wel leuk in de vitrine, maar helaas geen koelkast :( .
Ik heb er geen bij de hand maar ik dacht dat die typeplaatjes uit 1 stuk geperst zijn en dat hier dus de verkeerde kleur verf gebruikt is, verder niet zo belangrijk evengoed fabrieksfoutje.
De QO is 5 deurs met normale koplampen echter als enige Sud met witte knipperlichten ernaast. Optioneel koplampwissers en elektrische ramen voor, vele hadden dit maar het was niet standaard. De QO had ook de 1.5 met dubbele carburateurs maar nog de originele versie die in, ik dacht 1979, geintroduceerd werd in de Sprint met nog de nokkenassen met gedeelde nokken. Veel mensen vinden die fijner dan de 105 pk versie die in de TI QV zit. Om te concurreren met de Golf GTI wilde men meer dan 100 pk en dat werd bereikt met scherpere nokkenassen met enkele nokken en vulplaatjes voor het kleppen stellen, grotere inlaatkleppen, aangepaste cilinderkop voor hogere compressie, andere sproeier bezetting in de 36mm carburateurs en grotere diameter van de inlaatbochten tussen carbs en luchtfilter. En de Ti was met dubbele koplampen en achtervleugel natuurlijk en de Ti QV de enige Sud met afwijkende vering vergeleken met het origineel, andere dempers en veren.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”