De tweede plaats in de Auto van het Jaar verkiezing.
1. Peugeot 3008: 319 punten.
2. Alfa Romeo Giulia: 296 punten.
3. Mercedes E-klasse: 197 punten.
gr.
Harry
Maart 2017
Normaal gesproken gaan we vermogenstesten uitvoeren nadat we op de weg een aantal praktijktesten hebben uitgevoerd met aangepaste standaard software. De diagnose apparatuur laat tegenwoordig zoveel parameters zien dat we een behoorlijk nauwkeurige inschatting kunnen maken van het koppel en vermogen. We maken dan gebruik van de parameters van motor en automatische versnellingsbak. Met name de parameters van de 8-traps ZF-bak laten een koppelwaarde zien waarvan we weten dat die behoorlijk goed overeenkomt met de werkelijkheid. Zo kwamen we keurig in de buurt van de belofte die Alfa Romeo doet over de 200 en 280 pk benzine versie.
Maar omdat de 280 pk een serieus snelle auto is werd het testwerk op de weg wat lastig. Snelheden liepen vaak op tot tegen de 200 km/uur en dat is zelfs ons iets te gortig als je dat meerdere keren op een dag wenst te doen. Ook wij houden van ons rijbewijs.
Kortom, tijd om de Giulia 2.0 Benzine op de spannen op de vermogensbank. Het was maar goed dat de Giulia met 8 spanbanden vast was geschort anders waren wij samen met de auto spreekwoordelijk van onze stoel gevallen. De standaard prestaties worden ruim overschreden. Normaal zijn we gewend dat de fabrieksopgave van MultiAIr motoren maar nauwelijks of net met de hakken over de sloot gehaald worden. De grafiek hieronder spreekt boekdelen.
De 200 pk uitvoering welke volgens de fabriek 330 Nm en 200 pk zou leveren, levert in het echte leven 380 Nm en 230 pk. Dat is 50 Nm en 30 pk meer dan door Alfa Romeo beloofd.
De Veloce uitvoering welke in de folder staat voor 400 Nm en 280 pk scoort 460 Nm en 310 pk.
let maar op, over een paar jaar is het helemaal een diesel. Verschillende merken zijn al aan het experimenteren met benzine motoren die geen bougies nodig hebben maar gewoon door de hele hoge compressie ontsteken@Blackie.
De Tbi motor is net zoals alle moderne turbo motoren een soort benzina diesel geworden.
Jein. Er wordt al zeker 10 jaar met 'Diesotto'-concepten gestoeid die op benzine draaien maar afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden wel of geen bougie gebruiken om te ontsteken. Productieklaar is vooralsnog niemand.let maar op, over een paar jaar is het helemaal een diesel. Verschillende merken zijn al aan het experimenteren met benzine motoren die geen bougies nodig hebben maar gewoon door de hele hoge compressie ontsteken@Blackie.
De Tbi motor is net zoals alle moderne turbo motoren een soort benzina diesel geworden.
Vermoed pas na 105 pagina's in dit topicMaar goed, waar is die Giulia Sprint coupe nou die op Geneve geintroduceerd zou worden?
Had ie er voor 90% uitgezien als een gewone Giulia is het wellicht beter dat ie niet al in Geneve staat. Dan kunnen ze beter royaal hun tijd nemen om er iets geweldigs van te maken. Misschien moeten ze dezelfde tour bewandelen als Renault Alpine doet met de A110, chapeau! Het zou een groot feest worden voor velen onder ons mochten we een nieuwe 105 Giulia Sprint GT kunnen verwelkomen. En daar valt misschien wel wat geld aan te verdienenVermoed pas na 105 pagina's in dit topicMaar goed, waar is die Giulia Sprint coupe nou die op Geneve geintroduceerd zou worden?
Even serieus, inderdaad jammer, een GT versie is zoveel mooier..
Daar heb je een punt, goede (mooie) dingen komen langzaamHad ie er voor 90% uitgezien als een gewone Giulia is het wellicht beter dat ie niet al in Geneve staat. Dan kunnen ze beter royaal hun tijd nemen om er iets geweldigs van te maken. Misschien moeten ze dezelfde tour bewandelen als Renault Alpine doet met de A110, chapeau! Het zou een groot feest worden voor velen onder ons mochten we een nieuwe 105 Giulia Sprint GT kunnen verwelkomen. En daar valt misschien wel wat geld aan te verdienenVermoed pas na 105 pagina's in dit topicMaar goed, waar is die Giulia Sprint coupe nou die op Geneve geintroduceerd zou worden?
Even serieus, inderdaad jammer, een GT versie is zoveel mooier..