Onlangs gearriveerd:
Een eBay-aankoop vanuit Rusland. Net zoals sommige Europese producenten hun mallen verkochten naar Portugal, Spanje,Turkije en Zuid-Amerika, zo gebeurde dat ook naar de voormalige USSR. Deze 2600 Berlina is een ex-Mebetoys (code A4). Die zou ik graag nog eens aan mijn collectie willen toevoegen, maar wat ik tegenkom is over het algemeen
fors aan de prijs.
Met deze Krugozor ben ik echter heel tevreden. Niet als alternatief, maar als buitenbeentje op zich. De fabriek van Krugozor, Russisch voor 'vooruitzicht', was in (of in de omgeving van) Moskou gevestigd.
Belangrijkste verschil is natuurlijk het materiaal: plastic in plaats van metaal. Dat heeft als voordeel dat het model niet gespoten hoeft te worden. Er is op meer punten bezuinigd: de 'diamant'-koplampjes zijn weggelaten. Er is zelfs helemaal niets voor teruggekomen, wat het model met z'n 'holle oogkassen' een beetje een wezenloze uitdrukking geeft. Het geplakte papieren nummerbordje achterop is verdwenen. Ook wel logisch, dat was Italiaans. Een Russisch kentekenplaatje zou het model wat extra's hebben gegeven, maar ook dat zou kennelijk het model te duur doen worden.
Er zijn verder ook niet zoals bij het origineel kleuraccenten aangebracht (richtingaanwijzers op spatbord). De bodem is zeer simpel gehouden. Grappig dat daar wel de oude Mebetoys-code a4 te vinden is.
Het geheel doet was zeepdoosjesplasticachtig (3 x woordwaarde) aan, niet in de laatste plaats door de kleur. Die wel lekker jaren '60 is. Ik heb ze ook gezien in babyblauw, rood, vuilniszakgrijs en heldergeel. En er zullen nog wel meer zijn.
De linkerflank wijkt een beetje, toch doet het model niet overdreven krakkemikkig aan.
Wat er op het doosje staat?
Moscovitische speelgoedfabriek "Krugozor"
Speelgoed voor kinderen van 5 tot 8 jaar
Alfa Romeo
Artikel MG 085-01-4934
Industriestandaard 17-975-84
Prijs: 1 roebel 70 kopeken
Ik weet zeker dat in die tweede regel de 0 achter de 8 is weggevallen
Ook dat doosje is zo goedkoop mogelijk gemaakt; geen venstertje, weinig kleuren en door de insteekflapjes hoefde er geen lijm gebruikt te worden.
De plaatsing van het stuur is opmerkelijk. Lekker makkelijk instappen zou je denken. Vergeet het maar, de deuren gaan niet verder dan 2 millimeter open.