Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 15:55


Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 16:11

Zeer geile techniek. Als dit op de markt is, ga ik er meteen mee rijden, dit zou wel eens een aparte belevenis kunnen zijn, hoogst waarschijnlijk met een herkenbaar geluid.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 16:24

Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 16:47

Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
Bij BMW worden de kleppen nog steeds mechanisch door de nokkenas geopend en gesloten. De "vernieuwing" is juist dat er nu een produktieautomotor is die hydrolisch gestuurde kleppen heeft op de inlaatkleppen, die volledig door electronica getimed worden.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 17:02

Overigens zou dit ook nog wel eens snel op de uitlaatkleppen kunnen komen (een motorrem op vrachtwagens werkt ook op deze manier). De kleppen volledig gestuurd door olie druk of zelfs een accurator.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 17:42

Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op Alfa :wink: Als uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming :idea:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 17:46

Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op Alfa :wink: Als uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming :idea:
Eeuh, VTEC is iets héél anders, eerst ff inlezen voordat je vergelijkingen gaat maken.

Bij VTEC heeft elke klep 2 nokken, bij een bepaald toerental worden de nokken opzij geschoven, waardoor de klep door de 2e nok aangedreven wordt. Volgens Honda is er nog NOOIT(!) een VTEC systeem kapot gegaan (in tegenstelling tot nokkenas vertellers).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

TechnoStig

Re: RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 18:10

Zeer geile techniek.
Weer zo'n "marketing" opmerking... :roll:


kots kots kots
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 18:13

Zeer geile techniek.
Weer zo'n "marketing" opmerking... :roll:


\
Ik vind het verhaal op de AMT site zo glibberig en druipend van de onwetende domme marketingpraat dat ik nu al een aversie tegen multi-Air begin te krijgen... multi??? Wat is single air dan??

Ooit vertelde een groot ingenieur mij: zodra er in de techniek iets meer dan twee keer wordt toegapast dan wordt het door marketing-jongens al snel "multi" genoemd, verder tellen dan 2 is meer iets voor techneuten nl. :lol: :lol: :wink:
Ik voel me niet aangesproken, maar misschien moet je de betekenis van de woorden "multi" en "single" eens opzoeken, dan snap je het misschien.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

TechnoStig

RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 18:28

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michaelbaken
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma dec 04, 2006 12:32

RE: Fiat MultiAir

vr mar 13, 2009 19:39

=D>

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1275
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Fiat MultiAir

za mar 14, 2009 00:03

Idd lijkt me ook stug dat ze dit betaalbaar geschikt gaan krijgen voor sportieve motoren.

Dat ze het voor kleine pandatjes enzo goedkoper kunnen maken en ongeveer even milieuvriendelijk als directe injectie zou wel kunnen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Fiat MultiAir

za mar 14, 2009 08:19

Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op Alfa :wink: Als uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming :idea:
Ik heb verder nergens gezegd dat ze eerder zijn geweest. Daarnaast heeft mijn 75 1.8ie ook nokkenasverstelling.

Beetje jammer zo'n reactie.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”