Toendertijd was dit de "supercar" van Alfa Romeo en bij zijn presentatie al een klassieker.
Met een verkoopprijs van 195.000 gulden onbereikbaar voor de gewone auto/Alfa liefhebber en door zijn exclusiviteit ook alleen voor sommige rijken beschikbaar.
Een collectors item zou het zijn, waarvan de waarde alleen omhoog kon gaan.
Er braken echter moeilijke tijden aan in de autowereld en de waarde van de SZ dook bijna net zo hard omlaag als een normale wagen.
Ik had mij altijd wijsgemaakt dat de wagen te lelijk was en niet de juist proporties bezat omdat hij een ingekort 75 chassis had.
Nee, echt niets voor mij.

Maar op een gegeven moment kwamen ze binnen het bereik van mijn budget en de koorts was niet meer te onderdrukken.
Volgens de registerleider schijn ik de allergoedkoopste (rijdende) SZ ter wereld te hebben.
Dat heb ik ook meteen gemerkt. De wagen had veel achterstallig onderhoud, op een gegeven moment hing de wagen bijna helemaal leeg in de stijgbeugels. Alleen de motor zat er nog in. Die deed het gelukkig fantastisch. Ik zal de opmerking bij JS-Racing nooit meer vergeten:"Je had voor veel meer geld een veel slechtere wagen kunnen kopen". Maar dat deze toen niet goed was werd metteen duidelijk.
Ik heb de wagen nu meer dan 3 jaar in bezit en heb er inmiddels veel aan gerepareerd/versleuteld. Dat vind ik niet erg. Ik ken nu veel sterke/zwakke/bijzondere punten van mijn SZ.
Het eerste jaar heb ik bijna niet van de wagen kunnen genieten. Ook reed ik met natte handen en een verhoogde hartslag van de zenuwen. Stel dat er een steen door de voorruit zou gaan? Hoe kom ik dan aan een andere? Of wat hoor ik nu? Is dat wel normaal? In het tweede jaar heb ik mijzelf tot de orde geroepen en geprobeerd meer ontspannen in de wagen te rijden en te genieten.
Ik ben ermee op vakantie gegaan naar Spanje en heb zowel de 1500 km heen als terug in één keer gereden. Toen zag ik voor het eerst de grote kracht van deze wagen. Hij rijdt echt als een droom zo soepel en stevig op de weg.
Nu geniet ik nog meer van de wagen en gebruik hem ook makkelijker en sneller. Vandaag wilde mijn vrouw dat ik even naar geluiden in haar auto wilde luisteren en zij is de hele dag met de SZ op pad geweest. Buurten bij vriendinnen en naar het strand van Noordwijk. Het is maar een auto, gebruik hem daar ook voor.
Door het veer/demper systeem waarmee je de auto omhoog kunt pompen rijd je gemakkelijk over alle hoge verkeersdrempels in de stad. Als het veer/dempersysteem uitstaat is de SZ waanzinnig laag. Natuurlijk ben ik nog steeds erg voorzichtig ermee en vermijd ik zoveel mogelijk rijden in de regen. Altijd staat ie droog in de garage en hij krijgt ook zijn winterslaapje.
Ik heb mijn droomauto en dan voelt helemaal okay.