Klopt, een Alfa is nooit de allerlichtste geweest,m aar het is ook nooit het dikste kind van de klas geweest. Dat allerlei wettelijke en consumenten-eisen de auto zwaarder maken is onomkeerbaar, maar dat een voorwielaangedreven Alfa zwaarder is dan een vergelijkbare achterwielaangedreven BMW is toch wel even slikken. En juist omdat auto's nu zo zwaar zijn zou een 'Allegerita' zo op zijn plaats zijn als sportieve variant. Een Brera V6 die 300 kilo verliest bijvoorbeeld is toch best een prettig vooruitzicht?Ha fijn een structurele discussie over Alfa Romeo en alles wat er bij dat merk en de merkbeleving komt kijken.
Kwam bij research voor een artikel een zin tegen dat Alfa Romeo's altijd redelijk zwaar waren uitgevoerd.
Bij de Sud was dat destijds bewust gedaan omdat de nieuwe fabrieksarbeiders die dus een landbouwachtergrond hadden geen auto productie ervaring hadden.
Dus dat een Alfa zwaar is , is dus bijna historisch bepaald.
Wel hadden de Alfa's de hoogste output van hun motoren om dit te compenseren.
Toch zijn er ook vele auto's die hoewel zwaar toch een licht gevoel bij het rijden doorgeven.
Terug naar de downsized turbo's.
Een goede move om de benzine motoren en de diesel turbo's meer op een lijn te krijgen.
Zeker bij de diesels kan downsizing de zware neus wat terugbrengen en bij de benzines de nodige trekkracht leveren.
Wat betreft het downsizen van motoren: objectief gezien prima natuurlijk, als de prestaties gelijk blijven. Maar toch vind ik het jammer, een flinke V6 is nou eenmaal domweg leuk. En daarbij moet ik aantekenen dat ik het naar elkaar toe kruipen van benzine en diesel ook niet leuk vind. VW heeft dat al best sterk met de huidige TFSI's, die houden niet van toeren en klinken nogal grofstoffelijk. Trekken doen ze wel.