Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

do nov 30, 2023 23:00

Hallo allemaal,

Wie kan mij verder helpen?
Voor mijn racer Alfa 75 ben ik opzoek naar een onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang.
Als iemand wat heeft liggen en dit wil verkopen dan hoor het graag.

Bedankt alvast.
Groeten Nick

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

do nov 30, 2023 23:40

Heb je nu een bekrachtigd stuurhuis?

Dat is iets korter qua aantal omwentelingen als de onbekrachtigde versie. Je kunt ook de bekrachtigde versie gebruiken zonder bekrachtiging. Gewoon alle hydraulische vloeistof goed verwijderen uit het stuurhuis. De aansluiting van aan- en afvoerleiding op het stuurhuis dmv een slang met elkaar verbinden (2 banjo ogen en stuk slang bij hydrauliek bedrijf halen) en de slangen, koeler en pomp verwijderen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

vr dec 01, 2023 07:46

Nu heb ik inderdaad een bekrachtigd stuurhuis en het was mij bekent dat je deze onbekrachtigd kunt maken.
Maar ik heb ook gehoord/gelezen dat de overbrenging van stuurstang op stuurhuis tussen de bekrachtigd en onbekrachtigd verschillend zijn.
Hierdoor zou een onbekrachtigde setup net wat meer gevoel en net iets lichter sturen op lagere snelheid t.o.v. een bekrachtigde -> onbekrachtigd maken.

Kan iemand dit nog bevestigen of zijn de verschillen minimaal?

Momenteel heb ik de gehele motorruimte leeg dus nu is het een perfect moment om ermee bezig te gaan.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

vr dec 01, 2023 07:47

Wat Remco aangeeft is idd de meest gebruikte oplossing.
Evt nog wat dun vet of dikke olie voor wat smering.

En bekrachtigd stuurhuis heeft idd iets kortere overbrenging, wel nog steeds aan de lange kant om mee te racen.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

vr dec 01, 2023 07:53

Nu heb ik inderdaad een bekrachtigd stuurhuis en het was mij bekent dat je deze onbekrachtigd kunt maken.
Maar ik heb ook gehoord/gelezen dat de overbrenging van stuurstang op stuurhuis tussen de bekrachtigd en onbekrachtigd verschillend zijn.
Hierdoor zou een onbekrachtigde setup net wat meer gevoel en net iets lichter sturen op lagere snelheid t.o.v. een bekrachtigde -> onbekrachtigd maken.

Kan iemand dit nog bevestigen of zijn de verschillen minimaal?

Momenteel heb ik de gehele motorruimte leeg dus nu is het een perfect moment om ermee bezig te gaan.
Bij latere stuurinrichting (voornamelijk bekrachtigd denk ik) heb ik wel gevulcaniseerd rubber onderin de stuurstang gezien, vermoedelijk om trilling of klappen op te vangen. (comfort, veiligheid?) Alhoewel dat rubber (logischerwijs) zo stug is dat ik bij beide eigenlijk geen voorstelling kan maken.

Verder heb ik zowel met alfa 75 met bekrachtigd en onbekrachtigd stuurhuis op circuit en op straat gereden.
Wat mij betreft is dit typisch internet/FB broodje aap verhaal.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

vr dec 01, 2023 14:29

Bedankt voor de reacties heren.
DJ, met de ervaring die je met beide stuurhuizen op het circuit hebt gehad, kon jij een verschil merken tussen de twee?
Wat zou jij adviseren? Opzoek gaan naar onbekrachtigde setup of de aanpassingen zoals Remco en jij omschreven hebben toepassen?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

za dec 02, 2023 08:48

Als je iets wilt doen qua stuurinrichting, en je hebt geld "over" dan zou je bij Richard Melvin, https://alfettagtv6.co.uk/product/quick ... ts-manual/ , kunnen shoppen voor een "sneller" stuurhuis.
Ik dacht hij ze ook te koop of in ontwikkeling had voor bekrachtigd.

En anders lekker zo laten.

Kort stuurhuis heb je meer profijt van bij rally dan bij circuitracen. Dat gaat ook prima met de originele stuurhuizen.
Die zijn nauwkeurig, licht, en betrouwbaar. Alleen wat indirect naar moderne maatstaven.

Wel in de gaten houden, als je z'on rubber deel onderin de (bekrachtigde? ) stuurkolom hebt, wat de staat ervan is.
Spul word alleen maar ouder.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Onbekrachtigde stuurhuis en stuurstang Alfa 75

zo dec 03, 2023 21:05

Bedankt voor het duidelijke advies en toelichting.
:thumbs: :thumbs:

Terug naar “Gezocht”