Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

do aug 10, 2023 17:36

Bij het trouble-shooten van het onregelmatig lopen van mijn Giulietta, heb ik mijn ontsteking uit elkaar gehaald. Helaas kreeg ik de spie die door het aandrijfnokje (waarmee de ontsteking door de oliepomp wordt aangedreven) er niet fatsoenlijk uit. In een poging dit met gematigd geweld eruit te krijgen heb ik de kracht van de bankschroef duidelijk ongeschat (of de sterkte van de ring, ligt er aan hoe je het bekijkt) met als gevolg dat de ring met nokjes in 4 delen is gebroken.

Wie kan mij helpen aan deze oliepomp-aandrijf-nokken-ring (hoe noem je zoiets?) of, desnoods een volledige ontsteking? De ontsteking zal waarschijnlijk alleen voor kort gebruik zijn of als donor voor de ring, aangezien ik overweeg over te stappen naar een 1-2-3 ontstekingssysteem. Maar ik wil de auto eerst goed lopend krijgen op het originele spul.

Dit is de hele onstekings-unit. Het is zover ik weet de standaard ontsteking voor een 2.0 Giuliette uit 1983 met vacuum vervroeging:
Afbeelding

De ring:
Afbeelding

Afbeelding

En kan iemand mij vertellen wat dit klepje/filtertje in de vacuumleiding doet (ik neem aan dat deze een soort drempel- of bufferwerking heeft voor de vacuum-timing-verstelling?) of deze essentieel is, hoe ik kan testen of deze nog goed is en waar ik een vervangend exemplaar kan kopen? Hoe heet dit uberhaupt? En zijn hier nog verschillende versies van met verschillende weerstand o.i.d.?
Afbeelding

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

do aug 17, 2023 12:46

Dat klepje is een soort "afsluiter", drukregelaar. Zuig maar aan aan de verschillende kanten, je zult, als het goed is merken dat de flow net anders is. De kant met de makkelijkste flow is de zuigkant van de carb. Volgens mij regelt het de onderdruk die de ontsteker nodig heeft.

Je hebt een Bosch ontsteking, ik zou, al wil ik me niet met je budget bemoeien, gewoon een nieuwe kopen, dat moet volgens mij nog lukken, Bosch is het meest gebruikt. Anders heeft Gerard Spitsbaard het ongetwijfeld liggen. Vergeet dan niet te melden wat voor motorinhoud je hebt
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

do aug 17, 2023 14:29

Kan ook nog wel eens in de bakken met verdelers duiken. Zou me niet verbazen als deze er 'gewoon' tussen ligt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

do aug 17, 2023 19:45

Dat klepje is een soort "afsluiter", drukregelaar. Zuig maar aan aan de verschillende kanten, je zult, als het goed is merken dat de flow net anders is. De kant met de makkelijkste flow is de zuigkant van de carb. Volgens mij regelt het de onderdruk die de ontsteker nodig heeft.
Klopt. Het tonnetje heeft binnenin aan een zijde (de uitgang) een ventiel dat werkt met een vrij bewegend kogeltje. Als de luchtstroom de verkeerde kant op gaat sluit het kogeltje de uitgang af zodat het vacuüm in de verdeler behouden blijft. Het ding moet dus ook (zachtjes) rammelen wanneer je het schudt. Als dat niet het geval is kan je 'm beter verwijderen, want dan zit het kogeltje vast en dat kan ook in de dicht stand zijn waardoor de vacuümvervroeging in het geheel niet werkt. Niet geheel denkbeeldig aangezien de vacuümbox op de verdeler roest vertoont en wellicht dus ook de bron van het oorspronkelijke probleem.

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

do aug 17, 2023 23:23

Ik heb nog een Magneti Marelli S103B liggen. Is een puntenverdeler van een 2L Alfetta USA.

Ik verkoop deze compleet voor €40,-. De nokjesring kun je hier af halen.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

zo aug 20, 2023 14:22

Heb even gekeken en ik heb exact deze verdeler liggen, Bosch 0 237 002 018. Vacuümvervroeger ontbreekt, verder compleet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

ma aug 28, 2023 12:23

Dat klepje is een soort "afsluiter", drukregelaar. Zuig maar aan aan de verschillende kanten, je zult, als het goed is merken dat de flow net anders is. De kant met de makkelijkste flow is de zuigkant van de carb. Volgens mij regelt het de onderdruk die de ontsteker nodig heeft.
Bedankt! Ik heb inmiddels een nieuwe gevonden.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

ma aug 28, 2023 12:43

Kan ook nog wel eens in de bakken met verdelers duiken. Zou me niet verbazen als deze er 'gewoon' tussen ligt.
Heel graag Yuri, mocht het helpen om en juiste ontstekingsmodule snel te vinden, hier wat aanvullende fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

ma aug 28, 2023 12:44

Heb even gekeken en ik heb exact deze verdeler liggen, Bosch 0 237 002 018. Vacuümvervroeger ontbreekt, verder compleet.
Geweldig! Ik stuur je zo een app.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

ma aug 28, 2023 12:45

Ik heb nog een Magneti Marelli S103B liggen. Is een puntenverdeler van een 2L Alfetta USA.

Ik verkoop deze compleet voor €40,-. De nokjesring kun je hier af halen.
Bedankt voor de reactie Macaco, ik kijk eerst of ik er met Yuri uitkomen aangezien hij een identieke ontsteking heeft liggen.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Ontsteking Alfa Giulietta 2.0 (1983) of aandrijfnokje

ma aug 28, 2023 12:47

Klopt. Het tonnetje heeft binnenin aan een zijde (de uitgang) een ventiel dat werkt met een vrij bewegend kogeltje. Als de luchtstroom de verkeerde kant op gaat sluit het kogeltje de uitgang af zodat het vacuüm in de verdeler behouden blijft. Het ding moet dus ook (zachtjes) rammelen wanneer je het schudt. Als dat niet het geval is kan je 'm beter verwijderen, want dan zit het kogeltje vast en dat kan ook in de dicht stand zijn waardoor de vacuümvervroeging in het geheel niet werkt. Niet geheel denkbeeldig aangezien de vacuümbox op de verdeler roest vertoont en wellicht dus ook de bron van het oorspronkelijke probleem.
Bedankt voor de verdere toelichting Gordon. Erg duidelijk zo. En ik denk dat je gelijk kunt hebben dat dit de nodige problemen heeft veroorzaakt. Zie de onderstaande foto voor de staat van de binnenkant van de ontstekingsmodule:
Afbeelding

Terug naar “Gezocht”