Dirk-33
Guru
Guru

Kleurcode 75 bumper

di aug 03, 2021 11:14

De carburateur modellen van de 75 hadden een aparte kleur grijs op de bumpers, weet iemand hier de kleurcode van?
Dit is een andere kleur dan de sideskirts en de sierstrips op de zijkanten.
Voorbeeldje:
Afbeelding

Tonio
Guru
Guru

Re: Kleurcode 75 bumper

di aug 03, 2021 14:52

Wat het juiste kleurnummer is voor Alfa 75 plastic delen? Daar zijn al ongeveer net zo veel topics over geschreven als over de vraag wat de beste motorolie is... :)

Meestgenoemde kleuren als ik het goed onthouden heb zijn AR707, AR771 en AR633 waarbij 633 de lichtste is dacht ik.
Het zal wel trial & error blijven, want er is niet één antwoord voor te geven. Er waren vele kleurnummers voor de grijze plastic delen, en de toepassing verschilde ook nog eens per model, bouwjaar en basiskleur van de auto. Oftewel het kan best dat bij een blauwe auto de grijs plastic delen anders waren dan bij een rode.

Zie hier nog een foto van een carburateur-75, die bumpers waren er zelfs ook in twee kleuren grijs: https://ibb.co/frd8TmK
Jij zoekt de lichtste kleur vermoed ik?

Al googelend heb ik een bestand met kleurcodes gevonden alleen van de aanbouwdelen oftewel de plastic bumpers (Related colours, Anbauteilfarbtoene): https://forum.clubalfa.it/attachments/a ... pdf.72415/

.

Dirk-33
Guru
Guru

di aug 03, 2021 15:28

Dankjewel, volgens mij zijn al die topics en ook de kleurcodes die je noemt voornamelijk over de sierstrips langs de flanken en op de kofferbak. Inderdaad een eeuwige discussie, en ze zullen bij Alfa inderdaad niet altijd even trouw dezelfde kleur hebben gespoten.
\
Maar specifiek die licht grijze kleur op de bumpers kan ik nergens iets van terugvinden. Inderdaad de lichtste kleur van jouw foto.
Jouw PDFje bevat helaas niet mijn kleurcode....

Tonio
Guru
Guru

di aug 03, 2021 16:44

Dankjewel, volgens mij zijn al die topics en ook de kleurcodes die je noemt voornamelijk over de sierstrips langs de flanken en op de kofferbak.
Ja dat klopt voor wat betreft de nummers 707, 771 en 633 die ik noemde (gelezen in andere topics).
Maar specifiek die licht grijze kleur op de bumpers kan ik nergens iets van terugvinden. Inderdaad de lichtste kleur van jouw foto.
Jouw PDFje bevat helaas niet mijn kleurcode....
Jouw carrosseriekleur Blu Chiaro 402 staat daar inderdaad net niet tussen, wat een toeval.... #-o
Maar de pdf die ik bijvoegde gaat wel over de bumpers/bumperdelen (zie ook het symbooltje rechtsboven op die pagina) en niet over de zijlijsten.
Als je dan eens kijkt bij alle andere carrosseriekleuren van de Alfa 75's, dan staan daar voor de bumperkleuren maar twee basis- mogelijkheden (met daarbinnen uiteraard nog een paar detailvarianten):

- C1060, C140 Grigio Scuro, en
- 703A, 705A, C399 Grigio Medio Effect.

Die kleuren zijn allebei lichter dan de sierstrips op flanken en kofferbak. Daarvoor had jij ooit 770 gebruikt las ik, dat was de juiste donkere tint.
Grigio Scuro kennen we ook met het nummer 633 en die kleur is volgens ervaringsdeskundigen lichter dan de zijlijsten.
Nóg lichter dan 633 is C399. En al googelend naar voorbeelden en kleurstalen denk ik dat jij die kleur zoekt. Of laat ik zeggen: goede kans dat die het best in de buurt komt :D Zie hieronder nog wat voorbeelden van kleurstalen.

Vergelijking bumperkleuren Scuro 633 met Medio 399: https://ibb.co/2h2W3T8
En nog een kleurstaaltje van C399 Grigio Medio Effect: https://ibb.co/ChKKBy8

Die laatste is duidelijk de lichtste van allemaal. In de pdf staat dat nummer C399 bij de 75's van 1989-1990 etc., wat jouw T.Spark is. Maar in het kleurenlijstje van ICI Autocolor staat daar bij: bouwjaar 1985 en verder. En dat is correct voor de bouwjaren van de carburateur-75's.

Als ik jou was zou ik bij de verfboer eens een staaltje van C399 opvragen en dat vergelijken met de bumper(s) die je wilt spuiten. Succes Dirk!

.

Dirk-33
Guru
Guru

di aug 03, 2021 17:25

die C399 lijkt inderdaad wel in de richting te komen! super bedankt voor het meedenken!

komt overigens niet op mijn t.spark maar een projectje wat hier nog niet op dit forum voorbij is gekomen :D

Tonio
Guru
Guru

di aug 03, 2021 17:36

Graag gedaan.
Dat nieuwe projectje, daar willen we natuurlijk ook plaatjes van zien :wink: .

Dirk-33
Guru
Guru

wo aug 18, 2021 18:01

Inmiddels de achterbumper gespoten, voorbumper is nog af-fabriek.
Die kleur klopt aardig, maar is het niet helemaal.
Is een Metallic kleur, dat is het origineel niet geloof ik. En origineel is iets lichter.
Kenteken is een hint van het projectje ;)
Afbeelding
Afbeelding

Roland Artc88
Member
Member

za aug 28, 2021 22:10

Dat komt toch aardig in de buurt! Geen hele verkeerde match.

Heb je een idee of een andere code wellicht toch de juiste match was geweest?

Dirk-33
Guru
Guru

vr sep 10, 2021 10:48

Op de foto's lijkt het meer een match dan in het echt.

Maar aan de andere kant, ik heb voor en achter nu in deze C399 kleur gespoten met een glanzende 2k blanke lak en dan de onderste strip Motip bumper zwart, en het ziet er wel echt strak uit.
Als je meteen voor en achter compleet doet dan maakt het ook niet zo veel uit hoe precies die match is natuurlijk.

Terug naar “Gezocht”