Pagina 1 van 1

Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: do jan 05, 2023 21:56
door Roland Artc88
Excuses als dit al eens uitvoerig is besproken op het forum, ik heb de zoekfunctie op de site en Google gebruikt, maar kon het antwoord niet vinden op dit forum.

Als ik een auto zou willen importen vanuit België naar Nederland, moet ik dan bij overschrijving in België speciale uitvoer/invoerdocumenten regelen zodat ik de auto later kan importeren in Nederland? Zo ja, hoe heet zo'n document en hoe kom ik hier aan?

Zijn er andere zaken die ik moet regelen?

Is er in België (net als in Duitsland) een dagkenteken voor een te exporteren auto en mag ik hiermee in Nederland ook rijden? Hoe kom ik aan dit document? Een trailer is ook een optie.

Nogmaals excuses als ik dit met meer zoekwerk eenvoudig had kunnen vinden. Als de koop doorgaat heb ik verder weinig tijd om het uit te zoeken, en ik ga liever af op het woord van ervaringsdeskundigen dan op willekeurige bronnen online, buiten het forum om.

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: do jan 05, 2023 22:48
door Alfissimo
Buiten de koopovereenkomst, inschrijvingsbewijs (deel 1 en 2 indien recente documenten), gelijkvormigheidsattest (indien aanwezig) en keuringskaart (ter vervollediging) heb je geen documenten nodig voor zover ik weet.

Exportplaat kan aangevraagd worden door de verkoper bij DIV en is 30 dagen geldig, kost €75 dacht ik.

Alle info terug te vinden via website Vlaamse Overheid.

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: vr jan 06, 2023 11:29
door Jamesz
Wees ook even alert of de cilinderinhoud / het motornummer overeen komt met hetgeen op het Belgische kentekenbewijs vermeld staat.

Destijds toen mijn Juul uit Belgie terug naar NL kwam zat er een 2.0L blok in waarvan de herkomst niet aangetoond kon worden omdat de auto op papier nog voorzien was van een 1300 blok.

Verder inderdaad alleen een aankoop bewijs, en kenteken delen 1 & 2 zou volgens mij voldoende zijn.

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: vr jan 06, 2023 20:30
door Performa
https://mobilit.belgium.be/nl/weg/insch ... en-transit
U heeft een X plaat nodig, trailer of autotransporter is makkelijker maar als u in NL nog wat verplaatsingen(douane,garage,rdw, wilt doen is de x plaat waarschijnlijk goedkoper)

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: wo jan 11, 2023 14:04
door Roland Artc88
Bedankt voor de reactie allemaal. Helaas was de auto al verkocht en importeer ik momenteel dus niks. Maar dit is voor de toekomst zeker niet uitgesloten. Dus ik ben nog steeds nieuwsgierig.
gelijkvormigheidsattest (indien aanwezig)
Dit document heeft de eigenaar?

En moet de auto nog overgeschreven worden bij een postkantoor o.i.d.? Hoe komt de huidige eigenaar aan een vrijwaring (of hoeft dat niet in Belgie)?

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: wo jan 11, 2023 16:46
door Alfissimo
Gelijkvormigheidsattest heeft de eigenaar idd als het van toepassing is, hoort bij de wagen. Wagen hoeft niet overgeschreven te worden, zodra de kentekens van de wagen zijn is het voldoende. Vorige eigenaar dient dit dan te communiceren met zijn verzekeringsmaatschappij zodat deze het voertuig kan schrappen.

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: di mar 07, 2023 17:09
door #595
https://mobilit.belgium.be/nl/weg/insch ... en-transit
U heeft een X plaat nodig, trailer of autotransporter is makkelijker maar als u in NL nog wat verplaatsingen(douane,garage,rdw, wilt doen is de x plaat waarschijnlijk goedkoper)
Alleen mag je als Nederlander in Nederland niet rijden met een X-plaat. Ook niet met een Duits 5 daags export kenteken. Dit heeft te maken met de BPM regeling in Nederland.

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

Geplaatst: di mar 07, 2023 17:20
door @PM
Blijft toch grappig dat Nederland exportkentekens uitgeeft maar niet toestaat dat Nederlanders met een buitenlands exportkenteken rijden (overigens bestaat er geen Duits 5-daags exportkenteken, minimaal 14 dagen meen ik).

Tijdelijke BPM-vrijstelling invullen scheelt wel volgens mij. Ik ben (ruim 10 jaar geleden) dat wel, staande gehouden met een Duits Kurzzeitkennzeichen (die is wel 5 dagen, maar eigenlijk niet bruikbaar over de grens, misverstandje bij de verkoper en/of kentekenuitgiftekantoor blijkbaar), maar mocht uiteindelijk doorrijden. Scheelt wellicht dat ik behalve de verplichte Duitse WA-verzekering die je bij het kenteken moet kopen, ook al een Nederlandse verzekering had o.b.v. chassisnummer/Kurzzeitkennzeichen.
Ook een leuk detail: een of twee jaar later zag ik een interview met een hoge meneer die iets te maken had met de kentekenuitgifte in Nordrhein-Westfalen en die beweerde dat er al jaren absoluut géén 5-daagse kentekens aan buitenlanders werden verstrekt. Laat ik mijn auto nou in NRW hebben gekocht... :lol: