Stelvio
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 19:04

Onbekend kenteken.

ma okt 24, 2022 14:06

Hoe kom ik achter het kenteken van de donor auto?
Ik heb lang geleden een 2 liter Alfa blok gekocht en mij toen niet gerealiseerd om de kenteken gegevens te vragen.
Nu ben ik van plan om dit 2 liter blok in mijn Bertone 1300 te monteren , maar heb ik begrepen van het RWD dat de omkeuring van de auto alleen kan als ik het kenteken heb van het donor 2 liter blok.
Inmiddels heb ik op internet gevonden dat de motor uit een Alfa Spider 2000 1971/1976 afkomstig is.
Hoe kom ik er nu achter met behulp van het motornummer welk kenteken de donor had?
Wat ik niet begrijp is dat de RDW wel kan/wil zien of het motornummer bij het chassis nummer hoort ,maar andersom niet in staat is om een motornummer te koppelen aan een kenteken.
Wie kan mij helpen?
Stelvio.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Onbekend kenteken.

ma okt 24, 2022 16:33

Hoezo omkeuren? De motorinhoud maakt helemaal geen deel uit van het kenteken bij auto's van die leeftijd. Omkeuren is alleen noodzakelijk wanneer je het aantal cilinders verandert.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Onbekend kenteken.

ma okt 24, 2022 18:28

Ja, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. (Maar niet zelf mee te maken gehad, dus verder ook niets mee gedaan).

Op het kenteken staat de motorinhoud niet vermeld, dus voor de technische keuring zou het geen verschil moeten maken.
Maar ik heb ook wel eens begrepen dat je bij zo'n wijziging de herkomst van de andere motor moet kunnen aantonen,
en daar wringt de schoen denk ik?


.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Onbekend kenteken.

ma okt 24, 2022 18:29

Absoluut niet waar. :roll:

Bij wijziging van motorcode moet er altijd omgekeurd worden, ongeacht of er vermogenswinst of verlies is. Dat er geen cilinder inhoud op het kentekenbewijs staat zegt niks.

Bij apk hoeft men er niet naar te kijken maar bij een echte technische controle of bv na een ongeluk met gewonden kan dit gecontroleerd worden en dan heb je een probleem met de verzekering.

Overigens is een kenteken van een auto alleen geldig als het ook op jouw naam heeft gestaan.

Je moet de herkomst van de motor aantonen. Als je een getekende overeenkomst hebt dat je een motor met dat en dat motor nummer hebt gekocht van iemand is dat ook goed. Het hoeft niet van een bedrijf te zijn. Aan de hand van het motornummer kan zelfs Alfa niet vertellen uit welk chassisnummer auto het blok is gekomen, dat werd niet genoteerd.

Doe er voor de rdw een printje bij met de technische gegevens van het type donorauto, dan kan men zaken als inhoud en vermogen lekker makkelijk overnemen. Worden ze blij van.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Onbekend kenteken.

ma okt 24, 2022 19:44

Oké dank je, weer wat geleerd.
Is het zo dat het voor de APK dan geen verschil maakt, maar voor een technische keuring na ombouw bij de RDW wel degelijk?
Dan blijft de opmerking dat je na een ombouw de herkomst ook moet kunnen aantonen toch hetzelfde?

Op de RDW site staat nog dat het verschil maakt of de auto van voor of na bj. 2014 is, maar als je dan doorklikt is die betreffende pagina helaas niet vindbaar.

En het klopt dat Alfa nooit precies heeft bijgehouden welk motornummer bij welk chassisnummer hoorde. (Wel welk motortype bij welk chassis-type behoort, maar niet per stuk bijgehouden.)


.
Laatst gewijzigd door Tonio op ma okt 24, 2022 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Onbekend kenteken.

ma okt 24, 2022 19:52

Voor apk is het geen punt, zolang de soort brandstof en aantal cilinders klopt.

Voor "wijziging motorcode licht motorvoertuig" keuring bij de rdw moet je een bewijs van herkomst hebben idd.

Kentekenbewijs van een gesloopte auto die op jouw naam heeft gestaan. Factuur van bedrijf of koopovereenkomst met particulier. Zorg wel dat motornummer er op staat...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Onbekend kenteken.

vr jan 06, 2023 11:26

Ik heb een vergelijkbaar iets aan de hand gehad bij het op NL's kenteken zetten van mijn Juul.

Was van oorsprong een 1300 en kocht hem zonder blok. Wilde hem bij import direct op kenteken krijgen met een 1600 blok uit een donor.
Ik had het chassis nummer van de donor + het motornummer op een aankoop factuur laten zetten, daarnaast het chassis nummer uit de donor geslepen en mee genomen naar de omkeuring.

Enig punt bij de RDW was dat ze geen oude registratie van de donor wagen terug konden vinden. Nee dat klopte wat hij kwam uit een boeren schuur in Duitsland. Dat antwoord was voldoende voor de RDW om eea alsnog te formaliseren.

Overigens denk ik, dat er meer dan genoeg alfa's rondrijden met 2L. blokken welke nooit zijn om gekeurd.

Maar inderdaad; bij een ongeval kan dit verzekeringstechnisch problemen opleveren.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Onbekend kenteken.

vr jan 06, 2023 16:18

Normaal gesproken is een aankoopbewijs met het motornummer erop voldoende.

Als je er dan nog een uitdraaitje bij doet met de technische gegevens van de donorauto dan hebben ze alles makkelijk voorhanden. AutoWeek kun je mooi gegevens vanaf plukken bv.

Een handgeschreven en ondertekende koopovereenkomst van een particulier zou trouwens ook gewoon geaccepteerd worden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”