Pagina 1 van 1
Wat is concours-staat
Geplaatst: di okt 07, 2014 22:12
door Jens Hoorn
Dit is misschien een interssante discussie. Want wat is nu eigenlijk concoursstaat.
Is er dan nooit mee gereden endus fabrieksnieuw? On-gerestaureerd of juist perfect gerestaureerd?
En wat zegt ''concours-staat'' over de techniek.
En is een auto in categorieën in te delen, mogelijk met concours-staat bovenaan(?)
Graag jullie meningen

Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: wo okt 08, 2014 19:28
door Floor
In zodanige staat dat je er niet meer in durft te rijden

Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: wo okt 08, 2014 19:29
door @lfa@lgra
Onberispelijke en originele staat en niets anders.

Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: wo okt 08, 2014 22:11
door Matteomeubel
Onberispelijke en originele staat en niets anders.

Ongerestaureerd begrijp ik dus?
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: do okt 09, 2014 09:20
door Dinky Boy
Ongerestaureerd is tegenwoordig vaak een aparte klasse. Naar mijn smaak de leukste.
In het verleden draaide een concours d'élégance om... elegantie. Het waren nieuwe auto's*) en het was eigenlijk niet veel meer dan 'wie heeft de mooiste'. Vandaag de dag draait een concours meestal om klassiekers, hoewel bijvoorbeeld Villa d'Este altijd wel een paar actuele designstudies of naar persoonlijke wensen (om)gebouwde auto's staan (zoals de TZ3 Corsa een paar jaar terug).
Tja, in welke klasse moet je dan de nieuw Disco Volante indelen? Dat is een verre van originele 8c Competizione...
*) De
Alfa 6c 1750 Flying Star won Villa d'Este in 1931. In 2007 zag ik hem opnieuw meedoen, nu als klassieker.
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: do okt 09, 2014 09:29
door Gordon
Onberispelijke en originele staat en niets anders.

Ongerestaureerd begrijp ik dus?
Volgens mij mag er best wel een paneeltje vervangen zijn. En slijtagedelen zoals oliefilter en banden. Als ie er maar uitziet alsof ie net van de band af is komen rollen.
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: do okt 09, 2014 15:26
door alfasud1972
Concours-staat is zoals fabrieks afgleverd, of gerestaureerd als fabrieks nieuw of zelfs mooier. Een auto in concours-staat kan best gerestaureerd zijn.
Het moeilijke/lastig alleen is, wat is origineel? Helemaal bij hele zeldzame en of hele oude auto's. Zelfs een hele deskundige jury heeft daar niet altijd kijk op en of verstand van.
In Amerika zij een heleboel Giulietts Spiders die in het grijs waren afgeleverd, nog voor de verkoop overgespoten in rood, omdat dit beter verkocht. Fabrieks origineel is hij dus grijs, maar de eerste eigenaar kocht hem in het rood, en heeft er zo altijd in gereden.
Een oud Alfa dealer die ik ken had een Sud besteld met een stoffen interieur, de afgeleverde Sud had een bekleding van skai, de man die de auto had besteld ging daar niet mee akkoord. Dus de dealer met de Sud naar de Importeur gereden, en daar te plekke het interieur omgeruild tegen een stoffen interieur zoals de koper hem had besteld. Wat is origineel? Zoals de auto de band afrolde, of zoals de auto uiteindelijk is afgeleverd? Fabrieks af origineel is met skai, maar je kan ergens ook weer niet zeggen dat deze bekleding niet in deze auto hoort, want hij is wel zo nieuw verkocht.
.
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: do okt 09, 2014 20:18
door Jens Hoorn
Maar een klassieker met lage kilometerstand, heeft veel stilgestaan om zo mooi te blijven. Wat zegt dat dan over de techniek. Want auto's die je gebruikt, blijven technisch gewoon beter.
Concoursstaat zegt dan waarschijnlijk niets over technische staat.
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: ma okt 13, 2014 17:41
door Jens Hoorn
Weinig interessant onderwerp, dus...
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: ma okt 13, 2014 20:12
door KAS
Maar een klassieker met lage kilometerstand, heeft veel stilgestaan om zo mooi te blijven. Wat zegt dat dan over de techniek. Want auto's die je gebruikt, blijven technisch gewoon beter.
Ik weet niet of dat zo is. Gebruik van een auto levert ook slijtage op en een zeer lage kilometerstand wordt steeds hoger.
Ik denk ook niet dat er een boek bestaat met eisen voor een auto in concoursstaat. Alles is een kwestie van smaak. Wat bij de ene concorso de eerste prijs oplevert kan bij een ander concorso minder in de smaak vallen.
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: wo okt 15, 2014 11:01
door Zaagauto
Hangt er van af in welke klasse je je inschrijft....
Je met een 80 jaar lang onaangeroerde barnfind inschrijven heeft weinig zin als er geen Survivor klasse is... waar je je dan weer niet met een onder regie van Meneer R. Lauren gerapestoreerde Bugatti voor hoeft in te schrijven...
Het correcte antwoord op de oorspronkelijke vraag is dus te vinden in het reglement van de het Concours waar je je voor inschrijft...

Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: do nov 13, 2014 21:14
door Zaagauto
Weinig interessant onderwerp, dus...
...
Re: Wat is concours-staat
Geplaatst: ma nov 17, 2014 21:29
door Jens Hoorn
Ik had een paar Jaguars onder handen, en was benieuwd in welke staat ik ze kon ''indelen''
Vandaar