Pagina 1 van 2

Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: vr jun 28, 2013 21:43
door DAVE
De kogel is door de kerk, vanaf 1 juli mag je in België onbeperkt met je o-platen rondtuffen. Enkel woon-werkverkeer is (nog) niet toegelaten.

Persoonlijk denk ik dat dit een geweldige boost gaat geven aan het oldtimer-gebeuren in ons landje. Eindelijk eens goed nieuws :lol:

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: vr jun 28, 2013 21:45
door Alfissimo
Inderdaad, supergoed nieuws. Nog 2,5 jaar wachten met de 75, of nog iets ouders bij zoeken :jumping:

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: vr jun 28, 2013 22:31
door Giulia Bianca
De Jag dus op B platen !!!

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: vr jun 28, 2013 23:30
door Sergio
Mooi!
En nu die klassieke Alfa's die in NL juist door de nieuwe regeling afgedankt worden snel naar België halen.


Is er ergens een goede website met alle info rond de O-platen?

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 10:19
door AlfettaOwner
Eén europa :?

Re: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 10:30
door Frits
Enkel woon-werkverkeer is (nog) niet toegelaten.
Hoe gaan ze dat controleren :?:
Want dat mogen ze dan ook in "Holland" komen doen. Veel beter idee om alle oude diesels te weren!

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 10:36
door Melvivio
Kunnen we niet zelf O-platen gaan stampen voor in NL?? :roll:

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 11:58
door hoornstra
Voor een noordeling, wat zijn O-platen.

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 13:14
door DAVE
"Voor een noordeling, wat zijn O-platen."

Heel simpel, nummerplaten die beginnen met een O.........van Oldtimer, dus specifieke nummerplaten enkel en alleen voor voertuigen >25 jaar oud. Die mochten vroeger enkel en alleen naar "officiële" meetings rijden en voor proefritten max. 25 km rond je woonplaats en niet s' nachts. Deze vrij onduidelijke en beperkende regelgeving die door weinig oldtimer-liefhebbers gepruimd werd is nu dus afgeschaft.

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 13:16
door Trenta3

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 13:35
door GTA287PK
"Voor een noordeling, wat zijn O-platen."

Heel simpel, nummerplaten die beginnen met een O.........van Oldtimer, dus specifieke nummerplaten enkel en alleen voor voertuigen >25 jaar oud. Die mochten vroeger enkel en alleen naar "officiële" meetings rijden en voor proefritten max. 25 km rond je woonplaats en niet s' nachts. Deze vrij onduidelijke en beperkende regelgeving die door weinig oldtimer-liefhebbers gepruimd werd is nu dus afgeschaft.
Politici die naar (de wensen van) burgers luisteren ??? Tss...... :-k

Hoop dat er ook naar ándere kritiek wordt geluisterd..

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ut_eu.html

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... eu_op.html

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 15:45
door Gtv4
Tis leuk maar voor mij was het eigenlijk toch niet van toepassing.

Mijn O plaat wagen gebruik ik niet voor woon werk verkeer, staat meestal in de garage en verder dan 25km kom ik zelden. (of rij dan in NL waar ze toch niet weten wat een O plaat inhoud) :D

De reden dat ik niet naar het werk ga met een Oldtimer en waarom ik een oude wagen ook niet zie zitten als dagelijks vervoer heeft 2 redenen: Belangrijkste reden is dat je technisch ver achterloopt t.o.v. het huidig verkeer. Niet alleen van alle comfort maar vooral vanwege de veiligheid. In de +/- 30dkm die ik per jaar afleg met de moderne auto heb ik zeker 1 a 2x per jaar een noodstop moeten maken.
In die gevallen zou ik het niet gered hebben met de ondermaatse remmen van een Transaxle.
Bij de laatste noodstop had ik het geluk dat de oudere mazda zonder ABS nog net achter mij kon wegsturen naar de rechterbaan.
Dus ook bij een ongeval zit ik veiliger in mijn moderne wagen.

Om de discussie's over afstand e.d. te vermijden, in de spits ben ik een rustige rijder die ruim voldoende afstand neemt en ook altijd bezig is met vooruit kijken e.d.

De 2e reden is simpel, mijn benzine transaxle is een stuk duurder in gebruik als mijn diesel. LPG inbouwen en O platen is dacht ik ook niet toegestaan.

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 19:50
door Frits
zou ik het niet gered hebben met de ondermaatse remmen van een Transaxle.
[off topic modus]
M´n 90 heeft een kortere remweg dan mijn familiebus (Lancia Phedra van dik 1800 kg, met ABS)
Als een transaxle slecht remt, doen de achterremmen waarschijnlijk niet goed mee, ik weet uit ervaring dat dit een hele hoop scheelt....

ABS: als die ingrijpt rem je te hard, over de grens. Als je goed remt ( en de ABS grijpt net niet in) heb je een kortere remweg....

En dan heb ik het ook even niet over de wegligging......
Alle ander veiligheidszaken als klapzakken en kreukelzones zijn secundair, wat betreft je eigen stuurmanskunsten .... :wink:
[/off topic modus]

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 20:15
door Gtv4

ABS: als die ingrijpt rem je te hard, over de grens. Als je goed remt ( en de ABS grijpt net niet in) heb je een kortere remweg....
Als je in paniek moet remmen, remt 99% van de mensen te hard. Toch fijn voor die 99% dat er ABS bestaat.

Als jou 90 beter stuurt en remt dan je mini bus dan ligt dat aan de mini bus.

Ik wil de remproef tussen mijn '82 giulietta en mijn 2011 giulietta met brembo's best aangaan, het antwoord ligt voor de hand.
En nee het ligt niet aan de achter remmen van de transaxle, zijn gereviseerd en geven perfecte resultaten op de rembank.

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

Geplaatst: za jun 29, 2013 21:34
door Gordon

ABS: als die ingrijpt rem je te hard, over de grens. Als je goed remt ( en de ABS grijpt net niet in) heb je een kortere remweg....
Als je in paniek moet remmen, remt 99% van de mensen te hard. Toch fijn voor die 99% dat er ABS bestaat.
Ligt ook aan de ondergrond waar je op remt. Als er sprake is van gladheid kan ABS er juist voor zorgen dat je remweg vele malen langer is dan wanneer je geen ABS hebt. Met 25kkm per jaar die ik grotendeels in een Giulietta 116 afleg heb ik overigens nog nooit een echte noodstop hoeven maken.