Giovanni-24V
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma apr 15, 2013 12:26
Locatie: Elst Utr

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 13:59

Daarom: als dat in je persoonlijke geval beter uitpakt :D
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 25, 2013 14:03

nou, misschien beginnen met (dus terecht, zijn we dat dan eens ??) gesputter van mensen (forum of daarbuiten) niet meer als "gejank" te bestempelen ?? :wink:
We zijn het in de basis wel eens den k ik :lol: Maar wat mij echt in het verkeerde keelgat schiet is de toon waarop een aantal mensen zijn beklag doet. Alsof ze een gruwelijk onrecht wordt aangedaan. Dat bedoel ik met 'gejank': het is een verhoudingsgewijs vrij klein onrecht. Deal with it. 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 14:22

Hoor ik ook van meerdere kennisen van mij. Een zeer goede vriend van mij komt ook overal in de wereld voor zijn werk. Hij woont zelf al 2 jaar in China en geeft ook aan dat het hier allemaal wel aardig goed is geregeld.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 14:28

Er wordt ook wel onrecht aangedaan. Iemand die naast zijn dagelijkse auto een '83 spider in de garage heeft staan en daar zomers mee gaat rijden zal geen moment wakker liggen van die € 120. Maar dezelfde persoon die ipv die spider een Range Rover uit hetzelfde jaar op LPG heeft om af en toe door het bos te crossen of een trailer te verslepen is nu wel zwaar de sjaak, of moet op benzine gaan rijden. Wordt de hobby niets anders van, alleen de kosten gaan onevenredig omhoog. Beiden betalen al gewoon voor hun dagelijkse auto, alleen de invulling van de 'klassieker' hobby is wat anders. Het voorbeeld van de oprijauto's om de racer naar het circuit te slepen vind ik in dat licht ook wel relevant.

En ondertussen profiteer ik als veelrijder nog steeds 100% van mijn Berlina op gas waar ik van de zomer weer lekker 20.000km mee wegtik. Dat lijkt me ook niet eerlijk. Heb er in principe minder moeite mee dat ik ook voor een 40 jaar oude auto op LPG wat bij moet dragen dan dat een 25 jaar oude auto op benzine wel een speciaal tarief krijgt met "klassiekerstatus" en dezelfde auto met LPG tank (zit er bij de 90 al 20 jaar in) gewoon de volle mep moet betalen. Er wordt wat mij betreft met verschillende maten gemeten.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 16:39

Zo zijn er altijd specifieke gevallen te bedenken waarin een maatregel compleet waanzinnige gevolgen heeft. superlullig als je één van die gevallen bent, maar daar kun je dan de 190D-tokkies voor bedanken: zoals altijd lijden de goeden onder de daden van de kwaden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Giovanni-24V
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma apr 15, 2013 12:26
Locatie: Elst Utr

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 25, 2013 17:23

Zo zijn er altijd specifieke gevallen te bedenken waarin een maatregel compleet waanzinnige gevolgen heeft. superlullig als je één van die gevallen bent, maar daar kun je dan de 190D-tokkies voor bedanken: zoals altijd lijden de goeden onder de daden van de kwaden.
Helemaal mee eens! Is het zo moeilijk om van al die geïmporteerde milieuverontreinigende dingen het kenteken ongeldig te laten verklaren? Hebben ze destijds met Fiatjes 126 vanaf een bepaald bouwjaar ook gedaan, dus dat kan het probleem niet zijn.
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

Gebruikersavatar
savali33
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 20:50

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 17:33

Wanneer krijg ik nu eens een MRB voordeeltje voor mijn 916 Gtv die maar 2000km per jaar maakt??
Neen ik spek de pot terwijl buur met zijn MB 190 D jaarlijks 25.000km gratis mag rijden....

Dus voor de liefhebbers geen pijnlijk akkoord!
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 17:47

Zoals al door bijna alle verstandige mensen gepropageerd zou de HSB afgeschaft moeten worden en het verschil in overheidsinkomsten verdisconteerd in de brandstofaccijnzen. Daarmee betaalt iedere gebruiker naar rato. Dat ontmoedigt mensen ook om in een 190D te gaan ploeteren, want dat is dan niet voordeliger meer dan pak hem beet een Polo TDI of een Punto JTD. Daarmee zou het milieu ook een dienst bewezen worden (afgezien van het fijnstof dat een moderne diesel produceert, maar goed, we waren het er al over eens dat het milieu niet de beweegreden was voor deze hele poppenkast). Maar ja, dan moet de politiek inderdaad de wil hebben om 'één Europa' te zijn zodat brandstoftoerisme uitgesloten wordt. En dat 'kan niet' omdat er altijd lidstaten zijn die grnezen aan niet-lidstaten, en de mensen in de betreffende grensgebieden gaan dan over de grens tanken etc. etc. Zucht.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 25, 2013 17:54

Zo zijn er altijd specifieke gevallen te bedenken waarin een maatregel compleet waanzinnige gevolgen heeft. superlullig als je één van die gevallen bent, maar daar kun je dan de 190D-tokkies voor bedanken: zoals altijd lijden de goeden onder de daden van de kwaden.
Tis dan weer spijtig dat onder de 'w201/w124 tokkies' gewoon een hoop autoliefhebbers zitten die blij zijn met hun 190/250/300diesel (guess what er is zelfs een club van inclusief forum, jawel) en die inmiddels al tot in den treure overal bijgesleept worden als zijnde de root of all evil waar het terugdraaien van de mrb regels betreft.
Dat is nl niet zo, de regering is zelf debet aan deze 'misstand' als je het zo wilt noemen. Jaren is het gewoon toegestaan, kreeg je netjes een brief van meneer de belastingdienst als je auto 25jaar oud werd en je derhalve niet meer belastingplichtig was voor t ding. Nu deze regel teruggedraaid wordt is het opeens de schuld van degenen die veelvuldig in zo'n mrb vrije auto rijden??? Dacht t niet. Ze hebben knaken nodig, das al!

Yuri, gewetensvraag: Zou jij destijds die Ford oprijer ook gekocht hebben als ie mrb plichtig was geweest? Eerlijk antwoord. Of was 'makkelijk voor erbij, kost toch niks aan mrb', een redelijk groot deel van de weegreden om m aan te schaffen?

En, als jij die Ford nu nog had gehad op diesel, was je dan ook zo gemakzuchtig over deze materie heengestapt als zijnde 'gejank'? Had je dan ook de schouders opgehaald en braaf die 2K eurie mrb afgetikt (of weet ik wat voor godvergeten hoerig hoog bedrag t wordt voor diesel auto's in die gewichtsklasse)

Ja ik weet ook wel dat er velen zijn die in dagelijks heel ander zorgen aan hun hoofd hebben dan de zoveelste auto op naam die weer in de mrb gaat.

Ik denk dat Emile een punt heeft als ie zegt dat den haag een onbetrouwbare partner is geworden.... Hoe kan een mens nou plannen maken als om de haverklap de regels veranderen? BANANENREPUBLIEK!!!

Grtz,fRank
Edit, zie net je reactie hierboven> EENS! Wie veel rijdt veel betaald, weg met de hsb/mrb!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 18:41

Ach, ik ga maar eens rustig kijken voor een pre-73 er auto waar ik mijn 2.4 JTD in kan bouwen... In de Alfetta komt hij in ieder geval niet meer nu. Daar hang ik wel gewoon een benzine v6 in, die 120 euro overleef ik dan wel. :?

Mijn dagelijkse belastingvrije golf op gas zal het veld gaan ruimen einde dit jaar denk ik zo... 40 jaar oude mercedes 200d met een 2.4JTD erin lijkt me wel iets. 8)

Vriend van mij heeft 2 amerikaanse pickups, eentje van 73 met een bigblock op lpg en de ander van '86 met een v8 TD. Die gaat eind van het jaar als dit alles doorgaat de motoren wisselen. Bigblock in de '86er en zonder gas en de v8 TD in de 73er. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 25, 2013 19:45


Yuri, gewetensvraag: Zou jij destijds die Ford oprijer ook gekocht hebben als ie mrb plichtig was geweest? Eerlijk antwoord. Of was 'makkelijk voor erbij, kost toch niks aan mrb', een redelijk groot deel van de weegreden om m aan te schaffen?

En, als jij die Ford nu nog had gehad op diesel, was je dan ook zo gemakzuchtig over deze materie heengestapt als zijnde 'gejank'? Had je dan ook de schouders opgehaald en braaf die 2K eurie mrb afgetikt (of weet ik wat voor godvergeten hoerig hoog bedrag t wordt voor diesel auto's in die gewichtsklasse)
Destijds zou ik hem zeker niet gekocht hebben (want nog net student of student-af). Nu zou het me niet zo veel kunnen schelen. Als ik echt behoefte zou hebben aan een oprijer waarmee ik op ieder moment iets kan gaan ophalen zou ik die wel kopen, op benzine dan wellicht, maar komen zou hij er. Als belastingvrij zijn het doorslaggevende argument was geweest, had ik hem ook niet verkocht, want het is af en toe wel verrekte handig, zo'n ding. Nu betaal ik af en toe een transporteur als ik een auto opgehaald wil hebben, en da's op jaarbasis echt wel duurder dan een oldtimerverzekering en eens in de 2 jaar APK op een ouwe MB TN, VW LT of zo. En daarbij: geen enkele van mijn handvol auto's is belastingvrij en dat boeit me geen donder. Dat kost me al gauw ergens tussen de 150 en 200 euro per maand en dan moet er nog benzine in, verzekering en APK op en al die andere flauwekul. En toch heb ik ze...

En die Ford zou in 2014 ook 40 geworden zijn hoor :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 25, 2013 19:49

Ach, ik ga maar eens rustig kijken voor een pre-73 er auto waar ik mijn 2.4 JTD in kan bouwen... In de Alfetta komt hij in ieder geval niet meer nu. Daar hang ik wel gewoon een benzine v6 in, die 120 euro overleef ik dan wel. :?

Mijn dagelijkse belastingvrije golf op gas zal het veld gaan ruimen einde dit jaar denk ik zo... 40 jaar oude mercedes 200d met een 2.4JTD erin lijkt me wel iets. 8)

Vriend van mij heeft 2 amerikaanse pickups, eentje van 73 met een bigblock op lpg en de ander van '86 met een v8 TD. Die gaat eind van het jaar als dit alles doorgaat de motoren wisselen. Bigblock in de '86er en zonder gas en de v8 TD in de 73er. :)
Kijk, het opent ook weer nieuwe mogelijkheden. Een Alfetta V6 is toch veel leuker dan een Alfetta tractor? :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 20:47

Neuh.. 2.4 Jtd is redelijk simpel ook op 200 pk te brengen en heeft dan wel meer koppel. Alfetta met v6 is al eerder gemaakt, JTD is uniek in een Alfetta. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Giovanni-24V
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma apr 15, 2013 12:26
Locatie: Elst Utr

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 21:15

Zou een Amazon met Busso V6 op lpg leuk rijden? :D
De kilometervreters uit het verleden: 33 RED '90, 33 Imola '93, 33 1.5 IE '91, 33 1.7 IE '92, 145 TD '95, 33 1.7 IE '92, Delta HPE '00, 156 2.5 V6 24V '00 en nog een heleboel andere vierwielers voor kortere of langere tijd.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 25, 2013 21:34

Gewoon illegaal op LPG rijden met een snel verwijderbare installatie :)
Afbeelding
Grapje, maar deze 308 bestaat echt en stond zo te koop voor $21000
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”