Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 16, 2013 21:10

geen oldtimerverzekering = belastingbetalen.
Een mooie gedachte, maar je moet er niet aan denken dat de verzekeraars hem straks omkeren... :shock:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 21:14

Wat is dit nu weer jammer zeg, je mag tegenwoordig niets leuks meer doen tenzij je er dik voor betaald... Oldtimers, alcohol, lekker uit eten of naar de film. Overal wordt een dikke accijns op geheven.
Moet allemaal wel leuk blijven he, waar werk je anders voor...??

Als ze dan geld willen binnenhalen moeten ze al die hybrides, e-hdis, bleumotion etc maar eens normaal gaan belasten dat scheelt pas echt. Hoeveel zullen ze nu echt binnenhalen met deze wet??
Heel jammer maar helaas....
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 16, 2013 21:49

* zoekt kan benzine en aansteker en sluipt richting 2300kilo zware oprijwagen op diesel uit 1984...* :cry:

Zelfs ombouw naar benzine zal nog geen echt verschil maken, dan valt t kreng in de mrb voor benzine auto's tot ie 30 jaar oud is...

Grtz,fRank
Troost je met de gedachte dat dat al in 2014 gebeurt :? en dat er dan, zoals Weekers nu wil, een kwarttarief zou gaan gelden :? :? tot men zich bedenkt en ook de laatste euro binnen wil hengelen :? :? :?
Ja heb ik me later ook bedacht... Ombouwen naar benzine van de winter en een kwart mrb tarief voor die 2300kg benzine zou ivm bestelauto particulier 234eu zijn. Is niet onoverkomelijk bij nader inzien. Moet ik wel eerst ff een W124 op naft kannibaliseren en t hele spul laten keuren na ombouw...

Hmmm, stof tot nadenken. :roll:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 16, 2013 22:04

* zoekt kan benzine en aansteker en sluipt richting 2300kilo zware oprijwagen op diesel uit 1984...* :cry:

Zelfs ombouw naar benzine zal nog geen echt verschil maken, dan valt t kreng in de mrb voor benzine auto's tot ie 30 jaar oud is...

Grtz,fRank
Troost je met de gedachte dat dat al in 2014 gebeurt :? en dat er dan, zoals Weekers nu wil, een kwarttarief zou gaan gelden :? :? tot men zich bedenkt en ook de laatste euro binnen wil hengelen :? :? :?
Ja heb ik me later ook bedacht... Ombouwen naar benzine van de winter en een kwart mrb tarief voor die 2300kg benzine zou ivm bestelauto particulier 234eu zijn. Is niet onoverkomelijk bij nader inzien. Moet ik wel eerst ff een W124 op naft kannibaliseren en t hele spul laten keuren na ombouw...

Hmmm, stof tot nadenken. :roll:

Grtz,fRank
Het nare gedeelte is natuurlijk dat als je al die moeite doet en het ding laat omkeuren (techniek kan ook uit een ouwe G komen geloof ik), je nog steeds geen garantie hebt van onze lieve overheid dat ze de regels dan niet een jaar na dato alsnog veranderen waardoor jij een reusachtige, van spijkers voorziene belastingknots toegediend krijgt waar de zon niet schijnt...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 22:21

Eens, dat zal wel t grootste dilemma worden. :(

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 22:25

Jij hebt toch auto's genoeg fRank? Begin je gewoon een autohandel op papier en schaf je een set groene handelsplaten aan. :)

Ik ga denk ik een cursus Pools volgen, met mijn ongure kop kan ik daar dan wel voor doorgaan. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 16, 2013 22:30

Jij hebt toch auto's genoeg fRank? Begin je gewoon een autohandel op papier en schaf je een set groene handelsplaten aan. :)

Ik ga denk ik een cursus Pools volgen, met mijn ongure kop kan ik daar dan wel voor doorgaan. :lol:
Auto is van mn meisje...
En als ik me niet heel sterk vergis is een handelaarsregistratie per saldo nie goeiekoper dan de mrb van t oprijerke... :cry:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 22:42

Jij laat je meisje in een oprijwagen rijden? :lol:

Geen idee wat dat bedrijfsverhaal zou kosten eigenlijk, zal idd ook wel niet grappig zijn. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 22:59

Als een hobbyïst (al dan niet tussen aanhalingstekens) goedkoper uit wil zijn dan is een handelaarsregistratie per definitie niet handig, denk ik.
Volgens mij wordt de fiscus dan alleen maar extra belangstellend naar de inkomsten aldaar en wat er aan belasting te heffen valt....

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

wo apr 17, 2013 00:08

* zoekt kan benzine en aansteker en sluipt richting 2300kilo zware oprijwagen op diesel uit 1984...* :cry:

Zelfs ombouw naar benzine zal nog geen echt verschil maken, dan valt t kreng in de mrb voor benzine auto's tot ie 30 jaar oud is...

Grtz,fRank
Troost je met de gedachte dat dat al in 2014 gebeurt :? en dat er dan, zoals Weekers nu wil, een kwarttarief zou gaan gelden :? :? tot men zich bedenkt en ook de laatste euro binnen wil hengelen :? :? :?
Ja heb ik me later ook bedacht... Ombouwen naar benzine van de winter en een kwart mrb tarief voor die 2300kg benzine zou ivm bestelauto particulier 234eu zijn. Is niet onoverkomelijk bij nader inzien. Moet ik wel eerst ff een W124 op naft kannibaliseren en t hele spul laten keuren na ombouw...

Hmmm, stof tot nadenken. :roll:

Grtz,fRank
Gezien waar jouw huis woont, heb jij dan niet een vriendje die luttele kilometertjes zuidelijker woont en als katvanger kan fungeren?

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

wo apr 17, 2013 00:16

Troost je met de gedachte dat dat al in 2014 gebeurt :? en dat er dan, zoals Weekers nu wil, een kwarttarief zou gaan gelden :? :? tot men zich bedenkt en ook de laatste euro binnen wil hengelen :? :? :?
Ja heb ik me later ook bedacht... Ombouwen naar benzine van de winter en een kwart mrb tarief voor die 2300kg benzine zou ivm bestelauto particulier 234eu zijn. Is niet onoverkomelijk bij nader inzien. Moet ik wel eerst ff een W124 op naft kannibaliseren en t hele spul laten keuren na ombouw...

Hmmm, stof tot nadenken. :roll:

Grtz,fRank
Gezien waar jouw huis woont, heb jij dan niet een vriendje die luttele kilometertjes zuidelijker woont en als katvanger kan fungeren?
Leuk met die BE schouwingsregeltjes
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do apr 18, 2013 00:02

Maak me er vast niet populair mee, maar als je naar het regeerakkoord kijkt, is een kwarttarief ipv volledige belasting zo gek nog niet. Nee, leuk is het niet... Maar voor de meeste Alfa's zal het per jaar grofweg een eurootje of 100 kosten. Dat is te overzien. Heb je meer auto's dan wordt het minder lollig eens. Probleem in de lobby is alleen wel dat het nogal lastig klagen is dat je belasting over je pak hem beet vijf of zeven auto's moet betalen.

Dan leg je het nogal vlot af tegen de ouders die geen geld meer krijgen om hun kind naar bijzonder onderwijs te laten rijden met een taxi. Als die school er uberhaupt nog staat en niet is wegbezuinigd. Om maar een dwarsstraat te noemen. Het is inderdaad ook lullig voor handelaren. Maar echt een verrassing kan dit niet voor ze zijn. Dit hangt al maanden boven hun hoofd. Dan had je ook met de inkoop rekening kunnen houden.

Ik vind ook de argumentatie dat het jaren belastingvrij genieten was dus dat er sprake is van een verworven recht niet zo heel sterk. Vroeger had je een regeling die de BKR heette. Stond vrij vertaald voor subsidie voor iedereen die twaalf verfklodders op een doek maakte en er een lijst omheen timmerde. De overheid kocht het hoe dan ook. De kelders van gemeentehuizen staan nog vol. Dat is ooit ook afgeschaft tot genoegen van bijna iedereen. Minus de artiesten dan.

Wat ik probeer te zeggen: leuke dingen voor de mensen kunnen alleen als er geld voor is. Dat raakt nu op en dan snap ik wel dat oldtimerbezitters niet de eerste groep is die politiek wordt gered.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 18, 2013 00:26

Maak me er vast niet populair mee, maar als je naar het regeerakkoord kijkt, is een kwarttarief ipv volledige belasting zo gek nog niet. Nee, leuk is het niet... Maar voor de meeste Alfa's zal het per jaar grofweg een eurootje of 100 kosten. Dat is te overzien. Heb je meer auto's dan wordt het minder lollig eens. Probleem in de lobby is alleen wel dat het nogal lastig klagen is dat je belasting over je pak hem beet vijf of zeven auto's moet betalen.

Dan leg je het nogal vlot af tegen de ouders die geen geld meer krijgen om hun kind naar bijzonder onderwijs te laten rijden met een taxi. Als die school er uberhaupt nog staat en niet is wegbezuinigd. Om maar een dwarsstraat te noemen. Het is inderdaad ook lullig voor handelaren. Maar echt een verrassing kan dit niet voor ze zijn. Dit hangt al maanden boven hun hoofd. Dan had je ook met de inkoop rekening kunnen houden.

Ik vind ook de argumentatie dat het jaren belastingvrij genieten was dus dat er sprake is van een verworven recht niet zo heel sterk. Vroeger had je een regeling die de BKR heette. Stond vrij vertaald voor subsidie voor iedereen die twaalf verfklodders op een doek maakte en er een lijst omheen timmerde. De overheid kocht het hoe dan ook. De kelders van gemeentehuizen staan nog vol. Dat is ooit ook afgeschaft tot genoegen van bijna iedereen. Minus de artiesten dan.

Wat ik probeer te zeggen: leuke dingen voor de mensen kunnen alleen als er geld voor is. Dat raakt nu op en dan snap ik wel dat oldtimerbezitters niet de eerste groep is die politiek wordt gered.
En zo is het, prima verwoord. Ik heb zelf 5, wordt terug gebracht naar 4, van die ouwe gebakjes waarvan er momenteel maar 1 rijklaar is, maar hopelijk heb ik ooit 4 rijklare 30plussers waarbij ik dan per jaar 1x een tarief betaal wat het gemiddelde is van de 4, ik heb geen moderne auto dus daar heb ik vrede mee. Op facebook zag ik een actie voor opvallende stickers met "ik ben tegen de afschaffing vrijstelling MRB"...daar kweek je geen sympathie mee, niet als ik die plak op mijn afgetrapte daily driver Sud, niet als je die plakt op een full size USA bak met matte lak, zeker niet op je 190D en ook niet als je die plakt op je Bugatti Royale. Zoals ik hier zag op het forum, iemand bied zijn nette 155 te koop aan omdat hij te weinig km maakt, de vaste lasten zijn te hoog en daarom kan hij beter een oldtimer Alfa aanschaffen, gebruik vooral alle mazen van de wet maar zo is het niet bedoeld denk ik...
Misschien wel "goedgekeurde evenementen" introduceren waar bijvoorbeeld de WW2 fans hun vehikels eenmalig kunnen uitlaten.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 18, 2013 00:28

Misschien wel "goedgekeurde evenementen" introduceren waar bijvoorbeeld de WW2 fans hun vehikels eenmalig kunnen uitlaten.
Zo'n regeling bestaat al.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do apr 18, 2013 00:37

Misschien wel "goedgekeurde evenementen" introduceren waar bijvoorbeeld de WW2 fans hun vehikels eenmalig kunnen uitlaten.
Zo'n regeling bestaat al.
Ow, onbewust zal ik dat al eens gelezen hebben. Het argument voor de WW2 veteranen werd gebruikt door de KNAC dacht ik , maar dat is dus nvt.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”