Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 14:26

Ik zie een hele hoop voorstellen en suggesties voorbij komen en zie nog weinig antwoorden of reacties terug komen,behalve dat als je ingelogd bent je het met de voorwaarden eens bent.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen het beste met het forum voor heeft en een discussie probeert aan te gaan en dus niet gezien moet worden als een persoonlijke aanval op de Mods,maar meer op de regels.
Van wie zwijgt stemt toe zal wel geen sprake zijn,schat ik zo…
Dus heren Mods,log in en geef je visie of reactie :?:

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 17:31

Het uitdelen van een ban is buiten elke proportie en zou alleen daarom al ongedaan gemaakt moeten worden.
Dat vind ik een nogal stellige uitspraak zolang je niet precies weet wat er allemaal heeft plaatsgevonden.
Overigens is een (al dan niet tijdelijke) ban een hele normale sanctie op veel fora.

Het valt me op dat een aantal mensen hier pleit tegen forumregels in het algemeen. Toch verbaast het niemand dat een pillenboer een ban krijgt. Waarom dan? Heeft hij dan niet het recht om zijn mening te uiten, namelijk dat je het beste bij hem pillen kunt kopen?
Met andere woorden, het gaat er niet om of er regels zijn cq bans worden uitgedeeld, maar om hoe en wanneer ze worden toegepast. Een ban zou wel een uiterste maatregel moeten zijn, die alleen wordt ingezet als het niet anders meer kan. Helaas zijn er maar twee partijen die daarover iets zinnigs kunnen zeggen, namelijk de ontvanger van de ban en de mods. De hele rest weet niet voldoende om erover te kunnen oordelen.

Wat ik wél toegeef, is dat het er in het geval van AM alle schijn van heeft, dat de ban is opgelegd vanwege z'n kritische instelling en dat zou absoluut fout zijn. Ik heb persoonlijk niets gezien dat een ban zou rechtvaardigen. Maar verwar schijn niet met kennis van de feiten. Ik heb geen idee wat er allemaal per PB over en weer is gegaan of wat er in verwijderde berichten heeft gestaan die ik nooit heb gezien.
Juist vanwege deze opgewekte schijn zou ik er (nogmaals) voor willen pleiten om sommige dingen bij wijze van uitzondering toch in het openbaar te bespreken, mits de partij over wie het gaat het daarmee eens is en in de gelegenheid wordt gesteld tot wederwoord. Als je als mods wilt voorkomen dat de indruk ontstaat, dat iemand die lastige vragen stelt simpelweg monddood wordt gemaakt, zul je daar iets voor moeten doen.
Tsja, de eeuwige vergelijken, een pillenboer draagt in mijn ogen niks bij. Is commercie en dan ook nog op een totaal ander vlak.
Ik heb ook niks gezien wat voor een ban zou kunnen zorgen. Kijk op pagina 3 van dit topic, in mijn eerste posting op die pagina staat een link met alle reactie's van AM (nog steeds in de lucht!). Het heeft weinig zin om alles tot op het bot te gaan analyseren. Wie AM kent herkent het schoppen tegen de gevestigde waarden. En? Dus? Er ontstaat inderdaad een bepaalde indruk. Ik heb verder weinig behoefte om dit inhoudelijk dood te discussieren. Maar ik blijf er bij dat het buiten proportie is om iemand met dergelijke bijdragen te bannen. Dit in tegenstelling tot de bewuste pillenboer. Dus ongedaan maken!
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 17:48

Ik ,uhh ,kan me daar wel in vinden. :D

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 19:45

Ik heb ook niks gezien wat voor een ban zou kunnen zorgen. Kijk op pagina 3 van dit topic, in mijn eerste posting op die pagina staat een link met alle reactie's van AM (nog steeds in de lucht!). Het heeft weinig zin om alles tot op het bot te gaan analyseren. Wie AM kent herkent het schoppen tegen de gevestigde waarden. En? Dus? Er ontstaat inderdaad een bepaalde indruk. Ik heb verder weinig behoefte om dit inhoudelijk dood te discussieren. Maar ik blijf er bij dat het buiten proportie is om iemand met dergelijke bijdragen te bannen. Dit in tegenstelling tot de bewuste pillenboer. Dus ongedaan maken!
Je mist mijn punt, namelijk dat we niet weten wat er precies is gebeurd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 19:52

Je mist mijn punt, namelijk dat we niet weten wat er precies is gebeurd.
Niet naar jouw toe, maar in het algemeen :Ik vind dat de inhoud iets is voor de direct betrokkenen :roll:
Zou wat zijn als alles in het openbaar besproken word. Dat was volgens mij ook niet de insteek van dit topic en de topicstarter :idea:
Dit topic is al redelijk off topic, maar wel degelijk zinvol ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 20:17

Het is volgens mij respectloos naar beide partijen om de motivatie achter een (tijdelijke) ban openbaar (op dit forum) te maken.
Er kan wel worden gezegd dat er meerdere pb's en denkmomenten plaats hebben voordat tot een dergelijk besluit wordt overgegaan.

Het besluit wordt overigens door het bestuur genomen.

Daarnaast wil ik graag nog even vermelden dat iedereen zijn mening mag hebben en verkondigen op dit forum als het maar, daar komt het dan, binnen de voorwaarden van dit forum is.
Ik krijg heel vaak het idee dat sommigen alles willen verkondigen maar zich niet aan de voorwaarden willen binden. In dat geval moet je denk op zoek naar een ander forum.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 21:18

Zomaar een greep uit reacties, mails, PB’s en gebeurtenissen, willekeurig gekoppeld aan fictieve personen: onderstreept de zaken die achteraf niet meer zichtbaar zijn, cursief onderstreept de zaken die de gebruikers nooit zien.

______________________
Gebruikers X en Y kennen elkaar alleen maar via het forum. In een topic over autopoetsmiddelen zijn ze het hevig met elkaar oneens over het nut van een bepaald middel. Discussie is op zich netjes en ebt na drie dagen weg.

Twee maanden later in een technisch topic zegt X tegen Y: “zo lang je nog steeds over remolie praat kan je beter van je auto afbleiven en naar de garage gaan”. Y reageert met “Ik heb jou advies niet nodig en leer eens fatsoenlijk Nederlands”. Gebruiker Z wijst Y op het verschil tussen ‘jou’ en ‘jouw’. Het topic gaat verder over het probleem zelf, X en Y reageren niet meer op elkaar.

Tot weer twee maanden later. In een discussie over boetes wordt X door Y uitgemaakt voor betweter. Dat wordt beloond met “van een verkeerscrimineel hoef ik me niets aan te trekken”.

Na een week weer een technische discussie. X memoreert nog even de eerder gebleken onkunde van Y. Twee vrienden van Y nemen het voor Y op en vragen X of hij niet ergens anders kan chagrijnen. Een moderator ziet de discussie toevallig en post in het topic een verzoek om niet op de man te spelen.

Dezelfde avond nog wordt door X en Y getwist over goede smaak in een topic in Gespot. De termen ‘druiloor’, ‘ziekelijk’ en ‘gefrustreerd’ vallen. Verder reageert er niemand in het topic, ook niemand die het meldt.

Y biedt drie dagen later een Giulia aan in Te Koop. X vraagt of de remolie wel ververst is. “Rot toch op joh” reageert Y. Een van de moderators verwijdert de reacties en vraagt in een PB of de heren willen ophouden met op elkaar reageren. Van beide kanten geen reactie. Op de tweede pagina van het topic plaatst X de volgende dag een volkomen niet ter zake doende vraag. Y reageert niet, maar het is de moderators wel duidelijk dat X aan het uitlokken is.

Een week later geeft Y aan 1000 euro van de vraagprijs van de Giulia af te doen. X geeft aan dat de prijs nog te hoog is. Daar heeft hij waarschijnlijk gelijk in, maar daar kan en mag over gediscussieerd worden. Opvallend is dat X zich nooit eerder uitliet over prijzen van spullen in Te Koop. Meerdere gebruikers mengen zich dan ook in de discussie. Van een vriendje van Y komt bij de moderators over X een PB binnen: “trap die oetl*l toch eens van het forum”. Een moderator wijst er op dat verkopen zonder commentaar kan via de Mercato-pagina.

Er wordt een account aangemaakt met als naam Y-krijg-de-tering. Het account wordt meteen verwijderd. Een moderator verwijdert bovendien een topic dat door Y is opgestart waarin hij de moderators oproept die zuurpruim van een X te verwijderen. Eén vriendje had daar in steun aan Y betuigd en klaagt nu dat hij zijn mening niet mag laten horen. X reageert in een ander topic dat de moderators Y alles maar laten zeggen en dat er met twee maten gemeten wordt. Y stuurt de moderators een PB waarin staat dat ze die gek X aan een boom moeten binden en net zo lang moeten slaan tot er geen geluid meer uitkomt. De moderators sturen zowel X als Y per PB een laatste waarschuwing dat het nu afgelopen moet zijn en dat bij de eerstvolgende overtreding een ban volgt. X vraagt in een topic “wanneer grijpen de moddereters nou eens in?” waarom Y niet wordt aangepakt wegens het uitmaken voor gefrustreerd, ziekelijk en druiloor. Dat was de moderators niet bekend en de opmerkingen worden alsnog verwijderd. Ook de quote in de post van X wordt verwijderd. Het topic zelf blijft staan, discussie over het modereren op zich kan best. X reageert in datzelfde topic dat er teveel censuur is.

Het is een week rustig. X plaatst leuke info over een gevonden klassieker onder gespot. Gebruiker Z brengt nog maar weer eens een spelfout onder de aandacht. Y haakt in met een opmerking over potten en ketels. X reageert met een scheldkanonnade. 20 andere gebruikers rollen over elkaar heen met commentaar op beide heren. Tien van hen vinden dat er te streng gemodereerd wordt, zes anderen hangen een theorie op over de noodzaak van streng modereren. Eén laat er weten ‘ik ben weg’. Een ander hangt een theorie op over het aantal actieve gebruikers. Een beheerder kijkt het na en constateert dat in één week ongeveer 1000 gebruikers hebben ingelogd, maar lang niet allemaal hebben ze iets gepost. Het gehele topic wordt verwijderd omdat het opschonen de moderator zeker 20 minuten tijd zou kosten. Zowel X als Y krijgen een ban van twee weken, Z krijgt een waarschuwing. Eén gebruiker feliciteert de moderators per PB met de ingreep, drie andere vinden het onzin en censuur. X schrijft de moderators in een lange mail dat ze op de persoon spelen. Y mailt dat de moderators corrupt zijn en verlaat het forum. Z meldt vanaf die dag vrijwel dagelijks vermeende misstanden. Slechts twee zijn er terecht. Na acht keer tekst en uitleg over waarom een bepaalde posting niet in strijd is met de voorwaarden reageren de moderators niet meer op de meldingen van Z. Nadat X terug is blijft het een tijdje rustig. Totdat nieuwe gebruiker Q een gewaagde uitspraak doet over ‘echte’ liefhebbers.
______________________

Het is erg makkelijk om op basis van nog leesbare uitspraken van X of Y op het forum een conclusie te trekken. Maar of dat de juiste is?

Verzonnen en vergezochte voorbeelden? Ik dacht het niet! Het zijn geen letterlijke citaten, maar ze geven wel degelijk (en helaas realistisch) de strekking weer van wat sommige gebruikers over elkaar zeggen en wat ze doen.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 21:54

Het Diffie-Hellman probleem gaat van het volgende uit. Twee partijen bedenken allebei een geheim getal, respectievelijk X voor partij 1 en Y. voor partij 2. Vervolgens bedenken ze een grondtal A en verheffen dat tot de macht X respectievelijk Y. Deze uitkomst wordt vervolgens verstuurd naar de andere partij. Dus één partij weet X en AY, en de andere partij weet Y en AX. Beide partijen kunnen nu AXY berekenen, omdat een rekenregel in de wiskunde is, dat je twee machten met elkaar mag vermenigvuldigen, dus: AYX is hetzelfde als AXY, wat ook weer gelijk is aan AXY. Je komt dus aan beide kanten tot dezelfde uitkomst, deze uitkomst is vanzelfsprekend geheim. AX en AY zijn echter openbaar en worden gebruikt zodat de andere partij tot dezelfde uitkomst kan komen.

Maareh ,ik heb net gehoord hoe het zit en zeg de scarb en het forum bij deze op.
Succes :twisted:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 22:31

Het Diffie-Hellman probleem gaat van het volgende uit. Twee partijen bedenken allebei een geheim getal, respectievelijk X voor partij 1 en Y. voor partij 2. Vervolgens bedenken ze een grondtal A en verheffen dat tot de macht X respectievelijk Y. Deze uitkomst wordt vervolgens verstuurd naar de andere partij. Dus één partij weet X en AY, en de andere partij weet Y en AX. Beide partijen kunnen nu AXY berekenen, omdat een rekenregel in de wiskunde is, dat je twee machten met elkaar mag vermenigvuldigen, dus: AYX is hetzelfde als AXY, wat ook weer gelijk is aan AXY. Je komt dus aan beide kanten tot dezelfde uitkomst, deze uitkomst is vanzelfsprekend geheim. AX en AY zijn echter openbaar en worden gebruikt zodat de andere partij tot dezelfde uitkomst kan komen.

Maareh ,ik heb net gehoord hoe het zit en zeg de scarb en het forum bij deze op.
Succes :twisted:
vind jij het hier een cryptografisch protocol dan? In jou voorbeeld houden beide partijen toch ook rekening met de voorwaarden? Wat als een van de partijen een ander grondgetal of P aanhoudt?

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 22:35

Je kan wat over Xof Y gehoord hebben ,maar ook iets over iemand die buiten het alfabet lijkt te staan.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 22:38

Je kan wat over Xof Y gehoord hebben ,maar ook iets over iemand die buiten het alfabet lijkt te staan.
:blue_lol:

je kan ook alles aannemen van iemand en van een ander niets.... dan kom je ook heel ver in het leven.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 22:39

Ik heb meerdere kanten gehoord en daar wou ik het maar bij laten.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 22:40

Ik heb meerdere kanten gehoord en daar wou ik het maar bij laten.
akkoord, dat is ook geen punt.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di jan 11, 2011 00:24

Ravado, Dink, Bedankt dat jullie reageren. :thumbs:

(oprecht, zonder een achterliggende bedoelling.)

Wat ik erg fijn vindt aan dit forum is JUIST het aantal actieve leden en posters.
Kijk voor de gein maar eens naar het topic over de trage 155, al 3 pagina's en ik ben al heel wat opgeschoten.
Zo lijkt geen van de punten in de openingspost van toepassing op het probleem, oftewel zelf was ik er niet (snel) uitgekomen.

Ik heb wel eens elders gesnuffeld, en op sommige plekken blijf ik wat hangen (alfa33club, artc155, ar145c), maar daar heb je vaak minder actieve leden.
Daarom is het (vind ik) zo jammer dat de technische boys afscheid nemen!
Ok, ik heb het mail adres van dre, tel nr van atte etc. maar nieuwe leden niet natuurlijk!

Daarom een oproep aan degene die het zat zijn; Denk aan de mensen die je dient, de alfa's die je helpt, en vergeet de zure puntjes/mensen!
Love you all en bedank een ieder dan ook direct maar voor zijn hulp naar mij :wink:



(zoek eens surfwagon, kijk eens hoe onwetend ik op pag 1 was, en hoeveel ik geleerd heb. Waarvan veel door dit forum en iig de club)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di jan 11, 2011 00:45

Je kan wat over Xof Y gehoord hebben ,maar ook iets over iemand die buiten het alfabet lijkt te staan.
En dan ga je het aan alle andere letters vragen ,die allemaal een mening hebben en....tadaaa, een forum !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”