Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 11:59

Zomaar een toekomst scenario,
Misschien is het in de toekomst wel een idee om eerst je bijdrage te mailen naar een ballotagecommissie die het keurt en eventueel wat aanpast zodat iedereen er een goed en positief gevoel bij heeft.
Eventueel kunnen er wat betalende sponsornamen aan toegevoegd worden zodat die ook een beetje aandacht krijgen desnoods met een reclame filmpje vooraf aan het bericht.
Nog mooier zou het zijn als er stukken onder de naam van een forumlid geplaatst kunnen worden zonder dat die ze geschreven heeft ,om toch het aantal postings op peil te houden.
Dingen die echt nieuws zijn zouden tegen betaling ingezien worden mits je gemiddelde aantal postings hoog genoeg is,al dan niet zelf geschreven.
Forummers die op andere fora posten zullen worden uitgesloten van deelname om onderling contact te beperken. 8)

-Mariska-

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 12:14

Een zelfregulerend forum zonder moderators werkt prima, dan mag je gewoon posten wat je wilt. Heeft het toegevoegde waarde of zou een moderator die toeziet op de content toch toegevoegde waarde hebben?

http://www.saeghuys.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=776

*enig sturing en ingrijpen van moderators draagt in mijn optiek bij aan een ieder zichzelf regulerend forum*
Zoals je wel in je aangegeven link kan lezen klopt je zinspeling niet. :wink:

Ik zelf ben niet zo`n guru, duplice of quintuplo, zelfs in het gelinkte forum ben ik maar een junior zaagje.
Maar daarin tegen lees ik wel alles, echt alles.
Dus wat dat aangaat lukt het mij steeds ook om alles te lezen, is het gewoon een kwestie van de juiste knopjes klikken en ook ik heb een sociaal leven.

Een mening heb ik uiteraard ook.
Van mij mag het ook allemaal wat luchtiger en met een knipoog, wat dat aangaat hebben we in het leven al genoeg moetjes.
Over het weghalen heb ik ook mijn vraagtekens, iemand heeft het recht van meningsuiting en die mening mag je in dit land geven, ook op een forum.
Zou het "op de man spelen" zijn? Ach misschien verdiende die dat wel........en misschien ook niet.
Voorkeur zou zijn om te vragen of de post aangepast zou kunnen worden middels pb, en niet klakkeloos te verwijderen, iemand schreef het namelijk en het was zijn mening en dat zou gerespecteerd moeten worden.
Regels, ach, we weten allemaal dat we 120 mogen rijden en toch rijden we harder.
Het is dus ook een beetje rijden met het verkeer mee, soms wat harder en soms wat zachter, dat zou op een forum ook zo moeten zijn.
Hou de richtlijn aan en ga een beetje over het randje en blijf eronder, vanzelf krijg je post van het cbr of via pb als het te erg was.

Ik miste de verhaaltjes van Zaag dus ook ik melde me op het gezellige Saeghuys.
Ook daar lees ik op het gemakje alles en het ene topic leuker dan het andere.
Soms lees ik iets net even boven de regeltjes van fatsoen en soms eronder, moet kunnen toch, het leven is al :sick: genoeg soms.
Word het dan niet eens tijd om hier de deur eens op een kiertje te zetten...... :?:
Al is het maar voor een frisse wind die er dan mogelijk gaat waaien :roll:

Groetjes,
Marc
En zoals mijn ega schreef, laat de frisse wind maar komen :wink:
Dus ook wat mij betreft mag er wat luchtiger en gezelliger gemodereerd worden.
Een discussie gestart en nu 16 pagina`s lang...........ik stel voor reageer en verander.

Groetjes Mariska

En schaken Jack?.........ik ben niet verder gekomen dan 9 jaar geleden een mooi bord te kopen, zoek nog steeds een slachtoffer die het mij wil leren :twisted:

Gebruikersavatar
Alfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Leidschendam

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 12:26

Mooi gesproken (geschreven) Mariska, geheel mee eens 8)
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 14:10

iemand heeft het recht van meningsuiting en die mening mag je in dit land geven, ook op een forum.
Groetjes Mariska

Even een zijsprong over vrijheid van meningsuiting. Het is waar dat niemand vooraf verboden kan worden zijn mening te geven. Dat wil niet zeggen dat je alles maar kan zeggen zonder dat dit gevolgen heeft.

En verder ben ik het met je eens dat eea best luchtiger mag. En je ziet hier velen die op alles ook luchtig en relativerend reageren. Valt mij zelf vaak op dat degene die het zo moeilijk met modereren hebben hier, zelf de knipoog bij zich missen zo af en toe, zodra er iets gezegd wordt wat niet hun mening is...
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 14:23

Mooi gesproken (geschreven) Mariska, geheel mee eens 8)
Zie hieronder ;)
Verklaar je eens nader Marc?
Ik had mijn opmerking vooral geplaatst om aan te zetten tot nadenken voor diegene die zich aangesproken wil voelen. Oordelen doen we al veel en snel genoeg en is eigenlijk te makelijk :oops:
Zonder verder al te veel weer terug te gaan in de discussie zal ik toch een beperkte toelichting geven op je eerder gestelde vraag,aangezien mijn ega het ook al een beetje verwoord heeft. Mijn mening is niet zo afwijkend aangezien ik de broek "niet" aan heb thuis :jumping: ;)

Als je dit topic en eerdere topics doorleest is er iets aan de hand op het forum. Vaak hou ik me op de vlakte in dit soort discussies omdat ik sterk de indruk heb dat er heel weinig mee gedaan word en een toevoeging niet altijd noodzakelijkerwijs een (positieve) bijdrage hoeft te zijn. Dit word verder alleen maar versterkt door het toepgepast handelen van moderators (al dan niet in opdracht van het bestuur, dat laat ik maar even in het midden). Vaak word het onder het tapijt geschoven, zo lijkt het in ieder geval. Mogelijk dat er op de achtergrond als nog met de betrokkenen over gesproken word, dat weet ik niet. Ik neem even aan dat dit niet het geval is, gezien het regelmatige karakter van het onderwerp hier op het forum. Het probleem lijkt dus niet uitgesproken te zijn.....

Ik quote hier even captain Barbossa: "the code is more what you'd call "guidelines" than actual rules.Welcome a bourd the black pearl........" ehm welkom op het forum kunnen we daar maar beter van maken ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 14:33

*knip*

verkeerd gelezen :oops:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

-Mariska-

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

za jan 08, 2011 14:42

*knip*

verkeerd gelezen :oops:

Groetjes,
Marc
Maar goed dat ik alles lees :jumping:

Groetjes Mariska

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 04:37

Dus 4 of 5 procent post hier regelmatig wat,lijkt me niet echt veel :wink:
De helft of zo zijn accounts die niets of minder dan 10 postings hebben. Dan zijn er nog een boel accounts die volgens mij ook al jaren niet meer hebben gepost. Het zullen er eerder 15-20% zijn die regelmatig posten. Er is wel wat exacte statistiek op de gebruikersdatabase los te laten als je directe toegang er toe hebt. Je kan zelf eventueel kijken door wat op "Gebruikerslijst" boven in het forum te klikken en soorteerkriteria aan te passen.

Vrijheid van meningsuiting is niet hetzelfde als publicatieplicht. Als jij je mening wilt uiten, kan je in dit land prima zelf een blog, hyves, twitter, homepage of forum beginnen waar je alles mag roepen wat je zelf wilt, zolang het maar een mening is. Als je bij anderen op het forum komt, hebben zij het recht om (als ze het vooraf duidelijk zeggen) bepaalde postings niet te publiceren, of soms zelfs aan te passen. De discussie op dit moment is over de duidelijkheid van de gepubliceerde regels waarop dat hier gebeurt en de manier waarop ze worden gehandhaafd. Er staan 16 pagina's vol met postings van mensen die dit onderwerp kennelijk belangrijk genoeg vinden om er hun mening over te geven, dus kennelijk vindt men dat er verbeteringen mogelijk zijn. Hopelijk zijn er onder deze "men" ook een paar mensen die bereid zijn en geschikt om te helpen modereren?

-Mariska-

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 08:58

Hopelijk zijn er onder deze "men" ook een paar mensen die bereid zijn en geschikt om te helpen modereren?
Geschikt zullen er wel vast een aantal zijn.
Maar bereid?
Als je geschikt lijkt te zijn om te modereren en je krijgt van een ander te horen dat het nog zo strikt moet blijven qua regels heeft het weinig zin.
Er zit een wezenlijk verschil tussen modereren en kleuterjuf spelen toch?

Groetjes Mariska

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6692
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 09:08

Geschikt zullen er wel vast een aantal zijn.
Maar bereid?
Als je geschikt lijkt te zijn om te modereren en je krijgt van een ander te horen dat het nog zo strikt moet blijven qua regels heeft het weinig zin.
Er zit een wezenlijk verschil tussen modereren en kleuterjuf spelen toch?

Groetjes Mariska
Het is natuurlijk ook een idee om te kijken waar regels voor verbetering vatbaar zijn.
Volgens mij ben je als moderator ook in de positie om je eigen ideeen te ventileren en een nieuwe blik op de zaak te werpen.
Ik betwijfel ten zeerste of het een kwestie van "onderwerpen" is.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

-Mariska-

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 09:32

Het is natuurlijk ook een idee om te kijken waar regels voor verbetering vatbaar zijn.
Volgens mij ben je als moderator ook in de positie om je eigen ideeen te ventileren en een nieuwe blik op de zaak te werpen.
Ik betwijfel ten zeerste of het een kwestie van "onderwerpen" is.
Als het is zoals jij schetst lijkt het mij alweer een probleem minder.
Volgens mij was jij al eens ergens voorgedragen als frisse wind toch? ;)

Groetjes Mariska

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6692
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 09:35

Vanochtend nog, toen ik het raam op de slaapkamer open zette :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

-Mariska-

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 09:44

Vanochtend nog, toen ik het raam op de slaapkamer open zette :wink:
:mrgreen:
+1 dan maar ;)

Groetjes Mariska

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 11:28

Hopelijk zijn er onder deze "men" ook een paar mensen die bereid zijn en geschikt om te helpen modereren?
Geschikt zullen er wel vast een aantal zijn.
Maar bereid?
Als je geschikt lijkt te zijn om te modereren en je krijgt van een ander te horen dat het nog zo strikt moet blijven qua regels heeft het weinig zin.
Er zit een wezenlijk verschil tussen modereren en kleuterjuf spelen toch?

Groetjes Mariska

Quote van Wikipedie :
Moderator is ook een term die op het Internet gebruikt wordt voor een gebruiker met bepaalde privileges.

Vaak hebben moderatoren als taak om een forum, mailinglijst of website netjes te houden of een discussie te leiden. Om deze taak te volbrengen hebben moderatoren vaak rechten om berichten van gebruikers aan te passen of te verwijderen en om gebruikers te corrigeren.

Hoewel moderatoren geacht worden zich aan bepaalde regels te houden en er op toe moeten zien dat gewone gebruikers zich ook aan deze regels houden, komt het ook voor dat een moderator zijn boekje te buiten gaat. Veel fora of mailinglijsten hebben in zo'n geval nog een sysop of netwerkbeheerder waar geklaagd kan worden.

Op bulletin board systems werden moderatoren aangesteld om niet-relevante berichten snel te kunnen verwijderen.



Er is inderdaad een duidelijk verschil tussen modereren en de kleuterjuf uithangen. Met het bannen hang je volgens mij de kleuterjuf uit. Modereren heeft veel meer te maken met het leiden van een discussie. Met open vizier en op persoonlijke basis. Ik denk dat dit helemaal niet veel tijd hoeft te kosten. Dat het veel productiever zal werken en dat je de zaak nooit zover hoeft te laten komen dat er mensen een ban krijgen. Ik blijf het onzin vinden dat dit is gebeurt en dan niet alleen in het recente verleden. Het vasthouden aan de "regeltjes" is gewoon niet voldoende om een discussie goed te leiden.
Het uitdelen van een ban is buiten elke proportie en zou alleen daarom al ongedaan gemaakt moeten worden.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

ma jan 10, 2011 13:25

Het uitdelen van een ban is buiten elke proportie en zou alleen daarom al ongedaan gemaakt moeten worden.
Dat vind ik een nogal stellige uitspraak zolang je niet precies weet wat er allemaal heeft plaatsgevonden.
Overigens is een (al dan niet tijdelijke) ban een hele normale sanctie op veel fora.

Het valt me op dat een aantal mensen hier pleit tegen forumregels in het algemeen. Toch verbaast het niemand dat een pillenboer een ban krijgt. Waarom dan? Heeft hij dan niet het recht om zijn mening te uiten, namelijk dat je het beste bij hem pillen kunt kopen?
Met andere woorden, het gaat er niet om of er regels zijn cq bans worden uitgedeeld, maar om hoe en wanneer ze worden toegepast. Een ban zou wel een uiterste maatregel moeten zijn, die alleen wordt ingezet als het niet anders meer kan. Helaas zijn er maar twee partijen die daarover iets zinnigs kunnen zeggen, namelijk de ontvanger van de ban en de mods. De hele rest weet niet voldoende om erover te kunnen oordelen.

Wat ik wél toegeef, is dat het er in het geval van AM alle schijn van heeft, dat de ban is opgelegd vanwege z'n kritische instelling en dat zou absoluut fout zijn. Ik heb persoonlijk niets gezien dat een ban zou rechtvaardigen. Maar verwar schijn niet met kennis van de feiten. Ik heb geen idee wat er allemaal per PB over en weer is gegaan of wat er in verwijderde berichten heeft gestaan die ik nooit heb gezien.
Juist vanwege deze opgewekte schijn zou ik er (nogmaals) voor willen pleiten om sommige dingen bij wijze van uitzondering toch in het openbaar te bespreken, mits de partij over wie het gaat het daarmee eens is en in de gelegenheid wordt gesteld tot wederwoord. Als je als mods wilt voorkomen dat de indruk ontstaat, dat iemand die lastige vragen stelt simpelweg monddood wordt gemaakt, zul je daar iets voor moeten doen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”