Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 15:21

Ik vraag me echt af waarom er hier de nationale sport van gemaakt wordt om moderators aan te vallen. Vanaf de zijlijn is het makkelijk roepen, natuurlijk. De moderators zijn hier om het forumreglement te doen naleven, een reglement dat bovendien niet door hen is uitgevonden ! Ook de opmerking dat er met 2 maten en gewichtend wordt gemeten, raakt kant noch wal. Enerzijds is het ONMOGELIJK om alle topics te lezen, en bijgevolg ook in te grijpen als het mis gaat. Daarvoor dient trouwens het uitroepteken, het veel gebuikte, maar nog meer misbruikte icoontje....
Het wordt tijd dat men de hand eens in eigen boezem steekt: WAAROM zijn moderators nodig ? Wel, heel simpel, omdat sommigen er nog steeds niet in slagen zich op een volwassen manier te manifesteren op een forum. Al diegenen die de wijsheid in pacht (denken te) hebben mbt modereren: de vacature is open ! Neem de uitdaging aan (zoals Ravado, die ik overigens veel succes toewens) ipv aan de zijlijn te blijven mekkeren !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
75junior
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: za aug 25, 2007 12:38

Re: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 21:18


Laat ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien... waarom is het nodig te weten wie er aan het moderaten zijn? Zoals je zelf impliceert (als ik je woorden goed interpreteer), moet je als moderator je persoonlijke mening opzij zetten omdat je het beleid van een ander uitvoert en/of omdat je bij het moderaten andere belangen dient dan je persoonlijke belangen. Met andere woorden, Joop de Moderator staat eigenlijk redelijk los van Joop de Forummer of Joop het Clublid. Waarom is het dan interessant om te weten dat Joop de Forummer tevens de moderator is?

Ik begrijp de achterliggende emotie aan de ene kant best wel. Je wilt gewoon weten met wie je te maken hebt. Maar dat wil je vooral (ik zeg dus niet alleen maar) wanneer je het niet eens bent met wat er gebeurt. En juist dan ontstaan er voor Joop vervelende situaties, omdat mensen bij hem persoonlijk hun gram halen voor de beslissingen die hij als moderator moet nemen. Hoe terecht is het eigenlijk, en dit is als een open vraag bedoeld, dat mensen deze mogelijkheid willen hebben?
Alfaganza heeft wat mij betreft een heel goed punt. 'Moderator' is een functie; als iets je niet bevalt, kun je de moderator aanspreken vanwege zijn/haar functie, het heeft geen zin om je tot/op de persoon te richten. Blijft wel een feit (en ik begrijp dat dat een moeilijk deel van die functie is) dat de moderator dan ook zelf zo objectief mogelijk moet zijn.

Hieronder een voorbeeld; ik hoop van harte dat een moderator, welke dan ook, ziet dat de vetgedrukte opmerking echt te ver gaat en zeer ongepast is en een zeer sterke kandidaat is om verwijderd te worden. Dan heb ik het nu alleen nog over de tekst, maar ik weet dat deze persoon al eerder dergelijke opmerkingen heeft geplaatst, waardoor hij in mijn ogen een ban mag krijgen. Lijkt mij een objectieve, eerlijke daad van een moderator. Laat dat een vroeg 'kerstcadeautje' voor Rainier155 zijn.
Zoals beloofd door de moderaters elders op het forum, hier het grote voorsteltopic van de moderators zelf.
handig voor de forummers te weten wie er moderator is, waarom (!) en wat zijn/haar specifieke toegevoegde waarde/functie is op dit mooie forum.
Wie brand los?
Geef je misschien zelf even op als moderator.
Getver alleen het idee al.
Laatst gewijzigd door 75junior op di dec 21, 2010 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb: 75 3.0 V6 QV, GT 1300 Junior, Giulietta 1.4Tmultiair
Had: 75 1.8, 75 3.0 V6 America, 75 3.0 V6 QV, 146 1.6 16v, 75 2.0 TS (zie avatar), GT 2000 Junior, 146 2.0 ti.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 21:29

Dus nu is Dre Mollet's account verwijderd.
Hier kan ik echt niet bij.... :?

Dit begint toch echt vervelend te worden. Kritiek wordt schijnbaar niet getolereerd hier. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 21:52

Volgens mij is Dre nog gewoon in de lucht toch?

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 21:57

Zou die zout aan het strooien zijn? :mrgreen:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 21:57

Nee, kijk maar in de gebruikerslijst.. staat hij niet meer in. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 22:10

Nee, kijk maar in de gebruikerslijst.. staat hij niet meer in. :(
Zijn account is inactief, maar (nog) niet verwijderd. Komt niet meer in de lijst voor, maar zijn profiel is nog opvraagbaar als je op zijn naam klikt.

Het forum is net als het echte leven, er zijn afspraken/regels die overeen gekomen zijn en nagekomen "moeten" worden. In het echte leven ziet bijvoorbeeld de politie hierop toe, zie dat als een moderator. Alleen in het echte leven kunnen we als we het er niet mee eens zijn het voorleggen aan de rechter. Deze word geacht objectief en onbevooroordeeld te zijn. Maar ja, waar ga je heen op het forum......
My 2Cents.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 23:26

Jammer dat de moderators nu niet zelf even inzicht geven in het al dan niet verwijderen van de account van de heer Molletti?

Er zijn op dit forum een aantal leden die mij door de jaren heen met technische kennis ondersteund hebben bij het sleutelen aan de diverse Alfa's, Dre Molletti is daar één van en ik ben zeker niet de enige die vaak baat heeft gehad bij zijn belangeloze hulp. Hij is niet de enige, er zijn zeker meer behulpzame forummers die je ook echt kunnen helpen. Ik kom hier vooral voor de kennis, en niet voor de klets. Dus die kennis, en met name het delen van die kennis, is voor mij de waarde van het forum. Als het inderdaad zo is dat één van de grote bijdragers van kennis op dit forum geband is vanwege ... (ik weet dus niet waarom) dan is dat een verlies voor dit forum.

Wat is nu het nut van dit forum; een technische kennisbank die je helpt je Alfa hok aan de gang te houden in geval van technische problemen; of een gecontroleerde klaagbank waarin iedereen enkel betuigt dat het jammer is dat je Alfaatje het niet meer doet maar dat het vast wel weer goed gaat komen...?

Zonde...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

di dec 21, 2010 23:31

Ach Riccardo, voor de 75 is er altijd nog de Reparaturanleitung te koop, en daar staan maar een paar foutjes in, dus wat moet je dan nog met parate kennis?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

wo dec 22, 2010 00:33

Wacht maar tot ik de 75 weer van stal haal Yuri...dan krijg je het nog druk nu het aantal kennisdragers op dit forum steeds minder wordt!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

wo dec 22, 2010 10:34

Jammer dat de moderators nu niet zelf even inzicht geven in het al dan niet verwijderen van de account van de heer Molletti?
Idd, stil aan de overkant. Waait vanzelf weer over... :-# :-$ :-$ :-$
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

wo dec 22, 2010 10:55

Wacht maar tot ik de 75 weer van stal haal Yuri...dan krijg je het nog druk nu het aantal kennisdragers op dit forum steeds minder wordt!
Antwoorden op een vraag is ook een keuze natuurlijk! :twisted:

web

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

wo dec 22, 2010 19:54

Zo, wat een onvrede zeg.

Sja, modereren wordt lastig als er eenmaal een "moderators tegen de rest" cultuur ontstaat, of als een groepje azijn****ers er een principekwestie van maakt om zich tegen de "grote boze moddereters" af te zetten, en dus bewust de grenzen gaan opzoeken. Noot: ik kom hier net kijken en ken haast niemand, dus ik kan dit gerust zeggen, want ik kan het *onmogelijk* persoonlijk bedoelen! :wink:

Wel spreek ik uit een jaar of vijf ervaring als mod van een ander autoforum. Waarin ik NOOIT bedreigd ben, maar ook NOOIT iets uit de klauw heb laten lopen. En ik ook nooit moeite heb gehad om het posten op persoonlijke titel met het moderatorschap te combineren. Als dat moeilijk is, sta je als moderatorteam echt veel te ver van de gewone leden af.

De beste manier om zulke verstoorde verhoudingen te herstellen is denk ik om te laten zien dat moderators ook maar mensen zijn, en de afstand te verkleinen. ZO doorbreek je een "wij tegen de mods" cultuur. Niet anoniem modereren vanuit het geniep, waardoor ingrepen voor het publiek zomaar uit de lucht komen vallen (en dus op onbegrip kunnen rekenen!), maar met zachte hand en open vizier modereren. Als je de mods KENT, ben je tenslotte minder geneigd lukraak tegen ze aan te schoppen, en begrijp je ze eerder. Je kunt nog es een PB'tje sturen om uitleg, dat soort dingen.

Bannen/deactiveren is een zeer zwaar middel en zeer zelden nodig, als je op tijd bijstuurt vanuit een heldere overzichtelijke set regels, en met de betrokkenen praat. Zo kun je meestal voorkomen dat zaken escaleren.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

wo dec 22, 2010 20:33

Als je de mods KENT, ben je tenslotte minder geneigd lukraak tegen ze aan te schoppen, en begrijp je ze eerder.
Dat ligt in dit geval wat anders.

web

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

wo dec 22, 2010 21:57

Als je de mods KENT, ben je tenslotte minder geneigd lukraak tegen ze aan te schoppen, en begrijp je ze eerder.
Dat ligt in dit geval wat anders.
Vertel... desnoods via PB.

Heeft het bestuur dan misschien mods aangesteld die totaal geen draagvlak hebben in de groep? Dat gaat toch nooit werken?

(okay, waar bemoei ik me mee... :oops: maar 't is gewoon interesse en een beetje bezorgdheid. Wat ik hier lees is tenslotte geen kattepis)

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”