Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 12:12

Mag ik zeggen dat ik het een prima forum vindt?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 12:38

Uiteraard, en ik deel je mening volledig!
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 13:43

Toch wel al 9 pagina's gevuld met een hoop reacties, behalve die waar Dré het topic voor bedoelde...

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 14:31

Dré heeft openlijk, via mij weliswaar, aangegeven een ieder te vergeven. Een eerste, vaak de moeilijkste, stap is gezet. Het is nu wachten op een reactie. Het zou ons allen sieren hem te blijven steunen op dit forum en daar buiten. Ik reken daar ook op Alfisti :wink:

Glasnost en Perestrojka 8)
Beste Alfa

Alles prima, maar het is hier toch geen "Dre-forum""? En de mensen die hem willen "vergeven" (wat een zwaar woord voor een Alfa-forum, jongens kom op..) en vice versa, die doen dat wel persoonlijk (net zoals hij dat "openlijk via jou doet). En de rest zal het eerlijk gezegd niet zo heel veel boeien of iemand nu wel of niet gebanned of beledigd is
Inderdaad gaat deze draad nu voor 70% (alweer) over 1 persoon en niet over de eigenlijke vraag :?

En ik ben on-topic echt ge-interesseerd wat het verschil maakt of een moderator nu "moderator" heet of dat het Jan, Piet, of Klaas is?
Voor mij helemaal geen verschil. Als ik iets doe wat niet overeenkomt met de regels op een forum waar ik notabene geheel vrijwillig aan deelneem, dan word ik uit hoofde van de functie(!) Moderator daarop aangesproken. Maakt het dan enig verschil dat ik weet dat het Jan, Piet, of Klaas is die mij aanspreekt. Is het dan ineens minder erg? Of juist veel erger, omdat ik met Jan, Piet, of Klaas nog zo gezellig heb zitten kletsen op het Spettacolo en die boze meneer nu ineens mij de les gaat lezen?? De functie moderator is er om het geheel een beetje in toom te houden. Sommige fora zijn heel streng (bijv alfisti-net) en andere heel soepel. Daar waar je je het best thuisvoelt sluit je aan en blijf je zitten, toch? Eigenlijk simpel.

Een forum brengt nu eenmaal een bepaalde anomiteit met zich mee en dito schrijfgedrag van mensen. Een aantal schrijven hier zoals ze real-life ook zijn en een ander zal zich verschuilen achter de afstand van internet en meer grenzen opzoeken dan hij/zij dat zou doen in een een-op-een situatie.
En de moderator zal ongeacht des persoons dit in banden willen houden. Dus hoe belangrijk is het dan de moderator wel om naam te moeten aanspreken?
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Alfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Leidschendam

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 15:09

Beste Sudman,

Ik kan mij voor een deel in je verhaal vinden. Het is inderdaad geen Dré forum, al is hij wel degene die dit draadje is begonnen :wink:

Mijn zorgen richten zich meer op het feit dat er van hogerhand iets wordt opgelegd danwel uitgevoerd terwijl er in onze club helemaal geen sprake MAG zijn van hogerhand. Alle donateurs tesamen zijn de SCARB. Een aantal uitvoerende taken worden door een bestuur en vrijwilligers uitgevoerd. Zij staan ten dienste van de donateurs. Wij hebben daar grote waardering en respect voor zolang die respect wederzijds is. Zo heb IK altijd mijn bestuurschap beleefd en uitgevoerd. Zonder donateurs is er geen SCARB. Er is nu iets ontstaan die een heel andere geest tentoonspreidt dan die er bij de oprichting van de SCARB werd beoogd. Daar maak ik mij zorgen over. Daarnaast heb ik een bloedhekel aan anderen die mij of een ander hun mening willen opleggen. Het wordt pas ECHT gevaarlijk als dat soort mensen ook nog eens macht krijgen. Bij macht hoort verantwoordelijkheid; helaas is die combinatie zelden te vinden. Het is van de zotte dat iemand kan worden gebanned. Als wat Dré of iemand anders gedaan of gezegd heeft zo erg zou zijn geweest dan was hij wel door iedereen verder afgeserveerd en genegeerd. Zelf regulatie werkt immers prima bij weldenkende mensen waartoe ik de SCARB donateurs en forumleden reken.

Wellicht een aardige voor een poll; zelf regulatie of big brother? Als er voor zelf regulatie wordt gekozen is de hele moderator discussie over.
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 16:29

Zelfregulatie is de mooiste oplossing. Jammergenoeg is de huidige tijdsgeest er één waar het begrip vrijheid van meningsuiting wordt gemisinterpreteerd tot een soort van plicht van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting is een juridisch voorrecht (een mensenrecht) maar geen maatschappelijke plicht. Als iedereen zich altijd en overal maar over op windt onder het mom van de "plicht tot meningsuiting" wordt het moeilijk om zelfregulering de rust te laten bewaren. Zelfregulering valt of staat met de nuance, en die is steeds verder te zoeken omdat iedereen altijd maar over elkaar heen moet "mening uiten".

Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Ik kan me vinden in het betoog van Alfa en vind het mooi dat de oprichter van het forum (die ik verder niet ken) zich laat horen nu de filosofie achter dit forum geweld aan wordt gedaan. Splintergroeperingen zijn in inderdaad een teken van collectieve armoede, laten we ons in een zo groot mogelijke gemeenschap verenigen onder een gemeenschappelijke noemer. Het onfatsoenlijke aan de ban van AM vind ik nog steeds dat die niet wordt uitgelegd aan de rest van de gemeenschap. Zo houdt het onbegrip aan en is er ook geen duidelijke les uit te trekken voor de overige forumgebruikers.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 16:52

Beste Sudman,

Ik kan mij voor een deel in je verhaal vinden. Het is inderdaad geen Dré forum, al is hij wel degene die dit draadje is begonnen :wink:

Mijn zorgen richten zich meer op het feit dat er van hogerhand iets wordt opgelegd danwel uitgevoerd terwijl er in onze club helemaal geen sprake MAG zijn van hogerhand. Alle donateurs tesamen zijn de SCARB. Een aantal uitvoerende taken worden door een bestuur en vrijwilligers uitgevoerd. Zij staan ten dienste van de donateurs. Wij hebben daar grote waardering en respect voor zolang die respect wederzijds is. Zo heb IK altijd mijn bestuurschap beleefd en uitgevoerd. Zonder donateurs is er geen SCARB. Er is nu iets ontstaan die een heel andere geest tentoonspreidt dan die er bij de oprichting van de SCARB werd beoogd. Daar maak ik mij zorgen over. Daarnaast heb ik een bloedhekel aan anderen die mij of een ander hun mening willen opleggen. Het wordt pas ECHT gevaarlijk als dat soort mensen ook nog eens macht krijgen. Bij macht hoort verantwoordelijkheid; helaas is die combinatie zelden te vinden. Het is van de zotte dat iemand kan worden gebanned. Als wat Dré of iemand anders gedaan of gezegd heeft zo erg zou zijn geweest dan was hij wel door iedereen verder afgeserveerd en genegeerd. Zelf regulatie werkt immers prima bij weldenkende mensen waartoe ik de SCARB donateurs en forumleden reken.

Wellicht een aardige voor een poll; zelf regulatie of big brother? Als er voor zelf regulatie wordt gekozen is de hele moderator discussie over.
Gewoon de regels respecteren en er wordt gedoogd. Als je je hier niet in kunt vinden heb je hier niets te zoeken. [Mod-edit: kwetsende tekst verwijderd]

Ik wil een leuk forum waar een hoop kan en mag: ga je daar overheen, al dan niet bewust dan moet je de consequenties accepteren.
Nogmaals: niets tegen Dre, ik waardeer zijn kennis en kijk tegen hem op , ook om zijn verleden!

En voor nu fijne kerst en vrede op aarde

Paul


Afbeelding
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 17:00

Beetje jammer dat als je een andere mening hebt wordt gezien als sfeerverzieker of marokaan.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 17:45

Ik kan me wel vinden in de meeste uitspreken die Alfa hier neerlegt. Maar eigenlijk heeft het forum helemaal niets met de club te maken. Niet leden van de SCARB hebben hier volgens mij evenveel rechten als SCARB leden. En het feit dat er bij elke afdelinge aparte regels staan geeft aan dat een boel zaken niet voor zichzelf wijzen, maar aan de hand van regels duidelijk gemaakt moeten worden. Dan klopt er in de basis iets niet. Het feit dat we ons grootste bezoekers aantal in 2007 hebben gehad geeft ook aan dat er geen groei in zit. Dat lijkt me ook een reden voor zorg. Dit wordt onderstreept door de veelheid van fora die voor Alfa liefhebbers in kleinere kring gestart worden. Dat daar ook fora van registers bij zitten is eigenlijk ook vreemd.

Misschien voer voor een ander draadje, maar in mijn ogen is de huidige opzet van het forum ook totaal niet in overeenstemming met de opzet van de club. We barsten van de registers en dit is een vrij algemene broedplaats van Alfa-adepten, maar niet universeel genoeg om iedereen te vriend te houden. Kortom, de meeste liefhebbers zullen wel (minimaal) een fora of 3 in de favorietenlijst hebben staan. Een opzet in de lijn van AlFABB zou volgens mij dus veel beter bij de status van de club passen. Met afdelingen voor de registers en ook gewoon mogelijk heden om het over non-alfa zaken te hebben.

Maar goed, ik vind het forum gelukkig niet belangrijk genoeg om me er heel erg druk over te maken, maar het met zaken oneens zijn en dat als gegeven accepteren is ook niet de weg. Dus een beetje tegengas moet er van tijd tot tijd gegeven worden. Het feit dat modererend SCARB zich in het geheel buiten deze discussie houdt is in mijn ogen wel de kop in het zand steken en geeft geen grote blijk van passie en betrokkenheid bij deze site. Kortom, het gezeik zal nog wel voortduren en mijn tijd wel uitdienen. En ergens is dat best jammer.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 17:46

Beetje jammer dat als je een andere mening hebt wordt gezien als sfeerverzieker of marokaan.
Dat niet maar èèn keer in de zoveel tijd ontstaat deze discussie en dat vind ik wat vervelend worden, en ik denk met mij vele anderen die die niet op dit soort topics ingaan of dit forum vanwege dit gezeur maar stilletjes verlaten.
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

vr dec 24, 2010 18:46

. Het onfatsoenlijke aan de ban van AM vind ik nog steeds dat die niet wordt uitgelegd aan de rest van de gemeenschap. Zo houdt het onbegrip aan en is er ook geen duidelijke les uit te trekken voor de overige forumgebruikers.
Laten we eerlijk zijn, de regels over forum gebruik zijn duidelijk. En volgens mij hebben moderators al in tal van discussies uitgelegd wat wel en niet de bedoeling is. Dat staat toch ook gewoon in de voorwaarden. Dus een ieder weet dat. En verder neem ik aan dat eea wel met betrokkenen besproken is op persoonlijke titel. Ik zou het zelf erg onfatsoenlijk vinden als de hele gemeenschap hier mee kan lezen wat ik dan zoal niet goed gedaan heb. En daar komen ook weer allemaal reacties op van, "belachelijk" of "heel goed dat het zo gegaan is" Daar schieten we niks mee op

Ben het met Alfa eens dat zelfregulering heel mooi is, maar mij is geen gemeenschap bekend (met vrije inloop) waar dit perfect werkt. En inderdaad, dit is een SCARB forum, maar wel voor iedereen toegankelijk. En jullie kennen vast allemaal voorbeelden van andere fora (ook niet-autorelateerd) hoe belachelijk en respectloos er dan soms met elkaar wordt omgegaan (en niet ingegrepen). Zeker als je je heerlijk kan verschuilen achter een anonieme nickname. Lijkt mij ook niet wenselijk

En daarom denk ik ook niet dat dit een groot, SCARB forum probleem is. Kijk eens naar de talloze positieve en interessante topics die hier op staan, waarop vele honderden met elkaar als liefhebbers uitwisselen. Daar haal ik zelf sinds jaren veel plezier uit en in een welkome aanvulling op mijn alfa-liefhebberij
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

zo dec 26, 2010 00:40

Nou, het positieve en interessante is er wat mij betreft al even af... Als je serieus wat technisch post wordt dat direct al in twijfel getrokken. Klap op de vuurpijl is dat er zelfs mensen zijn die van iets wat ik zelf gedaan heb, mij dan gaan zitten vertellen dat het anders zit. Zoek het allemaal maar uit met je regeltjes. 90% lult hier tegenwoordig maar wat raak zonder na te denken dat die ander misschien wel weet waar hij over praat.

Edit: Nou ik was enigzins geirriteerd toen ik dit schreef, is wel erg zwart-wit gesteld, ik zal voortaan ook maar tot 30 tellen ipv tot 5... :wink:
Laatst gewijzigd door Michel75 op ma dec 27, 2010 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

zo dec 26, 2010 01:09

Nou, het positieve en interessante is er wat mij betreft al even af... Als je serieus wat technisch post wordt dat direct al in twijfel getrokken. Klap op de vuurpijl is dat er zelfs mensen zijn die van iets wat ik zelf gedaan heb, mij dan gaan zitten vertellen dat het anders zit. Zoek het allemaal maar uit met je regeltjes. 90% lult hier tegenwoordig maar wat raak zonder na te denken dat die ander misschien wel weet waar hij over praat.
Nadieselen heeft te maken met zelfontbranding van restmengsel.

Het de andere kant opdraaien is inderdaad schier onmogelijk...
Zuigt ie dan ook de uitlaatgassen weer terug in de motor?
Blijft (ven) je distributieriem(en) dan ook lekker op z'n plek?
Sorry hoor, maar beter geen advies als een slecht advies...
Precies sommige lullen zomaar wat omdat ze denken dat ze alles weten. :roll:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

zo dec 26, 2010 11:58

Het zit je wel hoog zeg, nou excuses dan maar.
In dat verband kon het echt niet wat werd gezegd over het terugdraaien.
Restbrandstof icm koolafzetting wel.

Mijn irritatie is het dat je bij heel veel post die technisch kloppen en aansluiten op de vraag de meest wilde verhalen bij worden gehaald.
Het was Dré zijn wens dat er voor dit soort dingen speciaal daarvoor aangestelde moderators kwamen, die dit soort dingen "begeleiden".

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Moderator Reminder: het voorstel topic!

zo dec 26, 2010 12:45

Het zit je wel hoog zeg, nou excuses dan maar.
In dat verband kon het echt niet wat werd gezegd over het terugdraaien.
Restbrandstof icm koolafzetting wel.

Mijn irritatie is het dat je bij heel veel post die technisch kloppen en aansluiten op de vraag de meest wilde verhalen bij worden gehaald.
Het was Dré zijn wens dat er voor dit soort dingen speciaal daarvoor aangestelde moderators kwamen, die dit soort dingen "begeleiden".
Je hebt dan mijn post niet helemaal begrepen.
Ik gaf de topicstarter een goede tip, los het probleem op want je loopt het risico dat de motor de laatste slag terug gaat.
Dus met alle risico's van dien, verspringen van de distributie riem!

Verder was dat geheel on topic, want een te arm mengsel geeft een hogere verbrandings temperatuur dus gloeien van kooldeeltjes.
+ een arm mengsel (dus teveel lucht) geeft een zuurstof verrijking in je uitlaatgas. (lees de lambda maar eens uit) Want zoals je weet meet de lambda het zuurstof gehalte in de uitlaat.
Een hoge lambda is dus teveel zuurstof dus een te arm mengsel. En zoals je natuurlijk weet is nu net zuurstof nodig om een verbranding tot stand te brengen, ook een ongecontroleerde verbranding.

Waarom ik nu reageer? Juist jij verwijt mensen iets waar jij je zelf schuldig aan maakt.
Als je het topic verder leest zie je dat de topicstarter alleen nog maar uitgaat van (teveel) kool opbouw en mijn goede bedoelingen worden o.a. door jou als onzin aangemerkt.
Dus voor mij reden genoeg om mij niet meer te mengen in vragen van bepaalde forummers.
En daarmee heb je gelijk, de forum inhoud wordt steeds minder interessant zeker wat techniek betreft.
Met een beetje verdraagzaamheid en naar elkaar willen luisteren kunnen we allemaal veel leren.
De kracht zit hem in combinatie van mensen met veel theoretische kennis en mensen met veel praktijk (hobby) ervaring.
Op die manier maak je een forum interessant en leuk voor iedereen.
Ik weet gelukkig ook niet alles maar probeer mijn bijdrage te leveren met mijn allround motoren kennis.
In combi met Alfa specifieke info van anderen komen we allemaal een stuk verder en nuttiger dan elkaar proberen af te branden.
Transaxle loos!

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”