SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Forum FAQ

vr nov 05, 2010 01:27

In dit topic vind je het antwoord op uiteenlopende vragen met betrekking tot het SCARB forum.

Opmerking: door updates van de forumsoftware werken in dit topic niet alle links meer en zijn sommige afbeeldingen verdwenen.

Waar vind ik de Algemene en Aanvullende Voorwaarden?
Wie zijn de moderators en wat is hun taak?
Wat is de rol van het forum binnen de SCARB?
Hoe kom ik in contact met de moderators of het bestuur?
Hoe plaats ik afbeeldingen bij mijn berichten?
Hoe werkt het berichten-systeem (PB's)?
Hoe werkt de zoekfunctie?
Worden oude berichten verwijderd?
Over wijzigen gebruikersnaam, e-mailadres en andere profielinstellingen (avatar, onderschrift, tijdsaanduiding, etc.)
Klachten en meldingen
Rangen en klavertjes
Adverteren
Prettig gebruik van het forum



Er zijn ook nog twee phpBB FAQ's. Algemeen en over phpBB codes. De teksten komen van de leverancier van de forumsoftware. Niet alle informatie die daar staat is van toepassing op het SCARB forum.
'SCARB moderators' is een gemeenschappelijk account van de moderators. Email en PB's aan dit account gericht worden niet dagelijks gelezen.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Waar vind ik de Algemene en Aanvullende Voorwaarden?

vr nov 05, 2010 01:31

Waar vind ik de Algemene en Aanvullende Voorwaarden?

De Algemene Voorwaarden vind je als je niet ingelogd bent en bovenaan de pagina op de link 'registreer' klikt (bij gebruik smartphone eerst het menu-ikoontje aantikken). Per rubriek gelden aanvullende voorwaarden. Deze staan vermeld in een mededeling bovenaan elke rubriek ("Voordat je gaat posten...").

De voorwaarden worden vastgesteld door het SCARB bestuur. Door in te loggen op het forum verklaar je akkoord te gaan met de voorwaarden. Als de voorwaarden worden gewijzigd wordt dat via een mededeling op het forum bekend gemaakt.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Wie zijn de moderators en wat is hun taak?

vr nov 05, 2010 01:32

Wie zijn de moderators en wat is hun taak?


De moderators zijn door het SCARB bestuur aangewezen om gebruikersvragen te beantwoorden, te helpen bij bijvoorbeeld problemen met het wachtwoord en toe te zien op naleving van de voorwaarden. De moderators zijn niet continu online en controleren niet actief elk bericht. Aanpassingen, verplaatsingen of verwijderingen zijn meestal het gevolg van meldingen door andere gebruikers via de Afbeelding-knop. Zie ook 'Klachten en meldingen'. Voor een ingreep na een melding is soms onderling overleg nodig. Dat er nog niet iets is aangepast, verplaatst of verwijderd betekent niet dat er sprake is van gedogen of goedkeuren. Communicatie tussen gebruikers en het moderator team is vertrouwelijk, dat wil zeggen dat de moderators over gebruikers geen mededelingen doen naar derden. Een uitzondering hierop vormt het overleg met het bestuur in het geval van wangedrag door een gebruiker.

Elke moderator heeft binnen het forum een bepaald aandachtsgebied, maar het modereren doen zij gezamenlijk voor het gehele forum. Zij communiceren met de gebruikers via het gemeenschappelijk account 'SCARB moderators'.


De moderators stellen zich hieronder voor.

Schaapm

Mijn naam is Marcel en ik ben van bouwjaar 1968. Ik ben opgegroeid tussen de benzinedampen van auto’s en motoren en mede daardoor heb ik al van kleins af aan gesleuteld aan brommers, motoren en vanaf mijn zeventiende aan auto’s. Opgegroeid in een nest waar alleen BMW werd gereden en ook nog een GLAS 1300GT die in een hoekje stond te verpieteren, was de verbazing bij mijn vader groot dat mijn tweede auto toch ineens een Alfa bleek. Een goudkleurige Bertone die na een jaar zo verrot bleek te zijn dat ik meteen in de wereld van het restaureren, toen nog opknappen, werd gezogen.
Door het prutsen aan, en opknappen van die auto ben ik enorm besmet geraakt met het Alfa-virus. Zelfs onze dochter hebben we Giulia genoemd….ja, die van Romeo en Julia. Momenteel heb ik een paar oudere Alfa’s en heb in de loop van de jaren veel kennis opgedaan van de modellen uit de 2000- en 2600 serie. Ik neem me elk jaar voor om wat meer puzzelritten en bijeenkomsten bij te wonen en ga dit in 2011 ook echt doen, dus hopelijk zien we elkaar eens bij een van de evenementen.


Brolli21

Hey,ik ben Sander, geboren in maart 1987, en daarmee momenteel de jongste moderator hier. In het dagelijks leven ben ik Eerste Autotechnicus en ook APK keurmeester. Sinds 2005 in het bezit van een rijbewijs en sinds 2007 rijd ik alfa. Mijn eerste Alfa/auto was een 33 1.4IE uit 1993 die ik kreeg van mijn toenmalige werkgever. Voor die tijd had ik helemaal niets met Alfa, thuis was het Duits wat de klok sloeg. Zeer kort na het krijgen van de 33 ben ik lid geworden van de SCARB. Na een klein jaar in de 33 gestuurd te hebben besloot ik dat ik een 75 wou hebben en ik heb toen ook vrij rap de daad bij het woord gevoegd. De 75 heb ik inmiddels dus bijna 3 jaar, ruim 50.000km en 50 pagina's project-topic hier. Sinds kort heb ik er ook een 2e Alfa bij, wederom een 33 en wederom gratis.
Toch nog vragen, ik bijt niet, druk gerust op de PB knop of spreek me eens aan op één van de vele evenementen.


Hylke

Zoals ik het zelf altijd zeg "Het is er met de paplepel ingeslagen". Het Alfavirus hebben we het dan over natuurlijk. Vroeger racete ik op een oude rode fiets zonder banden door de straat. Achterop prijkte een vlaggetje "Wij zijn de Alfa Freaks!". Nu probeer ik met hetzelfde enthousiasme het virus door te geven. Als Registerleider van Squadra33/Registro Trentatre, maar ook als mede-Alfist en natuurlijk als papa-met-een-hobby. Mijn zoon Julian (bj. 2008) weet al feilloos de Alfa's van andere auto's te onderscheiden en roept dan ook steevast "ALFAAAAAA!", Opel kan hij wat minder waarderen.
Inmiddels zijn er een hoop Alfa's (en andere merken) de revue gepasseerd, maar kleven er sinds meerdere jaren twee 33's aan mijn virus. Eén die wacht op betere tijden (dit jaar 10 jaar in bezit) en één die het heerlijk vindt om bekeken en bereden te worden. Dat doe ik dan ook met groot plezier!
Laatst gewijzigd door SCARB moderators op vr nov 05, 2010 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Wat is de rol van het forum binnen de SCARB?

vr nov 05, 2010 01:37

Wat is de rol van het forum binnen de SCARB?

Het forum wordt door de SCARB ter beschikking gesteld aan liefhebbers van het merk Alfa Romeo als platform waarop zij hun passie, interesse, ervaringen en kennis met elkaar kunnen delen, vragen stellen en advertenties plaatsen.

Het forum is niet het officiële communicatiekanaal van de SCARB. Dat is primair het clubblad Het Klaverblaadje en secundair de website www.alfaclub.nl.

Mede omdat voor veel bezoekers het forum de eerste kennismaking met de club is verwacht de SCARB van de forumgebruikers dat zij zowel elkaar als personen en instanties buiten het forum met respect behandelen. De moderators kunnen ingrijpen (berichten aanpassen of verwijderen) in gevallen dat de normen overschreden worden. Zie de Algemene Voorwaarden hierover.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Hoe kom ik in contact met de moderators of het bestuur?

vr nov 05, 2010 01:38

Hoe kom ik in contact met de moderators of het bestuur?


De contactgegevens van de bestuursleden en van de moderators staan op de contactpagina.

Als je ingelogd bent kun je de moderators bovendien via het berichten-systeem een PB sturen.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Hoe plaats ik afbeeldingen bij mijn berichten?

vr nov 05, 2010 09:15

Hoe plaats ik afbeeldingen bij mijn berichten?

Eigenlijk plaats je geen afbeelding in je bericht maar een verwijzing naar die afbeelding die ergens anders op internet staat. Die verwijzing maak je door het adres van de afbeelding tussen zogeheten 'tags' te zetten. Door die tags weet je browser waar de afbeelding staat en geeft hij deze weer in je scherm.

Voorbeeld:
[img]http://www.websiteoverautos.nl/gallery/ ... lfetta.jpg[/img].

(Dat je hier nu geen plaatje van een blauwe Alfetta ziet komt omdat we voor dit bericht de BBcode uit hebben gezet).

Wil je een eigen afbeelding in je bericht opnemen, dan moet je deze eerst uploaden naar je eigen website of één van de vele foto-hosting sites. Verwijzen naar een map op je eigen PC werkt niet. Veel foto-hosting sites zijn gratis voor de eerste paar honderd of duizend afbeeldingen en bieden daarnaast betaalde accounts. De werkwijze en voorwaarden verschillen van site tot site. Voorbeelden van foto-hosting sites:
- www.photobucket.com
- www.mijnalbum.nl
- www.flickr.com
- www.imageshack.com
- www.imagebam.com
- www.tinypic.com

Sommige sites vereisen geen registratie, zoals tinypic. Het nadeel van de gratis accounts is dat de eigenaar van de website op elk moment de service kan beëindigen waarmee je afbeeldingen van het internet verdwijnen en dus daarmee uit je bericht. Dat deed ook tinypic in 2010 hoewel de beslissing na een week weer werd teruggedraaid.


PROBLEMEN, OORZAKEN EN OPLOSSINGEN:

P: Ik zie alleen het adres van de afbeelding staan met de tags ervoor en er achter.
O: Controleer op de tags in orde zijn: [img] vooraan, [/img] achteraan, zonder spaties tussen tags en adres. Hoofdletter of kleine letter maakt geen verschil.
O: Controleer of je niet per ongeluk url-tags hebt gebruikt in plaats van img-tags. Pas de tags aan.
O: "Schakel BBCode uit in dit bericht" is aangevinkt. Klik op "wijzig" en haal het vinkje weg (onderaan, vlak boven de OK-knop)
O: Sommige sites zetten nog een stuk achter de naam van de afbeelding, vaak met een vraagteken, bijvoorbeeld:
[img]http://www.websiteoverautos.nl/gallery/ ... iodqw9ecsw[/img]
knip alles na 'jpg' er uit.
O: de site staat geen hotlinking toe. Kies een andere afbeelding.

P: Ik krijg wat anders te zien, bijvoorbeeld 'bandwith exceeded', 'no hotlinking', alleen het adres in tekst of een raar plaatje.
O: De mededeling geeft het probleem al aan. Kies een andere afbeelding.

P: Ik heb het bovenstaande gecontroleerd en/of aangepast maar zie nog steeds geen afbeelding.
O: Je hebt een typefout in het adres gemaakt. Herstel de fout.
O: De afbeelding is verwijderd van de plaats waarnaar verwezen wordt. Kies een andere afbeelding.
O: Je browser is zo ingesteld dat hij geen afbeeldingen weergeeft. Pas de instellingen aan.
O: De site waarop de afbeelding staat, staat in de zwarte lijst van je adblocker. Pas eventueel je adblocker instellingen aan.
O: De server waarop de afbeelding is gehost heeft problemen. Wachten af of kies een andere afbeelding.


TIPS:

- Niet iedereen heeft supersnel internet. Ook komen steeds meer bezoekers op het forum met mobiel internet. Hou daarom de afmetingen van je afbeelding beperkt.
- Formaat afbeeldingen bij voorkeur onder de 1000 pixels voor de langste zijde.
- Plaats niet teveel afbeeldingen in je bericht. Bij grote afbeeldingen is een stuk of vijf voldoende.
- De moderators kunnen afbeeldingen uit je bericht verwijderen als er klachten zijn over traag laden van de pagina.
- Denk om auteursrechten. Strikt handhaven door de moderators is vrijwel onmogelijk, het is aan de gebruikers zelf om de wettelijke regels te respecteren.
- Doe in ieder geval zoveel mogelijk aan bronvermelding.
- Wees je ervan bewust dat linken naar afbeeldingen op andere websites ten koste gaat van het quotum aan dataverkeer van de betreffende eigenaar.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Hoe werkt het berichten-systeem (PB's)?

vr nov 05, 2010 15:49

Hoe werkt het berichten-systeem (PB's)?

Gebruikers kunnen elkaar Persoonlijke Berichten sturen (PB's). Deze berichten zijn voor niemand anders leesbaar dan de afzender en geadresseerde.

Persoonlijke Berichten ontvangen
Als je zelf een bericht hebt ontvangen zie je (als je ingelogd bent) bovenin het scherm een geel envelopje knipperen: Afbeelding

Ernaast staat dan 'Je hebt n nieuwe bericht(en)'. (Let op: als je meer nieuwe berichten hebt en je gaat na het lezen van één bericht terug naar de forum schermen staat er bovenaan weer 'Je hebt geen nieuwe berichten'. In dat geval zijn er nog wel ongelezen berichten.)

Afhankelijk van je profielinstellingen krijg je een email als er een persoonlijk bericht voor je is. Zet de keuze bij 'Breng me op de hoogte als ik nieuwe Privé berichten heb' daarvoor op ja of nee.

Klik op de link of de afbeelding en je komt in je Inbox van het berichtensysteem. Berichten die je nog niet gelezen hebt hebben een oranje ikoontje. Je kunt persoonlijke berichten beantwoorden met of zonder quotes zoals je dat ook met berichten op het forum doet.

Persoonlijke Berichten versturen
Je kunt op twee manieren een Persoonlijk Bericht naar een andere gebruiker sturen. Je moet dan wel ingelogd zijn.
1. Klik op de Afbeelding-knop onder een bericht van die gebruiker.
2. Ga naar je Inbox zoals hierboven beschreven en klik op de Afbeelding-knop.

Het schrijven van het Persoonlijk Bericht werkt hetzelfde als het schrijven van een bericht op het forum.
Direct nadat je op OK hebt geklikt komt het bericht in de Outbox te staan. Op dat moment kan je het bericht nog bewerken of verwijderen. Zodra de andere gebruiker het bericht gelezen heeft komt het in je Sentbox te staan. Wijzigen of verwijderen is dan niet meer mogelijk. Wel uit je eigen Sentbox, maar niet uit de Inbox van de ander.


Verwijdering berichten en Savebox
Het aantal berichten per box is aan een maximum gebonden, 250 voor de Inbox, 25 voor de Sentbox. Als dat maximum bereikt wordt worden de oudere berichten automatisch verwijder. Je kunt berichten die je belangrijk vindt verplaatsen naar de Savebox, die heeft ruimte voor 250 berichten..


Problemen en oplossingen/oorzaken:
P: "Ik heb een melding gekregen dat er een nieuw bericht is, maar ik zie het niet."
O: De afzender heeft het bericht uit zijn Outbox verwijderd voordat jij het hebt gelezen.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Hoe werkt de zoekfunctie?

vr nov 05, 2010 15:50

Hoe werkt de zoekfunctie?

Er zijn meerdere methoden om te zoeken.


1 Zoeken met de forum zoekfunctie

Probeer eerst de zoekfunctie eens als je een vraag wilt stellen. Misschien is het antwoord al eens gegeven en staat er een interessante discussie bij.

Tot medio februari 2011 werkte de zoekfunctie matig tot slecht. Inmiddels zijn de tabellen opnieuw opgebouwd en verloopt het zoeken naar behoren.

De zoekfunctie vind je met de knop bovenaan het scherm. Afbeelding Zoeken.

Voer minimaal drie aaneengesloten letters in. Bij alleen 'GT' geeft de zoekactie per definitie geen resultaten.

Je kunt op meer woorden tegelijk zoeken. Bijvoorbeeld 'rode' en 'Alfasud'. De zoekfunctie toont dan topics waarin minimaal één van die twee woorden voorkomt. Wil je alleen topics waarin beide woorden voorkomen, selecteer dan het keuzerondje 'Zoek naar alle woorden'.

Het is niet mogelijk op delen van zinnen te zoeken zoals in Google. "rode Alfasud" tussen aanhalingstekens geeft geen andere resultaten dan zonder aanhalingstekens. Je vindt dus niet alleen alle berichten over een rode Alfasud maar bijvoorbeeld ook een bericht waarin staat 'Ik trok met mijn blauwe Alfasud flink door, met de toerenteller in het rode gebied'.

Met de opties in het onderste deel van het scherm kun je de zoekactie verfijnen en het aantal zoekresultaten beperken.


2 Zoeken met Google

Met Google kun je ook binnen één site zoeken.

Begin de zoekopdracht met 'site:' en dan zonder spatie en zonder 'www.' gevolgd door de naam van de site, in dit geval 'alfaclub.nl'. Na een spatie zet je daarachter de woorden waar je op zoekt. Dat ziet er zo uit:

site:alfaclub.nl <zoekterm><zoekterm><zoekterm>.

Als zoektermen geef je woorden mee waarvan je redelijk zeker bent dat ze voorkomen, maar geen woorden die heel erg algemeen zijn. 'Alfa' heeft bijvoorbeeld geen zin, dat staat op iedere forumpagina. Type aanduidingen zijn ook erg algemeen omdat ze veel in gebruikersnamen en onderschriften voorkomen. Zoek je naar een bericht van jezelf, voer dan ook je gebruikersnaam in.

Bijvoorbeeld: site:alfaclub.nl giulia bumperrozet Alfasleutelaar.

Google zal pagina's tonen waar de door jou gezochte combinatie in voorkomt en geeft de link naar de hele pagina, niet naar de betreffende posting. Soms moet je dus op de pagina zelf nog even zoeken.

:idea: Bij bovenstaande methoden, probeer meerdere woordcombinaties uit. Bijvoorbeeld een keer met 'spatbord' en een keer met 'spatscherm'. Ook foute woorden zoals 'remolie' kunnen leiden naar de informatie die je zoekt.
:idea: Met het oog op zoeken via Google naar je eigen berichten: zet een uniek woord in je onderschrift. Dit werkt overigens niet direct. Google moet eerst het forum hebben bezocht en de informatie opnieuw geïndexeerd.


3 Zoeken via het gebruikersprofiel

Een derde, maar zeer beperkte, mogelijkheid is het zoeken via het profiel van een gebruiker. Klik op de Afbeelding-knop van de betreffende gebruiker. In het volgende scherm klik je de link 'Zoek naar alle berichten van <gebruikersnaam>'. Daarna kan je bladeren in de lijst met berichten van de gebruiker. Dit is alleen zinvol als je zeker bent dat iemand recentelijk een bericht heeft geplaatst maar je weet niet meer precies waar en wanneer.


4 Index-topics

In sommige rubrieken staat een index topic, als 'sticky' bovenaan de pagina. Hierin staan links naar andere topics met een populair onderwerp. Zie hier een voorbeeld.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Worden oude berichten verwijderd?

vr nov 05, 2010 15:51

Worden oude berichten verwijderd?

Het huidige forum bestaat sinds 2004. Sindsdien zijn er honderdduizenden berichten geplaatst. Alles bij elkaar nemen de berichten redelijk wat ruimte in op de server van de club. Niet extreem veel, maar als op die berichten niet meer wordt gereageerd levert dat toch een onnodig ruimtebeslag op plus overbodig dataverkeer van zoekbots van bijvoorbeeld Google. En wat ook voor de gebruikers zelf meespeelt: het vertraagt de zoekfunctie en vervuilt de resultaten.

Daarom worden sommige rubrieken regelmatig opgeschoond. Niet allemaal, vooralsnog alleen de advertentierubrieken. Berichten waar langer dan een bepaald aantal dagen niet op is gereageerd worden automatisch verwijderd. Daarnaast kunnen de moderators incidenteel oude berichten zonder enige informatieve waarde uit het Forum Café verwijderen.

Als het opschoonbeleid wordt gewijzigd kondigen we dat hier aan.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Over wijzigen gebruikersnaam, e-mailadres en meer

vr nov 05, 2010 15:54

Over wijzigen gebruikersnaam, e-mailadres en andere profielinstellingen (avatar, onderschrift, tijdsaanduiding, etc.)


Als je ingelogd bent kan je wijzigingen aanbrengen in je profiel. Klik daarvoor op Afbeelding Profiel bovenaan het scherm.

Voor een aantal opties geven we hier een toelichting.

Gebruikersnaam of nickname. Kan je niet zelf wijzigen. Als je een andere naam wilt, stuur dan een PB naar de moderators. De nieuwe naam die je wenst mag natuurlijk niet in gebruik zijn.

E-mailadres. Als je dit wijzigt wordt je account tijdelijk geblokkeerd. Het forum doet dit automatisch om misbruik door derden te voorkomen. De moderators (degenen met beheerdersbevoegdheden) worden daarover automatisch op de hoogte gesteld. Zij kunnen het account heractiveren. Het kan voorkomen dat dit een paar dagen duurt. Kies dus zorgvuldig het moment dat je van e-mailadres wisselt of informeer tevoren even of de moderator-beheerder in de gelegenheid is je account te heractiveren.

Wachtwoord. Kan je elk moment wijzigen. Op internet vind je tips voor het kiezen van een sterk (moeilijk te kraken) wachtwoord. Het wachtwoord wordt versleuteld opgeslagen en kan niet door anderen gelezen worden. Wachtwoord kwijt? Klik in het inlogscherm op de link 'Wachtwoord vergeten'.

Messengers. We raden je aan hier een apart e-mailadres voor te nemen als je dit vult. Spambots kunnen je profielpagina lezen en het adres toevoegen aan de verzendlijsten voor spam.

Onderschrift of handtekening. Op dit moment is de enige beperking het maximum aantal tekens (255) die de tekst mag bevatten, inclusief de code voor links en afbeeldingen. Er zijn geen maximum afmetingen voor afbeeldingen, maar maak ze niet te groot. Hinderlijke grote afbeeldingen kunnen worden verwijderd. Een veelgebruikt formaat is 468 x 60 pixels. Denk erom dat hele drikke banners met animaties niet door iedereen gewaardeerd worden, het maakt de forumpagina's onrustig.
Op internet zijn veel online banner-editors te vinden, zoals www.bannercreator.nu. Andere opties vind je via Google door te zoeken op 'online banner creator'.
De Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op het onderschrift. Een eenvoudige commerciële link of bedrijfslogo wordt gedoogd, maar als er op grote schaal geadverteerd gaat worden kan het beleid worden gewijzigd.


Stel je voorkeuren in met de keuzerondjes. Waar staat 'Iedereen mag mijn e-mailadres zien' wordt bedoeld dat onder je berichten een e-mailknop verschijnt als je dit op 'ja' zet. Afbeelding Andere gebruikers kunnen je dan via het forum een bericht sturen, maar zien niet je e-mailadres.

Tijdszone. De instelling voor Nederland en België is GMT + 1 uur.

Datum weergave. De meest gebruikelijke instelling is D j M Y G:i. Info over andere weergaven vind je hier.

Avatar. Dat is het plaatje onder je gebruikersnaam. Je kunt een afbeelding uit de lijst kiezen, de kans bestaat dat meer gebruikers dezelfde avatar hebben. Wil je een unieke avatar, upload dan een eigen afbeelding. Maximum formaat is 160 x 120 pixels (H x B) en 12 Kb. In veel gevallen moet je een bestaande afbeelding verkleinen. Niet alle fotobewerkingsprogramma's geven een mooi resultaat bij sterke verkleiningen. Probeer het eens online met bijvoorbeeld www.shrinkpictures.com. Andere opties vind je via Google door te zoeken op 'online avatar creator'. De Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op avatars.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Klachten en meldingen

do nov 11, 2010 09:25

Klachten en meldingen

Met de Afbeelding-knop kun je de moderators attenderen op berichten waarvan (een deel van) de inhoud in strijd is met de voorwaarden, die in de verkeerde rubriek geplaatst zijn, dubbel geplaatst zijn, etc. De knop is alleen zichtbaar (rechtsboven het bericht) als je ingelogd bent. Je kunt ook een PB naar 'SCARB moderators' sturen, maar het gebruik van de knop heeft de voorkeur. De melding wordt dan vastgelegd in het meldingenoverzicht.

Na een melding zullen de moderators beoordelen of er grond is voor aanpassen, verplaatsen of verwijderen. Dat gebeurt niet direct. De moderators zijn niet permanent online en het kan even duren voordat zij het bericht lezen. Indien nodig voeren zij onderling overleg of ingrijpen noodzakelijk is. Het kan ook voorkomen dat de gebruiker die het bericht geplaatst heeft wordt gevraagd het aan te passen. Ook dan kan het even duren voordat de gebruiker het verzoek heeft gelezen. Dat een 'overtreding' of verkeerde plaatsing na de melding nog aanwezig is wil dus niet zeggen dat er sprake is van gedogen of goedkeuren.

Of de gebruiker en/of de melder een reactie van de moderators krijgen verschilt van geval tot geval. Bij een verplaatsing van een topic naar een andere rubriek krijgt hooguit de gebruiker die het eerste bericht heeft geplaatst een PB van de moderators.

Klachten over de werkwijze van de moderators (dus niet de inhoudelijke kant van de afhandeling van een melding) kunnen worden ingediend bij de secretaris van de SCARB. Zie de contactpagina voor de contactgegevens.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Rangen en klavertjes

do nov 11, 2010 09:26

Rangen en klavertjes

Standaard hebben phpBB forums 'rangen' die gekoppeld zijn aan de aantallen berichten die de gebruiker geplaatst heeft.

De namen van de rangen en de bijbehorende afbeeldingen kunnen door de beheerder worden aangepast. De rangen hebben geen speciale betekenis. Een gebruiker met een paar duizend berichten heeft niet meer rechten dan een gebruiker die zijn eerste bericht nog moet plaatsen. De 'promotie' naar een volgende rang gaat automatisch als de gebruiker met zijn aantal berichten de grenswaarde passeert.
Op het SCARB forum wordt de rang behalve door een rang-titel ook aangeduid door één of meer groene en gouden klavertjes.

De huidige indeling:

0-49 berichten: Newbie Afbeelding
50-99: Junior Member Afbeelding
100-249: Member Afbeelding
250-499: Full Member Afbeelding
500-999: Advanced Member Afbeelding
1000-1999: Guru Afbeelding
2000-2999: Guru Duplice: Afbeelding
3000-3999: Guru Triplo: Afbeelding
4000-4999: Guru Quadruplice: Afbeelding
5000-meer: Guru Quintuplo: Afbeelding

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Adverteren

za nov 20, 2010 16:49

Adverteren

Gebruikers kunnen gratis gebruik maken van de mogelijkheid om advertenties te plaatsen voor zaken die gerelateerd zijn aan de Alfa Romeo hobby.
In de Aanvullende Voorwaarden staat wat wel en niet is toegestaan.

Andere gebruikers kunnen reageren in de betreffende advertenties. Stel je dat niet op prijs, plaats dan je advertentie op de Mercato-pagina.

Als je spullen zijn verkocht, of je hebt gevonden wat je zocht, plaats dan de topic-titel aan. Dat kan door als je bent ingelogd in het eerste bericht op de Afbeelding-knop te klikken. Het verkocht of gevonden zijn is geen reden om een topic 'op slot' te zetten. Op berichten als 'slotje graag' zullen de moderators dan ook niet reageren. Oude advertenties worden na verloop van tijd automatisch opgeschoond.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

Prettig gebruik van het forum

za nov 20, 2010 20:31

Prettig gebruik van het forum

Om te zorgen dat het gebruik van het forum voor iedereen leuk blijft vragen we de gebruikers om onderstaande tips ter harte te nemen. Het zijn geen 'harde regels' of verplichtingen maar als iedereen zich er een beetje aan houdt komt dat het plezier aan het forumgebruik ten goede.

Stel je voor. Het is voor andere gebruikers leuk te weten met wie ze te maken hebben. Natuurlijk mag je anoniem blijven door gebruik van een nickname, maar vertel bijvoorbeeld eens iets over hoe je op het forum terecht bent gekomen, wat je zelf rijdt en gereden hebt en waar je interesses liggen. Voorsteltopics kan je plaatsen in het Forum Café.

Quoten. Als je direct antwoordt op het bericht van een ander hoef je niet te quoten. De lezer snapt heus wel wat je bedoelt. Quote alleen het stukje tekst waar je reactie betrekking heeft en laat zoveel mogelijk de afbeeldingen weg.

Formaat en aantallen afbeeldingen. Hou het formaat van je afbeeldingen beperkt. 800 x 600 pixels is over het algemeen groot genoeg om te laten zien wat je bedoelt. Bied je een auto aan in de rubriek te koop, dan is het logisch dat je een groot formaat wilt. Plaats dan één grote foto en verwijs naar de andere met links. Plaats geen lange reeks afbeeldingen in één reactie. Gebruikers vinden het meestal niet prettig als ze eindeloos moeten scrollen. Zie ook de tips over het plaatsen van afbeeldingen.

Persoonlijke informatie. Plaats niet zomaar privé-gegevens (e-mailadres, telefoonnummer) van anderen op het forum.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”