Zou u het een waardevolle aanvulling voor de SCARB vinden als er een technische expertise is die kan bemiddelen i technische gschillen tussen leden en dealers/grages?

Ja
83%
60
Nee
17%
12
 
Totaal aantal stemmen: 72
Andretti Molletti

Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 17:08

Naar aanleiding van een distributieriembreukschade ( 8) ) bij Erik (zie topic:hijiserklaarmee)
Het lijkt mij een goede aanvulling als er binnen de club iemand met expertise opstaat en zich sterk maakt NAMENS de 4000 leden naar Alfa Romeo Nederland toe en de evt dealers/garagisten. Eventeel met hulp van de Bovag or whatever.
1) Wat vind jij hiervan?
2) Heb je aanvullingen ideeen dan SPEAK!!!

Ik vind het wel een tof idee! :wink:

Als er draagvlak is dan zou het bestuur dit eens kunnen overwegen, al weet ik dat democratie geen magisch woord is, toch vind ik het een poging waard.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 17:33

Goed idee, ik heb ja gestemd, vraag is dan natuurlijk wie dat moet gaan doen.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 17:43

En dan doel je op het nakomen van garantie en/of coulance regelingen?
Dat lijkt me een goed idee.
Er is binnen de club vast genoeg expertise op verschillende gebieden om goede adviezen te geven.

Als de SCARB daarin meegaat, dan kan er een comissie komen waar rekening mee gehouden wordt. Want ruim 4000 leden kun je niet zomaar negeren.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 18:14

Het zal je niet verbazen, maar "I second that"
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Andretti Molletti

Re: RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 18:25

Goed idee, ik heb ja gestemd, vraag is dan natuurlijk wie dat moet gaan doen.
Wie is een vraag die pas aan de orde komt als er draagvlak is. Laat ik het zo zeggen als er voldoende draagvlak is dan heeft het pas zin dingen uit te werken toch?
Daarnaast is het goed te horen of er nog input is. 4000 leden weten meer dan 1 ;)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 18:29

Kijk, dit noem ik nog eens een goed initiatief! Wellicht kunnen we dan ook bij de importeur aangeven dat we een betere onderdelenvoorziening willen, ook na meer dan 10 jaar uit produktie. ;)

Ik voorzie maar een echt probleem, de SCARB kent geen leden, maar donateurs. De ANWB is niet voor niets een vereniging en is ooit opgericht voor iets vergelijkbaars. Organisatorisch zal er dus iets verzonnen moeten worden om dit goed te laten werken. Ik zeg met nadruk niet dat de SCARB een vereniging moet worden, maar wel dat je met dit punt rekening moet houden als je wat gaat opzetten. Hoe dat in de praktijk gedaan wordt, lijkt me aan het bestuur en de mensen die de uitvoering gaan doen.

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 18:44

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heeft de SCARB tot op heden niet aan "donateurs behartiging" gedaan, maar is het vooral een stichting voor de gezelligheid: leuke meetinge, mooie ritjes, gezellig babbelen, prachtig clubblad...maar de donateurs behartigen in geschillen met de fabrikant, importeur, dealer of onafhankelijke garage is wel wat anders.
Ik voorzie dan ook de nodige hobbels die genomen moeten worden. Maar, zoals Dre terecht zegt, als er voldoende draagvlak is zal dat vast wel goed komen.

Desalniettemin ben ik ooknhelemaal voor!! Een club in welke juridische vorm dan ook met 4000 "deelnemers" is toch een heel serieuze gesprekspartner voor elk zichzelf respecterende organisatie!

Geweldig initiatief!
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 19:53

Is een mooi plan, wat zeker de moeite van uitzoeken waard is.

Ik vraag mij wel af hoe je 1 of ander rechtsgeldig kan maken.
Ik neem aan dat als je echt iets wil claimen bij een dealer of importeur dat je ook rechtsgeldige documenten moet kunnen overleggen?
Enkel wat meningen van kundige forumleden lijkt mij niet voldoende.

In mijn werk maak ik het dagelijks mee met motorschade of slijtage, verschillende techneuten hebben vaak ook verschillende meningen.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 20:06

Ik heb ja gestemd,als het geschil met de garage tenminste niet op het forum met naam en toenaam genoemd wordt.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 20:13

Goed idee. :!: :!:
Heb in het verleden wel discussie gehad met importeur en dealer. Het is dan donders handig wat back-up te krijgen en gevoed te worden met steekhoudende argumenten. Goed beslagen te ijs komen werkt gewoon :!: .
Dit hoeft absoluut niet onder verantwoording van de Scarb te vallen, maar kan,als voorproefje, gewoon gebeuren tussen forummers onder elkaar, een soort "raad- en daad" topic. Met die info kan er iig munitie verzameld worden voor: Bovag, ANWB, ADAC, Importeur, rechtshulp en dergelijke.

Ik vind trouwens wel dat het initiatief hiertoe niet kan worden genomen door een forummer die nog slechts 1 Alfa heeft en niet eens een nieuwe koopt...... :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 20:22

Die heeft er stiekem 2, waaronder 1 nieuwe...

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 22:19

Ik vraag mij wel af hoe je 1 of ander rechtsgeldig kan maken.
Dat lijkt mij niet eens zozeer noodzakelijk. Het zou al mooi zijn als iemand (goed technisch en vocabulair onderlegd) van de scarb
namens de 'gedupeerde' kan onderhandelen. Ik denk dat er daardoor geen hakken in het zand situatie ontstaat en dat er met
goed overleg uit te komen is.
rechtsbijstand en bovag geschillen commissie kan, als er echt niet uit te komen is, altijd nog.

Dus: goed initiatief.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 22:30

Maar alleen "namens de gedupeerde onderhandelen" is niet wat door Dre wordt voorgesteld:
Het lijkt mij een goede aanvulling als er binnen de club iemand met expertise opstaat en zich sterk maakt NAMENS de 4000 leden naar Alfa Romeo Nederland toe en de evt dealers/garagisten. Eventeel met hulp van de Bovag or whatever.
Dus: in specifieke situaties, maar wel NAMENS de 4000 leden, en dus NAMENS de SCARB.
Dit heeft mogelijk wel een juridische impact, omdat er namens de stichting zou worden opgetreden. Nu ben ik niet bekend met de juridische kant van arbritrage of het optreden namens een groep maar ik vermoed dat dit niet zomaar kan zonder dat het consequenties zou kunnen hebben.

En daarbij: als er op persoonlijke titel, dus niet namens de SCARB, wordt gesproken mist het weer de kracht van de grote groep. Het zou juist mooi zijn als "wij" als Alfa liefhebbers een tegenhanger kunnen vormen tegen de grote organisaties als Alfa Nederland of zelfs dealer organisaties die ook steeds maar groter worden. Daar sta je als eenzame Alfa rijder met een probleem nu eenmaal minder sterk dan wanneer je een vertegenwoordiger van de club naast je hebt.
Al was het maar als problemen en de oplossing centraal worden gedocumenteerd, zodat er een beroep kan worden gedaan aan precendenten. Nu is het vaak aan de betrokkenen en hun stijve poot hoe verschillen van mening opgelost worden.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 22:34

Laten we duidelijk zijn, een geschil oplossen met een goede dialoog is altijd het beste.
Zodra de rechtbank in beeld komt zijn er alleen maar verliezers. (tenzij je een advocaat bent)

Om te praten moet je met zijn tweeën zijn, en daar schort het nogal eens aan.

Aan de andere kant het is wel goed om te weten wat je rechten en plichten zijn en hulp daarin zou voor de leden/leken (lees o.a. mij) wel erg op prijs gesteld worden.
De realiteit en rationaliteit is een compleet ander wereld dan de juridische, dat heb ik inmiddels al meerdere malen mogen ondervinden.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Leden belangenbehartiging bij technische geschillen.

wo okt 20, 2010 23:45

Lijkt me een uitstekend idee
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”