WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

bezwaar administratiekosten verkeersboetes

wo sep 22, 2010 23:38

http://www.nu.nl/binnenland/2339801/jus ... ingen.html

Je kan bezwaar maken en de rechter geeft je gelijk. Iemand gaat vast de moeite doen om de relevante artikelen en de verdediging van deze meneer er bij te zoeken.

Gebruikersavatar
Alfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Leidschendam

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

wo sep 22, 2010 23:43

Beschouw het als belasting en dokken maar. Dit land gaat naar de kloten dankzij ambtenaren!!!! :evil:
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 00:55

Goed om te weten.

Heb nog een boete openstaan van 42 euro + 6 euro administratiekosten waartegen ik bezwaar wil maken.
Echter die administratiekosten maken ze daar bij Justitie trouwens niet bepaald waar, want ik zit al 5 weken te wachten op m'n ijkrapporten die ik nodig heb om mijn bezwaar te onderbouwen.
Kortom ze zijn 1 week te laat, dus heb maar is een dwangsom briefje gestuurd. Als ze binnen 2 weken de boel dan nog niet opsturen dan is het kassa voor mij. :)
Als u de overheid in gebreke gesteld heeft en twee weken daarna is er nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom voor elke dag dat de beslistermijn overschreden wordt. De dwangsom loopt ten hoogste 42 dagen (en bedraagt maximaal euro 1260).
Tijdens de 1e 14 dagen bedraagt de dwangsom euro 20 per dag
Tijdens de 2e 14 dagen bedraagt de dwangsom euro 30 per dag
Tijdens de 3e 14 dagen bedraagt de dwangsom euro 40 per dag
Geld verdienen met boete's doe je zo! 8)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 07:53

Geld verdienen met boete's doe je zo! 8)
Nee, dat doe je door dit topic te lezen. Daar staat te lezen hoe het werkt en wat er veranderd is in de procedure. Scheeld je nare verrassingen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 09:04

Het gaat om bezwaar tegen de administratiekosten, niet tegen de hoofdsom. Als je alleen tegen de administratiekosten bezwaar maakt, gaat dat bezwaar door de rechter toegewezen worden. De boete zit anders.

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 11:29

Beschouw het als belasting en dokken maar. Dit land gaat naar de kloten dankzij ambtenaren!!!! :evil:
Ha! jij spreekt mijn taal! :wink:

Op zich is er met het beboeten van overtredingen niets mis, je pakt mensen nu eenmaal het hardst als het uit de portemonee moet komen.
Die extra administratiekosten zijn echter té schandalig voor woorden. Er spreekt een regelrechte minachting voor de burger uit!
Waar ik ook jeuk van krijg is dat er al een bestemming aan de binnenstromende gelden is gegeven voordat er ook maar één boete is uitgedeeld.
Boete's zouden een extraatje moeten zijn voor de schatkist, en dus niet als gewone inkomsten te worden ingezet.

Het zou zo leuk zijn om collectief die boetemachine eens in de war te sturen, zoals op zoveel internetfora al is voorgesteld.
Zodat, als echt iedereen bezwaar begint te maken, de boel goed vastloopt. Een soort burgerlijke ongehoorzaamheid.
M.i. in Nederland onmogelijk, er zijn nog maar erg weinig helden over. Het mag niets extra kosten hé....
Wie spraken er tijdens de tweede Wereldoorlog ook al weer als eerste vloeiend Duits..........? [-(

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 11:54

Wie spraken er tijdens de tweede Wereldoorlog ook al weer als eerste vloeiend Duits..........? [-(

Patrick.
De Nijmegenaren? 8)
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 12:07

Heb er al vaak (5 x dit jaar) over nagedacht om tegen de administratiekosten in beroep te gaan, ik dacht echter dat het zinloos was.
Bij de eerst volgende boete(hopelijk nog een eind weg), ga ik absoluut er tegen in beroep, het zijn belachelijke kosten.

Je kan heel makkelijk de schuld aan de ambtenaren geven, maar de ambtenaren die ik ken vinden het ook onzin en voeren alleen hun taak uit.
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 12:26

Het gaat om bezwaar tegen de administratiekosten, niet tegen de hoofdsom. Als je alleen tegen de administratiekosten bezwaar maakt, gaat dat bezwaar door de rechter toegewezen worden. De boete zit anders.
Waar lees je dat? Ik lees alleen dat je bezwaar kunt maken tegen de administratiekosten, niet dat dat bezwaar toegewezen wordt. De uitspraak stelt alleen dat er een bezwaar ingediend moet kunnen worden (itt wat Justitie vertelt), maar de uitspraak stelt ook explicitet dat de administratiekosten niet onredelijk hoog zijn.

Alleen een interessant uitspraak voor juristen en politici dus, maar ik zie geen reden om te veronderstellen dat je de administratiekosten niet meer hoeft te betalen.

---
Eric

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 12:37

Bubbles, je kunt de boetemachine in de war schoppen door massaal ons aan de snelheid te houden. De keerzijde is echter, dat de boetes dan wel hoger worden :P

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7556 ... rbij_.html
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 12:50

Ach, er klopt wel meer niet.

Standaard krijg je na een bezwaarschrift een via de fax verstuurde foto, waar dus niks van af te leiden valt. Ook via een WOB procedure krijg je het nooit voor elkaar om de ijkrapporten in te zien (is mij tenminste nog nooit gelukt), terwijl ze daartoe dan wel verplicht zijn. Er ontstaat op dat moment een patstelling dat jij dus nooit kan bewijzen dat er iets niet klopt aan hun metingen, en zij kunnen nooit bewijzen dat het wel klopt omdat jij dan mede inzage behoort te krijgen op dit bewijsmateriaal. Volgens het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM), waar onze grondwet aan verbonden is, behoort er op dat moment vrijspraak te volgen omdat schuld niet is aangetoond. Tenslotte toont de Officier van Justitie uitsluitend aan dat jij eigenaar bent van een auto met een bepaald kenteken, en toont een plaatje waar schijnbaar jouw auto op staat maar deze niet herkenbaar is.

Toch wordt het merendeel wel als schuldig verklaard door de rechter. Rara, hoe kan dat?

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 14:10

Dat is niet helemaal waar Gordon. Iedereen die middels een foto is bekeurd heeft het recht om
de foto én het recente ijkrapport op te vragen. Dat MOET je krijgen.

Persoonlijk vraag ik altijd de ijkrapporten op. Dat vinden ze bij justitie heeeeel vervelend. :wink:
Het kost namelijk nogal wat geld om aan die vraag te voldoen. Daar heeft zo'n klaplopert knap wat werk mee.
Het allerleukste wat ik ooit meemaakte met de boetemafia is samengevat in onderstaand stukje;

Op de C.J.I.B. fanmail staat een telefoonnummer waar je de foto en eventueel ijkrapport kunt opvragen.
Ik bellen. De dienstdoende dame (heks zo u wilt) vroeg mij wat ik met het ijkrapport ging doen. Weggooien, was mijn antwoord.
Maar waarom moet ik het dan toesturen? Ik zei; gewoon, omdat het kan.
Dat gesprek heeft bijna 20 minuten aangehouden, ze bleef maar vissen waarom ik het rapprt nodig had.
Ik bleef herhalen: Ik heb er recht op, u bent het verplicht dus kom maar met dat rapport.
Ze was woedend aan het eind van het gesprek, omdat ik de "waarom-vraag" steeds beantwoorde met, gewoon, omdat het kan.

Het ijk-rapport heb ik uiteindelijk ontvangen, en wat schetst mijn verbazing, het was verlopen!
Ik heb een kopie van het rapport bij mijn bezwaar gedaan en de boete werd keurig geseponeerd.

Moraal van dit verhaal: Haal altijd alles uit de kast om je boete te frustreren. Het kan namelijk ook wel eens meezitten. :wink:

@ Avola, dat klopt wel, maar toch maakt het niet uit. Grote werkophopingen zullen het gevolg zijn. Daar gaat het om. :wink:

@ Bas. Fout! Groter denken, het waren de laffe Nederlanders!

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 14:18

*knip*
:jumping:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 15:11

Het zou zo leuk zijn om collectief die boetemachine eens in de war te sturen, zoals op zoveel internetfora al is voorgesteld.
Zodat, als echt iedereen bezwaar begint te maken, de boel goed vastloopt. Een soort burgerlijke ongehoorzaamheid.

.
Deal!
Afgelopen weken heb ik mijn steentje al bijgedragen, 2 bezwaren zitten in de pijplijn, ijkrapporten, bewijs van opsoringsbevoegdheid en foto's zijn opgevraagd.

Maar ik ben een beetje lui; hoe gaat het stappenplan om bezwaar te maken tegen de administratiekosten precies in zijn werk? Op het genoemde forum staan wel heel veel pagina's met tekst.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

RE: bezwaar administratiekosten verkeersboetes

do sep 23, 2010 19:38

De politie wordt door de overheid steeds meer als belastinginner ingezet. Daar zijn vele voorbeelden van zoals de top ergenis het "flitsen" op tijdstippen en plaatsen waar de verkeersveiligheid totaal niet in het geding is.
Opsporingsambtenaren die in hun vrije tijd de verkeerovertreders mogen beboeten en nog vele voorbeelden.
Zo ook het verbaliseren zonder de identiteit van de bestuurder te verifiëren.
Het is mij dit jaar 2 maal gebeurd dat ik een schikking toegezonden kreeg voor feiten die ik niet gepleegd heb.
De eerste was het binnenrijden van een verkeersfuik waar de agent die mij de fuik in dirigeerde veronderstelde dat ik geen gordel gedragen zou hebben. Bij het inrijden van de fuik kreeg ik een nr toegewezen en 25 mtr verder stond de wachtmeester huppelepup mij op te wachten welke zag dat ik de gordel afdeed.
Bij de controle van de auto ( m'n apk keuringsstation doet het niet zo nauwgezet) werd door betrokken wachtmeester na 40 minuten lang van alles gecontroleerd te hebben aan mij gevraagd of er water in de ruitensproeier tank zat, waarop ik ontkennend antwoordde."Ah verbaal" was z'n reactie.
Ik zei hierop, maar ze doen wat ze moeten doen en demonstreerde de ruitenwissers waarbij er 4 stralen schuimende vloeistof uitkwam welke de ruiten reinigden.
Hmm u zei dat er geen water in zat zei de man. Nee dat is ruitenwisservloeistof antwoorde ik en dat was té bijdehand (wat wil je na 3 kwartier controleren).
Dus er werd verder gezocht en de versnelling moest in de achteruit. De achteruitrijverlichting brand niet!! Verbaal!! en tevens voor niet dragen van de gordel want dat heeft mijn collega gezien!
Ik reed in een zwarte 164 met donker jasje aan en die agent moet dit niet juist geconstateerd hebben want u zag dat ik hem afdeed toen ik bij u stopte! Enige opmerking van de verbalisant was dat ik in bezwaar kon gaan. Tsja dat kun je altijd, maar probeer dat maar eens te winnen.
Paar maanden later: Mijn echtgenote was net in een supermarkt beroofd van haar tas met portemonnee (350 euro cash; rijbewijs en ID etc) hemel en aarde moeten bewegen om een aangifte af te dwingen.
Dader stond op bewakingscamera en was zigeunertyp aldus de agent die de aangifte opnam. Op mijn vraag of ik de beelden mocht zien, nee meneer dat is schending van de privacy!!
2 dagen later schikking in de bus voor het door rood licht rijden op een plaats waar noch ik noch mn auto op dat moment waren.
Gelukkig(?) stond mn auto op datum en tijdstip van de vermeende overtreding op parkeerplaats van ...de belastingdienst! alwaar bewakingscamera's opgesteld staan.
Op mijn uitleg en verzoek om een afdruk met tijd en plaats kon men niet ingaan omdat het een privé kwestie is. In het bezwaar naar de OvJ dus verzocht te bewijzen dat mijn voertuig door rood licht is gereden kreeg ik keurig afwijzing met kopie van feitenbonnetje.
Ik vermoed dus dat de opsporingsambtenaar het kenteken heeft genoteerd daarbij een foutje heeft gemaakt, bij God geen idee had wat voor merk en type auto dat was e.e.a. heeft opgezocht bij de RDW en dat ingevuld heeft.
Dan klopt alles dus weer en ik ben de sigaar voor iets waar ik part nog deel aan heb.Dus door de dienaars der wet beroofd van 160+6 euro en van de beroving van mn vrouw haar tas uiteraard niets meer vernomen.
Bananenrepubliek is het hier aan het worden en de zittende partijen zich maar afvragen hoe het nu toch kan dat de PVV zoveel stemmen haalt.
Zucht...moest even mn frustratie kwijt :cry:
Laatst gewijzigd door ALFAST op do sep 23, 2010 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”