Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 21:48

Nadat onze 75 vanavond een kusje gekregen heeft van een renooit proberen we online informatie te vinden om een idee te krijgen van de dagwaarde.
Wij denken dat die totallloss zal zijn, maar is wel van belang voor de afwikkeling.
De bekende websites vinden de 75 blijkbaar al niet meer intressant, de database geeft geen resultaten terug.
Het bekende boekje wat gebruikt word, kunnen we nergens online terug vinden.

De waarneembare schade zover:
- koplamp, glas gebroken.
- knipperlicht stuk kunstof afgebroken van de rand.
- bumper los van ophangpunt aan de zijkant en steekt nu uit. Impact is terug te zien in de bumper.
- zeer waarschijnlijk de front ontzet
- de auto is ook gelijk een stuk lichter geworden, veel lost zitten ijzer los gekomen van de auto :mrgreen:

De 75 is van 1991 en heeft een goed ingelopen motor welke de 235.xxx ruim gepasseerd is.
Wie heeft er tips, tricks of andere bruikbare informatie.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 21:50

wat voor een 75? TS, indy, imola, Turbo, V6...??

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 21:59

Excuus, gaat om een 75 1.8 IE. Imola dus 8)
Stond overigens gewoon in mijn onderschrift ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 23:17

Hoe lang zit er nog APK op en hoeveel rekeningen e.d. heb je erbij? dat zijn namelijk dingen waarmee je de waarde opkrikt... :wink:

Maar het is maar afwachten wat de expert zegt. Als je pech hebt 500 euro en als je geluk hebt 2000 euro, dat zou ik zeggen gebaseerd op de gemiddelde staat van dagelijks gebruikte 75 ers. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 23:23

Deze 75 is 241574e hands, onderhoud doen we zelf of met behulp van Jef75.
Dus hier zijn weinig rekeningen van. APK loopt tot half november en zal wel wat aan gedaan moeten worden voor de APK goedkeur.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 23:41

Dan zal het eerder richting die 500 euro gaan... :(

Maar de verzekering noemt een bedrag en daar hoef je niet meteen mee akkoord te gaan! Flink erop hameren dat het een zeldzame auto is waar je tijd en geld in wilde steken deze winter.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: dagwaarde bepalen

vr sep 10, 2010 23:47

Flink erop hameren dat het een zeldzame auto is waar je tijd en geld in wilde steken deze winter.
Uiteraard krijgt de auto het onderhoud wat noodzakelijk zou zijn. Wat voor de APK gemaakt zou moeten worden, word gemaakt.
Het is natuurlijk niet zo dat er geen onderhoud aan gedaan word. We doen alleen heel veel zelf wat dus lastig aantonen zal worden. :(
Auto rijden kost eenmaal geld, alleen lopen is goedkoper ;)

Het is overigens nog de vraag of we het naar de verzekering brengen, hopelijk komen we er morgen gezamelijk uit.
Als dat niet lukt, word het gewoon verzekeringswerk.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 08:32

Dagwaarde bepaal je door rondsurfen en dan vergelijkende auto's zoeken.

De kunst is om de expert ervan te overtuigen dat jou 75 (technisch) beter is dan de 75's die je op MP tegenkomt van €500,00
Waarschijnlijk gaat de expert een prijs maken met behoud van rest.
Je kan ook voor totall los gaan en biedingen laten doen op je auto, jij blijft altijd de baas over jou auto en je kan hem dan behouden voor de dagwaarde minus het hoogste bod.

Dus je moet eerst voor jezelf afvragen wat je wil met deze auto, dat zal de expert ook wel als eerste aan jou vragen.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 08:38

hoe je het ook wendt of keert: jouw 75 gaat geen 2000 euro opbrengen. Biedingen laten doen is interessant als je een model hebt wat gewild is. Je weet zelf al wel wat een 75 is.... (in de algemene handel want die doe namelijk biedingen als ze de 75 al willen hebben) Dit is niet negatief bedoeld, ik vind een 75 een schitterende auto daar ligt het niet aan maar het is realiteit.

Probeer, zoals anderen ook aangeven, duidelijk te maken aan de expert dat jij een 75 hebt die beter is dan de rest....hopelijk maakt de expert er dan een mooier prijsje van.

p.s. ik zag jouw onderschrift helemaal niet omdat ik het niet had ingesteld :oops:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 08:46

Ik denk dat je uit moet gaan van een dagwaarde tussen de 500 en 1000 euro. Voor een verzekeraar maakt zoiets niet heel veel uit, maar als je onderling gaat regelen wel. Wat zou het aan onderdelen kosten om hem te fiksen? Spuitwerk nodig? Ik denk dat als je E500 van de "dader" krijgt, onderling geregeld, dat je er goed van af komt. Van de verzekering zal je niet heel veel meer krijgen, als ik zo jouw lijstje van zichtbare schade en de dagprijzen van 75 1.8IE bekijk.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 09:28

hoe je het ook wendt of keert: jouw 75 gaat geen 2000 euro opbrengen.
Daar zijn wij ook niet op uit en is zelfs in onze ogen onredelijk ;)
Enige waar we naar op zoek zijn is een redelijke inchatting van de dagwaarde, dit omdat we er zonder de verzekering uit willen proberen te komnen.
Ons maakt het niet zo heel veel uit, wij hebben geen schuld in deze aanrijding. Wij beschouwen de 75 wel als totalloss en deze zal dan ook weg.
Als het aan mij had geleden, had het getekende schadeformulier nu al in de brievenbus gezetten en had ik de verzekering telefonisch op de hoogte gesteld.

Eens zien wat er vanavond bij de koffie uitkomt. Hopelijk kunnen we het regelen, kan ik kijken of ik de auto weer rijdend kan krijgen.
Nu loopt de voorbumper aan rechtsvoor :(

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 09:37

hoe je het ook wendt of keert: jouw 75 gaat geen 2000 euro opbrengen. Biedingen laten doen is interessant als je een model hebt wat gewild is. Je weet zelf al wel wat een 75 is.... (in de algemene handel want die doe namelijk biedingen als ze de 75 al willen hebben) Dit is niet negatief bedoeld, ik vind een 75 een schitterende auto daar ligt het niet aan maar het is realiteit.

Probeer, zoals anderen ook aangeven, duidelijk te maken aan de expert dat jij een 75 hebt die beter is dan de rest....hopelijk maakt de expert er dan een mooier prijsje van.

p.s. ik zag jouw onderschrift helemaal niet omdat ik het niet had ingesteld :oops:
Biedingen kan wel interessant zijn als je de auto wil behouden.
Juist omdat waarschijnlijk niemand de auto wil hebben zal het bod niet hoog zijn.
Eventuele bieders zullen dat zelfs nog telefonisch doen en niet meer bieden dan 100 tot 200 euro.

Het ligt er maar net aan wat de expert voorstelt.
Stel hij geeft 1000 euro en je mag de auto houden of hij stelt 1500 als totall los dagwaarde. In het laatste geval kun je dus beter optie 2 kiezen en voor het hoogste bod je eigen auto terug kopen. (dat recht heb je altijd)

Het uitgangspunt blijft, je had een rijdende auto waarvan je wist wat je had. Koop je een 75 van 500 dan begin je opnieuw en moet je weer afwachten wat je krijgt.
(ik noem maar wat bedragen want ik heb geen idee van de staat van deze 75 en/of andere vergelijkbare 75's)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 12:29

Ik denk dat als je E500 van de "dader" krijgt, onderling geregeld
Dat hangt er ook vanaf hoeveel de "dader" aan extra verzekering gaat betalen, de komende tig jaar als het een verzekeringskwestie wordt.
Als het buiten de verzekering blijft, dan heeft de "dader" daar voordeel aan. Afhankelijk van hoeveel hij terugvalt in schade vrije jaren, kan dat een aardig bedrag zijn. Reken voor de grap maar eens uit wat 50 euro per maand is over 3 jaar.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 12:44

Als het buiten de verzekering blijft, dan heeft de "dader" daar voordeel aan. Afhankelijk van hoeveel hij terugvalt in schade vrije jaren, kan dat een aardig bedrag zijn. Reken voor de grap maar eens uit wat 50 euro per maand is over 3 jaar.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, voorstel kwam ook van hun kant af. De schudlvraag is het probleem ook niet.
Wij hebben aangegeven dat er maar een nachtje over geslapen moest worden en er dan maar aangegeven moet worden hoe ze het willen oplossen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 13:42

Dagwaarde bepaal je door rondsurfen en dan vergelijkende auto's zoeken.
Zo wordt geen dagwaarde bepaald maar een marktwaarde. De prijsverschillen tussen dagwaarde en marktwaarde kunnen elkaar flink ontlopen.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”