Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3953
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkelijker?

do nov 12, 2009 14:46

Ik kwam de info uit onderstaande link tegen:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... lling.html

---------------------------------------------------------
Bpm- en mrb-vrijstelling: een korte periode in Nederland rijden in een motorrijtuig met buitenlands kenteken
Bent u een ingezetene van Nederland (ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie)? En rijdt u op de Nederlandse weg met een auto, bestelauto of motor (motorrijtuig) dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u in een in het buitenland gehuurd, geleend of geleaset motorrijtuig dat is geregistreerd buiten Nederland maximaal 2 weken op de Nederlandse weg? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Om die vrijstelling te krijgen moet u bij ons doen: de elektronische melding Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.

Voorwaarden voor vrijstelling
De vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik geldt alleen onder de volgende voorwaarden:

Het gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) die een buitenlands kenteken heeft en in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend.
Het motorrijtuig wordt maximaal 2 weken in Nederland gebruikt.
Het motorrijtuig wordt gebruikt door een ingezetene van Nederland (ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie), door een inwonend gezinslid van die persoon of het motorrijtuig staat ter beschikking van een organisatie of bedrijf dat in Nederland is gevestigd.
De vrijstelling wordt verleend aan degene die het motorrijtuig tot zijn beschikking heeft (de gebruiker). Of, als het een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam.
Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden. Informatie hierover kunt u inwinnen bij de politie. De politie is telefonisch bereikbaar via 0900-8844 (vanuit het buitenland: +31 34 35 78 844).
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik alleen elektronisch doen.
De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik intrekken of wijzigen, maar alleen vóór de opgegeven begindatum.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik zelf invullen, maar een familielid of een verhuur- of leasebedrijf mag dit ook voor u doen. De melding hoeft niet ondertekend te worden.
Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.
U hebt alleen een vrijstelling van bpm en mrb voor de gemelde situatie (het motorrijtuig, de gebruiker en de vrijstellingsperiode). Als u tijdens de vrijstellingsperiode niet meer aan de voorwaarden voldoet, vervalt de vrijstelling en moet u direct aangifte doen bij 1 van de bpm-aangiftepunten van de Douane. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt.
Tip!

Na de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik kunt u de gegevens van het formulier afdrukken. Bewaar de afdruk in de auto of bij de motor tijdens de vrijstellingsperiode.

Let op!

Blijft het motorrijtuig na de vrijgestelde periode van 2 weken in Nederland? Dan moet u (veelal de bestuurder) aangifte doen voor de bpm en de mrb. Die aangifte moet u doen voordat de vrijgestelde periode van 2 weken voorbij is. U kunt aangifte doen bij een van de bpm-aangiftepunten van de Douane. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt.

Melding doen
U doet de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik elektronisch met het programma Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.

-------------------------------------------------------------

Hiermee wordt het ons iets makkelijker gemaakt om een Alfa te importeren en deze over de weg naar huis te rijden (op kenteken vande vorige eigenaar).
Door een formulier in te vullen is het mogelijk om maximaal 2 weken vrijstelling te krijgen op het gebruik van een auto met buitenlands kenteken in Nederland, als je dus met de verkoper een afspraak kan maken over het gebruk van zijn kenteken voor de rit naar Nederland bestaat nu de wettelijke mogelijheid om de auto zelf naar huis te rijden (voorheen mocht je niet in Nederland rijden met het buitenlandse kenteken).

De belastingdienst maakt het leuker en makkelijker ... :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkelijker

do nov 12, 2009 14:51

Daar word ik gematigd enthousiast van, maar ik heb even geen importplannen :evil:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3953
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkelijker

do nov 12, 2009 15:41

Ook handig als je een Belgische auto hebt staan, een bekende in Belgie hebt die hem even op zn naam wilt zetten zodat je die auto 2 weekjes voor de import nog even lagns een garage kan rijden, langs een lasser wilt sturen etcetc. Geen trailertje nodig, gewoon lekker rijden :)

Of zou deze regeling eigenlijk niet daarvoor bedoeld zijn??........ 8)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkelijker

do nov 12, 2009 16:12

Dat is wel handig, heb namelijk al een eerste waarschuwing op vanwege rijden in een buitenlandse huurauto.

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4240
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkeli

do nov 12, 2009 16:21

Ook handig als je een Belgische auto hebt staan, een bekende in Belgie hebt die hem even op zn naam wilt zetten zodat ....
Hem "even op naam zetten" is hier niet zo vanzelfsprekend. Je moet dan direct inschrijvingstax betalen en die kan flink oplopen.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3953
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkeli

do nov 12, 2009 16:30

Ook handig als je een Belgische auto hebt staan, een bekende in Belgie hebt die hem even op zn naam wilt zetten zodat ....
Hem "even op naam zetten" is hier niet zo vanzelfsprekend. Je moet dan direct inschrijvingstax betalen en die kan flink oplopen.
OK, aan wat voor bedragen moet ik eigenlijk denken?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkeli

do nov 12, 2009 17:40

Ook handig als je een Belgische auto hebt staan, een bekende in Belgie hebt die hem even op zn naam wilt zetten zodat ....
Hem "even op naam zetten" is hier niet zo vanzelfsprekend. Je moet dan direct inschrijvingstax betalen en die kan flink oplopen.
OK, aan wat voor bedragen moet ik eigenlijk denken?
Dat hangt van de leeftijd en fiscale PK's af.
Het minimum is dacht ik €60,00 voor een oldtimer of auto met kleine motor.

Een 2.0TS met 155pk van 10 jaar oud doet al snel €250,00
Een GTA van 5 jaar oud wil je al helemaal niet weten, dat zou wel eens €1500,00 kunnen zijn.:evil:

Daarnaast zal je eerst met je belgische wagen en belgische handelaarskenteken naar de verkoop keuring moeten. (als de wagen al uitgeschreven is)

Dus zoiets ie leuk als je toevallig een belgische vriend hebt die zijn wagen nog ingeschreven heeft en hem aan jou verkoopt. (en zijn platen 2 weken kan missen)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkelijker

vr nov 13, 2009 09:35

Kan je in Belgie niet tijdelijk een auto als "vervangende auto" opgeven? Ik meen me te herinneren dat dit zelfs mogelijk is met een buitenlandse auto, dus die nog niet door de papiermolen in Belgie heen is? Dat is dan maar voor een paar dagen, maar dat kan net genoeg zijn om de auto naar Nederland te rijden.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkeli

vr nov 13, 2009 17:36

Kan je in Belgie niet tijdelijk een auto als "vervangende auto" opgeven? Ik meen me te herinneren dat dit zelfs mogelijk is met een buitenlandse auto, dus die nog niet door de papiermolen in Belgie heen is? Dat is dan maar voor een paar dagen, maar dat kan net genoeg zijn om de auto naar Nederland te rijden.
Dat gaat enkel voor de verzekering.

Mijn 2e 156 die niet ingeschreven was reed ik als vervangwagen als de andere 156 stuk stond.
Ik schroefde dan de platen over en deed een mailtje naar mijn verzekering, volgens mijn verzekering mag ik dat maximaal 30 dagen per jaar doen.

Maar voor de overheid mag het dus niet, je voertuig is wel verzekerd maar je ontduikt de wegentax en je omzeilt ook de technische keuring.
Dus wat gebeurt er als je een aarijding maakt en blijkt dat er 1 remlicht niet functioneerde?

Dus nee het mag niet en ja het wordt veel gedaan. Het is een soort ongeschreven wet. :wink: (zo hebben ze het mij in ieder geval uitgelegd)

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkelijker

vr nov 13, 2009 17:44

Correct, op een Belgische auto mogen (of mochten) Nederlandse kentekenplaten om er mee naar de Belgische keurng te rijden.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Alfa naar huis rijden en invoeren wordt iets makkeli

vr nov 13, 2009 19:47

Correct, op een Belgische auto mogen (of mochten) Nederlandse kentekenplaten om er mee naar de Belgische keurng te rijden.

Voorheen kon je dus met een (belgische) wagen naar de verkoopkeuring met de platen van je vorige wagen.
Bij de keuring bood je de wagen aan zonder platen. Of je ging met de wagen op een autokar naar de keuring.

Nu moet je legale platen op de wagen hebben als je deze aanbied bij de keuring, dus als een wagen is uitgeschreven kun je enkel een garagist zoeken die met zijn platen en jou auto naar de keuring gaat.
En officieel mag een garagist zijn platen niet verhuren. :roll:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”