Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

ma dec 06, 2010 17:33

Maar Gordon, je kunt toch onmogelijk zelf eerst vijf verschillende banden uitproberen voordat je definitief tot kopen overgaat?
Met andere woorden, ook jij moet toch ergens je keuze op baseren, anders dan je eigen ervaringen.
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik stel alleen dat voor mij hoogstwaarschijnlijk andere argumenten van toepassing zijn dan die de grondslag vormen voor de conclusies bij de bekende testers. Als zij op twintig eigenschappen hebben getest, dan wil ik dus alle twintig individuele resultaten per band zien en daar mijn eigen conclusies aan verbinden. Voor mij als prijsbewuste consument weegt slijtvastheid bijvoorbeeld meer op dan het verschil tussen een 9 of 9,5 op grip.
Ok, ik had het inderdaad niet goed gelezen/begrepen... :oops:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

ma dec 06, 2010 18:50

Maar Gordon, je kunt toch onmogelijk zelf eerst vijf verschillende banden uitproberen voordat je definitief tot kopen overgaat?
Met andere woorden, ook jij moet toch ergens je keuze op baseren, anders dan je eigen ervaringen.
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik stel alleen dat voor mij hoogstwaarschijnlijk andere argumenten van toepassing zijn dan die de grondslag vormen voor de conclusies bij de bekende testers. Als zij op twintig eigenschappen hebben getest, dan wil ik dus alle twintig individuele resultaten per band zien en daar mijn eigen conclusies aan verbinden. Voor mij als prijsbewuste consument weegt slijtvastheid bijvoorbeeld meer op dan het verschil tussen een 9 of 9,5 op grip.
Elke band word op alle individuele punten getest en dit word ook zo gepubliceerd en de testwinnaar heeft het beste gemiddelde van alle geteste banden. Jij kiest dus voor een slijtvastere band waar ik inderdaad voor de betere grip zou gaan . Ok, duidelijk. Maar dat is heel wat anders dan je eerst zei dat het helemaal niets zegt als een band bovenin eindigt. Tenzij.....jij voor de band met de hoogste slijtvastheid gaat uberhaupt niet uitmakend op welke plek deze geeindigd is. Dan ben je waarschijnlijk een potentiele klant voor merken als Wanli, Roadstone e.d. die in sommige gevallen als levensgevaarlijk worden beschouwd maar vaak wel de hoogste slijtvastheid hebben.
Maar die testen die dat constateren zijn supersubjectief natuurlijk . :roll:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

ma dec 06, 2010 21:53

Elke band word op alle individuele punten getest en dit word ook zo gepubliceerd en de testwinnaar heeft het beste gemiddelde van alle geteste banden.
Nee, er wordt per test door de "redactie" zelf een verdeelsleutel bepaald over welke eigenschappen het belangrijkste zijn. Ook wordt niet per test telkens hetzelfde getest. De ene test geeft dus veel meer aandacht aan bepaalde punten dan een andere. Zo zou een test die maar 3 dingen test (slijtvastheid, grip en wegligging) en die evenveel waardering geeft, wegligging 33 procent meer waarde geven dan een test die 4 dingen test (wegligging, slijtvastheid, grip en waterverwerkende capaciteit) en die dingen even zwaar telt. Misschien dat een volgende test wel alle 4 dingen test, maar bijvoorbeeld slijtvastheid en wegligging meer waarde toekent. Zo blijf je appels met peren vergelijken en kunnen zelfs dezelfde banden onder dezelfde omstandigheden toch een ander testresultaat opleveren. "Het beste gemiddelde" is dus per test al subjectief en al helemaal niet met andere testen te vergelijken.

Wetenschappelijk testen is niet eenvoudig, je moet er jaren voor gestudeerd hebben kennelijk, voordat je, met hulp, zoiets kan gaan doen. Voor je het weet sluipen er onbekende factoren of subjectiviteit in je testmethode en is je hele test niets meer dan een leuk tijdschriftartikeltje met wat plaatjes van autobanden er bij.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

ma dec 06, 2010 22:01

Elke band word getest op remweg in sneeuw,op nat wegdek en op droog wegdek en op nog veel meer punten. Elke punt word meerdere keren gedaan om 'toevalligheden ' zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarbij krijgt de GoodYear een 8 voor remmen in de sneeuw en de Bridgestone een 5. Kan ik er vanuit gaan dat de Good-Year beter remt in de sneeuw dan de Bridgestone of niet ?
Zoals jij de zaken bekijkt kan elk gerespecteerde instantie in Europa wel stoppen met het testen van winterbanden.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 00:24

Laat maar
Laatst gewijzigd door Gordon op wo dec 08, 2010 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 02:25

Het probleem met ervaringsgegevens lijkt me, dat de gemiddelde gebruiker van winterbanden vrij weinig vergelijkingsmateriaal heeft.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 03:17

Elke band word getest op remweg in sneeuw,op nat wegdek en op droog wegdek en op nog veel meer punten. Elke punt word meerdere keren gedaan om 'toevalligheden ' zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarbij krijgt de GoodYear een 8 voor remmen in de sneeuw en de Bridgestone een 5. Kan ik er vanuit gaan dat de Good-Year beter remt in de sneeuw dan de Bridgestone of niet ?
Zoals jij de zaken bekijkt kan elk gerespecteerde instantie in Europa wel stoppen met het testen van winterbanden.
Nee, niet per definitie. De kans lijkt me wel redelijk aanwezig dat dat zo is, maar het hoeft zeker niet onder alle omstandigheden zo te zijn.

Even een korte opsomming van omstandigheden waarvan ik denk dat ze invloed kunnen uitoefenen op de prestaties (een aantal zijn al eens genoemd)

- De bandenmaat (de soepelheid van de wang van een band heeft bijv. invloed op het weggedrag; en de hoogte van de wang heeft natuurlijk weer invloed op de soepelheid)
- De auto waar ze onder zitten (vering/dempingskarakteriestieken, gewicht, gewichtsverdeling, aandrijving, etc.)
- De mate van slijtage van de band (de test zal met nieuwe banden zijn gebeurd, maar hoe gedraagt de band zich als er noch 4 mm profiel op zit?)
- Het type sneeuw waarin is getest (nat, droog, stuifsneeuw, half bevroren sneeuw, etc)
- De buitentemperatuur (0 graden of -10 graden zou best een groot verschil kunnen maken lijkt me)
- De bandendruk (en dat kan je ook zien als: gaat elke band wel even goed om met afwijkingen t.o.v. de voorgeschreven druk, die in de praktijk nou eenmaal vaak voorkomen)

Als je dat lijstje ziet (en het zal zeker nog niet volledig zijn), dan kan je je toch voorstellen dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 08:03

Nee, het ligt niet zo zwart-wit maar deze test zijn gedaan omdat een particulier helemaal niet weet welke band goed is in welke situatie. Dus ga ik ervan uit dat de Good-Year beter is tijdens een remactie in de sneeuw. Waarom zou ik denken dat de Bridgestone in dit geval de betere zou zijn ? Omdat ik in de toekomst misschien moet remmen als het iets minder koud is dan tijdens de testen ? Nogmaals, deze testen zijn gemiddelden, worden per onderdeel vaker gedaan en geven mij een redelijk tot goed beeld van de kwaliteiten van een band, zeker als je in Europa meerdere testen bekijkt.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 16:07

Ja maar dan zijn we er toch? Voor zover ik weet heeft niemand beweerd dat je als particulier helemaal niets aan die tests hebt. Al was het maar omdat de echt slechte banden door de mand vallen in zo'n test.

Dus bandentests zijn per definitie onzuiver en subjectief, maar aangezien ze wel een indicatie geven van kwaliteit en het alles is wat de gemiddelde consument ter beschikking heeft, zal hij het ermee moeten doen.
Omdat voor iedereen weer andere criteria belangrijk zijn, heeft het weinig zin je blind te staren op de eindscores, maar kan je beter kijken naar de beoordeling van de individuele eigenschappen die voor jou het zwaarste wegen.

Iedereen tevreden.
(hoop ik)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 21:39

Ik vind de testen niet subjectief aangezien de slechte banden eruit gefilterd worden,dit vind jij ook dus waarom subjectief ? En de goede band komt ook naar voren ,dus wederom niet subjectief.
Bijelkaar genomen ben ik blij met zulke testen omdat er een goede indruk gegeven word wat de kwaliteit van een bepaald type band is . En dat ik 2 maten breder op m'n auto heb zitten haalt bij mij het gevoel niet weg. Misschien is dat een persoonlijk iets en verschillen we daarom van mening over de gedane testen.
Voor de rest was ik al een tijdje tevreden hoor. :wink:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 21:50

Laat maar
Laatst gewijzigd door Gordon op wo dec 08, 2010 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 22:45

Ik vind de testen niet subjectief aangezien de slechte banden eruit gefilterd worden,dit vind jij ook dus waarom subjectief ? En de goede band komt ook naar voren ,dus wederom niet subjectief.
Tja :roll:
Tja
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 22:53

Maar zo'n sock is objectief gezien imho dus geen alternatief omdat het wettelijk eigenlijk nergens is toegestaan als vervanging van winterbanden of sneeuwkettingen.
En ik las elders dat je er max. 50 km/h mee mag. Subjectief gezien kan het wel een alternatief zijn.
Of zo.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 23:28

Laat maar
Laatst gewijzigd door Gordon op wo dec 08, 2010 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

di dec 07, 2010 23:39

Tja
Je zal er wel een punt mee willen maken, maar welke is volledig onduidelijk. Mijn punt is dat, als ik verkoper zou zijn, ik jou dus kennelijk alles kan verkopen door alleen maar te zeggen "dat ik 'm zelf ook heb".
Wie komt er nu met 'tja' na zoveel posts stilzwijgen? Over verkooptrucjes hoef je me niks te vertellen hoor. Inmiddels al een jaar of 20 ervaring in de verkoop,weliswaar een heel andere branch dan auto's maar toch. Wij verschillen van mening, kan toch. En ik koop geen band omdat jij zegt dat jij 'm zelf hebt maar omdat deze in meerdere testen goed uit de bus komt. Dat jij hier anders over denkt ,ok.
Afgelopen zondag m'n buurman geadviseerd om de Good-Years te nemen,hij wilde eerst Nangkang ofzo, na wat uitleg was hij zo over. Ondanks dat hij ca € 180,- extra uit moest geven was het toch een tevreden persoon. 'Tja' , sommige mensen hebben gewoon wat uitleg nodig. :wink:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”