Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 20:11

Ik had er vandaag ook 1. Checkdatum 17 december 0.00 uur. Vorig jaar in totaal 6 stuks gehad voor 4 auto's......ben daarna maar gaan schorsen/apk keuren.
Maar ja, een jaar verder en vergeten de schorsing te verlengen!
Tot medio vorig jaar was het 75 euro, eind vorig jaar 90 euro, en nu een toeslag voor administratiekosten van 6 euro!
Ik kan het goedkoper!

En ja, ik ben er ook mega laks in, dus ik zeur niet....maar ik draag maar weer wat extra bij aan de recessiebestrijding!!!!
Gedeelde smart is halve smart............... :wink:

Eerlijk gezegt had ik gedacht dat de APK er veel eerder op zou zitten en is het schorsen me ontschoten.....
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:04

Officieel mag je max 2 maanden "over de datum" zitten van de apk, maar als je dan een auto koopt die al een jaar zonder apk staat dan krijg je dus al na 1 maandje de boete (dat was bij mij dus zo). :?
Is dat wel zo, van die 2 maanden? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:13

Die twee maanden geldt volgens mij alleen voor die automatische boetes van de RDW. Als je gaat rijden en wordt aangehouden krijg je hem alsnog. :(

Het is OF schorsen OF keuren, verzekeren en belasting betalen. Tussenweg bestaat niet. Heb het zelf ook gehad met verzekerd zijn. Vergeten schorsing te verlengen en een boete voor geen verzekering. :? Omdat het de tweede keer was :oops: moest ik er ook nog voor voorkomen. Ondanks getekende verklaring van de eigenaar van mijn stalling dat de auto er niet was weggeweest en foto's van de auto (in een duidelijk niet-rijdbare toestand) toch gewoon de boete kunnen betalen. Door mijn heldere verhaal bleef het boetebedrag wel gelijk :) , bij anderen werd het altijd ogehoogd. :?

Duur lesje geweest... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:18

Je mag de auto 2 maanden "op de openbare weg" stil hebben staan na verkopen apk. Rijden mag dus niet meer, tenzij op de dag van de keuring. Als je dus aanbied, moet ie bij afkeur wel als "afgekeurd" gemeld worden bij RDW officieel. Het vervelende is dat die 2 maanden niet opnieuw gaan tellen voor een nieuwe eigenaar, dus als je die auto hebt gekocht zonder APK, ben je vanaf de eerste dag al in overtreding, ook al heb je em binnen een week na aanschaf in de APK.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:27

Tegenwoordig kun je schorsen online regelen, dus dan is het een kwestie van klik-klik-klaar, toch?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:32

Tegenwoordig kun je schorsen online regelen, dus dan is het een kwestie van klik-klik-klaar, toch?
Soort van, er gaat toch nog wel wat verwerkingstijd overheen.
Ik verwacht dat je het achteraf altijd kunt aantonen, duurt allemaal even voor het verwerkt is.
Dat was mijn ervaring in ieder geval met online schorsen en de bijbehorende correspiondentie.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:36

Ik ga het meemaken, ik moet voor eind februari weer een schorsing regelen, nu maar eens online proberen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 21:45

Zet het linkje hoe het moet hier bij dit topic.....Gaat ie bij mijn favorieten!!

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 22:16

Schorsen online is direct geregeld. Alleen schorsing eraf halen kan 3 dagen duren. Je mag pas weer rijden als je de nieuwe tenaamstelling binnen hebt. Heb net de 155 nog weer verlengd, was ook direct geregeld.

Wat betrefd die 2 maanden na APK datum; volgens mij is het bull shit. APK datum vervalt vandaag en morgen geen APK, ben je gewoon in overtreding. Ook al is de auto afgekeurd. Volgens mij is het zelfs zo dat een afgekeurde auto helemaal niet meer langs de openbare weg mag staan? Ben benieuwd naar de bron van het verhaal over de 2 maanden bij afkeur van Whizzman...

Dit is wat ik op de site van de RDW vond:
"Het is niet mogelijk uitstel te verlenen voor de APK-keuring. Als u niet aan de keuringsplicht kunt of wilt voldoen, heeft u de mogelijkheid de geldigheid van het kentekenbewijs te laten schorsen. Hieraan is echter de uitdrukkelijke voorwaarde verbonden dat u gedurende die periode met de auto geen gebruik mag maken van de openbare weg. Dit betreft zowel het staan als het rijden op de openbare weg."

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 22:22

http://burger.rdw.nl/schorsenofverlenge ... fault.aspx

https://as.digid.nl/aselectserver/serve ... r=digidas1
Langer dan een jaar schorsen
Wilt u uw voertuig langer dan 1 jaar schorsen, dan kunt u de bestaande schorsing tot maximaal 6 weken vóór de einddatum met 1 jaar verlengen. Hierbij geldt dat de nieuwe einddatum gelijk is aan de einddatum van de oude schorsing, plus één jaar.
U ontvangt van de RDW een tenaamstellingsbewijs (deel 1B) met daarop de nieuwe einddatum. Het oude Tenaamstellingsbewijs moet u na ontvangst van het nieuwe bewijs vernietigen. Via het postkantoor is het niet mogelijk om de schorsing vóór de einddatum te verlengen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 23:22

Wat betrefd die 2 maanden na APK datum; volgens mij is het bull shit. APK datum vervalt vandaag en morgen geen APK, ben je gewoon in overtreding. Ook al is de auto afgekeurd. Volgens mij is het zelfs zo dat een afgekeurde auto helemaal niet meer langs de openbare weg mag staan? Ben benieuwd naar de bron van het verhaal over de 2 maanden bij afkeur van Whizzman...

Dit is wat ik op de site van de RDW vond:
"Het is niet mogelijk uitstel te verlenen voor de APK-keuring. Als u niet aan de keuringsplicht kunt of wilt voldoen, heeft u de mogelijkheid de geldigheid van het kentekenbewijs te laten schorsen. Hieraan is echter de uitdrukkelijke voorwaarde verbonden dat u gedurende die periode met de auto geen gebruik mag maken van de openbare weg. Dit betreft zowel het staan als het rijden op de openbare weg."
http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/73.html lid 2, paragraaf D.

De nadere uitwerking staat in het "besluit voertuigen" http://wetten.overheid.nl/BWBR0025554/g ... 29-12-2009 artikel 11

Zoals ik al zei, hij mag op de openbare weg staan, maar je mag er niet mee rijden.

Een registercontrole controleert niet of je er mee rijdt, dus de eerste 2 maanden na het verlopen van de geldigheid mag je daarmee nog niet beboet worden. Er moet er actief worden vastgesteld dat je met het voertuig rijdt voordat ze je die eerste 2 maanden een prent kunnen geven.

Let op, die 2 maanden gaan niet opnieuw in als het voertuig net op je naam staat. Een kennis van mij is daar ook mee geconfronteerd. Hij heeft een auto zonder APK gekocht, is er letterlijk mee naar de garage gereden, heeft hem daar aangeboden, ze hebben er 3 dagen over gedaan om hem door de keuring te drukken omdat ze het druk hadden en hij kreeg terwijl de auto daar stond een registercontrole. Hij heeft bezwaar gemaakt omdat hij kon aantonen dat het in zijn geval overmacht was en hij al het mogelijke heeft gedaan om die auto direct van APK te voorzien. Hij heeft nog geen beslissing binnen op zijn bezwaar, maar volgens de letter van de wet mag hij beboet worden. De reden hiervoor is ook vrij simpel, als jij met 2 man een auto hebt en je zet hem om de 2 maanden op de andere naam, krijg je geen APKbekeuringen door registercontroles anders.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

di dec 29, 2009 23:33

OK. Duidelijk... Dan moet ik de data van controle voor de boetes die ik hier heb liggen (en betaald) nog eens goed nakijken! Kijken of ik ergens nog een bezwaar kan maken :wink:

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Adriaan146/147
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za jan 02, 2010 21:40
Locatie: Piershil (ZH)

Re: RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

ma jan 04, 2010 17:56

OK. Duidelijk... Dan moet ik de data van controle voor de boetes die ik hier heb liggen (en betaald) nog eens goed nakijken! Kijken of ik ergens nog een bezwaar kan maken :wink:

Greetz,
Bas
valt te proberen :)
Alfa Mito 1,4 Multi Air Centenario
Alfa 159 1.8 mpi

Gehad:
Alfa 146 2,0 TI
Alfa 147 1.6 TS

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

ma jan 04, 2010 20:30

:cry:
dat had ik vorig jaar ook......
En ik ook al, dacht dat ik de enige was, dus niet :wink:
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Bekeuring terwijl je niet rijdt

vr feb 19, 2010 22:18

Net weer een bekeuring betaald en vervolgens online maar even 2 auto's geschorst.... voor 2 x 23,90 ben ik er weer even vanaf :evil:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”