Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

zo nov 16, 2008 19:30

Zo gaat het altijd, de goeden leiden onder de kwaaden.

Die Mercedessen die 15 jaar geleden allemaal geexporteerd werden, worden nu allemaal weer geimporteerd. Uiteraard om als 1e auto lekker goedkoop mee te rijden. Wat de overheid waarneemt, neem ik hier ook waar. In korte tijd echt een aanzienlijke hoeveelheid oude mercedessen met voornamelijk baarden en jurken. Daar is die regeling nooit voor bedoeld. Iedereen die een personenauto dagelijks gebruikt moet gewoon, net als iedereen, wegenbelasting betalen.
De regeling is ook niet bedoelt voor mensen die dagelijks een klassieker op LPG rijden en geen wegenbelasting betalen. Dus berlinista, als jij dagelijks klassieker wil rijden prima, maar loop dan niet te zeiken dat je ook gewoon wegenbelasting zou moeten betalen!
Milieu verkoopt goed dus zal de overheid het niet nalaten ook dit argument te gebruiken, maar natuurlijk gaat het de overheid om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Iedereen hier weet precies waarvoor deze regeling WEL bedoeld is.
Het is dom te denken dat een auto schoner wordt door belasting te betalen. :?
Dat is inderdaad heel dom denken en zal vast niet door de overheid bedacht zijn. Echter een wagenpark kan wel degelijk schoner worden door belastingmaatregelen (zie het daverende succes van o.a. minder bijtelling op schone zuinige auto's) en, zoals in dit geval, vuiler worden van het langzamerhand ook davernde succes op belastingvoordelen op klassiekers :wink:

Ik zou zeggen, leg een haalbaar, goed uitvoerbaar en controleerbaar plan neer dat juridisch waterdicht is, om de huidige regeling te behouden zonder dat daar oneigenlijk gebruik van gemaakt kan worden.
Toets je ideeen aan bovenstaand alvorens maar lukraak wat te roepen.

Succes!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

zo nov 16, 2008 20:18

Ik zou zeggen, leg een haalbaar, goed uitvoerbaar en controleerbaar plan neer dat juridisch waterdicht is, om de huidige regeling te behouden zonder dat daar oneigenlijk gebruik van gemaakt kan worden.
Toets je ideeen aan bovenstaand alvorens maar lukraak wat te roepen.

Succes!
Met alles wat je zegt heb je gelijk, daarom is het zo jammer dat je op deze manier meent te moeten afsluiten. Ieder heeft zijn eigen werk. Het zou me wat moois zijn wanneer je alleen kritiek op het werk van een ander mag hebben als je het zelf beter kunt, toch?

En waar je dus gelijk hebt in wat je daarvoor allemaal zegt, is het ook gewoon zo dat deze wetgeving dus kennelijk niet zorgvuldig genoeg is opgezet. Dat blijkt wel. Nou is dat nog niet het ergste, het ergste is dat ze in plaats van een verbetering van deze wet (met bijvoorbeeld de basis die al eerder is genoemd, namelijk pas in aanmerking komen voor een wegenbelastingvrije klassieker als je voor een andere auto wel wegenbelasting betaalt; lijkt me zeer bruikbaar) gewoon de regeling willen laten afsterven voor alles vanaf 1983. Dat deugt gewoon niet.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

zo nov 16, 2008 22:03

Zo is dat. En daarbij , ik ben eenvoudig loonslaaf, maar toch met 6 auto's want dat vind ik leuk.
Die kan ik op een na allemaal verkopen als ik er wegenbelasting voor moet gaan betalen. Terwijl ik toch ECHT maar in een auto tegelijk kan rijden....
Want anders gaat bruin het niet trekken.

Daarbij heb ik al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren de staatskas gespekt met wegenbelastingen, want ik rij al even.
En ik rij echt NIET klassieker om goedkoop te rijden. Je wilt niet weten hoeveel tijd en geld ik kwijt ben het wagenpark draaiende te houdenZ
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 00:15

Met alles wat je zegt heb je gelijk, daarom is het zo jammer dat je op deze manier meent te moeten afsluiten. Ieder heeft zijn eigen werk. Het zou me wat moois zijn wanneer je alleen kritiek op het werk van een ander mag hebben als je het zelf beter kunt, toch?

En waar je dus gelijk hebt in wat je daarvoor allemaal zegt, is het ook gewoon zo dat deze wetgeving dus kennelijk niet zorgvuldig genoeg is opgezet. Dat blijkt wel. Nou is dat nog niet het ergste, het ergste is dat ze in plaats van een verbetering van deze wet (met bijvoorbeeld de basis die al eerder is genoemd, namelijk pas in aanmerking komen voor een wegenbelastingvrije klassieker als je voor een andere auto wel wegenbelasting betaalt; lijkt me zeer bruikbaar) gewoon de regeling willen laten afsterven voor alles vanaf 1983. Dat deugt gewoon niet.
Mee eens!
Die laatste alinea kwam voort uit de veelal ongenuanceerde en harde kritiek op overheidsbeleid, lees k**** dit en k*** dat. Tuurlijk mag je kritiek hebben op beleid, maar je komt pas ergens als je ook is met goed werkende alternatieven kan komen. Een beetje aan de zij lijn lopen schreeuwen heeft immers niemand wat aan.

Weet niet of het niet belastingplichtig zijn over het bezit van klassiekers wetgeving is, maar goed dat ter zijde. de wetgeving vwb klassiekers is al behoorlijk oud en door huidige ontwikkelingen jammer genoeg niet meer te handhaven. Het is veel makkelijker om iets maar volledig af te schaffen dan om een ingewikkelde wet te ontwikkelen voor uitzonderingen, hoewel NL daar natuurlijk wel king in is. Die laatste alinea is dan ook een uitdaging om een goed alternatief bij de regering neer te leggen. Ik ben van mening dat de overheid de regeling zoals die oorspronkelijk bedoeld is, best wilt handhaven, ze willen alleen niet dat deze regeling veelvuldig misbruikt wordt om dagelijks goedkoop auto te rijden en daar hebben ze gewoon een punt.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 09:33

Met klassieke auto's wordt overigens weinig gereden en gemiddeld hebben wij het over minder dan 2.000km per jaar.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 10:46

Dit voel je op je klompen aan komen, het valt me nog mee dat er niet over iedere auto (dus ook van voor 83) wegenbelasting betaald hoeft te worden. Volgend jaar dus lekker rijden met de Juul, voor zolang het duurt ;)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Andretti Molletti

Re: RE: Weer eens goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 17:49

Die laatste alinea kwam voort uit de veelal ongenuanceerde en harde kritiek op overheidsbeleid, lees k**** dit en k*** dat.
Die K*t overheid heeft zijn kansen wel gehad, en ongenuanceerd ...aach...
kom op zeg... zet het hele auto beleid van de afgelopen 20 jaar eens op chronologische volgorde en het financieel plaatje ernaast.

Ik ben het absoluut eens met je uitspraak dat je niet zomaar ongenuanceerde kritiek moet uiten...
Maar het mobiliteitsbeleid is "niet zo maar"...
Neem de lease-auto... ik lease want ik tel bij: 20%... nog geen 5sec na het afsluiten van het contract pleegt de overheid contractbreuk??? nee tel jij maar 24% bij!
En volgens hun is een Prius schoner dan????? Holy shit alleen toyota voortrekken kan niet.. dus ook Honda!!! neem een civic hiebriet! 10% minder bijtellen!
Ow en waar was de bijtelling voor dan?? nou voor privegebruik en dus voordeel t.o.v. mensens ZONDER leaseauto... verkapt inkomen!!
Tja nu geef ik grif toe:

EEN PRIUS HEEFT MINDER PRIVÉ VOORDEEL DAN EEN ECHTE AUTO :idea:

Ik vind dit zo'n inkopper, zelfs de staat geeft toe dat een blauwe prius ... de rest laat ik inkoppen door Jeff dunham aanhangers :lol: :lol:


Een beter milieu?? dat betekend dat je van Den Haag naar Wassenaar verhuist... dat is het enige milieu wat ze in Den Haag kennen :twisted:

Ik zeg ANARCHIE! :wink:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 19:10

Iemand die veel beter kon schrijven dan ik (maar wel hartstikke dood is) zei eens...

"Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it. "

... mocht de strekking in de context van dit topic ervan niet duidelijk zijn, dan bent U zeer welkom daar in de vorm van een zogeheten privé boodschap (PB) naar te vragen. :wink:

Andretti Molletti

Re: RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 19:12

"Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it. "
:mrgreen:

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 21:58

Ff een klein duitje...

Waarom laat Den Haag ons niet de keuze!!!!

Bijvoorbeeld naar goed Duits voorbeeld..... Wil je een oude auto rijden, maar niet te veel betalen?? Schroef er een kat onder!!!

Heb zelf een leuke belastingvrije 6.2 V8 DIESEL :twisted: Ik zou het niet eens vreemd vinden als de overheid mij de keuze zou stellen

Of belasting betalen, Of een (waarschijnlijk 2) roetfilter(s) monteren en gewoon belastingvrij doorsturen.... Ik zou t wel weten!!!

Het milieu voordeel van zo'n Prius is mij ook redelijk vreemd....
Leaserijders, met tankpas, krijgen belasting voordeel als ze zo'n hok rijden. Rijdt je niet op stroom verstook je benzine (ong. 1 op 9!!!)
Waarom zou een lease rijder de accu's opladen(thuis)en hiervoor de kWh prijs betalen... als die tankpas in zijn knip zit... Of mis ik nu iets?
Ik ken tenminste geen leaserijder die uit milieu overwegingen een prius gekozen heeft...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 22:20

Is het uberhaupt wel eens becijferd wat de NL staatskas nou eigenlijk minder binnenkrijgt doordat er voor een aantal auto's geen houderschapsbelasting meer afgedragen wordt?

Is het aantal auto's waar dit op van toepassing is eigenlijk bekend?

Zijn er inschattingen gemaakt gemaakt van hoeveel van deze auto's van de NL wegen zouden verdwijnen hetzij door sloop, export, (tijdelijke) schorsing of anderszins als gevolg van deze maatregel?

Is de daadwerkelijke milieuimpact becijferd (zaken die Rik noemt in acht nemend aangaande de CO2 productie van nieuwe vervangingsmobielen)?

Het lijkt me dat de fijne partij die met dit voorstel komt daar eerst eens naar gekeken heeft... toch?

Dus als er hier iemand stemt op die partij... zou u ff aan de door u verkozen volksvertegenwoordiger willen vragen wat hierop het antwoord is?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 22:32

Bedenk ook even dat er al 25 jaar belasting betaald is over die auto's....Hoe lang is de gemiddelde levensduur van een auto tegenwoordig eigenlijk, een jaar of 12? Dan mogen ze dus eigenlijk al blij zijn dat die auto zoveel opgeleverd heeft. :x

Volgens mij was de industrie trouwens ook nog steeds de grootste vervuiler... :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

ma nov 17, 2008 23:09

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat 1983 betreft

dus eerst belastingvrij en vervolgens volgend jaar weer belasting betalen ?

Tjonge wat moet je dr mee :evil:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

wo nov 19, 2008 07:54

Op een ander forum gevonden:
namens de Fehac:
De FEHAC is direct in actie gekomen om dit onverwachte en vooral ondoordachte initiatief te bestrijden, onder andere door een brief aan alle Tweede Kamerleden waarin we concluderen:



- dat het is gebaseerd op negatieve beeldvorming, zonder feitelijke onderbouwing

- dat het aantal oldtimers weliswaar is toegenomen, maar dat deze groei gelijke tred houdt met de algemene groei én veroudering van het wagenpark

- dat er geen aanwijzingen zijn dat oldtimers vaker in woon-werkverkeer worden ingezet

- dat oldtimers in veel mindere mate een milieuprobleem zijn dan algemeen wordt gezegd, omdat de meeste oldtimers gemiddeld niet veel onzuiniger zijn dan moderne auto’s en - door hun beperkte gebruik en het gegeven dat 99% op benzine of lpg rijdt en niet op diesel - maar zeer beperkt bijdragen tot de emissie van fijnstof en NO2

- dat het kabinet de vrijstelling nog in 2007 heeft geëvalueerd en toen heeft vastgesteld, dat die recht doet aan het beperkte gebruik van oldtimers

- dat er rond de invoering van de km-heffing nog genoeg mogelijkheden zijn om de fiscale positie van de oldtimer te regelen

- dat “bevriezing” van de vrijstellingsgrens een zeer negatief effect op de oldtimerbeweging zal hebben



De CU heeft voorafgaand geen contact opgenomen met de FEHAC en de deur voor overleg tot nu toe dicht gehouden. Zelfs de tekst van het amendement heeft men nog niet verstrekt.



We roepen het bestuur en leden van de clubs op om zo spoedig mogelijk protest aan te tekenen tegen het plan van de ChristenUnie. Download de standaard protestbrief vanaf http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html



Met vriendelijke groet,



Willeke Wallet,

secretariaat FEHAC.



T 0343 - 43 73 03

F 0343 - 43 73 04

E secretariaat- "et- fehac.nl

I www.fehac.nl
edit: SCARB is niet aangesloten bij fehac? Ik kan ze zo snel niet vinden in de ledenlijst.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Weer es goed nieuws vanuit Den Haag....

wo nov 19, 2008 09:03

De CU heeft voorafgaand geen contact opgenomen met de FEHAC en de deur voor overleg tot nu toe dicht gehouden. Zelfs de tekst van het amendement heeft men nog niet verstrekt.
Van dit soort politieke arrogantie wordt ik dus echt kots- en kostmisselijk! :evil:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”