Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

wo apr 03, 2019 22:17

Graag uw advies:

Mijn (straat) Giulia Super heeft een redelijk deftige wegligging, maar bij het uitkomen van een bocht ondervind ik soms problemen met een slippend achterwiel. Zie ook onderstaande video op bv 6.28:

https://www.youtube.com/watch?v=CsCQRYiK3AI&t=427s

Of onderstaande afbeelding geeft een lichte bodyroll weer:
Afbeelding

Heeft iemand een tip om dit slippen te vermijden? (Lijnenwerk is uiteraard ook nog te verbeteren)

Huidige specs: 27mm Eibach vooraan, originele antiroll achteraan (voor zover deze iets doet), Bilsteins, Yoko Advan banden, en licht verlaagde/ stijvere veren.
Ik was aan het denken om nog een iets stijvere antirollbar te installeren, maar wil dit liever vermijden als er alternatieve oplossingen zijn.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 04, 2019 08:30

de consensus is wel dat een stabi achter eraf kan, dat met bilstein voor , koni achter het beste werkt (bilsteins nogal hard. en heb je een sper? zo nee denk ik dat die erop moet. zo ja is ie wellicht aan revisie toe.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 04, 2019 08:50

Eerste 2 dingen die inderdaad on mij op komen zijn een sper en achterstabi. Die laatste wordt vaak gewoon verwijderd.en is goedkope oplossing ook. Ik heb een Alfaholics Fast Road suspension kit en daar Bij wordt door AH ook geadviseerd de achterstabi weg te laten.
Een sper is een klap duurder, zeker als je een 1300 of 1600 achteras hebt en daar een sper op wilt.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 04, 2019 09:14

Voor een straatauto zou ik ook geen stijvere stabi voor willen. 27mm is prima.

De echte oplossing tegen doorslippende binnenste achterwiel is een sper. Ook gelijk de duurste oplossing.
Grofweg: aanschaf speras van 500-1000 euro. Revisie ook van 500-1000. Maar de kans dat je voor 500 een speras vind die voor 500 erbij ook helemaal top is en goed sperrend acht ik heel klein. Sperplaatjes gaan al richting de 100 euro p/s. En voor 50% sper heb je 4 nodig. Voor 25% (de fabrieks set up) heb je er twee nodig.
Als je huidige achteras goed is (stil) en bevalt qua eindreductie zou ik zeker overwegen om een sper in je eigen as te laten bouwen.
Ipv speras te kopen die als het tegen zit zingt of andere bijgeluiden heeft en kans op dure revisiekosten.
O ja, een platensper is een slijtage deel. Als je de speras gebruikt waar bij voor bedoeld is ben je na een tijdje weer aan de beurt voor nieuwe sperplaatjes. En je moet de juiste olie gebruiken geschikt voor platensper.

Wat ook helpt is meer wieldruk op binnenwiel creeren. (minder "weighttransfer" in de bocht aan de achterkant)
Opties:
- achterstabi eraf. (lekker voordelig ook :D )
- achterdempers met niet te stugge uitgaande slag. (die dus als de auto gaat hellen in de bocht niet aan binnenwiel van de achteras trekken) dus beter gele koni's met verstelbare uitgaande slag. Of rode koni's achter. Of iets anders goedkoop slaps om te proberen. Overigens werken dempers in principe alleen tijdens de instuurfase en de exit van de bocht. Midden in de bocht, als je het stuur stil hebt staan in 1 stand doen ze "niks" zolang je geen kuil of bult tegenkomt.
- Iets hardere veren achter. Zodat auto in de bocht meer op het buitenwiel kan staan en er achter overall beide wielen gelijkmatiger belast worden.
- de kont iets laten zakken. De laatste twee punten kan je combineren door halve winding per keer van de veer af te flexen. Of gelijk een hele als je niet bang bent om te laag te komen.... :wink: Een veer die je inkort word stugger. En als je veer stugger word, dan word de schokdemper ook relatief tov de veer slapper. In dit geval vwb de uitgaande slag ook precies wat je wilt.


Gr,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op do apr 04, 2019 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 04, 2019 10:16

de voorstabi maakt de voorzijde flink stijf wat ook echt wel effect heeft op de kont.
krik maar eens aan de voorzijde 1 kant op onder de veerschotel en zie hem dan vrijwel vlak aan beide zijden omhoog komen...(dat hangt voor een flink deel aan de radiatorbalk :o, dus die moet goed zijn!)
Het advies alom gedragen advies om de achterstabi weg te laten is er dus niet voor niets. Je hebt de flexibiliteit in de kont nodig om grip te houden met de starre achteras.

Ik denk dat je al een heel eind bent door de achterstabi weg te laten.

bilsteins aan de achterzijde zijn wel erg hard inderdaad....Ik heb voor mijn berlina (na een historie met bilsteins) gekozen voor koni geel, die ik voor wat stugger zet en dan achter. Dit ook icm complete AH FR-kit. Ook dit sluit aan op het advies van AH.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 04, 2019 13:09

Overhellend in de bocht "trekt" de stabi aan het binnenwiel. Waardoor wieldruk op dat wiel minder word. Dus eerder doorslippen.

Ook een goedkope optie. Meer gewicht in de kont. Dus accu en in de kofferbak. Scheelt weer wat ruimte met sleutelen ook in de krappe motorruimte.
En desnoods paar straattegels. Werd vroeger ook wel gedaan.
Zorgen voor gewicht op de as.

Gr
DJ

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

zo apr 07, 2019 22:12

Dank voor jullie ervaringen. Even kort samenvatten:

- Achterstabi verwijderen: snel en goedkoop
-> lijkt me zeker een experiment waard tegen de volgende trackday.

- Schokdempers: Bilsteins te hard? Overigens werken dempers in principe alleen tijdens de instuurfase en de exit van de bocht.
-> Doorslippen is voornamelijk in "steady state" tijdens de exit, dus dempers kunnen we met deze redenering alvast uitsluiten.

- De echte oplossing tegen doorslippende binnenste achterwiel is een sper. Ook gelijk de duurste oplossing.
-> Volledig correct, als de sper niet versleten was zou ik er veel minder last van hebben.
-> Ik laat het diff echter liever gesloten: momenteel werkt het perfect (zeer stil) en het is best wel wat werk.
-> Nieuwe sperplaten monteren zal eerder iets voor na Myalfa of zelfs na de zomer worden.

- Iets hardere veren achter of de kont laten zakken. Zodat auto in de bocht meer op het buitenwiel kan staan en er achter overall beide wielen gelijkmatiger belast worden.
-> Verder verlagen wordt moeilijk: 195 banden met niet-uitgedeukte spatborden
-> Huidige veren zijn redelijk stijf (40-50% stijver dan origineel, blijft deels straatgebruik)
-> Dus stijvere veren achter = dikkere stabi voor? Ik dacht dat voor een Super de veren achteraan ook redelijk slap mochten zijn?
-> Nog een opmerking: Een oude catalogus van mijn huidige veren raadt aan om een 16mm dikke antirollbar achteraan te hebben.

- Antirollbar vooraan: Voor een straatauto zou ik ook geen stijvere stabi voor willen. 27mm is prima.
-> Maar als ik het goed begrijp (AH website) hebben de Alfaholics Fast Road suspension kits een 29mm? Joor/ Veloce, kunnen jullie dit bevestigen?
-> Als ik bereid ben om een beetje comfort op te geven tijdens het straatgebruik, zou dit dan geen oplossing kunnen zijn? Of kan dit bv bij nat weer op het circuit nadelig zijn?

- Ook een goedkope optie. Meer gewicht in de kont. Dus accu en in de kofferbak. Scheelt weer wat ruimte met sleutelen ook in de krappe motorruimte.
-> Accu is reeds gebeurd ;)
-> Ik zal er eens op letten of ik verschil zie met een lege/ volle benzinetank.

Ik ga eens wat verder lezen over het afstellen van een ophanging, mijn kennis is veel te beperkt.

Wel heb ik ooit eens met een GT gereden, die bij het uitkomen van de bocht veel meer overstuurd was dan mijn Super. (had wel slechtere banden en vermoedelijk een goede sper maar ook een antirollbar van "slechts" 27mm). Ik vermoed dat een Super echter altijd iets meer bodyroll gaat hebben dan een GT?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

zo apr 07, 2019 23:59

Mijn AH-stabi (met S4-botjes upgrade) is inderdaad 29mm. Ik rij overigens altijd met een softe kont, terwijl hij toch écht wel laag ligt. Randje van mijn velg (15"x6J) zit precies op de hoogte van de spatbordrand. Bandjes zijn 185-ers en dat gaat echt probleemloos.
Veren zijn dus best wel stugge AH FRSK-veren, voorkant type C, achterkant type B. Dempers achter zij gele Koni's op de zachtste stand (of 1 klik dicht, ik weet 't niet meer :lol: ) Ik zou ook altijd voor die dempers kiezen of de rode (zachte, maar niet instelbare) Koni's. Bilsteins zijn echt te hard voor de kont omdat ze natuurlijk óók de ingaande slag dempen, die heb ik daarom dan weer wel op de vooras zitten. Een 1e serie Super heeft overigens af-fabriek geen stabi achter, dus die heb ik er in mijn geval ook niet af hoeven te schroeven. :)


En comfort is prima te doen hoor, ik doe met deze auto écht geen trackdays. Maar ga er wel regelmatig mee werken, mijn vrouw en dochter rijden mee en ga zelfs patiëntbezoeken er mee rijden. Heb nog nooit 't gevoel gehad dat hij te heftig of oncomfortabel is.

Afbeelding


Dat een Super meer bodyroll heeft dan een GT weet ik niet hoor, denk dat het verschil wel mee valt.
Verschil is denk ik vooral de gewichtsverdeling, want een GT heeft veel minder kilo's op de achteras. Ik gok dat tussen voorbumper en b-stijl het gewicht redelijk gelijk is.
Als je een 105- je met veel bodyroll wikt ervaren, dan moet je gewoon eens in een standaard Spider rijden. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

ma apr 08, 2019 10:57

Als je al een sper hebt zou ik die gewoon weer fris maken.
Als een as herrie maakt komt dat van de lagers of kroon/pignon.
Als je alleen het sper op frist doe je niks met lagers en kroon/pignon afstelling.
Je as blijft dus gewoon stil.

Wel olie gebruiken die geschikt is voor platensper.

Let wel op dat mocht je wanneer je de as los haalt een pignonmoer aantreffen die niet goed vast zit dat je deze niet zomaar vast trekt. Dan heb je wel goede kans dat afstelling kroon/pignon omzeep helpt. De pignonmoer zie je zitten als de flens van de cardanas los haalt.

Van een zwaardere voorstabi gaat je auto zeker in combinatie met wat castor (heeft een 105 niet veel, maar toch) en wielen met wat off sett (kleine ET waardes) wel zwaarder van sturen. Tijdens sturen vervorm je ook de stabi.

Ik zou zeggen fris je sper op, haal de achterstabi eraf en scoor een setje nette gebruikte rode koni's.
Kan in 1 zaterdag als je alle spullen in huis hebt en je komt geen gekke dingen tegen.
En kijk dan eens hoe het bevalt qua rijden. Nog niet naar je zin kan je dan een stap verder gaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

ma apr 08, 2019 13:34

Als de lagers van je sper goed zijn(hij maakt geen herrie, dan stelt de revisie niet veel voor.

Een paar nieuwe sperplaatjes zijn waarschijnlijk al voldoende.

Enige afstelling die gedaan moet worden is de dikte van de sperplaatjespakket uitshimmen.
Aangezien de nieuwe dikker zijn, want niet versleten, is het alleen vervangen van die plaatjes vaak al voldoende.

Tip neem sperplaatjes voor een bmw sper, zijn dezelfde en veel goedkoper, zijn wel verschillende maten in, dus oppassen.

Zie hier: http://www.limitedslip.de/service/teile.html

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

ma apr 08, 2019 13:41

Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

ma apr 08, 2019 14:55

[quote=DJ Nog niet naar je zin kan je dan een stap verder gaan.

Gr
DJ
[/quote]

Interieur er uit, kooi er in, kuipstoeltje, 6-punts gordels en lekker meegummen in het Squadra Italia. Of draaf ik nu weer door ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

ma apr 08, 2019 18:52

[quote=DJ Nog niet naar je zin kan je dan een stap verder gaan.

Gr
DJ
Interieur er uit, kooi er in, kuipstoeltje, 6-punts gordels en lekker meegummen in het Squadra Italia. Of draaf ik nu weer door ?
[/quote]

Als hij dat wil kan hij beter jouw perenkist kopen, toch?
Wel goed idee natuurlijk. :wink:

Gr
DJ

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

di apr 09, 2019 21:35

Dank voor de link naar de sperplaaten, ik zal daar eens informeren. (Zie ik daar nu schotelveren staan? Ga ik morgen nog eens bekijken)

Uw Giulia staat wel goed met de AH FRSK-veren, maar voorlopig is het misschien toch beter om,zoals bovenstaande comments aantonen, eerst de sper te reviseren + de achterste stabi verwijderen. We zien daarna wel hoe het verder loopt.

Squadra Italia... Geef me nog een jaartje. Voorlopig amuseer ik me immers nog volop met de amateurtrackdays.

Hoewel, als ik onderstaande video van Emile zie... :D https://www.youtube.com/watch?v=0F334jNnFXY

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

di apr 09, 2019 21:49

Diff is te klein voor voorspanning, dan blijft er geen ruimte over voor sperplaatjes.

Als je meer sperwerking wilt, 4 ipv 2 plaatjes gebruiken, dat werkt prima.

Terug naar “Racen - Technisch”