Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 11:43

Afgelopen race op Zolder geen remmen meer.. (156 GTA). Een uursrace rijden op Zandvoort was geen probleem. Voor Zolder nieuwe vóór Carbone Loraine LC8 gemonteerd, achter nieuwe Brembo (standaard) blokjes. De vertraging was steeds prima en zeer constant. Tot opeens: pedaaldruk weg en nul vertraging. Not nice zo vlak voor een redelijk snel bochtje.

Auto een paar maanden geleden gekocht, remolie zag er goed uit, niet vervangen. (Jaja, ik weet wat jullie nu denken, klopt ook wel..) Uiteráárd worden alle vloeistoffen voor seizoen 2019 ververst/vervangen. Maar wat is nu de Ultieme Remolie voor een 156 V6 van nu nog 1205 (straks 1150) kilo met 330 mm schijven en de grote Brembo klauwen ? (voor zover de hardware wat uitmaakt bij de keuze van een remolie ?) Ik heb al Castrol React SRF Racing getipt gekregen, en Millers. Geld speelt geen rol, liever (bij wijze van spreken) iedere race met nieuwe dure superolie die "slijt", dan dat ik nóg een keer zo'n moment ga meemaken met dan misschien wat minder mazzel (lees auto plat) dan afgelopen donderdag, toen kwamen ik en de 156 gelukkig "met de schrik vrij"..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 12:46

Gezien het feit dat je geen idee hebt waarmee je op , notabene Zolder, aan het racen was qua soort en leeftijd van de remvloeistof, zou ik zeggen dat elke A merk DOT 5.1 voldoet.
En ja ik denk idd wat jij vermoed wat ik denk... :wink: :lol:
Zonder geluk vaart niemand wel moet je maar denken. :D

Zelf ververste ik de remvloeistof elke verlof dat in het raceseizoen viel.
Mijn werk/verlofschema is doorgaans 6 weken werk/ 6 weken vrij.
Wat dus inhoud dat tijdens een race mijn remvloeistof altijd maximaal 6 weken oud was.
En dat ik de remvloeistof 3x per jaar volledig ververste. Gewoon een liter vers spul erin, de kosten zijn het niet als jet het zelf doet.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 13:05

Ik had er trouwens bardahl 5.1 in zitten.
Domweg omdat de autosportshop 500mtr verder op dat verkoopt voor niet te veel.
Tot nog toe geen reden om over te stappen.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 14:24

De aller, allerbeste remvloeistof?

Brembo HTC 64T.

Dat wordt gebruikt in de Formule 1, WRC, MotoGP etc etc.

Droog kookpunt 335 graden. Nat kookpunt niet vermeld want in die klasses zit remvloeistof nooit lang genoeg in een auto dat het vocht kan opnemen.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 15:05

Kijk. Het merk alleen al klinkt prima. Een korte Google sessie leert in NL makkelijk verkrijgbaar en tov over de grens min of meer dezelfde prijzen. En idd, daar rijden nogal wat Bigshots mee...Dit zal vast wel goed genoeg zijn voor een DNRT racert..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 17:57

Ik heb dat brembo spul ook ff gegoogled.
Ik zie 40 euro voor een halve liter!!
Je moet het nog steeds meerdere keren per jaar vervangen, om dat hoge droge kooppunt vast te houden.
Ik houd het wel bij m'n bardahl 5.1,nog geen 20 euro voor een liter en droogkookpunt 275 graden

https://www.garagestore.nl/webshop/bard ... -1ltr.html

Het droogkooppunt kan trouwens toch nog iets hoger en het merk wat duurder, AP racing spul met droogkookpunt 340, 70 euro voor een halve liter....

https://www.biesheuvel.nl/automotive/re ... istof.html

Ik zal wel als ik m'n auto weer opbouw eens kijken wat de inhoud van m'n remsysteem nou precies is.
Wel handig om te weten als ik ook nog eens remvloeistof van 70 euro voor een halve liter wil gebruiken. :D


Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 18:45

'Vroeger' had je blauwe ATE, nu heet dat ATE Typ200 en is het niet meer blauw (want dat mag niet…). 280 graden droog, 198 graden nat kookpunt. Dat gooi ik er in. Voor weinig gekocht bij het onvolprezen Autodoc.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

za nov 10, 2018 21:27

Die Castrol React SRF Racing die ik tipte heeft een droog kookpunt van 320 graden en nat 270 graden.
Het is zelfs nog een DOT 4 en kost zo rond de € 45,- per liter.


Datablad:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... 53M5_0.pdf

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 10:41

Die Castrol React SRF Racing die ik tipte heeft een droog kookpunt van 320 graden en nat 270 graden.
Het is zelfs nog een DOT 4 en kost zo rond de € 45,- per liter.


Datablad:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... 53M5_0.pdf
Precies, neem deze of soort gelijke. Dat gebruik ik ook meestal (Nu toevallig dot4 van Bosch Motorsport, maar vergelijkbaar) Dat 5.1 is zooi voor onze auto's, en slechte ervaringen mee... (Cilinders en verdeelknoppen enz die stuk gaan)

Ik heb echt in alle jaren dat ik race, met verschillende remsetups (eerst 305 voor en standaard achter, nu 330 voor incl brembo 2 zuiger achter 280/290mm) nog never nooit problemen gehad.

Voor CL RC6+ en achter CL RC5+ geen extra remkoeling of wat dan ook verder.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 10:50

Die Castrol React SRF Racing die ik tipte heeft een droog kookpunt van 320 graden en nat 270 graden.
Het is zelfs nog een DOT 4 en kost zo rond de € 45,- per liter.


Datablad:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... 53M5_0.pdf
Dat nat kookpunt is interessant. Praktisch gelijk aan droog kookpunt van Bardahl.
Daarmee zou ik met dat castrol spul dus als in theorie een heel seizoen kunnen racen, en einde seizoen nog steeds remvloeistof hebben met kookpunt van 270. Wat zoals gezegd praktisch gelijk is aan droogkookpunt Bardahl. Voor de meeste gevallen meer dan genoeg lijkt me.
Waarmee het uiteindelijk voordeliger is, maar vooral minder werk. Niet steeds remvloeistof verversen.
Dat laatste is wel interessant. Auto weer klaar zetten voor de race is toch altijd weer meer werk dan je wilt / tijd voor hebt.

Is er iemand die weet hoe nauwkeurig die water in de remvloeistof testapparaten van remvloeistof eigenlijk zijn?
Mijns inzien zou je vocht in remvloeistof ook moeten meten bij de remklauw, waar de kans op koken het grootst is. En niet in het vaatje, wat je meestal op foto's ziet.
En het nat kookpunt? Bij welk vocht percentage in de remvloeistof is dat dan?
Ik neem aan dat er een gestandaardiseerde meetmethode is voor bepalen nat kookpunt.
En dat die dan theoretisch min of meer overeenkomt met remvloeistof van 1 of 2 jaar oud bij normaal gebruik??


(Sorry voor de zijsprong in je topic Emile, maar vind het wel een interessant onderwerp)


Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo nov 11, 2018 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 11:01

Die Castrol React SRF Racing die ik tipte heeft een droog kookpunt van 320 graden en nat 270 graden.
Het is zelfs nog een DOT 4 en kost zo rond de € 45,- per liter.


Datablad:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... 53M5_0.pdf
Precies, neem deze of soort gelijke. Dat gebruik ik ook meestal (Nu toevallig dot4 van Bosch Motorsport, maar vergelijkbaar) Dat 5.1 is zooi voor onze auto's, en slechte ervaringen mee... (Cilinders en verdeelknoppen enz die stuk gaan)

Ik heb echt in alle jaren dat ik race, met verschillende remsetups (eerst 305 voor en standaard achter, nu 330 voor incl brembo 2 zuiger achter 280/290mm) nog never nooit problemen gehad.

Voor CL RC6+ en achter CL RC5+ geen extra remkoeling of wat dan ook verder.
Hoi Niels,

Wat is er precies slechter dan aan dot 5.1 dan dot 4.0?
Ik dacht altijd dat de indeling alleen met kookpunt te maken had.
Volgens mij is alle remvloeistof "troep"....

Overigens rijd ik al jaren zonder problemen met Bardahl dot 5.1.
Daarvoor ferrodo dot 5.1

Ik heb 1x remprobleem gehad, maar dat had totaal andere oorzaak. Vast zittend remblok (1x auto niet nagelopen voor een raceweekend, en gelijk afgestraft, gelukkig zonder verdere gevolgen) waardoor de boel warm liep. Maar daar is uiteindelijk geen ene remvloeistof tegen bestand. Is ook geen normale bedrijfsomstandigheid.

Nu kom ik ook stuk minder hard op een bocht af dan jullie, maar remblokken en remschijven zijn ook stuk kleiner. Remkoeling ook nooit aan gedaan. Nooit gemist ook. Ook niet toen mijn achterremmen nog inboard tegen de versnellingbak aan zaten. De versnellingbak en de homokineten hadden daar meer last van dan de achterremmen.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 11:08

ik vind het helemaal geen zijsprong DJ, maar nuttige bijkomende info ! Ik lees/leer gráág. Behalve een stel euroknaken besparen ( we werken er allemaal hard voor) is het essentiële info voor/over de belangrijkste onderdelen ! Alle info/inzichten daar omheen is nuttig !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 11:10

De 5.1 is meer ''zooi'' door andere (agresievere) toevoegingen die erin gedaan worden. (dus even niet naar de temp getallen gekeken) die niet alle systemen fijn vinden.

Ik heb ook div straat auto's gehad van klanten waarbij ze dachten dat het beter was de ''betere'' dot5 in hun auto te doen, maar dus cilinders en remafdichtingen die vervolgens naar de haaien gingen.

De 5.1 zal dus opzich niet ''slecht'' zijn, maar je moet zeker weten dat je systeem er geschikt voor is. Maar waarom die gok nemen, als er bewezen goede dot4 beschikbaar is. Daarom zou ik daar voor gaan! Als onze auto's rijden er zonder problemen mee :thumbs:

Ter aanvulling, als ik niet tussentijds de bak oid eraf heb (daar gebruik in het zelfde potje remvloeistof voor doe ik er het hele jaar nix aan verder, en gaat het gewoon een seizoen probleemloos mee :thumbs:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 11:27

Met 5.1 eigenlijk nooit echt rare dingen gezien. 5.0 is wel 'zooi' waar veel remsystemen niet van houden., omdat het op siliconenbasis is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is nou de Ultieme Remolie ??

zo nov 11, 2018 13:18


Ter aanvulling, als ik niet tussentijds de bak oid eraf heb (daar gebruik in het zelfde potje remvloeistof voor doe ik er het hele jaar nix aan verder, en gaat het gewoon een seizoen probleemloos mee :thumbs:
Dat is nuttige info! :D
Scheelt weer werk in de toekomst. Zo leuk klusje vind ik remvlst verversen ook weer niet.

Gr
DJ

Terug naar “Racen - Technisch”