Pagina 2 van 2

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: do sep 27, 2018 22:32
door Michel75
Om e.e.a. te verduidelijken op beeld:

Ik in de bocht:
Afbeelding

Niels:
Afbeelding

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: vr sep 28, 2018 08:40
door GTA287PK
Bedankt voor alle input/ideeën mannen !

Het belaste/buitenste wiel lijkt bij je 156 netjes "recht" te staan/max contact te hebben Michel, en het binnenste/onbelaste wiel veel meer "op camber"? Snap ik ook niet goed: camber neemt toe bij verlagen, en een binnenste wiel wat (iets) uit de veer komt zou dan toch als eerste "recht(er)" moeten komen te staan ?

Ik ga één dezer weken eens uitgebreid buurten bij "Mr. GTA" (Ron Sanen, iedereen weet wel hoe kneiterhard Ronnie met zijn 156 rondging), en dan een technisch ei leggen. Per definitie doe ik alles liever meteen in 1 x goed, "onder de streep" is dat immers het snelste en voordeligste, hoewel altijd alles valt of staat met (vrije) tijd en munten..

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: vr sep 28, 2018 11:16
door Michel75
De batterij van mijn elektronische gradenboog is leeg en zo is het wat lastig te zien, maar "wij" mogen maximaal 3 graden statisch camber hebben en dat haal ik denk ik niet:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn band staat echt supermooi op het asfalt inderdaad, maar dat heeft met rol te maken.
De hele carrosserie rolt waardoor het buitenste wiel vlakker op het asfalt komt te staan. (rechtsachter komt ook los)
En ondanks dat het binnenste wiel wat uit veert lijkt het camber wat toe te nemen, dat vertekent het beeld, plus dat de wielen wat ingestuurd staan wat ook een wat vertekend beeld geeft.

Wanneer mijn wielen géén negatief camber hadden, had ik op de buitenwang van de buitenste band gezeten en véél meer onderstuur gehad. (hij is nu heel precies en direct)

Ik ben ook benieuwd wat Ron te vertellen heeft...

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: vr sep 28, 2018 17:44
door Niels
Die 155 op je foto heeft ook mooi camber Michel :mrgreen:

Wat voor stabi's zitten er eigenlijk op de GTA?

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: vr sep 28, 2018 21:03
door GTA287PK
van die metalen gebogen dingen.. :mrgreen:

geen idee nog, dus. zien er redelijk standaard-zwart uit. ik word ook beslist niet zeeziek achter het stuur, dus dikker lijkt me alleen maar ten koste van de grip gaan.

zodra de perenkist van de brug ik zal ik alles eens goed bekijken/meten/ wegen.

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: za sep 29, 2018 10:00
door Michel75
Die 155 op je foto heeft ook mooi camber Michel :mrgreen:

Wat voor stabi's zitten er eigenlijk op de GTA?
Ja, daarom postte ik ook die foto ;-)

Waarschijnlijk wil je achter een dikkere stabi en voor niet. Lekker de voorwielen op de grond houden en achter wat strakker. Maar daarvan zal Ron ook wel weten wat het snelste is.

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: wo okt 17, 2018 16:01
door HAAK28
Ron had achter volgens mij een verstelbare stabilisator gebouwd.

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: do okt 18, 2018 11:20
door Ron Gta
Klopt, mijn achter stabi was regelbaar.
Had meer te maken om het verschil te compenseren tussen volle (100 liter) en lege tank tijdens de 24u.
Het was ook wel handig bij verandering van droog naar nat of omgekeerd.
Ciao,
ron

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: wo jan 02, 2019 11:51
door hagen111
Als het mijn auto zou zijn, dan zou ik beginnen om eens te kijken naar de 'installation stiffness' van je voorwiel ophanging. Het betreft een straatauto waar je mee gaat racen. Zouden ze er een WTC racer van bouwen, dan beginnen ze met het verhogen van de installation stiffness. De basis moet goed zijn om wat te kunnen instellen. Immers heeft het anders wel zin om over uitlijning te praten als alles 'vervormd' als je vol in de remmen gaat en een bocht probeert in te sturen.

Het afstellen van een voorwielaandrijver - wat mij betreft - is maximeren van grip op de vooras en de achterkant netjes laten volgen. Begin met de voorkant, door zo veel mogelijk grip te zoeken - stelregel: hoe meer camber hoe beter...steeds iets meer camber proberen, totdat je het punt bereikt waar de grip weer af gaat nemen (is een parabool vorm camber vs grip) of waar je de grenzen van toegestane camber bereikt.

Waarom zie je deze Volvo met zoveel camber op de achterkant...wie weet het antwoord?
Afbeelding

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: wo jan 02, 2019 23:05
door Tonio
Als ik nu op clubdagen een rijtje moderne 937-Giulietta's zie, dan valt me op dat die ook behoorlijk schuinstaande achterwielen hebben.
Dan heb ik het nog over gewone straatauto's, niet eens over raceauto's. Zelfde vraag dus.

PS: Zelf had ik er ook zo eentje van bouwjaar 2011 tot 2015, maar bij die auto nooit opgevallen dat die achterwielen zo schuin stonden.
Is dat iets van de latere bouwjaren?

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: do jan 03, 2019 06:38
door Dirk-33
Die Volvo zal zoveel camber hebben waarschijnlijk vanwege de regelgeving. Ik vermoed dat WTCC niet met buizenchassis en dubbele draagarmen voor en achter racet. Zal wel een gemodificeerd standaard onderstel zijn. En dan moet je om de beperkingen heen werken en dit zal voor het team een uiting daarvan zijn.

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: do jan 03, 2019 14:12
door Wessel
Die achterwielen zijn mi. zo gezet om juist minder grip te krijgen achter zodat ie lekker lichtvoetig en met weinig rolweerstand instuurt.

Teveel grip kan ook mn achter en dat is niet altijd gunstig voor het instuur bochtgedrag .

Dus om de grip vooral aan de voorkant de nadruk te geven.

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: do jan 03, 2019 15:56
door Hylke
Als ik nu op clubdagen een rijtje moderne 937-Giulietta's zie, dan valt me op dat die ook behoorlijk schuinstaande achterwielen hebben.
Dan heb ik het nog over gewone straatauto's, niet eens over raceauto's. Zelfde vraag dus.

PS: Zelf had ik er ook zo eentje van bouwjaar 2011 tot 2015, maar bij die auto nooit opgevallen dat die achterwielen zo schuin stonden.
Is dat iets van de latere bouwjaren?
Nee hoor, ben net weer terug van skivakantie met schoonmoederkist en kofferbak vol spullen en dan heeft mijn niet-verlaagde Giul hetzelfde effect.

Re: voorband-perikelen 156 racert

Geplaatst: do jan 03, 2019 18:57
door hagen111
Die achterwielen zijn mi. zo gezet om juist minder grip te krijgen achter
:thumbs:

Je kan op 2 manieren de grip verminderen...minder camber...of meer camber...de grafiek bij meer camber is wat 'milder' waardoor het wat makkelijker afstellen is met hoeveel camber je achter moet rijden.