Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 08:04

Ff een vraagje. Welke remmen voor of achter, zorgen bij een 75 t snels voor kokende remolie.

Voor heb ik 147 GTA 305mm remmen met normale ferodo's en achter nog gewoon alles standaard met "snelle" staat blokken.

Misschien wil ik koeling gaan maken maar dan moet ik dat natuurlijk wel doen aan de juiste zijden.

Na 10 min is t over op cirquit zolder. Remolie is een paar maanden oud dot 4.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 09:09

147GTA schijven en remtangen voor?

Gewone remblokken met een zware straat V6 met ook nog een bak vermogen en koppel op Zolder lijkt me geen goed idee.
DOT4 helpt ook niet bij circuit gebruikt, en hoe verser hoe beter. In mijn racer ging voor elke raceweekend verse remvloeistof. Of er moet maar 2 weken tussen zitten ofzo. Maar anders altijd vers.

Als je het al met alleen koeling opgelost krijgt (Zolder staat bekend als heel zwaar voor de remmen!) voor jouw auto (relatief zwaar en veel vermogen :D ) zou je aan voorkant moeten koelen lijkt me. Ook het eenvoudigste te realiseren. Een straat auto met standaard remdrukbegrenzer remt niet hard aan de achterkant.

Je hebt al koeling op je versnellingbak. De scheelt iets achter. Wat was bakolie temperatuur? Dat geeft een beetje indicatie over wat de achterremmen deden. (bij mijn TS racertje stond de bakolie temp eigenlijk standaard op 150+ toen de achterremmen nog inboard zaten, met outboard remmen zakte dat naar circa 120)

Als alles echt op punt staat zou die het moeten kunnen doen met 147GTA 305mm spul lijkt mij. Aan de andere kant, de GTA remmen zijn niet voor niks geupgrade. En qua gewicht en vermogen zit je in de buurt van een GTA, vermogen zelfs nog stuk meer. En zeker niet lullig bedoeld, maar hoe zit het met je eigen remtechniek? Slepend remmen is uit de boze. Op de snelweg zie ik wel eens letterlijk een hele afrit of hele klaverbladlus de remmenlichten branden bij een voorganger....daar vallen geen remmen op te ontwerpen.

Gr DJ

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 11:15

Mijn bak werd niet heter als 80 graden denk ik. Halverwegen begaf t metertje t na een kort bezoekje aan de grindbak. Hahaha. Denk dat de sensordraad eraf gerukt is.. remtechniek.. dit was de 2de keer op t cirquit. Slepend remmen doe ik niet maar er bevalt zeker npg veel aan vooruitgang te halen.

Misschien is t te verwijten aan de peperpot velgen die heel erg gesloten zijn... En de coureur natuurlijk :lol: .
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 11:25

Dot 5.1 of ATE racing vloeistof heeft een hoger kookpunt.

Heb je een hitteschild voor de hoofdremcilinder?

Koeling voor: je kan je mistlampen weghalen en een slang richting je remmen leggen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 13:27

Ik denk eigenlijk dat je met dit vermogen en gewicht in combinatie met Zolder niet me om raceremblokken en DOT5.1 heen komt als je echt half uur tot 45 minuten 100% functionerende remmen wilt. Of je moet wel zulke allemachtig grote remmen gaan monteren. Maar dat is lastig aangezien 17" passen en meten is in een 75 wielbak. Afgezien of je het mooi vind ja of nee.
Raceremblokken heb je overigens in vele soorten, je hebt ze ook die het koud echt gelijk doen maar warm veel langer goed blijven dan een gewoon straatblok. Pagid Blauw onder andere. Hangt wel een prijskaartje aan....

Maar remkoeling naar de voorremmen is op zich eenvoudig te realiseren.

Hitteschild bij de hoofdremclinder is ook zeker verstandig, ik heb m'n racer alle remleidingen in de motorruimte ook geisoleerd, maar dit is eigenlijk alleen makkelijk te doen als de motor er niet in zit...

Bakolie 80 graden is prima, bakkoeling vertekend het beeld natuurlijk, maar denk dat je achterremmen niet het probleem zijn,
Kan trouwens wel, heb een keer klemmend achterremblok gehad dat daardoor tegen de remschijf bleef slepen >> binnen no time geen remmen meer. En met verse DOT 5.1 erin....Gelukkig met sisser afgelopen. De hitte straalde me gewoon te gemoed toen ik onder de auto kroop om te kijken wat er loos was.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 13:50

Die Pagid's zijn vast oneindig veel voordeliger dan een gekreukelde neus (of erger) weer recht trekken..

Los van uiteraard goede koeling en remvloeistof (DOT 4 is leuk voor op straat) : ik ben een enorme fan van de Carbone Lorraine LC6. Mijn racertje (Giulia Super, 860 kilo/180 PK) kun je natuurlijk niet vergelijken met de jouwe, maar met alu brembo "75" klauwen vóór, standaard massieve schijven, dot 5.1 en die geweldige LC 6 kom ik never-ever stopkracht tekort. Vanaf de tweede/derde bocht (ze zijn vrij snel "wakker") tot en met de laatste: altijd kort pedaal en 100% stopkracht.

Ik wissel twee x per seizoen van remolie, wel na elke race ontluchten. Het ontluchten na de race/voor de volgende race blijkt op een incidenteel ieniemienie belletje na altijd onnodig. Ik heb het uitlaatspruitstuk gewrapt met hitte-tape, en (via de linkerkoplamp) koeling naar de HRC.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 14:39

Goede koeling, RC6 voor en Dot5.1 doet het bij mijn 75TS, maar die weegt maar iets van rond de 1000kg.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: Heet lopende remmen ...

do sep 21, 2017 21:42

Het is totaal geen probleem dat remmen heel erg 'heet' zijn of worden....daar zijn ze voor gemaakt!

Investeer in:
- Hele goede blokken - bijv Carbone Lorraine
- OEM / Goede kwaliteit remschijven - bijv Brembo/OEM Alfa
- Goede raceproof remvloeistof
- RVS remleidingen
- Verse hoofdremcilinder

En dan gewoon lekker trappen. Zou geen probleem meer moeten geven.

Overigens...een 75 heeft een 'zwak' schutbord...als je op de pedalen staat dan buigt het daar flink. Wil je een fijn remmende 75...verstevig dan het schutbord. Mijn tip.

En meer snelheid de bocht in nemen...hoef je minder energie te dissiperen.... :roll:

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Heet lopende remmen ...

vr sep 22, 2017 14:26

Ik heb brembo schijven voor. Geen race blokken...

Ga eens beginnnen met koeling op de voorremmen te bouwen en misschien op de hrc. Ook DOT 5.1 erin. Inlaatspruitstukken zijn al gewrapt.

Als dat nog niet helpt gaan we verder aan de hand van alle tips.

Bedankt voor alle tips!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Heet lopende remmen ...

vr sep 22, 2017 22:03

Ik zou eerst dan maar eens beginnen met een setje race remblokken. Dat standaard spul is natuurlijk waardeloos op de baan...
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Heet lopende remmen ...

vr sep 22, 2017 22:09

Raceblokken geven de warmte dus slechter door aan de klauwen als ik t goed begrijp?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Heet lopende remmen ...

vr sep 22, 2017 23:01

Raceblokken kunnen beter tegen de hitte, verglazen dan niet.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Heet lopende remmen ...

za sep 23, 2017 12:04

Verglazing heb ik geen last van gehad. Tenminste nog niet :lol:

Wel t pedaal op de grond. Maar na wat zoeken op t net blijkt t idd zo te zijn dat race blokken slechtere warmtegeleiders zijn wat dus voor een koelere klauw zou moeten zorgen..
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Heet lopende remmen ...

zo sep 24, 2017 11:19

Ha, ik dacht al dat het de compressor-75 was op die dag... Zelf had ik eerder dit jaar dezelfde problemen op Zolder, met een lichtere 75, ook met vrij recente normale remvloeistof. Die heb ik daarop vervangen door ATE Typ200 (opvolger van de blauwe ATE, want blauwe remvloeistof is blauw en dat mag niet van de EU :roll: ) en daarmee waren die problemen de wereld uit.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Heet lopende remmen ...

ma sep 25, 2017 12:25

Mijn ervaring bij 75's is dat remproblemen door kokende vloeistof/ pedaal op de bodem 99% van de keren wordt veroorzaakt door slecht afgestelde achterremmen of slecht ontluchtte achterremmen.

Dan kan je alles nieuw en goed voor elkaar hebben (zie rijtje van Hans) en dan nog ligt het pedaal op de bodem na verloop van tijd...

Kont van de 75 zo hoog mogelijk opkrikken en dan ontluchten. Zelfs met zo'n garage remservice apparaat kan er anders nog lucht in blijven zitten. Vraag niet hoe het kan, maar ik heb het gehad...

Uiteindelijk had ik het ontluchten en afstellen in de vingers en ben ik ook altijd met de originele achterremklauwen blijven rijden, want die remmen ook in combinatie met grotere voorremmen hard genoeg, als je maar een afstelbare remkrachtverdeler inbouwt.

Terug naar “Racen - Technisch”