Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 150
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 12:49

Ik heb momenteel mijn sperklok open liggen en ben bezig met het vervangen van de sperplaatjes.
Nu vraag ik mij af wat wijs is, de sperwerking te vergroten naar 45%?
Ik gebruik mij Giulia zowel op straat als voor trackdays, is 45% niet teveel voor op straat( ONDERSTUUR) of volstaat 25% sper werking?

Als ik naar 45% wil kan ik een buitenlplaaat omwisselen voor een binnenplaat ( sperplaatje) deze zijn allebei 2mm dik, als ik deze monteer dan veranderd er toch niets aan de inbouwdiepte , dus uitshimmen is dan niet nodig?
Laatst gewijzigd door Hans66 op zo nov 20, 2016 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 13:39

Meer sperwerking geeft idd meer kans op onderstuur. Maar 45% zou geen probleem moeten zijn en wel lekker als je ook serieus op trackdays boenderd.
Na monteren even de voorspanning controleren. Maar in theorie heb je volgens mij gelijk.
Maar heb tot nog toe nooit zelf een sperklok onder handen gehad.

Spit anders deze site nog eens door: http://limitedslip.de/

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 14:42

Meer sper op een achterwielaangedreven auto gaat je juist meer overstuur geven(niet onderstuur). Op een trackday/mooi weer liefhebbers auto hebben extra sperplaatjes weinig nadelen. Die achterbanden vervang je dan wel met plezier.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 14:52

Ga maar eens met 100% sper rijden. Doei instuurgedrag....alleen maar rechtdoor.
Is ook volkomen logisch, de sperwerking verzet zich tegen het verschil in bochtstraal van binnen en buitenwiel.
Overigens zijn er legio factoren die weggedrag bepalen en die elkaar kunnen compenseren.
Maar in theorie is meer sperwerking meer onderstuur.
Dat je voor het snellere werk toch wat sperwerking wilt om een goede exit te kunnen maken en dat je best een set up kan maken waarmee je met sperwerking toch fatsoenlijk stuurgedrag hebt is een heel ander verhaal.
Dat je de kont met een sper makkelijker kan laten uitbreken en controleren, dan ben je al stap verder.
Dan is exit gedrag, heel iets anders dan entry of midcorner.
Dat had ik er misschien gelijk bij moeten zetten.
Verschil zit of je over insturen, midden van de bocht, of de exit praat.
Met de exit wil die idd wel oversturen met sper... 8) :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 15:05

Heerlijk, 100% sper... :P wel zorgen voor goede banden voor en slechte achter om onderstuur tegen te gaan. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 15:27

Heren het is hier al eerder aangegeven : een ZF sper van een 105 heeft geen voorspanning.
Je kunt de beide wielen zonder kracht draaien als deze opgekrikt staat, ook met 45%.
Het is een oploop sper, alleen met kracht uitgeoefend op het diff. gaat hij werken.
Als een wiel wil gaan spinnen gaat het sper werken en voorkomt dat het wiel met grond contact geen vermogen meer krijgt.
hoop dat het duidelijk genoeg is gr Jan

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 15:50

Idd.
Zoals gezegd nog nooit zelf een overhaald. Vandaar verwijzing naar de die site.
Geheel aan platen moet natuurlijk wel in het huis passen. Dus opletten op dikte van platen die je weghaalt en erin stopt lijkt me wel van belang.
Maar dat is niet hetzelfde als voorspanning natuurlijk. Hoogstens onbedoelde voorspanning misschien....

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 15:52

Heerlijk, 100% sper... :P wel zorgen voor goede banden voor en slechte achter om onderstuur tegen te gaan. :wink:
Of remmend insturen, of een scandinavian flick, of handremmetje. 8) :lol: :wink:
Maar een 100% sper helpt instuurgedrag zeker niet.
Maar je krijgt er wel wat voor terug natuurlijk... :mrgreen:

gr
DJ

Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 150
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 16:26

Heren het is hier al eerder aangegeven : een ZF sper van een 105 heeft geen voorspanning.
Je kunt de beide wielen zonder kracht draaien als deze opgekrikt staat, ook met 45%.
Het is een oploop sper, alleen met kracht uitgeoefend op het diff. gaat hij werken.
Als een wiel wil gaan spinnen gaat het sper werken en voorkomt dat het wiel met grond contact geen vermogen meer krijgt.
hoop dat het duidelijk genoeg is gr Jan
Dit is mij inmiddels ook duidelijk, geen voorspanning, maar waarom heeft iedereen het dan over uitshimmen, of heeft dit te maken met de oploop???

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 16:37

Als je de overbrenging van de achteras gaat veranderen of een sper in een niet sperhuis gaat monteren
moet je gaan uitschimmen (kroon en pignon wiel afstellen )
Als je van 22,5% naar 45% gaat wissel je twee platen en blijft kroon/pignon afstelling gelijk

Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 150
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Re: Sper 25% of 45%

zo nov 20, 2016 18:45

Als je de overbrenging van de achteras gaat veranderen of een sper in een niet sperhuis gaat monteren
moet je gaan uitschimmen (kroon en pignon wiel afstellen )
Als je van 22,5% naar 45% gaat wissel je twee platen en blijft kroon/pignon afstelling gelijk
Nee, kroon en pignon blijf ik van af. Zal van de week het spul eens plaatsen en kijken wat het doet.
Bedankt voor het meedenken :thumbs:

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Sper 25% of 45%

ma nov 21, 2016 13:04

Misschien heb je nog iets aan "full race" input Hans: ik rij (ook) met ZF sperklok en dubbele sperplaten/45-50% sper op de Giulia racer. Daarvoor met standaard sper waarde. Na "dubbele sper" waarde heb ik in ieder geval geen verandering gemerkt mbt onderstuur. Dat kan ik overigens óók zeggen mbt overstuur. Geen grammeke extra ! Wel een zeer duidelijk merkbare extra hoeveelheid tractie bij bochten uit, dat scheelde echt een jas. De Juul over- en onderstuurt niet, dwz niet op droog. Uiteraard weet ik dat mijn auto qua set-up waarschijnlijk nogal verschilt met die van jou, en dat élke auto over- of onderstuurt als je maar lomp genoeg rijdt, maar tijdens "normaal"( :mrgreen: ) race gebruik heb ik met dubbele sper capaciteit geen meer/minder over- of onderstuur gemerkt. En zo heel erg belabberd zijn mijn rondetijden doorgaans niet. Ik zou er voor straat/track gebruik dan ook niet te zwaar aan tillen.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sper 25% of 45%

ma nov 21, 2016 15:38

Nou veel duidelijker advies dan dit kan je niet krijgen. :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 150
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Re: Sper 25% of 45%

ma nov 21, 2016 20:39

Misschien heb je nog iets aan "full race" input Hans: ik rij (ook) met ZF sperklok en dubbele sperplaten/45-50% sper op de Giulia racer. Daarvoor met standaard sper waarde. Na "dubbele sper" waarde heb ik in ieder geval geen verandering gemerkt mbt onderstuur. Dat kan ik overigens óók zeggen mbt overstuur. Geen grammeke extra ! Wel een zeer duidelijk merkbare extra hoeveelheid tractie bij bochten uit, dat scheelde echt een jas. De Juul over- en onderstuurt niet, dwz niet op droog. Uiteraard weet ik dat mijn auto qua set-up waarschijnlijk nogal verschilt met die van jou, en dat élke auto over- of onderstuurt als je maar lomp genoeg rijdt, maar tijdens "normaal"( :mrgreen: ) race gebruik heb ik met dubbele sper capaciteit geen meer/minder over- of onderstuur gemerkt. En zo heel erg belabberd zijn mijn rondetijden doorgaans niet. Ik zou er voor straat/track gebruik dan ook niet te zwaar aan tillen.
Dank Emile, duidelijker kan het idd. niet worden. Ga voor de 45% sper. Vandaag een setje extra plaatjes besteld :thumbs:

Terug naar “Racen - Technisch”