siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Topmounts achter Alfa 147 156 GT hobbel hobbel

vr sep 02, 2016 22:54

Dag heren!

Ik ben mijn GT aan het voorbereiden op weer een trip naar Italië. Maar dit keer wilikdat met enige mate van comfort doen. Al tal van kleine klusjes heb ik achter de rug maar nu het volgende. Een probleem wat ik altijd al heb gehad, ikdenk sinds ik hethele onderstel heb vernieuwd en gemod.


-Intrax HDA (gereviseerd) met 60kg veren voor en de standaard veren achter van Intrax (die zouden ~45kg zijn) schokdempers staan zacht.
- alle draagarmen nieuw en spelingvrij
- harde poly bussen overal in
- gta stabi voor / verboorde std stabi achter
- nieuwe topmounts rondom en voor met teflon ring erin

Alles is in goede staat uiteraard en spelingvrij. Auto stuurt fantastisch. Hoe harder je rijdt hoe fijner en meer grip je krijgt. In de regen helemaal bizar.

Echter zijn er ook momenten dat ik rustig rijd en dan word ik echt he-le-maal simpel van dat gehobbel in de kont.

Uiteindelijk net de bekleding eruit gehaald om de constructie op mijn gemak te bekijken en denken aan een oplossing. De nieuwe topmounts van 100 euro hebben geen uitkomst geboden helaas.

Op glooiende en korte hobbels hobbelt de auto nog een keer na, echt een knal inde rug elke keer. Hij hobbelt op de veren als het ware.

Als ik de auto kort op en neer duw Je ikinderdaad dat het Rubber van de topmounts op en neer gaat, die vangen het eerst op daarna de veer en demper pas.

Ik baal hier van, zo'n mooie ophanging en dan van die ... topmounts!!!

Wát gaan we bedenken als oplossing heren? Lassen en Slijpen aan de body is voor mij geen probleem na diverse vorige body modifications :-) .

Ik dacht eraan om de veer in een rubber tegen de koets te zetten en de schokdemper zoals bij een Giulia en 75 etc met 2 rubbers en wat schotels vast te zetten.

Heeft iemand een simpelere constructie of is er iets zo van het schap tekoop?

Camber plate erop maken? Unibolt lijkt me beetje hardcore voor op straat. Moet geen kabaal geven. Anderzijds wanneer komt er vuil op die plek.....

Afbeelding

Wie?!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Topmounts achter Alfa 147 156 GT hobbel hobbel

za sep 03, 2016 11:35

wellicht even overleggen met intrax hierover. een oplossing kan je pas verzinnen wanneer je weet wat er precies gebeurt en waarom. Wellicht zit het ergens anders in.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Topmounts achter Alfa 147 156 GT hobbel hobbel

zo sep 04, 2016 22:03

Achterveerpoten te stug, gewoon te veel van het goede? Ik denk eerder dat daar de oorzaak ligt dan in de topmounts.

Had ik ook bij mijn 147 toen daar een Bilstein B14 schroefset onder gezet is.
Achter vond ik het vanaf het begin al behoorlijk stug. Bij glooiende oneffenheden en dus langer en dieper inveren ging het achter wel goed. De voorkant voelde met B14 wel altijd prima.

Na een poos begon een van de achterdempers ook nog stuk te gaan. Jouw term "knal in de rug" op korte hobbels werd ook mijn ervaring, helaas.
Ik was zo teleurgesteld in de Bilsteins en in de leverancier die niets deed, dat ik naar eigen inzicht zelf maar andere achterveerpoten heb samengesteld. Mijn smaak is lekker stug aan de voorkant, maar iets minder stug aan de achterkant. Achter heb ik nu Eibach Pro-Kit verlagingsveren genomen met Sachs gasgevulde schokdempers. Het zit gemonteerd met originele topmounts.
Deze achterveren zijn niet hoogteverstelbaar. Maar de wagenhoogte is exact zoals ik het toen met de schroefveren had, voor mij prima dus.
De nieuwe Eibach veren waren rood maar die heb ik wel eerst even "Bilstein-blauw" gespoten. Is het uiterlijk toch een eenheid, al zie je dat alleen wanneer de auto op de brug staat.
De demperkeuze was niet heel bewust. Meer dat ik deze goedkoop kon aanschaffen. En op de Giulia heb ik ook al gasgevulde Sachsen en dat bevalt goed, dus maar gewoon gedaan. Omdat de veerpoten achter nu iets zachter zijn heb ik voor de zekerheid nog wel een paar rubberen veerwegbegrenzers toegevoegd.

En ik moet zeggen: Dit samengestelde geheel bevalt me perfect, Beter dan die complete Bilstein set voorheen. En de aanpassing / vervanging was zo nog relatief goedkoop ook.

(Mijn 147 is ook een JTD. Niet zo extreem als die van jou. Motorisch gewoon standaard, alleen wegligging naar smaak aangepast.)

.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Topmounts achter Alfa 147 156 GT hobbel hobbel

wo sep 14, 2016 14:33

Kijk hier eens: https://www.youtube.com/watch?v=qIBkOZS6hSg

Daarnaast verwacht ik niet dat jouw "gehobbel" door de rubber topmounts komt, als ik naar het model van deze rubbers kijk moet deze voornamelijk in x en y richting (horizontaal) kunnen bewegen om bijvoorbeeld de scheefstand van de veerpoot op te vangen. In Z richting (vericaal) kan dit nooit veel zijn.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Racen - Technisch”