Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

ma jun 27, 2016 14:09

Titel onderwerp zegt het al, ik heb nogal ruzie met mijn versnellingsbak in mijn 146 Twinsparkcup racert.
Hij schakelt prima, dat is het probleem niet, maar meneer vind het leuk om in bochten naar rechts, in zijn 3 (en dat zijn er nogal wat op Zandvoort) uit de versnelling te schieten. Nu liep ik daar vorig jaar al mee te etteren, dus de nodige actie is al ondernomen. Zo heb ik de achterse motor/baksteun vervangen voor een nieuwe, er is een andere gereviseerde versnellingsbak op gekomen en heb ik het schakelmechanisme vervangen. Vooral dat laatste was erg versleten met veel ruimte op de kogeltjes, en aangezien het spul niet meer nieuw te krijgen is heb ik het met universele kogeltjes en draadeind nagemaakt. Resultaat is een bak die schakelt als een nieuwe maar nog steeds telkens uit de versnelling schiet, in zijn 3 en alleen in de bochten naar rechts.

Heeft iemand nog goede ideeën wat dit vooral erg irritante probleem kan zijn ?

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

ma jun 27, 2016 19:39

Zit er toevallig een gewicht op de schakelarm op de bak? Dat zou wel eens naar buiten gedrukt kunnen worden door de g krachten.

Anders zou het alleen beweging tussen motor en koets kunnen zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 00:04

Die zat erop, maar is er inmiddels af gehaald. Heeft helaas niet geholpen !

Gebruikersavatar
Wesley
Full Member
Full Member
Berichten: 269
Lid geworden op: do feb 21, 2008 21:05
Locatie: Enschede

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 09:47

Hoi JW!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 155.
Destijds ook een topic over gemaakt waarin jij ook nog een reactie hebt gegeven :-)

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 83#p896689

Door o.a. aankoop van een huis is mijn Alfa nog niet rijklaar gemaakt maar ik dacht er zelf aan het eens te proberen met nieuwe hardere motorsteunen (Vibratechnics, http://www.vibra-technics.co.uk/) en kabelbediening ipv de stangen.

Het resultaat kan ik je helaas nog niet mededelen ;-)
Hoop volgend seizoen aan te sluiten en eens een wedstrijd mee te pakken. (SI algemeen, TS cup is de auto niet geschikt voor)

Groeten Wesley

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 17:43

Gezien je draadeinde hebt gemaakt, al eens gespeeld met de afstelling van de stangen?

Heb het volgens mij al eerder gezegd, maar zou em denk ik ook ombouwen naar kabels.

Ik heb voordat ik de Sadev had, nooit problemen gehad met de kabels. Zowel met het standaard schakel/pook systeem als de Bacci pook.

2 bakken met het zelfde probleem is eig onmogelijk, het is nou niet bepaald een ''Kwaal'' van deze bakken.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 18:41

Hoi JW!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 155.
Destijds ook een topic over gemaakt waarin jij ook nog een reactie hebt gegeven :-)

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 83#p896689

Door o.a. aankoop van een huis is mijn Alfa nog niet rijklaar gemaakt maar ik dacht er zelf aan het eens te proberen met nieuwe hardere motorsteunen (Vibratechnics, http://www.vibra-technics.co.uk/) en kabelbediening ipv de stangen.

Het resultaat kan ik je helaas nog niet mededelen ;-)
Hoop volgend seizoen aan te sluiten en eens een wedstrijd mee te pakken. (SI algemeen, TS cup is de auto niet geschikt voor)

Groeten Wesley
Verrek, nou je het zegt, nu ik het topic lees begint het me te dagen.
Heb gisteravond met A-repair overlegd (hij heeft de bak gereviseerd) en we zijn beide ook van mening dat het in de motorsteunen moet zitten. Ik ga de andere 3 dus ook vervangen. De Vibratechnics mogen niet i.v.m. Cup regelement, en aangezien er 3 andere 145/146 mee rijden zonder problemen zou dat niet het probleem mogen zijn.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 18:55

Gezien je draadeinde hebt gemaakt, al eens gespeeld met de afstelling van de stangen?

Heb het volgens mij al eerder gezegd, maar zou em denk ik ook ombouwen naar kabels.

Ik heb voordat ik de Sadev had, nooit problemen gehad met de kabels. Zowel met het standaard schakel/pook systeem als de Bacci pook.

2 bakken met het zelfde probleem is eig onmogelijk, het is nou niet bepaald een ''Kwaal'' van deze bakken.
Ik heb de lengte van de stangen heel precies overgenomen dus daar geloof ik niet zo in. De kabel bediening heb ik het niet zo op, allemaal plastic bij de pook, ik weet het niet. Feit is dat de bak echt heerlijk schakelt, dus de bediening an sich heb ik wel vertouwen in.
Bak zou het ook niet mogen zijn inderdaad, 2 verschillende met het zelfde probleem zo wel heel veel pech zijn...

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 21:57

Ik bedoel ook niet zo zeer of je het wel ''goed'' gemaakt hebt, maar meer in de zin van proberen ietsje langer/korter te maken en kijken of dat beter is/gaat.

Motorsteunen is het proberen waard, al gaan die niet veel/vaak stuk, behalve de achterste. Hoe is dat reactie stang/rubber bij die bovenste steun bij de distributie daar?
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

di jun 28, 2016 22:58

Je mag de standaard rubbers niet vervangen. Mag je wel een steun bijplaatsen?

Dan zou je een steun moeten maken die je blok zijwaarts op zijn plek houdt. Dat is waar hij heen wil gaan in de bochten.

Met kabels los je het ook op. Kun je de schakelpook ook hoger plaatsen, dichter bij het stuur.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

wo jun 29, 2016 20:39

Ik ga het eerste effe proberen met een setje nieuwe steunen, die zijn inmiddels besteld. In principe heeft het blok al een steun om kantelen tegen te gaan, die zit bovenaan vlak bij de distributie. Als alles nieuw is zou in principe voldoende moeten zijn.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Versnellingsbak issues Alfa 146 Twinsparkcupper

wo jun 29, 2016 23:17

Die steun tegen kantelen werkt enkel in de lengterichting van de auto.. Veel hogere zijwaartse g-krachten zorgen voor meer beweging in de motor naar de zijkanten toe en dat ga je dan dus niet tegen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”