Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

156 RWD ??

ma mei 23, 2016 11:36

Ik ben met een oliestokert aan de knutsel ( http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 99#p936299" onclick="window.open(this.href);return false; ) , uiteráárd ( EN gelukkig !! :lol: ) dwaalt zo'n topic op éen of andere manier altijd weer af richting de racerij.

Lang verhaal kort: een dieselke is voor relatief weinig munten naar 200+ PK/400 NM te kietelen. Leuk voor een racer. Daarnaast is een 156 gewoon héél erg leuk: één van de mooiste Alfa's ooit gebouwd. Alleen die FWD...

Wie van de rasknutselaars (kom dr maar in Remco ! ) ziet brood ( lees praktische haalbaarheid) in een 156 RWD ? Voor circuitgebruik dan dus geen gedoe met typegoedkeuring/APK enz. enz. Mijn "75" project is weer hopeloos kind van de tijd- en planning rekening, behalve de koets ook nog geen financiële buil aan gevallen. Het idee van een 156 RWD oliestokert of met GTA tor, lijkt me toch wel héél erg gaaf... Daarnaast ben ik tweeling van sterrebeeld, dus wispelturigheid zie ik als mijn geboorterecht !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 12:58

:jumping:

Makkelijkste is een BMW achteras er onder maken. Gewoon stuk bodem omlassen. Wel voor of achter dan steekadapters plaatsen of naven omboren om gelijke velgen rondom te kunnen gebruiken.

Uitdaging is een bak tegen die motor maken om hem in de lengte te leggen. Heb ik voor mijn 2.4 ook gemaakt, past Opel omega bak tegen nu. Vervolgens kun je een vliegwiel en koppeling pas gaan maken.

Cardanas en tunnelbak moet je ook zelf maken en waarschijnlijk kom je met het stuurhuis ook niet mooi uit zodat je die ook moet verplaatsen. Dan nog koelsysteem en alles op maat maken..

Veel werk allemaal.... Heb het meeste hiervan ook moeten doen bij mijn giulia.

Heb wel een koets voor je is de bodem al grotendeels uit verdwenen tgv roest. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Harm
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: vr feb 08, 2008 21:58
Locatie: Omg. Heerenveen

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 15:14

Waarom denk ik direct aan een crosswagon of Q4 :lol:
Ook dat zal niet gemakkelijk zijn, maar daarmee heb je al wel een basis.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 15:37

Nadeel van de Crosswagon en Q4 zijn het forse extra gewicht.
In de koets is versteviging aangebracht die er, samen met de 4x4 een paar honderd kilo bij tellen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 16:20

Volgens mij ga je met de tijd en het geld wat er in gaat zitten, nooit ook maar in de buurt komen van een redelijke prestatie. Want RWD voegt ook gewicht toe, zeker met de extra montagepunten/verstevigingen voor het koppel dat je erop los gaat laten.

Ik denk dat je een leukere/snellere auto bouwt als je de helft van het geld voor een ombouw, in een goed onderstel/remmen stopt ;)
Plus: je kan met de juiste afstelling een tail-happy 156 maken, die dus redelijk als een achterwielaandrijver reageert in de bochten. De 155 had dit af-fabriek al een beetje (Lancia Kappa Coupe nog meer).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 17:00

In general: ik wil me als mens graag (door)ontwikkelen.. Van RWD-race naar FWD-race voelt omgekeerd. Daziektochniezozitte. Heel veel xtra gewicht ? Geloof ik eigenlijk ook niet zo in. Ik heb de afgelopen weken alle FWD-onderdelen van de 156 al een paar keer in mijn knuisten gehad, die bende weegt ook tonnen. En ik verbaas me elke keer weer hoeveel geweld de achteras constructie van een 105'je aan kan.

Voor dit soort exercities schiet mijn technische ervaring/know-how/inventiviteit nog flink tekort. Helaas.. Ik heb al wel een kek lasapparaat gesponsord gekregen, 380 Volt, met vloeistofkoeling, draadspoeleke, alleen wat las tips voor regelen en een fleske gas. Dan een cursusje lassen doen, hetzij autodidactisch (kuch kuch) of onder begeleiding (beter). Als ik echt (al) goed kon lassen EN tijd had (oei oei) zou ik er "gewoon" aan beginnen...

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Divadi
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: di jan 07, 2014 15:18

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 17:11

Je zou 'm op z'n "Leepu's" kunnen kruisen met je 75 :-k
1988 Alfa 75 TS

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 18:15

Kom je wel eens bij je huisarts? Miss een goed moment anders :thumbs: :jumping:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 18:39

Ik denk dat jij gillend naar fysieke en geestelijke zorgverleners rent Niels, als je door een RWD 156 voorbij wordt gestoken... Ik BLIJF ervan overtuigd dat RWD the way to go is. Ik wil best geloven dat moderne FWD's sneller (kunnen) zijn dan wat gedateerde RWD's, maar als alles écht goed in elkaar is geknutseld ??!!??!! Ik denk aan F1, DTM, LMP1/LMP2/GT1/GT2/GT3, daar waar het serieus hard gaat allemaal trazione posteriore, en dat heeft vast & zeker een reden..

Het zal best een hele klus worden een Leepu-style geknutselde ex-FWD beter/sneller te krijgen dan een fabrieks FWD, maar het moet kunnen. De reden waarom onder andere Alfa Romeo naar FWD is gegaan heeft in eerste instantie alles te maken met produktiekosten c.q. het besparen daarop. Niet omdat het "beter" is. Deze beslissing is ooit genomen door accountants, niet door de heren ingegnere's.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 18:51

Geht nicht,gibt's nicht... 8)

Is best te realiseren en ook zonder honderden kilo's extra gewicht. Met een koets van '97 zou je het zelfs nog makkelijk op kenteken kunnen krijgen met willekeurig welke motor.

Maar vereist veel trial and error, en nadenken en proberen, en opnieuw proberen... En dat is duur als je het moet laten doen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 20:03

Afbeelding
Afbeelding
Complete bmw 1 serie bodem voor onder een Volvo c70.. Wordt een driftauto. Volvo 5 pitter turbo via een adapterplaat aan een bmw bak. Wielbasis is zelfs gelijk blijkbaar. :)

Relatief makkelijke manier om het te doen. En gegarandeerd een goed sturende auto.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 21:00

Volgens mij ga je met de tijd en het geld wat er in gaat zitten, nooit ook maar in de buurt komen van een redelijke prestatie. Want RWD voegt ook gewicht toe, zeker met de extra montagepunten/verstevigingen voor het koppel dat je erop los gaat laten.

Ik denk dat je een leukere/snellere auto bouwt als je de helft van het geld voor een ombouw, in een goed onderstel/remmen stopt ;)
Plus: je kan met de juiste afstelling een tail-happy 156 maken, die dus redelijk als een achterwielaandrijver reageert in de bochten. De 155 had dit af-fabriek al een beetje (Lancia Kappa Coupe nog meer).
156 is al behoorlijk tailhappy, zeker op nat. Als je de rubbers achter wat stugger maakt zal dat ws nog meer worden.

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 21:35

emiel, heb je weleens een m ding geprobeerd, dan ben je gelijk klaar met verbouw ideetjes, wat jij wilt is er gewoon, goedkoop, snel, goed, soort super Giulia

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 22:13

Ik denk dat jij gillend naar fysieke en geestelijke zorgverleners rent Niels, als je door een RWD 156 voorbij wordt gestoken...
Ik wacht al tijden tot je me uit komt dagen :P Dus bouw ma ff door :jumping:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: 156 RWD ??

ma mei 23, 2016 22:46

In general: ik wil me als mens graag (door)ontwikkelen.. Van RWD-race naar FWD-race voelt omgekeerd. Daziektochniezozitte. Heel veel xtra gewicht ? Geloof ik eigenlijk ook niet zo in. Ik heb de afgelopen weken alle FWD-onderdelen van de 156 al een paar keer in mijn knuisten gehad, die bende weegt ook tonnen. En ik verbaas me elke keer weer hoeveel geweld de achteras constructie van een 105'je aan kan.

Voor dit soort exercities schiet mijn technische ervaring/know-how/inventiviteit nog flink tekort. Helaas.. Ik heb al wel een kek lasapparaat gesponsord gekregen, 380 Volt, met vloeistofkoeling, draadspoeleke, alleen wat las tips voor regelen en een fleske gas. Dan een cursusje lassen doen, hetzij autodidactisch (kuch kuch) of onder begeleiding (beter). Als ik echt (al) goed kon lassen EN tijd had (oei oei) zou ik er "gewoon" aan beginnen...

Afbeelding
Werk jij nog wel eens? :jumping:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Racen - Technisch”