Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 12:32

Racers/racefans !

Onder het motto "nú kan het nog !" heb ik besloten nog één keer een kekke racert te gaan bouwen. Als tweeling van sterrebeeld heb ik natuurlijk een geboorterecht om veel en vaak van plan/mening te wisselen, dus dan doe ik dan ook graag en vaak, vast & zeker ook gedurende deze klus !

Na 4 seizoenen Squadra Bianca en 4 seizoenen SI, allemaal in een Giulia, voelt het als tijd voor iets anders. De Giulia staat te koop, mag weg/hoeft niet weg, ik zie wel. Okee, die beslissing genomen hebbende, uiteraard de vraag van "wat nu ?". Het liefst kocht ik een 458 GT3, dagoanie, dus weer een Alfa Romeo. Zeg nou zelf, waarin moet je anders gaan racen ? Goed, Alfa. Welke dan ? Alles vanaf de 155 is een nono, het moét en zál achterwiel aangedreven. Een 105'je of ouder is ook geen optie, uiteraard. Dan blijft een transaxle over. Kijkende naar wielbasis, beschikbaarheid en prijs van (onder)delen, en toch ook wel qua "looks" moet het dus een 75 worden. Ik wil erg graag een turbo, leuk ! Ik wil ook erg graag een Busso V6. Mooier klinkende motoren bestaan er immers niet. Getver... Wéér kiezen.... Of ??? Alfa heeft natuurlijk een Busso mét turbo.. Heb ik dan niet the best of both worlds ?? En dan meteen twéé kleinere turbo's er op ? Waarbij de turbo van de ene kop de andere beademt en omgekeerd ? Weinig turbo-lag, niet idioot veel vermogen, want een transaxle aandrijflijn lust eigenlijk niet meer dan een kleine 300 PK, toch ? En om nu een Sei bak aan het blok te hangen, met een loodzwaar Sei diff, nou, nee.... Een racer met een levendige achterkant heb ik al (dwz, als je dat wilt..), uitgangspunt moet de balans van de transaxle blijven.

De auto ga ik bouwen in nauwe samenwerking met Marco van Alfaspecials. Marco gaat in ieder geval de motor bouwen. Zoals de naam al zegt: Marco heeft al zoveel anders-dan-anders gebouwd en heeft veel praktijkervaring. Marco opperde ook nog een Biturbo Maserati motor, maar daar heb ik qua kosten/onderdelen/betrouwbaarheid wat vraagtekens bij. Veel plestik erop, uiteraard, plan is veel carbon. Dikke remmerij, serieus onderstelleke. Wordt om meerdere redenen een meerjaren project. Ik heb nog Intraxen en 6-zuiger remklauwen "voorradig", in eerste instantie kijken wat ik daarmee al kan bereiken. Uiteraard moet e.e.a. gereviseerd/aangepast op deze te bouwen auto. Ook in eerste instantie nog met polyester (kofferklep, motorkap, voorschermen) en wat stalen delen (dak, deuren) gaan rijden, zoals de koets nu is. De bedoeling is tzt alles van carbon. UltraLeggera !! Afhankelijk van de verkoop van de Giulia kan e.e.a. wat sneller gaan. Bedoeling is de shakedown in het tweede kwartaal van 2017. Voor wat betreft seizoen 2016: de Giulia is raceklaar. Tot aan een eventuele verkoop kan ik daarmee gewoon gaan rijden.

De basis is reeds gekocht: een 75 koets, ex "Jadbalja" racer, met een überdikke rolkooi er in, de enige koets die minder zal flexen is die van een Abrams tank.. :mrgreen: . Over een weekje of 2, 3 staat de Grote Stripperij gepland: de hele koets gaat eerst leeg, moet gestraald & netjes in een nieuw laagje verf. Voor 90% zeker wordt het offwhite/roomwit. Ik wil niét richting megamax uitgebouwde IMSA achtige toestanden met heel veel pipapotralala, het moet een lekker dikke maar echt TS-style 75 worden, misschien met een pruillipje vóór en een klein taartschepje achter, wel functioneel.

Ik was niet van plan weer te gaan knutselen, wilde iets "plug & play" gaan kopen, maar kan het toch niet laten. Rode draad is weer de "Bekker-klooit-aan" methode, met als ruggegraat een forse dosis eigenwijsheid/eigengereidheid, niet gehinderd door enige relevante transaxle ervaring, en als smeerolie input van mensen die er ervaring mee hebben. Ik wil ook zeker niet ieder wiel opnieuw gaan uitvinden.

Zo, dussss..... 75 met V6. Ideeën ? 3,5 atmosferisch of 2.0 met 1 of 2 turbo's ?? Roept u maar//kom maar op met de input !!!

De eerste ploatie's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 13:08

ok, de beer is los geloof ik... :mrgreen: :thumbs:
motor, 3.0 V6 met biturbo ? (zeg maar opzet zoals de 2.0V6 maar dan een 3 liter, lage compressiezuigers kan je zo laten maken).
en dan de 12V, blijft beter heel denk ik.
of je gaat richting een 3,7 zoals waar de engelsman mee reed in zijn gtv^op Assen...die had geen turbo meen ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 13:12

24v pakken met enkele,niet te grote turbo op lage druk.

300 pk haal je met 2 vingers in je neus dan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 13:13

http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3644" onclick="window.open(this.href);return false; of een compressor.... :mrgreen:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 14:24

http://www.alfaholics.com/2014/10/1985- ... -race-car/" onclick="window.open(this.href);return false;

even jennen: waarom geen GTV? :mrgreen: deze werd ik toe ie te koop stond heel enthousiast van...zeker met een vraagprijs van 18k..alleen de voorspoiler vind ik a bit too much, maar aan de andere kant heeft ie hem waarschijnlijk gewoon nodig...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 14:31

http://cs-racing.co.uk/cs_alfaromeo_gtv6.html" onclick="window.open(this.href);return false; kudde van 400 horses voldoende?
wel 3,8 liter. Dit is volgens mij dezelfde die op Assen reed, alleen in nieuwe darth vader outfit.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 14:33

Ik wordt liever op een ronde gezet door een Géén Modena 360 dan dat ik met zo'n koortslip zou moeten gaan rijden hoor ! De hele tijd die wise-cracks-lolligheden moeten aanhoren van het (veronderstelde !!) verband tussen deze koortslip-spoiler en de Jongeheer van de rijder, nou nee....

& die groene GTV vind ik qua specs ge-wél-dig, ongetwijfeld een diepe buiging voor de techniek, maar tjissus, wat een mooi voorbeeld van een "verbasteld" uiterlijk.... M'n topic-title zal dan ook zeker géén betrekking hebben op het uiterlijk van de 75 !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 14:50

RsRacing gtv6 is wellicht ook wel over te nemen? Weet niet of die auto nog steeds ongebruikt in een zeecontainer staat? :(
Dat apparaat hoort gewoon te rijden in de Si of challenge!

Per direct mijn held if so! :thumbs:

Anyway, leuke plannen Emile, komt die jadbalja koets per toeval uit t midden des landsch?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 15:01

Yep, hoewel waarschijnlijk nét een paar kilometer ( ik schat 20-25) meer noordwestelijk dan jij bedoelt ?! Ik heb 'm van een race-buddy overgenomen die ook niet echt om werk/projecten verlegen zit !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 15:53

:thumbs:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 16:05

Ding van Ron te koop? zal niet voor heel weinig zijn vermoed ik gezien wat daar in zit...Ook al staat ie al even stil. Heeft 2 jaar terug toch nog op Myalfa trackday gereden?
Maak mij nou niet aan het twijfelen....blijf een zwak voor de Alfetta GTV hebben namelijk (mijn oude heeft mij toch 2 kampioenschappen gegeven)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 17:17

Of ie te koop is weet ik niet, maar mi eeuwig zonde dat daar niet meer meege(st)reden wordt, wát een magistraal apparaat! 8)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 17:31

3.2 24V erin.
Andere nokkenassen en zuigers en goed voor circa 300pk.
Of met standaard binnenwerk 260 a 270 pk. Scheelt een hoop muntjes.
V-bak afhk welke velgmaat je kiest, 15 of 17".
Koppel van een atmosferische V6 trekt de bak en aandrijflijn nog wel, mits netjes opgebouwd en niet misbruikt.
Evt met wat kleine aanpassingen.
Setje spruitstukken en aftermarket ECU.
Andere prijsklasse dan Giuliaatje met 4 pitter op carb's opbouwen.
Neem aan dat je daar al aan gerekend hebt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 18:03

DJ heeft een punt. Qua bang for buck kan het niet tegen de gta motor op. Turbo is natuurlijk lichter, maar daar kan je ook eenvoudig op leeg lopen en kan nooit tegen het geluid van een busso op. Maar geluid is tegenwoordig steeds vaker een probleem op circuits...

Ik zou een 1.8 turbo zeker overwegen, qua vermogen is 300pk ook goed haalbaar en lichter in de neus. En je kan er qua uiterlijk een evo van maken :) Marc Rietkerk weet Waar je alles kan vinden... Hoe is Marco met 1.8 turboooooos?
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 02, 2015 18:21

Een 4-pitter is geen optie Dennis ! Het moet en zal een Busso V6 worden, en daarmee Busso ! :mrgreen:

Zoals ik er nu tegenaan kijk een 3.0 24V. Ik voel veel voor Remco' s optie: maar dan later / tzt een turbootje erop. Deze auto gaat niet meteen full end spec worden, da' s voor mij financieel niet te behappen. Wil zeer serieus de eerste race rijden, maar het door ontwikkelen mag en gaat een paar seizoenen duren !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Racen - Technisch”