Pagina 1 van 2
Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: ma mar 16, 2015 13:47
door Niksanders
Beste Mede racers,
Voor mijn trackday Alfa 75 ben ik momenteel bezig om het onderstel te verbeteren.
Dit wil doen door de torsiestaven te verwijderen en een custom boven- en onderdraagarm te gaan maken.
Door deze draagarmen kan in de geometrie optimaliseren en ervoor zorgen dat het body roll center een stuk gunstiger ligt (lees snijpunt boven het asfalt). De rolkooi is al uitgebreid naar voorkant dus ik ga er vanuit dat de neus stevig is.
Nu ben ik aan het kijken naar een universal coil over set van bijvoorbeeld Gaz of Avo.
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/av ... prings-awd" onclick="window.open(this.href);return false;
Is er iemand die mij wat informatie kan geven over de open en gesloten lengte van de demper? (wat heeft een intrax set bijvoorbeeld voor afmetingen) en welke hardheid zullen de veren ongeveer moeten hebben (indicatie hardheid)?
Ik ben van plan om meerdere veren te bestellen om te kijken naar wat ik zelf prettig vindt rijden.
Ik hoor het graag en alle informatie is welkom
Groeten,
Nick Sanders
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: ma mar 16, 2015 21:53
door juulke
Te downloaden op de site van
http://www.avouk.com" onclick="window.open(this.href);return false; toch?
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: ma mar 16, 2015 23:00
door Niksanders
Niet dat ik weet Juulke (of ik kijk er totaal overheen).
Omdat er niet een set direct leverbaar is voor een 75 moet je voor de demper kiezen welke open en gesloten lengte deze moet hebben.
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: di mar 17, 2015 17:02
door wijn+kit
Ik ben daar ook mee bezig geweest. coiloverset zelf te laten maken,
Gevolg 2x over de kop met race auto!!
Je kan beter een plug en play set kopen,bespaart je een hele hoop geld en ellende.
Je kan beter een bedrijf zoeken die al een keer een set voor een 75 gemaakt heeft.
Weet je zeker dat het goed zit en dat je zelf het wiel niet hoeft uit te vinden.
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: di mar 17, 2015 19:51
door HAAK28
Bijvoorbeeld bij rsr, Js racing of intraxx
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: di mar 17, 2015 21:21
door Niksanders
Oke bedankt voor alle reacties!
Ik snap alleen niet direct waarom het een probleem moet/kan zijn om eigen draagarmen te maken/laten maken.
Er zijn namenlijk voorbeelden genoeg en je kunt door het ontwerp de geometrie een stuk verbeteren!
Natuurlijk moeten de draagarmen sterk genoeg zijn en kundig gelast worden en is de bevestiging erg belangrijk.
Wat betreft de coil-over dit blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon een demper met een veer.
Tuurlijk zit er kwaliteit verschil tussen verschillende setjes coil-over maar als er een coil-over gebruikt wordt
Die overeenkomt met het gewicht en gebruik van de auto hoef dit toch geen probleem te zijn?
Montage aan de draagarm en auto is natuurlijk belangrijk en dit mag niet lostrillen of scheuren veroorzaken.
Wat betreft de draagarmen. Deze heb ik al deels in Cad staan en zullen met uniballs bevestigd worden.
De buizen in dit ontwerp wordt of gelaserd of gezaagd en vervolgend kundig afgelast.
Een voordeel van een eigen ontwerp met een zelf gekozen coil-over is dat het een leuk project is om zelf te doen en de kosten zijn een stuk lager!
Stel dat ik eigenwijs ben en toch zelf het ontwerp wil uitvoeren, wat voor demper lengtes en veer hardheden zullen dan nodig zijn? Iemand een idee? Wat zijn specs van andere gebruikte coil-overs die zonder torsies werken?
Ik hoor graag jullie reacties!

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 08:26
door vV
Volgens mij schrijft niemand dat het een probleem is zelf draagarmen te (laten) maken.
Je moet denk ik wel goed weten waar je mee bezig bent.
mbt dempers:
wat je zoekt is dus eigenlijk iemand die een goed werkende set heeft, en bereid is je daarvan de data te verstrekken. Dan zullen de dempers op de testbank moeten voor bepalen van de karakteristieken.
En waar wil je dan die dempers laten (na)maken?
eigenwijs is niet per se slim...kosten ga je er denk ik ook niet mee besparen (zijn je velen voorgegaan die daarmee tegen een muur aangelopen zijn...al dan niet met forse gevolgschade).
Dan is de hamvraag: wat is belangrijker: het eigenwijs zijn of een goede set up..?
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 08:47
door Niksanders
Volgens mij schrijft niemand dat het een probleem is zelf draagarmen te (laten) maken.
Je moet denk ik wel goed weten waar je mee bezig bent.
mbt dempers:
wat je zoekt is dus eigenlijk iemand die een goed werkende set heeft, en bereid is je daarvan de data te verstrekken. Dan zullen de dempers op de testbank moeten voor bepalen van de karakteristieken.
En waar wil je dan die dempers laten (na)maken?
eigenwijs is niet per se slim...kosten ga je er denk ik ook niet mee besparen (zijn je velen voorgegaan die daarmee tegen een muur aangelopen zijn...al dan niet met forse gevolgschade).
Dan is de hamvraag: wat is belangrijker: het eigenwijs zijn of een goede set up..?
Misschien is inderdaad mijn woordkeuze niet perfect en is het ook niet direct een ''probleem''.
Het is inderdaad belangrijk om goed over de draagarmen na te denken maar dat moet goed komen
De coil over wil ik niet ''laten'' maken maar die kun je bestellen met met bepaalde open en gesloten lengtes van de demper.
Vervolgend kun je er een bijpassende veer bij kopen met een bepaalde hardheid/veerconstante (deze zijn ook in een hele range te bestellen. De karakteristieken van de demper zijn fixt alleen de dempingswaarde is in te stellen (zelfde als elk ander coil-over setje) AVO en Gaz noemt het een universal coil-over en deze zijn dus te koop in een range aan lengtes. Er wordt dus eigenlijk niets custom gemaakt.
De eigenschappen van de demper vindt ik momenteel niet zo belangrijk alleen de afmetingen (open en closed length) en de veerhardheid

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 10:30
door yuri 75 V6
My 2 cents: je begint met de veerstijfheid. Je hebt immers een zekere hoeveelheid massa die je af moet veren en je hebt een zekere hoeveelheid veerweg die je wilt hebben. Dan heb ik het met name over de ingaande veerweg. Uitgaand is al minder spannend. Vervolgens wil je het veergedrag zowel ingaand als uitgaand gaan dempen. Dan pas komen de eigenschappen van de demper om de hoek kijken. De noodzakelijke lengte van je demper volgt uit de maximale in- en uitvering die je gekozen hebt.
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 10:43
door vV
dempers uit het rek zijn een compromis, want valving is niet afgestemd op de auto waar ze in /onder komen En de veer die erbij gebruikt gaat worden....
Dat geeft een essentieel verschil met wat JS intrax en RSR leveren (RSR = Intrax trouwens dacht ik nog steeds).
En dan begrijp ik niet dat je draagarmen wilt gaan maken want dat is beter, en vervolgens een compromis demper eronder wilt zetten?
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 11:27
door Niksanders
@Yuri, bedankt voor de tips daar kan in wel wat mee om de lengtes te bepalen.
@vV, mijn gedachte nu is om eerst de geometrie om te lossen met de draagarmen. Hier heb ik namelijk erg last van, veel body roll en verbrande wanden van de banden. Vervolgens een coil-over selecteren van de plank en eerst eens kijken hoe dit rijdt. Dit zal namelijk al een heel stuk beter gaan rijden t.o.v. de setup (Bilstein voor en Koni geel achter) die ik nu heb. En ik weet natuurlijk dat dit nog beter kan met een Intrax set en dus nog lang niet perfect is. Tevens heb ik momenteel niet zoveel zin om €2000 te betalen voor een coil-over setje. Dit zou in de toekomst nog steeds kunnen, de draagarmen heb ik dan al dus dan is het een kwestie van erop schroeven en rijden.
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 12:32
door vV
bodyroll zit niet zozeer in dempers, wel in de veren en meer nog de stabi`s. Kooi was al doorgezet naar voren toch? maar dan nog: is dat voldoende om alle torsie eruit te halen.
Verbrande wangen kan ook (deels) in uitlijning liggen , is idd dan (deels ) met andere draagarmen aan te pakken. Hoewel je wellicht meer baat hebt bij een aanpassing van de fusee (DJ heeft dat op zijn racer)
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: wo mar 18, 2015 21:54
door giuliettaevo
Kleine gok; de custom draagarmen zijn nodig om de fuseekogel naar onder het fusee te verplaatsen?
Dat zou de geometrie al een slag verbeteren. Wel ook de stuurarmen aanpassen dan.
Bas (Bralfa) rijdt volgens mij ook met Gaz dempers op zijn giulietta, en die hoor ik er niet over klagen..

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: do mar 19, 2015 00:12
door Niksanders
Kleine gok; de custom draagarmen zijn nodig om de fuseekogel naar onder het fusee te verplaatsen?
Dat zou de geometrie al een slag verbeteren. Wel ook de stuurarmen aanpassen dan.
Bas (Bralfa) rijdt volgens mij ook met Gaz dempers op zijn giulietta, en die hoor ik er niet over klagen..

Dat klopt helemaal. Door de fusee naar onderen te verplaatsen verbeter je het body roll center al een heel stuk.
Ook kun je de draagarmen makkelijker op camber instellen door de uniballs en kun je ook nog kijken naar anti dive bij tijdens remmen.
Bedankt voor de tip van Bas met de Gaz set. Die zal ik ook eens een pb sturen.
Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75
Geplaatst: do mar 19, 2015 09:44
door yuri 75 V6
Let je goed op met de uniballs en de richting waarin die krachten op kunnen nemen?